Permalänk
Medlem

Hur ska jag montera ett moderkort

sen antagligen mitt gamla moderkort fick sig en stöt. så vill jag ha reda på hur jag gör det omöjligt.
jag ska nämligen låna ett moderkort av min kompis för att checka om det är mobo eller processorn.
jag vill inte förstöra hans moderkort Hjälp!!

Permalänk

Använder ni båda samma sockel till processorn?

Permalänk
Medlem

Använd ESD-armband eller något annat sätt att jorda dig.
Glöm inte distanserna.
Ta det lugnt, följ moderkortets handbok.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av murkt:

sen antagligen mitt gamla moderkort fick sig en stöt. så vill jag ha reda på hur jag gör det omöjligt.
jag ska nämligen låna ett moderkort av min kompis för att checka om det är mobo eller processorn.
jag vill inte förstöra hans moderkort Hjälp!!

Använd lika stora distanser, skruva ner alla på en gång, inte en i taget så belastar du moderkortet jämnare. Montera ram, CPU och CPU kylare innan du sätter moderkortet i chassit. Använd ESD armband, koppla det till moderkortet, exempelvis kläm fast krokodilen i internetporten. Det brukar jag göra.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Om man inte har en ESD-matta, vad är då den säkraste arbetsytan man kan ha för att lägga moderkortet på medan man monterar CPU etc.?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av APro7:

Om man inte har en ESD-matta, vad är då den säkraste arbetsytan man kan ha för att lägga moderkortet på medan man monterar CPU etc.?

Jag brukar lägga det på ESD-påsen men jag vet inte om det är korrekt. Har dock aldrig dödat någon komponent på det sättet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av APro7:

Det funkar normalt på ett träbord eller på kartongen som mobot kom i. Att lägga mobot på påsen har ingen eller liten effekt då det är i densamma som gör att det blir antistatfunktion.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Jag brukar lägga det på ESD-påsen men jag vet inte om det är korrekt. Har dock aldrig dödat någon komponent på det sättet.

Det fungerar bra. Grejen med en ESD påse är att den är ledande, det kommer alltså inte byggas upp olika spänningar i påsen. Det är samma som att lägga moderkortet på diskbänken eller något annat ledande, det fungerar bra. Alternativet är att lägga det på något som inte är ledande och inte heller bygger upp spänningar såsom trä (bord), glas, plast (skärbräda) eller tyg (linne).

Saker som är dåligt att lägga moderkort (eller andra elektriska pinaler) på är saker som kan ladda upp spänningar såsom vissa plastpåsar (ICA), tröjor (fleece, ylle) och kattskin.

Antistat finns alltså i två varianter. Fullt ledande eller icke ledande. Påsarna som leder bra brukar vara grå och påsarna som isolerar brukar vara rosa.

OT:
Använd gärna antistatarmband, ta reda på var distanserna skall sitta, montera distanser, peta i backplate, montera moderkortet genom att hålla på sidan och plastdetaljer. När det är på plats brukar jag dra i två skruvar på olika sidor så det håller sig på plats därefter skruva i resten. Brukar inte dra åt särskilt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det fungerar bra. Grejen med en ESD påse är att den är ledande, det kommer alltså inte byggas upp olika spänningar i påsen. Det är samma som att lägga moderkortet på diskbänken eller något annat ledande, det fungerar bra. Alternativet är att lägga det på något som inte är ledande och inte heller bygger upp spänningar såsom trä (bord), glas, plast (skärbräda) eller tyg (linne).

Saker som är dåligt att lägga moderkort (eller andra elektriska pinaler) på är saker som kan ladda upp spänningar såsom vissa plastpåsar (ICA), tröjor (fleece, ylle) och kattskin.

Antistat finns alltså i två varianter. Fullt ledande eller icke ledande. Påsarna som leder bra brukar vara grå och påsarna som isolerar brukar vara rosa.

OT:
Använd gärna antistatarmband, ta reda på var distanserna skall sitta, montera distanser, peta i backplate, montera moderkortet genom att hålla på sidan och plastdetaljer. När det är på plats brukar jag dra i två skruvar på olika sidor så det håller sig på plats därefter skruva i resten. Brukar inte dra åt särskilt hårt.

