Samsung Galaxy S5 får fingeravtrycksläsare

Permalänk
Medlem

För det första är det bara ett rykte så det är inte ens säkert att det kommer att finnas och sen så är det ingen som tvingar er att använda fingeravtryck. Vill ni hellre ha en kod så är det väl bara att byta till det istället?

Vad spelar det för roll vem som gjorde det först? Apple var inte heller först som flera andra här har påpekat.

Permalänk

Mars-April gaaaaaaah vill ha nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Snälla, TÄNK LOGISKT!

Tror du att lösenkodlos är bättre? eller att man drar ett mönster på skärmen? eller att logga in med ett kort av sig själv?

Klart fingeravtrycksläsare är mer säkrare, fingeravtrycket är personligt. Lite svårare för tjuven att få tag på ens fingeravtryck, när man dessutom ska gjuta av avtrycket mot stearing eller annat vax. Tappar man ex. mobilen på gatan så är det mer eller mindre omöjligt för upphittaren att ta sig in på den, medan det bara är att chansa sig fram med vanliga lösenord för att knäcka en 4- siffrig kod.

Om du går runt med en telefon värd över 5000kr så garanterar jag att tjuven är villig till att ta med ditt finger samtidigt som han tar din telefon ur näven på dig. Är mer villig till att ge ut min 4 siffriga kod faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

En eller två tusenlappar hit eller dit spelar mig ingen roll. Funderar mest på om det är värt att vänta till April, eller ska man slå till på en G2 som trots allt är en extremt prisvärd och kompetent smartphone.

Tja, jag har svårt att se att sgs5 kommer bli någon revolution... Behöver du en tfn nu köp...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

För att det är Samsung som äger upp Apple, och därmed framkallar rädsla hos Apple-fanboys.

"The master teaches, the minions copy"

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag håller helt klart med, Apple lyckas mycket väl i sitt helhetstänk. Men telefonerna är för små, det är min personliga preferens dock. Men det går rykten om att Apple ska ge sig upp i Phablet-kategorin. Vilket är lite unikt för här var faktiskt Samsung trendsättaren med sin första Note som de själva såg som ett experiment. Nu efter tre inkarnationer är det en mer än väl etablerad produktgrupp.

Det är inget nytt eller unikt att Apple kopierar saker från Android-världen, iPad Mini kom ju enbart för att man ville kopiera succén med Nexus 7 som sålde som smör (när Jobs levde så var 7"-plattor skräp och "dead on arrival"). Sen kopierade Samsung från Huawei (Ascend Mate -> Galaxy Mega) osv...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Hahahha så komiskt!

Var ett jävla grinande ifrån android fanatikerna när Apple satte det i sin mobil.

"Så jävla onödigt!!!1pp" "NSA" blö blö

Nu kommer ni säkert sitta och skjuta det till höjder om hur bra det är och liknande..

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Skönt! Nu behöver inte myndigheterna göra sig besvärade med att samla in fingeravtrycken ens!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Fortfarande Apple som leder utvecklingen och tänkandet? Fingerscanner och dyr/billig variant i metall/plast känns ju igen...

Apple har aldrig varit först med någonting. Deras affärsidé bygger på att stjäla idéer överallt och sen kalla dom för sina egna. Däremot kanske dom varit först med att göra en sälj succé utav det.

Det här är en bra illustration på hur Apple jobbar: http://31.media.tumblr.com/981b9455b35ca551cbfd2227110b9da2/t...

Permalänk
Medlem

Apple.. Innovation..
on topic: Fingeravtrycksläsare, nej tack. Får bli nexus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

2 560 x 1 440 pixlar i en telefon? Tack och god natt överflödighet.

Jag håller med, det är så superlöjligt att de håller på såhär. Finns ingen som helst anledning att ha 500ppi på en 5 tums skärm.
Ska man ha nytta av det så får man sitta med ett förstoringsglas och imponeras av den skarpa skärmen.

Visa signatur

Jag har aldrig fel

Permalänk

Frågan är ifall de implemterar sin fingeravtryckläsare på lika säkert sätt som Apple. 5s har avtrycket krypterat i hårdvara och implementerat det på ett sätt som gör det omöjligt för någon mjukvara att få fram ditt avtryck. Om Samsung implementerar sitt på ett plastigt sätt kan det ju hända att man inte vill använda deras version. Sen kan man ju hoppas att Samsung använder den till något annat än att logga in. Apple har ju använt deras läsare på ett ganska fint sätt i apple store osv.

Permalänk
Medlem

Hej vi kopierar Apple ännu en gång för vi har dåliga ingenjörer som inte har några egna idéer...

