Permalänk

PS4 eller Xbox-one?

Tjena, jag planerar att kanske köpa en av dom nya konsolerna som precis släppts. Jag har kompisar som äger ps4 och dom säger att den är perfekt för gaming. Jag har kollat lite på Xbox one också men den är bara fylld media grejor som jag inte har någon användning för. Och jag läste på lite random sidor att Kinect ALTID måste vara på, men jag vet inte om detta är sant eller inte :/ Jag är helt fokuserad på gaming men är det PS4 jag ska gå med då eller?

Permalänk
Skrivet av TheGhost789:

Tjena, jag planerar att kanske köpa en av dom nya konsolerna som precis släppts. Jag har kompisar som äger ps4 och dom säger att den är perfekt för gaming. Jag har kollat lite på Xbox one också men den är bara fylld media grejor som jag inte har någon användning för. Och jag läste på lite random sidor att Kinect ALTID måste vara på, men jag vet inte om detta är sant eller inte :/ Jag är helt fokuserad på gaming men är det PS4 jag ska gå med då eller?

Största frågan är vilka exklusiva spel du vill åt enligt mig!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Xboxens mediafunktioner är inte ivägen för spelfunktionerna. Kinect måste inte alltid vara på. Dock försvinner ju vissa funktioner om man inte använder den.

Ett bra råd borde ju iofs vara att köpa det dina vänner har, iaf om du spelar online.

PS4 är kraftigare på pappret och verkar ha ett litet övertag (hittills) när det gäller grafiken. Det är inte säkert att detta kan omsättas i verkligheten när det gäller multikonsolspel, så lägg inte för stor vikt vid det.

Batteriet i PS4:ans handkontroll är sådär. 8-10 timmar har jag läst. Xbox One:s handkontroll ligger runt 30 timmar. Löser ju sig med en lång kabel, men bra att veta iaf...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Klart det viktigaste! Jag är i samma sits men väntar lite och se om PS4 kan komma med något kul.

Permalänk
Medlem

Skaffa de som dina polare har. Annars kommer ni inte kunna spela online ihop.

Ex ja kommer skaffa ps4 för ff spelen och kunna streama in äldre ps2/3 spel. det finns bättre jrpg spel på ps, bla för att xbox inte finns i asien "typ".

Permalänk
Inaktiv

Ett måste: PS4. Den är billigare än XBOX One, mer kraftfull och har bättre exklusiva spel (Naughty Dogs produktioner t.ex.).

Wii U och XBOX One är tämligen ointressanta men om du bara MÅSTE spela spelen som är exklusiva för vederbörande plattform och har plats och ekonomi som tillåter så för all del.. köp de oxå.

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Typ watch dogs, infamous och the order.

Skrivet av Muyfa666:

Xboxens mediafunktioner är inte ivägen för spelfunktionerna. Kinect måste inte alltid vara på. Dock försvinner ju vissa funktioner om man inte använder den.

Ett bra råd borde ju iofs vara att köpa det dina vänner har, iaf om du spelar online.

PS4 är kraftigare på pappret och verkar ha ett litet övertag (hittills) när det gäller grafiken. Det är inte säkert att detta kan omsättas i verkligheten när det gäller multikonsolspel, så lägg inte för stor vikt vid det.

Batteriet i PS4:ans handkontroll är sådär. 8-10 timmar har jag läst. Xbox One:s handkontroll ligger runt 30 timmar. Löser ju sig med en lång kabel, men bra att veta iaf...

Jag brukar inte spela online så ofta, det är mest battlefield och call of duty.
Kontrollen än inget problem eftersom att konsolen står nära mig, jag kör med pc skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGhost789:

Typ watch dogs, infamous och the order.

Har du inte svaret redan där då? PS4 med andra ord då 2/3 av de spelen är PS4 exklusiva samt den sista ett multiplatform spel. Dvs PS4 kan du spela alla 3, Xbox one enbart watch dogs.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

PS4

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av TheGhost789:

Du verkar veta svaret själv, har polarna PS4 så är det klart att du också ska ha PS4. Sen är det ju en fråga om vilka exklusiva titlar du vill ha också. Men jag skulle säga PS4, billigare, bättre.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Ett måste: PS4. Den är billigare än XBOX One, mer kraftfull och har bättre exklusiva spel (Naughty Dogs produktioner t.ex.).

Wii U och XBOX One är tämligen ointressanta men om du bara MÅSTE spela spelen som är exklusiva för vederbörande plattform och har plats och ekonomi som tillåter så för all del.. köp de oxå.

Vadå ett måste?

PS4 har fortfarande inga bra spel så om jag skulle köpa en konsol nu så vore det Xbox One.
Sen om några år då kanske det ser annorlunda ut.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Xbox One har inga "måste spel" nu heller tycker jag. Har en Ps4 hemma och kommer skaffa One när de släpps här. När nu det blir av återstår att se.

Permalänk
Medlem

PS4 helt klart om du vill spela med dina polare öht. Jag skulle personligen säga PS4 med för den delen då jag gillar det Playstation exklusiva spelen samt att jag har haft playstation sen det första kom ut och gillar handkontrollerna bättre än Xbox kontrollen. Sen är den på pappret bättre sett till hårdvara.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Det är nog en bra ide att köpa samma konsol som minna kompisar plus att ps4 har exklusiva spel som jag vill ha så jag tror jag väljer PS4

Permalänk

Jag har PS4 och den är perfekt! Snabb som tusan och många erbjudanden på spel i PS-store. Ångrar inte en sekund att jag köpte den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Anledningar till att jag skulle köpa PS4 idag.