Någon nämnde här på sweclockers att utsidan på en antistat påse är lika dåligt som en ballong - att det bildas laddningar på utsidan som enkelt kan döda grafikkort och moderkort. Är det bara skrock?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeVVa:

Någon nämnde här på sweclockers att utsidan på en antistat påse är lika dåligt som en ballong - att det bildas laddningar på utsidan som enkelt kan döda grafikkort och moderkort. Är det bara skrock?

Därav min kommentar i mitt inlägg. Det är I påsen du har effekten inte utanför.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeVVa:

Det är bara påhittat. Troligtvis skrock eller helt enkelt ovetande. En antistatpåse är helt ledande både på utsidan och insidan (lätt att kolla med en multimeter), det kan kanske finnas modeller som är täckta i någon dålig plast på utsidan men jag hoppas verkligen att sådana idioti är ovanlig. Det kan alltså inte bildas laddningar i en viss punkt, det kommer vara samma spänning överallt i påsen. Däremot skall man inte starta datorn med moderkortet liggandes på en antistatpåse (grå) då det kommer vara kortslutning över hela påsen. Däremot går det utmärkt att ha moderkortet startat liggandes på ett trä eller glasbord då de är isolatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är bara påhittat. Troligtvis skrock eller helt enkelt ovetande. En antistatpåse är helt ledande både på utsidan och insidan (lätt att kolla med en multimeter), det kan kanske finnas modeller som är täckta i någon dålig plast på utsidan men jag hoppas verkligen att sådana idioti är ovanlig. Det kan alltså inte bildas laddningar i en viss punkt, det kommer vara samma spänning överallt i påsen. Däremot skall man inte starta datorn med moderkortet liggandes på en antistatpåse (grå) då det kommer vara kortslutning över hela påsen. Däremot går det utmärkt att ha moderkortet startat liggandes på ett trä eller glasbord då de är isolatorer.

Jag tänker på de antistatpåsar man får med moderkort som ser ut såhär:

Hur är det med dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag tänker på de antistatpåsar man får med moderkort som ser ut såhär:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Antistatic...

Hur är det med dem?

Eftersom de skall bli lika laddade som du när du lyfter ut det så är det ledande på båda sidor. Annars skulle det inte finnas en mening med att ha en antistatisk påse.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Enligt Faradays bur är det väl så vad jag som lekman vet, men det kanske är en annan teori/vetskap här?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Enligt Faradays bur är det väl så vad jag som lekman vet, men det kanske är en annan teori/vetskap här?

Detta är inte ens nästan relaterat till Faradays bur, som handlar om hur man kan avskärma ett område från elektriska fält (elektromagnetisk strålning såsom mobiltelefoner och annat).

Det man vill ha bort är statisk elektricitet som uppstår när det är olika laddning på två ställen som måste jämnas ut, ofta tusentals volt. Om du har ett helt ledande material kan det helt logiskt inte bildas olika spänning på två punkter och inga ESD skador kan uppstå då komponenten och påsen alltid kommer ha samma laddning. Samma gäller för ett icke ledande matieral, det kommer inte att leda någon spänning till komponenten om spänningen inte är otroligt hög (mycket högre än vanlig ESD).

Vissa material kan man däremot ladda upp, såsom en ballong när du drar elektroner från ditt hår. Det kan då uppstå små gnistor om du håller den nära något ledande som inte är laddat. Detta är alltså ett dåligt material att ha som antistatpåse. Skulle du ha ett grafikkort i en antistatpåse som laddades upp skulle det alltså vara samma laddning överallt och skillnaden skulle jämnas ut mellan dig och påsen när du tog i den och grafikkortet skulle inte vara i någon fara. Däremot skulle du och grafikkortet kunna ha annan laddning än chassit du skall montera det i och därför är det viktigt med ESD armband

Permalänk
Skrivet av APro7:

Moderkorts kartongen, lägg den direkt på kartongen, inte på esd-påsen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k