Virtualisera retrospeldatorn ?

Permalänk
Rekordmedlem

Virtualisera retrospeldatorn ?

Jag undrar vilken virtualiseringsmetod som är bäst/mest kompatibel om man vill köra gamla spel?

Det vill säga om man ska virtualisera en maskin med tex win 98 under modernare win (inte köra det via en hypervisor) hur skiljer sig prestandan mellan olika virtualiseringslösningar? säg nu inte att det är "bra nog" för jag var mest intresserad av om någon har erfarenheter av hur saker o ting skiljer sig tex beroende på om man kör vmware eller virtualbox ? Eller är det tom en fördel att köra en virtuell 98 under linux ?

Någon som provat, jämfört och testat bästa "virtuella retrospelodatorn" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har provat på att köra xp/win98 i vmware och virtualbox både på linux och i windows7.
Det funkar ganska bra, i alla fall ända tills man kommer till spel.
Enligt mina erfarenheter så är det först när spelen blir så pass tungdrivna (och då även nyare som även funkar bra på win7) att en 2500k@3,4ghz inte orkar driva runt det bra längre (dvs låg framerate/lagg/osv) som spelen fungerar "bra" dvs utan bsod/krasher/etc.
Kommer det till äldre spel som går BRA att dra runt så blir det problem med ljud/grafik/en del bsod/osv.

Wine i linux är det ännu värre med då det mesta funkar dåligare därigenom (dock inte med så mycket).

Då funkar dosbox (i win7) generellt bättre även om en del problem finns där med.
Allt som allt så gav jag upp för nåt år sedan och byggde mig en p4 burk (med win98se) och ett GeForce 4 MX kort (som orkar med spelen som inte funkar bra i win7 vad jag sett) men för dom spel som gillar voodoo korten så hitta jag ett Voodoo5 5500 så kan även använda det till dom spelen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Virtualisering fungerar okej ända tills man behöver 3D grafik typ. Då är det ofta problem med att spelen inte hittar grafikkort eller så.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ctrl:

Virtualisering fungerar okej ända tills man behöver 3D grafik typ. Då är det ofta problem med att spelen inte hittar grafikkort eller så.

Ja det är ju det som är den roliga biten, "virtuell glide" Det finns ju konsolemulatorer, men varför inte en retropc emulator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns wrappes för Glide, men då förutsätter det att man får igång spelet i ett nyare OS. Vilket inte alltid är så lätt. Vissa äldre spel sparkar bakut om de ser nyare DirectX än 5.0.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är ju det som är den roliga biten, "virtuell glide" Det finns ju konsolemulatorer, men varför inte en retropc emulator ?

Det har jag länge undrat... varför inte någon av dessa otroligt kunniga programmerare som fixar alla våra konsolemulatorer också drar igång en retropc-emulator.

Tänk som i WinUAE (Amiga-emulator), där man bara kan välja i en lista vilken processor man vill "använda", hur mycket minne, hur stor "hårddisk", vilket grafikkort osv... det hade varit en dröm för många.

Det fungerar utmärkt i just WinUAE t.ex. och Amiga är ju en dator.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

halva känslan IMO är ju dock den beiga lådan, kulmusen och CRT skärmen, för att få den pirriga nostalgi känslan som man är ute efter

men för att svara på frågan, det brukar gå rätt okey att virtualisera, lite beroende på vad det är för "generation" du vill köra

är det p3 baserade spel eller äldre så fungerar 3d stödet i vmware utmärkt, det bökiga är glide om du skall spela glide spel

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

halva känslan IMO är ju dock den beiga lådan, kulmusen och CRT skärmen, för att få den pirriga nostalgi känslan som man är ute efter

men för att svara på frågan, det brukar gå rätt okey att virtualisera, lite beroende på vad det är för "generation" du vill köra

är det p3 baserade spel eller äldre så fungerar 3d stödet i vmware utmärkt, det bökiga är glide om du skall spela glide spel

japp glide spel som är jobbigare där och vissa spel som redan då var ganska kasst optimerade...

har själv dragit ihop en socket 478 2,0 och 9700 pro med 512 mb ram för äldre spel nyligen hårddisken har windows 98 se så man måste installera usb drivrutiner (lite jobbigt då man läste innan man satte in 98 se att det fanns stöd för usb och det trodde man var direkt efter installation )

ska dock in med hddn i externt ide kabinett på skolan och dra över filerna + lite spel :3 (har inte plats i burken hemma heh.)
sen ska det nog funka bra och dra över grejer med extern hdd via usb sen (har usb minne också som man kan dra över grejer med heh)
(Har en hel del spel som inte ville vara med på windows 7.)
(Bland annat toca 2 startar upp menyn och sin trevliga musik, men kan inte starta ett race utan att det hänger sig.)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb