Permalänk
Medlem

Winamp, köfunktion?

Hej, har nyss börjat leta efter nya musikspelare. Har använt Spotify sen det kom ut och innan dess var det väl WMP. Vill ha lite mer nu dock och installerade MediaMonkey (som jag inte gillade så mycket). Installerade då Winamp istället (sista versionen).

Så till frågan: En sak jag gillar med Spotify är köknappen, trycker man på den så spelas låten upp direkt efter spelande låt. Hur får man det att fungera på Winamp? Har gått in på inställningarna, aktiverat köfunktionen och valt att sätta den valda filen i början av kön. Men när jag köar låtar så hamnar de ändå längst ner på kölistan. Spelar alltså en hel spellista, och alla låtar kommer alltså in i spellistan, vill ha en särskilt låt spelad efter en låt jag spelar just nu, men om jag köar en låt så hamnar den alltså längst ner...

Någon som kan hjälpa?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera Aimp, som är väldigt lik Winamp.
http://www.aimp.ru/index.php?do=download
Bara att högerklicka i playlisten & välja Kö/lägg till i kön.

[edit] Du kan använda Q-knappen att köa låtar i Aimp också, eller ändra kortkommando till vilken knapp du vill.

Lycka till.

Visa signatur

MB Gigabyte G1. Sniper Z87 | CPU 4770K@44/44 | RAM 2x4gb Corsair Vengance CL8 1600@2133 |PSU CM Vanguard 700W | GPU XFX HD7870+IGPU | COOLER Noctua NH-U14S

Permalänk
Entusiast

Du kan köa saker i spellistan genom att trycka på Q. Då dyker det upp en siffra inom hakparanteser bredvid låten i spellistan och det är den ordningen det kommer spelas. När den kön är slut fortsätter spellistan med nästa låt i ordningen. Så om du har en lång lista och första låten spelas varpå någon trycker Q på näst sista låten så kommer alltså sista låten spelas efter kön är klar. Det går att ställa in så den återupptar sin plats efter kön i inställningarna. Kolla Jump To File och fliken Queue Options. Då kommer kölistan ge ungefär samma funktionalitet som listan i spotify. Går även att göra så den plockar bort spelade låtar om man vill vilket gör det ännu mer likt Spotify.

Personligen tycker jag det är enklast att bara dra in låtar från biblioteket och lägga dem i dem i ordning i spellistan. Låten landar på den plats i listan dit du drar den. Så vill du höra en viss låt efter den som spelas så drar du in den till den platsen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan köa saker i spellistan genom att trycka på Q. Då dyker det upp en siffra inom hakparanteser bredvid låten i spellistan och det är den ordningen det kommer spelas. När den kön är slut fortsätter spellistan med nästa låt i ordningen. Så om du har en lång lista och första låten spelas varpå någon trycker Q på näst sista låten så kommer alltså sista låten spelas efter kön är klar. Det går att ställa in så den återupptar sin plats efter kön i inställningarna. Kolla Jump To File och fliken Queue Options. Då kommer kölistan ge ungefär samma funktionalitet som listan i spotify. Går även att göra så den plockar bort spelade låtar om man vill vilket gör det ännu mer likt Spotify.

Personligen tycker jag det är enklast att bara dra in låtar från biblioteket och lägga dem i dem i ordning i spellistan. Låten landar på den plats i listan dit du drar den. Så vill du höra en viss låt efter den som spelas så drar du in den till den platsen.

Hmm, vet inte riktigt om jag är med dig. Tror heller inte du riktigt förstår vad jag är ute efter.

Vill ha variation i musiken, det är därför jag har shuffle på, så att jag inte lyssnar på samma ordning av låtar hela tiden. Ibland händer det dock att jag vill bestämma vilka låtar som ska spelas, därav "kö". Jag vill alltså då spela en spellista, och sen eventuellt välja en,två eller flera låtar som ska spelas efter varandra. Då (på Spotify) sätter jag de i kö och de spelas direkt efter låten jag spelar i det momentet, inte efter hela spellistan.

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Hmm, vet inte riktigt om jag är med dig. Tror heller inte du riktigt förstår vad jag är ute efter.

