Misstänker att någon vill ha ihjäl mina fiskar. Hur övervaka?

Permalänk
Medlem

Du kanske redan har löst det med det finns ju speciella akvarium/terrarie lås osv... Kanske lättare än videoövervakning?

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

ja det inlägget kunde väl ha korrigerats istället, menar går bara på va jag hört och eftersom jag totalt borta på akvari skötsel så är det väl nått jag hört med att vattnet skall vara rätt syresatt kanske skulle ha skrivit det istället

korrigera mig istället för att narras menar jag vill ingen något illa men brinner direkt någon är spydig. och det är bara ni som far illa över det.

Fuktigheten i ett akvarium bör vara 100%
Har själv ett större diskus akvarium (fisktyp). Du har rätt med syresättning osv. Man får en tillräcklig syresättning av vattnet med hjälp av t.ex ytrörelse, det får man genom att ha utblåset från filtret nära ytan. Man kan även ha en liten luftpump som är kopplad till en syresten som generar massa småbubblor i vattnet. Även växter skapar syre genom fotosyntes.
Man kan även tillsätta CO2 (koldioxid) om man har mycket växter. Det kör man igenom en diffusor under tryck i karet så man löser så mycket som möjligt av CO2n i vattnet.

I övrigt så får man snabbt dåliga vattenvärden i ett kar om man övermatar. Fiskar anpassar sig visserligen om det inte händer för hastigt men det betyder inte att de mår bra bara för att de lever. De får sämre imunförsvar och får lätt parasiter och sjukdomar, många tänker säkert att det ju "bara" är fiskar men de är djur också. Ska man hålla dem inspärrade så får man se till att de mår bra, det minsta man kan göra. Tycker TS gör helt rätt i att se till att de djur han tagit ansvar över mår bra.
Även alger och bakterier frodas om man övermatar, vilket gör karet oskötbart till slut.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

paranoid much?

Om någon försöker mata ihjäl ens husdjur så skulle jag också vara paranoid...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Har du aldrig sett James Bond?

Sätt en tejp-bit mellan locket och akvariet sa du kan se om nagon öppnat det. Finns även mer fancy versioner med elektronik för dörr/fönster övervakning.

En kamera är olagligt, omoraliskt och kommer ända inte hjälpa, om han vet att kameran är där kan han ju stänga av den eller liknande. Är det en dold kamera sa är det mer olagligt/moraliskt.

EDIT: Eller köp ett akvarium med las eller köp ett cykellas runt det när du inte är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Har du aldrig sett James Bond?

Sätt en tejp-bit mellan locket och akvariet sa du kan se om nagon öppnat det. Finns även mer fancy versioner med elektronik för dörr/fönster övervakning.

En kamera är olagligt, omoraliskt och kommer ända inte hjälpa, om han vet att kameran är där kan han ju stänga av den eller liknande. Är det en dold kamera sa är det mer olagligt/moraliskt.

EDIT: Eller köp ett akvarium med las eller köp ett cykellas runt det när du inte är där.

Skulle väl säga att djurplågeri ligger lite högre på skalan över omoraliska saker.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Har det någon betydelse att påpeka vilken position personerna har eller? läs inlägget du citerade istället igen sen läser du inlägget jag skrev ovan. tycker det fortfarande är sanslöst att man går och anklagar personer för att ha ihjäl.. så jag gav bara ett svar som kan va rimmligt

Jag säger såhär, läs mer än första inlägged i en tråd nästa gång innan du svarar. Så kanske du förstår vad tråden handlar om.

Permalänk
Medlem

Dagens update.

Jag har idag sett på 5 av de totalt 35 inspelade klippen sett att han har varit framme och matat fiskarna hela 5 gånger på en och samma dag.
Detta då igår.
Samtliga gånger när jag inte har varit på plats.
Alltså har fiskarna fått mat fem gånger på en dag, när de som max skall ha en gång per dag.

Jag frågade honom senast i förrigår om han matar fiskarna, och då sa han tvärt "-Nej."
Alltså gör han detta med flit, det är inte så att han inte förstår vad jag säger, eller att han "bara ser till att mata fiskarna då de inte fått mat".

Han övermatar och det något extremt.
Det är både större pellets/foderchips, samt massa sjunkande minigranulater.

Tycker ni fortfarande att det är omoraliskt med kamera?