- Majoriteten av de jag skulle lira med har PS4
- Gillar de exklusiva titlarna
- Fri att surfa/använda netflix på utan extra kostnad
- Kraftfullare, känns som något som kommer nyttjas på den exklusiva sidan samt om några år
- Billigare
- Samtliga funktioner fungerar i Sverige
- Inte handikappad utan motion-kamera
- Stödjer hellre Sony än MS efter erfarenhet. Känns dessutom som att MS inte satsar på oss européer. Varför ska då vi satsa på dem?
- Ägt samtliga generationer av PS utan problem med någon.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Anledningar till att jag skulle köpa PS4 idag.

- Majoriteten av de jag skulle lira med har PS4
- Gillar de exklusiva titlarna
- Fri att surfa/använda netflix på utan extra kostnad
- Kraftfullare, känns som något som kommer nyttjas på den exklusiva sidan samt om några år
- Billigare
- Samtliga funktioner fungerar i Sverige
- Inte handikappad utan motion-kamera
- Stödjer hellre Sony än MS efter erfarenhet. Känns dessutom som att MS inte satsar på oss européer. Varför ska då vi satsa på dem?
- Ägt samtliga generationer av PS utan problem med någon.

Om man har Playstation plus på sitt ps3 account, har jag då plus på PS4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGhost789:

Ja PS+ gäller för alla enheter du kopplat ihop med ditt PSN konto, dvs max 2 st PS3, 3 Vita samt 2 PS4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGhost789:

Ja.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Inaktiv

^^

Japp, ps plus gäller för samtliga dina leksaker, köp en Ps Vita med och kör på jobbet dina Ps4 spel..

Urnöjd med ps4'an, line-up'en ser mycket trevlig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGhost789:

Vad jag har hört så ska det vara så om du använder samma account. plus på PS4 måste man ha plus för att kunna spela online, om dom inte har ändrat det.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har en Xbox One och en Wii U just nu, men har för avsikt att köpa en PS4 så fort jag får möjlighet.

Jag planerade faktiskt en PS4 från början, men det som avgjorde var att Xbox One gick att få tag i för rimliga pengar, medan PS4 var slut överallt. Xbox One är en toppenmaskin, men jag undrar om inte PS4 hade varit ett bättre val...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Jag har verkligen svårt att se vad som är bättre med Xbox One. Det skulle möjligen vara på exklusiva spel, som ändå är otroligt viktigt. Men där tycker jag att det i princip är ett dött race.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Går det att köpa billiga toppspel online med PS4?

Ser att de i One tråden köper nya toppspel för cirka 3-400kr istället för 500-550 kr genom att ändra region. Samma för PS4?

Blir rätt snabbt många slantar i skillnad annars.

Permalänk
Medlem

Vill du ha mest valuta för pengarna så är det helt klart PS4 du ska ha.
Vill du bli påtvingad komponenter du inte bryr dig det minsta om så köp ett Xbone.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Håller med om många PS4 fördelar som redan radats upp. Jag tycker också Sony har varit duktigare än MS på att publicera och fånga upp unika/annorlunda spelideér och indiespel, något som jag uppskattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Mer kraftfull saknar betydelse och är och har aldrig varit avgörande för framgång. Det är bara titta bakåt i tiden så ser man att de maskiner som ska ha haft så kallad "sämre" hårdvara sålt lika mycket eller mer än de som har "bättre" hårdvara. Så det som har betydelse är vad du vill spela för spel.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ser att de i One tråden köper nya toppspel för cirka 3-400kr istället för 500-550 kr genom att ändra region. Samma för PS4?

Bara att registrera ett konto mot T.ex. USA PSN för att betala för spel i $, dock måste du ha ett kreditkort där kontot tillhör landet för att kunna betala med det.

Det finns vägar runt det, T.ex. köpa PSN kort på Amazon eller andra ställen och fylla på ditt konto & köpa spelen, vist ett extra steg men fullt möjligt.

Just nu får du runt alla 60$ spel för runt 400 kr.

Samma gäller PS3/Vita, för Vita är det lite jobbigare då du enbart kan ha ett konto mot konsolen och byta konto kräver nytt minneskort samt resetta den varje gång men det är fullt möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

PS4 har inga bra exklusiva spel ute medans Xbox One har Ryse (världens snyggaste konsollspel) och Forza 5 som stora dragplåster. Allt är dock en smaksak men personligen är PS4 inte prisvärd jämnfört med One eftersom man inte får med PS Eye/Move med konsollen och ifall man vill ha de funktionerna kostar en PS4 bra mycket mer än en One.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

PS4 har inga bra exklusiva spel ute medans Xbox One har Ryse (världens snyggaste konsollspel) och Forza 5 som stora dragplåster. Allt är dock en smaksak men personligen är PS4 inte prisvärd jämnfört med One eftersom man inte får med PS Eye/Move med konsollen och ifall man vill ha de funktionerna kostar en PS4 bra mycket mer än en One.

Hur får du till att ett PS4 kostar bra mycket mer om man köper till en Playstation eye?

Tittar vi i USA (priserna tagna från best buy) där båda konsolerna finns tillgängliga så kostar en xbox 499 dollar en PS4 399 dollar.

Playstation eye kostar 59 dollar. Alltså kostar en ps4 med kamera 458 dollar. Vilket i min värld inte är bra mycket mer än en Xbox one.