Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Skapade en annan tråd men den är död och vill inte bumpa så frågar här.

Har denna servern nu , ska införskaffa mig 8 gb ram till så det blir 10gb skulle jag tro.
Dock så skrev dem i min andra tråd att jag inte ska köra nas virtuellt, jag hade nämligen tänkt köra antingen pfsense eller bara dhcp server på en virtuell maskin och sen synkology dsm på en annan, Och tilldela dem varsin kärna, och detta vars fyra gb ram.
Detta blir ju kraftigare än min nas jag har idag , men ändå rekommenderades det inte?
Någon som kan svara på varför?

Skulle misstänka att det är på grund av prestandan, i och med att du inte kan köra passthrough på diskarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Skulle misstänka att det är på grund av prestandan, i och med att du inte kan köra passthrough på diskarna.

Nu är jag inte helt 100% säker på detta men jag skulle faktiskt gissa på att eventuell NAS-mjukvara bör ha direktåtkomst till hårddiskarna för att kunna informera Dig om eventuella problem som skulla kunna uppstå med lagringsdiskarna.
Därför är det rekommenderat att inte köra något "extra" lager så som RDM innan NAS-mjukvaran får tillgång till hårdvaran.
S.M.A.R.T kan väl inte utläsas via RDM t.ex?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Så har någon, något förslag på en setup.
Vill gärna använda synkolgy dsm och pfsense.

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av en setup för dsm, vad behövs ifråga av delar/mjukvara förutom lagringsdiskar. Servern i sig verkar ha stigit i pris, 1695 - 4400 så det skulle vara intressant att jämföra pris på ett n54L pket och en synology.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Fördelen med en NAS från Synology själva är ju att mjukvaran garanterat fungerar och eventuella uppdateringar kommer förhoppningsvis rulla på smidigare än om du "fulkör" mjukvaran, eventuella garanti och supportärenden lär fungera bättre med deras egna produkter.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Så har någon, något förslag på en setup.
Vill gärna använda synkolgy dsm och pfsense.

Skrivet av AndersF:

Jag är också intresserad av en setup för dsm, vad behövs ifråga av delar/mjukvara förutom lagringsdiskar. Servern i sig verkar ha stigit i pris, 1695 - 4400 så det skulle vara intressant att jämföra pris på ett n54L pket och en synology.

Skrivet av backspace:

Fördelen med en NAS från Synology själva är ju att mjukvaran garanterat fungerar och eventuella uppdateringar kommer förhoppningsvis rulla på smidigare än om du "fulkör" mjukvaran, eventuella garanti och supportärenden lär fungera bättre med deras egna produkter.

bortser man från enkelheten och helhetslösningen med synology's stationer så får du flera n54l till priset av en likvärdig synologogystation.
finns även äldre dsm-versioner som är stabila och väl beprövade på n54l.

Permalänk
Skrivet av hoz:

bortser man från enkelheten och helhetslösningen med synology's stationer så får du flera n54l till priset av en likvärdig synologogystation.
finns även äldre dsm-versioner som är stabila och väl beprövade på n54l.

Precis har idag en synkolgy ds213j tror jag det är med plats för två diskar och det räcker inte. Och denna för 1500 precis som jag betalade för nasen ger mig plats för 4 diskar istället.
Men tänkte att det är synd och bara köra som nas då där är kraft till annat.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Absinthe66:

Men tänkte att det är synd och bara köra som nas då där är kraft till annat.

DSM har ett gäng plugins som kan utöka dess användninigsområde rätt rejält.

Permalänk

Snackade med en kompis igår ang att köra diskar med dsm och han sa att kvm/qme har "troughput" till diskarna och rekommenderade att köra proxmox ve att hantera de virtuella maskinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Snackade med en kompis igår ang att köra diskar med dsm och han sa att kvm/qme har "troughput" till diskarna och rekommenderade att köra proxmox ve att hantera de virtuella maskinerna.

Då måste din hårdvara ha stöd för det också, något som inte N54L har. Annars har väl nästan alla hypervisor's stöd för det?

Permalänk
Skrivet av malte:

Då måste din hårdvara ha stöd för det också, något som inte N54L har. Annars har väl nästan alla hypervisor's stöd för det?

Aha.
Vad är det som saknas, Jag förstår inte riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Aha.
Vad är det som saknas, Jag förstår inte riktigt?

CPU, moderkort och BIOS måste ha stöd för en funktion som heter "VT-d", ej att förväxla med "VT-x".

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

CPU, moderkort och BIOS måste ha stöd för en funktion som heter "VT-d", ej att förväxla med "VT-x".

Okej, tack så mycket för svaret.
Och det finns inget man kan göra för att få detta? (misstänker detta är en dum fråga men måste ändå höra)

EDIT: en intelfunktion läste jag så nvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Okej, tack så mycket för svaret.
Och det finns inget man kan göra för att få detta? (misstänker detta är en dum fråga men måste ändå höra)

EDIT: en intelfunktion läste jag så nvm

AMDs motsvarighet heter IOMMU, vilket det inte heller finns stöd för.
HPs nya Microserver Gen8 har däremot stöd för VT-d om du byter processor i den.
Dock sticker ju därmed kostnaden iväg en hel del om man inte råkar ha en CPU liggandes.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

tror du får läsa igen
om du nu inte menar att du klarar att spela upp 720p-filmer med din n40l.