Permalänk
Medlem

Presentera informationen inklusive filmerna för din delägarkollega så får denne kommunicera med sin fader, eftersom denne uppenbarligen inte lyssnar på dig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ha något färgämne på maten så det fastnar på hans fingrar och inte går bort
Skämståsido, det är inte bra att han övergöder dom såklart, utgår från att han inte har Alzheimers eller något som gör att han glömmer. Han verkar ju göra detta med flit för att jävlas? Ta med han i ett enrum, ta samtalet och visa videon och fråga om han har något otalat med dig.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Lite tips
1) skaffa lås till akvariet om det går
2) fixa ett "lek-akvarium" bredvid där han och andra kan mata efter en dags-checklista.
3) köp en hund eller katt till ensamma farbrorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Dagens update.

Jag har idag sett på 5 av de totalt 35 inspelade klippen sett att han har varit framme och matat fiskarna hela 5 gånger på en och samma dag.
Detta då igår.
Samtliga gånger när jag inte har varit på plats.
Alltså har fiskarna fått mat fem gånger på en dag, när de som max skall ha en gång per dag.

Jag frågade honom senast i förrigår om han matar fiskarna, och då sa han tvärt "-Nej."
Alltså gör han detta med flit, det är inte så att han inte förstår vad jag säger, eller att han "bara ser till att mata fiskarna då de inte fått mat".

Han övermatar och det något extremt.
Det är både större pellets/foderchips, samt massa sjunkande minigranulater.

Tycker ni fortfarande att det är omoraliskt med kamera?

Vad är det ens för sjuk snubbe du jobbar med? Få honom utslängd.

EDIT: Såg nu att han inte är anställd, dumt av mig. Konfrontera dem om saken hur som helst, det är ju verkligen inte acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Dagens update.

Jag har idag sett på 5 av de totalt 35 inspelade klippen sett att han har varit framme och matat fiskarna hela 5 gånger på en och samma dag.
Detta då igår.
Samtliga gånger när jag inte har varit på plats.
Alltså har fiskarna fått mat fem gånger på en dag, när de som max skall ha en gång per dag.

Ok Yorgo hur ska du gå vidare nu när du vet att han är där och matar dina fiskar.
Vad säger din kollega om "bevisen"?

Permalänk
Medlem

Är väl bara att ställa undan eller låsa in maten eller skaffa ett lås till akvariet, som andra redan nämnt. Bra mycket enklare än att mecka upp med kameror och annat.
Annars, konfrontera gubben eller ta upp det med delägaren så han/hon säger åt sin far (eller hur nu banden mellan alla inblandade var).
På god väg att hamna i grannfejden på TV det här ju.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Klart du ska konfrontera denna djurplågare, har du videobevis så kan du polisanmäla

Permalänk
Medlem

Kan du inte låsa in maten och nästa gång det är dags att mata kanske du kan fråga gubben om han vill hjälpa dig att mata fiskarna? Vem vet, ni kanske kan bli vänner.

Visa signatur

“Om du vill veta vem som bestämmer över dig, fråga dig själv
vem du inte får kritisera.”

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några inlägg, där det ena var svårtolkat och kunde ses som personangrepp och ett annat endast var ett "hålla med inlägg". Se forumreglerna § 1.2 och 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Lite tips
1) skaffa lås till akvariet om det går
2) fixa ett "lek-akvarium" bredvid där han och andra kan mata efter en dags-checklista.
3) köp en hund eller katt till ensamma farbrorn

Stackars djur att hamna i ett sådant hem...
Jag hade nog konfronterat honom, sedan sagt åt honom att han inte har på företaget att göra. Så kan han träffa sin släkting utanför arbetstid.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Byt lås/kod till dörren för företaget.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

Det har kommit en massa förslag på vad du kan göra för att skydda dina fiskar.

Du visste redsan sen innan, och vet nu, att någon annan matar dina fiskar på ett sätt som kommer att göra dem sjuka.

Sedan så är inte alla "enkla" lösningar som att sätta lås på akvariet, byta lås på firman eller konfrontera personen ifråga med det han gör så lätta att göra i verkligheten.

Du behöver verkligen ta dig en funderare på hur du ska gå vidare. En sak är nog säker att om du väljer att göra inget så kommer inte heller beteende att ändras.

