Permalänk
Medlem

Lite frågor ang. Databaser

Hejsan!

På mitt arbete är vi kvar i 1990 och jag anser att vi desperat behöver förnya vårt databassystem/kund login etc etc.

Huvudfrågan kommer vara; vilka program/språk behöver jag lära mig för att skapa följande program?

I daggsläget har vi filemaker som databasprogram för våra kundera brandsläckare mm.
Mitt företag är de enda som kommer åt informationen. Kunden får sedan ett protokoll utskrivet till sig. Det är allt.

Det jag anser att vi behöver är :
* Varje kund får ett alt. Flera inlogg som de loggar in med via vår hemsida.
* Vår databas som tidigare bara fanns som klientversion behöver finnas i webbläsaren istället.
* I webbläsaren skall ett antal "appar" finnas att välja mellan.
* En app skall ge kunden en begränsad överblick av sina brandsläckarprotokoll.
* Nästa app skall vara en editabel blädderbok kallad SBA. Här kan kunden läsa ett ganska långt dokument där kunden skall kunna ändra text och spara och även kunna ändra ritningar och spara.
* Nästa app skall ge kunden överblick över alla sina fastigheter och brandsläckare och klicka i en ruta att de är kontrollerade i olika kvartal. Kunden skall även kunna skriva ut relevant checklista.
* sedan behöver vi en mejltjänst som mejlar ut påminnelser till företagen att vi kommer och utför kontroll.
* nästa app skall innehålla ett avtalsdokument.
* vi behöver kunna spara pdf:er av ritningar med.
* det mesta materialet skall kunna läsas och ändras via webbläsaren men kunden och vi behöver också kunna ladda hem filer.

Vilka program / databasprogram / programeringsspråk behöver jag behärska?

Sista frågan: det finns ingen här som tror sig kunna lösa sånt här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar PHP i grunden till hemsidan (och HTML då också så klart).
Till databas är det MySQL som gäller.

Sätt upp en Ubuntu-maskin och installera LAMP (Linux-Apache-MySQL-PHP).
Sätt upp en databas och en webbsida och börja bygga.

Kan du ingenting om MySQL, PHP, Linux etc. har du två val:
1. Skaffa dig tid, tid och åter tid. Läs på och testa dig fram.
2. Hyr in en konsult som bygger åt er.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3lander:

Sista frågan: det finns ingen här som tror sig kunna lösa sånt här?

Webbyråer är företag som gör just detta åt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Jag rekommenderar PHP i grunden till hemsidan (och HTML då också så klart).
Till databas är det MySQL som gäller.

Sätt upp en Ubuntu-maskin och installera LAMP (Linux-Apache-MySQL-PHP).
Sätt upp en databas och en webbsida och börja bygga.

Kan du ingenting om MySQL, PHP, Linux etc. har du två val:
1. Skaffa dig tid, tid och åter tid. Läs på och testa dig fram.
2. Hyr in en konsult som bygger åt er.

Lycka till!

Larv. Bara för att man inte kan något om MySQL, PHP och Linux så betyder det inte att man måste lära sig det eller hyra in en konsult. Det finns något som heter Windows också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Larv. Bara för att man inte kan något om MySQL, PHP och Linux så betyder det inte att man måste lära sig det eller hyra in en konsult. Det finns något som heter Windows också.

Så om du inte kan PHP och MySQL så hjälper Windows dig?

Permalänk
Medlem

Anlita ett företag/konsult som gör detta åt er/dig.
De är faktiskt utbildade och "experter" på just detta.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte verka allt för negativ här, men om du inte har några kunskaper alls inom ämnet är detta för svårt som ett förstaprojekt. Det är även en fråga om säkerhet för era kunder – jag, som kund, hade inte velat använda en tjänst byggd av en person utan någon som helst erfarenhet.

Om du vill göra det i FileMaker är det betydligt mindre att lära sig, men kommer inte heller att bli lika bra. Det finns säkert gott om folk här som tror sig kunna lösa det, men knappast någon som gör det gratis. Jag hade definitivt anlitat en firma, men räkna med att det kommer kosta en hel del.

Skrivet av Curik:

Hur menar du nu? Visst kan man bygga denna lösning utan Linux – men du kan ju knappast påstå att det räcker med goda kunskaper om Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3lander:

Hejsan!

På mitt arbete är vi kvar i 1990 och jag anser att vi desperat behöver förnya vårt databassystem/kund login etc etc.

Huvudfrågan kommer vara; vilka program/språk behöver jag lära mig för att skapa följande program?

Uppgradera FileMaker? Det finns ett webbgränssnitt som du kan komplettera med (så slipper du migrera data).
Ett exempel på FileMaker med Web-stöd: http://www.statensmedierad.se/Sokresultat/?search=*.*&sType=f...

Har dessvärre ingen egen erfarenhet av produktsortimentet, vet bara att det går. Exemplet är skapat av en fd tjänsteman på Statens Biografbyrå och han saknar formel utbildning inom IT. Kan han så kan nog du

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net