EDIT: wheiii, fick man hämta ut nummer 2 bara hoppas att resterande 3 diskar anländer innan helgen
http://farm6.staticflickr.com/5479/11451604435_8ec52cb762_c.j...

dags att börja trimma ner kylflänsen på AX4350't :<

Jag beskrev väll rätt bra att jag KLARAR av 720p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

FreeNAS är mer för den klurige. XPenology @ http://xpenology.com @ https://github.com/andy928/xpenology/ grundar sig på Synologys funktioner och är en mogen och lättanvänd NAS-mjukvara. Man t.o.m. administrerar den med hjälp av Synology Assistant @ http://www.synology.com/sv-se/support/download/DS3612xs

Jag tyckte inte att FreeNAS var så jätte klurigt, dock tyckte jag mycket mer om Nas4free, både i användargränsnitt, och många av Jailsen redan installerade från början.

Testade slänga på Plex på min i förrgår, och gick otroligt bra och smärtfritt, klarar av i 720p och 1080 mkv filer utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Jag beskrev väll rätt bra att jag KLARAR av 720p?

som jag läste det står det att du kör nas4free på din n40l och med den klarar att strömma 720p över nätverket, vilket inte är samma sak som att spela upp 720p på en tv direkt från n40l?

Permalänk

Någon som vet om Lenovo 4GB PC3-10600 (1333 MHz) DDR3 ECC UDIMM Memory kan passa i denna maskin?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Vmware med bla. en Debianmaskin på som kör Plex. Den klarar 1080p mkv utan problem. Den är uppgraderad till 6Gig ram.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara inflika att jag kör två stycken KVR1333D3E9S/4G i min N54L sedan en tid tillbaka utan några problem. ( http://www.dustinhome.se/product/5010374913/kingston-4gb-1333... ) Köpte dock dem på Tradera för betydligt mindre, oöppnade förpackningar.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Har köpt en N54L och har precis installerat ESXi, konfigurerat management network. Suttit en statisk IP-adress, men når inte hosten på nätet. Försöker jag pinga den så kommer typ 1 på 5 pinganrop fram och svarar. Fel i mitt nätverk? Kör inbyggda NICet.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Låter ju onekligen som något nätverksproblem. Det är inte så att du har någon annan maskin som har samma ip-nummer?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Bergling:

Låter ju onekligen som något nätverksproblem. Det är inte så att du har någon annan maskin som har samma ip-nummer?

Hittade på felet, 2 tåtar i en ethernetkabel hade halkat ur. Kontakterade om den, nu är allt up and running. Sitter och funderar på hur jag jag ska göra med RAID på denna maskin i ESXi, känns lite fulhackat att köra RDM's via FreeNAS/DSM för att sen presentera dessa för ESXi. Vilka raidkort kan man köra på denna maskin?

Passar detta kort, bortsett från avsaknad "low profile bracket" http://www.ebay.com/itm/HP-SMART-ARRAY-P410-SAS-RAID-CONTROLL... ?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Hej hej har lagt ner lite mer tid och jobb på min ESXI burk för att få den bättre.

rev ut ett par av de där 250gb diskarna man fick med (köpte 3st n54l servrar). Och ersatte de med ett par 500GB ide diskar. Jag fick köra adapter på. Hur stabilt det är får man väll se. Sedan adderade jag en 640gb disk.

Har nu mer gått tillbaka till endast en datastore för esxi. Och sen kör jag alla diskarna RDM mappade och tilldelar hela diskar till systemen. Smart information skall man inte försöka läsa av dock. då låser sig esxi hosten. Men annars fungerar det fint.

Kör fyra system på den. Monowall,WinSVR2008,WinXP,Win7 och dom har lite diverse jobb. Men driver idag via den ftp web teamspeak samba och sen lite andra servrar. WinSVR2008 är mer till för att lära mig hur saker görs i server system.

Än så länge är den stabil och fin. får ca 60mbits stabilt över internet. Och det är godtagbart för en sekundär server.

250GB standard disk för ESXI och VMFS Datastore
500GB RDM1
500GB RDM2
500GB RDM3
500GB RDM4
640GB RDM5

Läshastigheten från disken som VMFS är ca 60mb/sek när man mappar diskarna som RDM så blir istället läshastigheten 100mb/sek. Där av anledningen till jag kör RDM på den.

Om det ändå fanns något sätt och köra passtrough på PCI korten i den. Borde ju gå via SSH om man bara vet hur man skall göra. Det är ju en ganska skarp inlärnings kurva på SSH.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

[..]
Om det ändå fanns något sätt och köra passtrough på PCI korten i den. Borde ju gå via SSH om man bara vet hur man skall göra. Det är ju en ganska skarp inlärnings kurva på SSH.