Sedan är ju frågan vilka konsekvenser som det kommer få i firman som du är delägare i. Det där med familj är alltid svårt - och ju jobbar ju med personens andra familjemedlemmar (son?).

Om du ändå kommer fram till att du vill ha kvar fiskarna på arbetsplatsen så är det nog oundvikligt att du handlar på något sätt. Och oavsett vad du kommer att göra så blir det "värmeutveckling" av det.

Du har nog lite att välja mellan att riva av plåstret snabbt eller långsamt, personligen så hade jag valt det första. Få det överstökat och sedan använda tiden efter det att vädra ut känslorna på företaget som detta orsakar. Att låta det gro under en längre tid kostar bara mer energi både för dig och för alla andra runtomkring er.

Som någon annan i tråden nämnde - säg gärna hur det gick/går framöver. Detta är något annat än teknikpyssel och vi kan alla dra lärdom av dina erfarenheter i detta.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag säger som föregående person i tråden, "riv av plåstret snabbt". Men gör det på ett schyst sätt. Uppenbarligen verkar inte herren i fråga vilja döda dina fiskar, däremot mata dom, det har du ju bildbevis på i varje fall. Jag tänker då på att du nämnde att ni har starka ämnen i er verksamhet. Det krävs ju ofta väldigt lite giftiga kemikalier för att slå ut ett helt akvarium. Finns ju exempel på folk som fått sina burkar förstörda av en snäll sambo som i all välmening tvättat framrutan med fönsterputs och på så sätt dödat både fisk och andra djur. Och en person som inte menar väl tar ju ganska lätt livet av dina fiskar, så då borde det kanske redan ha hänt?

I vilket fall som helst avråder jag dig verkligen att konfrontera med olagligen inspelat videomaterial. Jag har sett det hända på en arbetsplats och det blev MYCKET infekterat och ledde till polisanmälningar etc. Om någon fortfarande undrar, det ÄR olagligt att utan tillstånd bedriva videoövervakning på en arbetsplats. Jag ansvarar själv för en hyffsat stor övervakningslösning inom ramen för ett av mina jobbuppdrag så jag har pysslat en del med tillstånd etc.

Jag tycker du borde ta ett öppet snack med din partner i firman. Du kan ju säga att både du och andra sett pappan mata fiskarna trots att du ett flertal gånger bett hans pappa att inte göra så. Börja så och se vad du får för reaktion. Vem vet, kanske kan din partner hjälpa dig att konfrontera pappan istället?

Lycka till, men ta det väldigt, VÄLDIGT försiktigt med övervakningen.

Permalänk
Medlem

Har följt den här tråden från och till. I början fick jag bilden av en hämndlysten man/gubbe som ville jävlas. Nu får jag istället bilden av en gammal smådement bitter man, som egentligen bara försöker hitta små ljusglimtar i tillvaron. Detta beteende låter mycket likt min egen fars, som är drygt 70.

Jag tror att han nånstans känner att hans liv inte blev som han tänkt sig och hoppats på, och är mest missnöjd över det mesta. Så han blir oerhört frustrerad och låst när man försöker säga till honom om nånting, hur snällt och försiktigt man än lägger fram det.

T ex om jag håller på och meckar med en dator om jag är hos päronen, och han kommer fram nyfiket och glatt och undrar vad det är för nåt och vad jag gör, och pekar lite väl närgånget, så säger jag till honom lugnt och snällt att inte röra något, för det kan gå sönder då. Då tänder han till och börjar ilsket gestikulera med händer och medvetet och rent demonstrativt låtsaspetar på allt som en 5-åring, för att visa att han inte tänker låta sig bli tillsagd. I hasten så råkar han såklart peta på elektroniken på riktigt också.

Han förnekar och viftar bort allt som man försöker förklara för att inte göra en viss sak, fnyser och säger nåt i stil med "det är inte så farligt" eller "spelar ingen roll". Egentligen vill han bara väl, men efter att ha levt med ett låst sinne i hela sitt liv och blivit missnöjd så klarar han över huvud taget inte att bli tillsagd om något, hur litet och obetydligt det än han. Man måste skala bort samtalen till viss del, för han kan inte ta till sig andra människors situation, eller synsätt som viker av från det han lärt sig. Helt svarvitt är det inte, nånstans lyssnar han lite ändå. Inte i stunden, men på sikt. Men då slår istället åldern in, han glömde bort det, och kommer kanske på det precis när det är för sent, men många med demens skäms över det och försöker förneka det i det längsta, och då min far är väldigt skuldbeläggande av sig blir det att han blir arg istället om någon kommer på honom.