Vill ha variation i musiken, det är därför jag har shuffle på, så att jag inte lyssnar på samma ordning av låtar hela tiden. Ibland händer det dock att jag vill bestämma vilka låtar som ska spelas, därav "kö". Jag vill alltså då spela en spellista, och sen eventuellt välja en,två eller flera låtar som ska spelas efter varandra. Då (på Spotify) sätter jag de i kö och de spelas direkt efter låten jag spelar i det momentet, inte efter hela spellistan.

Du har redan fått svaret två gånger, så jag vetefan om det är nån vits med att skriva det igen. Men jag försöker iallafall. Markera en låt i spel-listan, och tryck på "Q" på tangentbordet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du har redan fått svaret två gånger, så jag vetefan om det är nån vits med att skriva det igen. Men jag försöker iallafall. Markera en låt i spel-listan, och tryck på "Q" på tangentbordet.

Ah, nu känner jag mig lite halvdum. Markerade låtarna i själva spellistan, alltså biblioteket, inte rutan med alla kölistan av låtar. Lite jobbigt att det heter spellistan...

Aja, tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uleman:

Jag kan rekomendera Aimp, som är väldigt lik Winamp.
http://www.aimp.ru/index.php?do=download
Bara att högerklicka i playlisten & välja Kö/lägg till i kön.

[edit] Du kan använda Q-knappen att köa låtar i Aimp också, eller ändra kortkommando till vilken knapp du vill.

Lycka till.

Såg inte din kommentar förrän nu! Sorry! Testade AIMP, men jag tyckte inte riktigt om den, så jag avinstallerade den :/ Slutade med att jag använder Spotify nu

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Ah, nu känner jag mig lite halvdum. Markerade låtarna i själva spellistan, alltså biblioteket, inte rutan med alla kölistan av låtar. Lite jobbigt att det heter spellistan...

Aja, tack ändå.

Tja, det namnet är en relik från många år tillbaka, då var inte "playlist/spellista" ett lika etablerat koncept som det är idag. Det är helt enkelt programets "lista med låtar som spelar".

Du kan btw även konfigurera programet så att du får alternativet "Enqueue & Play In Winamp" om du högerklickar på en musikfil i utforskaren, då lägger den till låten, och spelar den efter att nuvarande är klar.
Tror dock tyvärr inte att det går att göra nåt liknande från musikbilbioteket.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Såg inte din kommentar förrän nu! Sorry! Testade AIMP, men jag tyckte inte riktigt om den, så jag avinstallerade den :/ Slutade med att jag använder Spotify nu

Jaja, smaken är som baken.
Hoppas du hittar något som funkar.

Visa signatur

MB Gigabyte G1. Sniper Z87 | CPU 4770K@44/44 | RAM 2x4gb Corsair Vengance CL8 1600@2133 |PSU CM Vanguard 700W | GPU XFX HD7870+IGPU | COOLER Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Tja, det namnet är en relik från många år tillbaka, då var inte "playlist/spellista" ett lika etablerat koncept som det är idag. Det är helt enkelt programets "lista med låtar som spelar".

Du kan btw även konfigurera programet så att du får alternativet "Enqueue & Play In Winamp" om du högerklickar på en musikfil i utforskaren, då lägger den till låten, och spelar den efter att nuvarande är klar.
Tror dock tyvärr inte att det går att göra nåt liknande från musikbilbioteket.

Hehe, har själv inte varit med så mycket, så för mig är ju en spellista den faktiska listan med alla låtar...

Följde några tips genom sökningar, men inget gav det jag ville... Aja, får leka runt med det senare, har för mycket att göra just nu.

Skrivet av Uleman:

Jaja, smaken är som baken.
Hoppas du hittar något som funkar.

Ja, kan man säga. Kanske gör ett nytt försök när jag har tid, just nu har jag väldigt mycket att göra så jag vill inte lägga för mycket tid på att vänja mig och optimera en spelare Men tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har du prövat foobar2000? Den kan vara jobbig i början eftersom man måste konfigurera lite innan användning men möjligheterna är nästan obegränsade och det finns många guider att följa på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Har du prövat foobar2000? Den kan vara jobbig i början eftersom man måste konfigurera lite innan användning men möjligheterna är nästan obegränsade och det finns många guider att följa på nätet.

Yes, det har jag testat! Gillar hur man kan designa layout osv, men det kändes också "för mycket". Vill bara ha en simpel, men duglig musikspelare..