SSH har inget med passthrough att göra utan det kräver hårdvarustöd.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av tomle:

SSH har inget med passthrough att göra utan det kräver hårdvarustöd.

okej vet ju att man inte skall kunna RDM mappa diskar enligt vad ESXI ska supporta på hp N54L boxarna. Men loggar man in visa SSH går det hur bra som helst att mappa diskarna som RDM. Så tänkte det gick och editera config filen för virutella maskinen eller liknande och tillåta passthrough på det sättet.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Hejsan, long time no see!

Har nyligen införskaffat en n54l (jag menar, 1500 kr, vem köper den inte? ^^) med ett intel gigabit nätverkskort (http://www.komplett.se/intel-pro1000ct-pcie-desktop-adapter/4...). Kör ESXI 5.5 och har satt upp 4 st VM än så länge, Pfsense, Freenas, och två debianboxar.

Min fundering är, skrivhastigheten anser jag är en aning låg, kommer upp i ca: 30 - 35 MB/s via nätverket, verkar som flera andra kommit upp i kring 70 MB/s. Lokalt på Freenas när jag kör en dd till hårddisken, som i övrigt kör ZFS, kommer jag ungefär upp i 60 MB/s vilket jag tycker är helt ok. Kör inte RDM i och med att Freenas ej kände av den.

Det verkar som någon del av nätverket "flaskar", har prövat bytt ut min nätverkskabel (den har ett par år på nacken) till en ny cat 5e dock samma problem. Datorn som jag föröver filer med har ett Gigabit Realtek-kort som sitter direkt ansluten till intel-kortet, alltså ingen switch imellan.

Med freenas finns iperf redan installerat. Satt upp en server och kört mellan min stationära dator till Freenas, kommer upp i ca: 280 Mbit/s, när jag kör mot en utav debianboxarna kommer dom upp i 550 Mbit/s mot Freenas (lite lågt i och med att dom inte går via någon fysisk kabel???).

Kan det vara så att den nya cat 5e kabel är trasig (den var rätt så böjd direkt från förpackningen) eller är det helt enkelt att antingen klarar inte min stationära dator med realtek-kortet av det eller så är det fel på intel-koret, kanske pfense som inte orkar med??

Någon som har någon idé på hur man kan fixa eller konstatera vilket, känner dock inte för att ta ut intel NICet och sätta in det i en annan datorn då det är rätt så omständigt.

EDIT:
Kopplade upp min Lenovo R400 direkt till Intel NICet, får kring 500 Mbit/s, verkar som min stationära datorn flaskar o.O

Tack på förhand
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iz0r:

Hejsan, long time no see!

Har nyligen införskaffat en n54l (jag menar, 1500 kr, vem köper den inte? ^^) med ett intel gigabit nätverkskort (http://www.komplett.se/intel-pro1000ct-pcie-desktop-adapter/4...). Kör ESXI 5.5 och har satt upp 4 st VM än så länge, Pfsense, Freenas, och två debianboxar.

Min fundering är, skrivhastigheten anser jag är en aning låg, kommer upp i ca: 30 - 35 MB/s via nätverket, verkar som flera andra kommit upp i kring 70 MB/s. Lokalt på Freenas när jag kör en dd till hårddisken, som i övrigt kör ZFS, kommer jag ungefär upp i 60 MB/s vilket jag tycker är helt ok. Kör inte RDM i och med att Freenas ej kände av den.

Det verkar som någon del av nätverket "flaskar", har prövat bytt ut min nätverkskabel (den har ett par år på nacken) till en ny cat 5e dock samma problem. Datorn som jag föröver filer med har ett Gigabit Realtek-kort som sitter direkt ansluten till intel-kortet, alltså ingen switch imellan.

Med freenas finns iperf redan installerat. Satt upp en server och kört mellan min stationära dator till Freenas, kommer upp i ca: 280 Mbit/s, när jag kör mot en utav debianboxarna kommer dom upp i 550 Mbit/s mot Freenas (lite lågt i och med att dom inte går via någon fysisk kabel???).

Kan det vara så att den nya cat 5e kabel är trasig (den var rätt så böjd direkt från förpackningen) eller är det helt enkelt att antingen klarar inte min stationära dator med realtek-kortet av det eller så är det fel på intel-koret, kanske pfense som inte orkar med??

Någon som har någon idé på hur man kan fixa eller konstatera vilket, känner dock inte för att ta ut intel NICet och sätta in det i en annan datorn då det är rätt så omständigt.

EDIT:
Kopplade upp min Lenovo R400 direkt till Intel NICet, får kring 500 Mbit/s, verkar som min stationära datorn flaskar o.O

Tack på förhand
Mvh

Varför köpte du Intel-kortet? Det inbyggda Broadcom maxar mitt gigabitnätverk utan vidare (beror enbart på vad diskarna orkar, typiskt 100MB/s eller mer med moderna 5400-diskar), men jag kör Windows server iofs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kör ju Pfsense, måste ha dubbla

Permalänk
Medlem

Hur som, problemet verkar vara löst då stationära datorn inte verkar orka med. Är dock lite fundersam på vad andra som kör N54L med ESXI och sedan nas kommer upp i för skrivhastigheter.