Som slutsats säger jag att du har nog mer att förlora än vinna på att konfrontera honom. Mitt tips är att undvika situationer som kan leda till konflikt. Han kanske aldrig kommer lära sig. Ta ut fiskarna, ha dem hemma istället eller nåt, och sätt i några billiga fiskar istället som han kan gulla med. Du slipper oroa dig, och han slipper känna sig (alltför) uthängd och missnöjd.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Är det ingen mer än jag som vill se detta akvarium? Se dessa dyra fiskar?
Bild tack

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Bara som en referens: Som jag tolkar det är det är http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=1742 Aulonocara Firefish det handlar om. Fullvuxna individer kostar mellan 200-500 kr ungefär. Köper man i grupp blir det oftast lite billigare. Typ 5-6000 kr för en grupp till ett "normalstort" akvarium.

Har själv haft en grupp och dom är relativt lättskötta och trevliga. Extremt färgranna när dom "färgar ut".

Permalänk
Inaktiv

Enklaste först, skippa alla olaglig övervakning. Faller bara tillbaka på dig själv. Du vet redan vad som hände, folk har berättat det för dig. Det enda du kan ha nytta av är bevis men då pratar vi rättsliga åtgärder och där vill du inte vara rent allmänt, speciellt inte om du har gjort dig skyldig till något fånigt.

Så här lite på distans, det verkar grymt otaktiskt och odiplomatiskt att sätta på spel så stora värden som finns relationen till en delägare, eller dennes anhörig, för något så banalt som akvariefiskar. Hur mycket pengar ligger det i firrarna och hur mycket pengar ligger det i firman? Hur mycket har du investerat i relationerna med firrarna och hur mycket har du investerat i relationerna med folk runt ikring firman?

Glöm firrarna. Ointressant i sammanhanget. Om dom dör, än sen då? Någon gaggig gubbe kanske till slut inser att han har gjort bort sig. Offentligt.

Sätt honom på att regelbundet kolla nitrit/nitrat-halt. Skaffa lite käcka kits för att hålla koll på sådant och sedan när han ser hur dåliga mätvärden ser ut, kanske han inser den problematiken du ser.

Jag tror inte han är ute efter att förgifta, hade han velat det så hade han lyckats för länge sedan. Oljehinnan du ser är troligen ett resultat av obalans och/eller övermatning. Jag har sett liknande fenomen när det varit dålig stil på mitt akvarium.

Jag skulle bara låtsas som det regnar, pilla vidare med mitt och ägna mig åt sådant som jag tjänar på att ägna mig åt. Vissa problem skall inte lösas. Bara släppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är lite olagligt bara, lol.

Skickades från m.sweclockers.com

Att övervaka arbetsplatsen utan tillstånd, antagligen. Men att bara ha en kamera som filmar dyra fiskar så att man kan hålla koll på dom när man inte är där kan man väl inte behöva något specialtillstånd för?

Att helt enkelt låsa skiten låter ju som en bra idé om man har dyra fiskar, oavsett om man tror att någon är ute efter en eller inte. Synd att det inte gick.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Update:

Till att börja med. Tack för samtliga svar, och ni som följer tråden.

Nu till updaten.
Jag har i 4 dagar gömt och låst in maten till fiskarna.
Och det som jag misstänkte skulle hända, har hänt.
Gubben har börjat mata dom med något eget skit. Något som inte syns på klippen..
Han har något i fickan, som han tar upp och häller ner i karet. Hoppas på att det är vanligt bröd..
Jag har återigen bett honom, att inte mata dessa, något han totalt nekar till.

Inväntar någon gång till, sen får han höra på ett och annat.

Edit:

Har nu på ett klipp sett att han har plockat fram skit ur munnen och slängt ner till fiskarna.
Det som finns ute på väntrummet där akvariet finns, är kakor med chockladbitar i. Misstänker att det är såna han malt sönder och slängt ner.

Permalänk
Medlem

Konfrontera gubben med bevisen och se till att han håller sig borta från dina fiskar.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Update:

Till att börja med. Tack för samtliga svar, och ni som följer tråden.

Nu till updaten.
Jag har i 4 dagar gömt och låst in maten till fiskarna.
Och det som jag misstänkte skulle hända, har hänt.
Gubben har börjat mata dom med något eget skit. Något som inte syns på klippen..
Han har något i fickan, som han tar upp och häller ner i karet. Hoppas på att det är vanligt bröd..
Jag har återigen bett honom, att inte mata dessa, något han totalt nekar till.

Inväntar någon gång till, sen får han höra på ett och annat.

Edit:

Har nu på ett klipp sett att han har plockat fram skit ur munnen och slängt ner till fiskarna.
Det som finns ute på väntrummet där akvariet finns, är kakor med chockladbitar i. Misstänker att det är såna han malt sönder och slängt ner.

är det så svårt att se till att gubben inte befinner sig på din arbetsplats?

antingen gör du dig av med fiskarna eller med gubbjäveln.
är du konflikträdd, dvs du inte vågar be honom dra åt h**vete? isåfall kan du maila din kollega och se till att få det löst på det sättet. skicka med filmer och bilder.
men att gnälla om det på ett forum som att helvetet brutit löst och sedan säga "Inväntar någon gång till, sen får han höra på ett och annat" kom igen va?
om han inte arbetar hos er utan bara är farsa till någon annan så har du all rätt att säga åt honom att stanna hemma och om han rör dina fiskar igen så ska du anmäla honom för djurmisshandel.

Permalänk
Medlem

Alltså hans uppsigt verkar ju vara bra, han vill fiskarnas bästa, men han har inte kundskap om vad som är bra för fiskarna.

Du nämner att han är 70 bast, han kanske inte mins allt osv.

Sedan, varför kontaktar du inte någon firma som kan special beställa ett lås?
Problemet löst...

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Enklaste först, skippa alla olaglig övervakning. Faller bara tillbaka på dig själv. Du vet redan vad som hände, folk har berättat det för dig. Det enda du kan ha nytta av är bevis men då pratar vi rättsliga åtgärder och där vill du inte vara rent allmänt, speciellt inte om du har gjort dig skyldig till något fånigt.

Så här lite på distans, det verkar grymt otaktiskt och odiplomatiskt att sätta på spel så stora värden som finns relationen till en delägare, eller dennes anhörig, för något så banalt som akvariefiskar. Hur mycket pengar ligger det i firrarna och hur mycket pengar ligger det i firman? Hur mycket har du investerat i relationerna med firrarna och hur mycket har du investerat i relationerna med folk runt ikring firman?

Glöm firrarna. Ointressant i sammanhanget. Om dom dör, än sen då? Någon gaggig gubbe kanske till slut inser att han har gjort bort sig. Offentligt.

Sätt honom på att regelbundet kolla nitrit/nitrat-halt. Skaffa lite käcka kits för att hålla koll på sådant och sedan när han ser hur dåliga mätvärden ser ut, kanske han inser den problematiken du ser.

Jag tror inte han är ute efter att förgifta, hade han velat det så hade han lyckats för länge sedan. Oljehinnan du ser är troligen ett resultat av obalans och/eller övermatning. Jag har sett liknande fenomen när det varit dålig stil på mitt akvarium.

Jag skulle bara låtsas som det regnar, pilla vidare med mitt och ägna mig åt sådant som jag tjänar på att ägna mig åt. Vissa problem skall inte lösas. Bara släppas.

Tycker din kommentar var bland det värsta skräpet jag någonsin hört. Vem fan bryr sig om några djävla pengar när djuren mår dålig av övergödning? Det är djur vi snackar om = Liv. Pengar är döda och thats it!

Till TS

Hade jag varit du i denna situation där du har bevis och med tanke på att detta pågått såpass länge nu så borde du säga ifrån illa kvickt. Och det är trots allt ditt kontor och således har han ingen rätt att springa in där titt som tätt.

Enklaste sättet att lösa det på är väl att dra en lite fuling. Så gå in med honom på kontoret. Stäng dörren. Börja prata med honom och säg till han att det finns anställda och folk som sett dig mata djuren. Även fast du flera gånger påtalat för honom att det inte får ske. Och att detta slutar IDAG. Du får även förklara varför det är ett problem. Och slutar det inte så får du såklart dra fram rättsliga åtgärder. Vilket du även kan påpeka i slutet av samtalet.