Visa signatur

CPU:i7 3770k @4,5Ghz Kylning:Custom water-loop RAM:16GB @1866Mhz GPU: 2 X R9 290x @ 1200Mhz PSU:Corsair AX 1200w MB: P8 Z77-pro Chassi:NZXT swich 810 white

Macbook Pro Retina.iPhone 7
200/200Mbit/s fiber.

Permalänk
Medlem

Haft S2, S3 och nu S4. Varje gång har jag verkligen velat byta till den nya Samsungen men inte denna gången. Får se vad det finns för alternativ i slutet på året.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av eken97:

Hej vi kopierar Apple ännu en gång för vi har dåliga ingenjörer som inte har några egna idéer...

De har också massa fanboys som köper skiten oavsett så det är ingen fara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eken97:

Ungefär som Apple har dåliga designers som inte har några egna idéer med andra ord.

http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-products-hold-the-secre...
http://gizmodo.com/5959542/apples-swiped-swiss-clock-design-c...

Eller så accepterar man att teknikutveckling är extremt härledd från tidigare generationer där alla tar funktioner från varandra.

Det folk brukar störa sig när det kommer till just Apple är deras extrema hyckleri och dubbelmoral. Steve Jobs själv har ju varit väldigt öppen med att de tar idéer från andra och bevisligen har de plockat mycket från till exempel Android. Det är inget fel med det men då kan de samtidigt inte förklara kärnvapenkrig mot Android och kalla det ett plagiat i grunden. De får bestämma sig, antingen är det ok att stjäla idéer friskt eller så är det inte det.

Before anybody did anything, Xerox did everything!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Apple har en ny chans till att göra en attack på samung.

Tvivlar, detta verkar vara en helt annan implementation (sitter i skärmen). Dock så är det knappast ett sammanträffande att Samsung helt plötsligt också ska ha fingeravtrycksläsare i sin lur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Varför vill de ha detta när Apples fingeravtrycksläsare hackades på nolltid..?

Känns som det är tvångstankar att härma Äpplet..

Den hackades inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjorten66:

Tycker Apple istället borde inrikta sig på att göra bättre telefoner än att stämma Samsung för plagiat.

De gör enligt de flesta redan grymma telefoner. Därför de säljer så sjukt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är inget nytt eller unikt att Apple kopierar saker från Android-världen, iPad Mini kom ju enbart för att man ville kopiera succén med Nexus 7 som sålde som smör (när Jobs levde så var 7"-plattor skräp och "dead on arrival"). Sen kopierade Samsung från Huawei (Ascend Mate -> Galaxy Mega) osv...

Och då menar du så klart att Android-världen stod för surfplatte-revolutionen och Apple bara hakade på? Den ursprungliga iPaden kan inte alls ha varit en bidragande faktor till att Nexus 7 kom till från första början tror du? Hela smartphone-hysterin är ett resultat av att Apple totalt revolutionerade telefonvärlden med iPhone. Man kan säga vad man vill om individuella funktioner eller storlekar eller designer, faktum kvarstår att Apple var först med hela tänket bakom vad vi idag ser i den mobila världen.

Funktionerna må redan ha funnits, men det var Apple som gjorde ett användbart GUI och gjorde det hela till en "pryl" för medelsvensson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallesprattt:

De gör enligt de flesta redan grymma telefoner. Därför de säljer så sjukt bra.

Då måste ju samsung göra bäst telefoner eftersom de har en tredjedel av den totala smartphone marknaden?

Vilket jag inte kan hålla med om. Reklam...

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur alla verkar tycka att fingeravtrycket till att öppna mobilen är dåligt.
Det är bra mycket säkrare än att ha en sifferkod och går även bra mycket snabbare att skanna fingret (om det fungerar lika bra som på iphone 5s) än att skriva in en sjusiffrig kod.

Fast hade hoppats på att de lagt scannern i knappen så att man slipper rör fingret uppåt.

Visa signatur

Chassi: Define S Mobo: MSI Z77A-G45 CPU: Intel core i5 3570k
GPU: GTX 970 Gaming Ram: 8gb PSU: Cheiftec 750W
SSD: Intel 330 120gb HDD: 500+250GB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Och då menar du så klart att Android-världen stod för surfplatte-revolutionen och Apple bara hakade på? Den ursprungliga iPaden kan inte alls ha varit en bidragande faktor till att Nexus 7 kom till från första början tror du? Hela smartphone-hysterin är ett resultat av att Apple totalt revolutionerade telefonvärlden med iPhone. Man kan säga vad man vill om individuella funktioner eller storlekar eller designer, faktum kvarstår att Apple var först med hela tänket bakom vad vi idag ser i den mobila världen.

Funktionerna må redan ha funnits, men det var Apple som gjorde ett användbart GUI och gjorde det hela till en "pryl" för medelsvensson.

Måste ni verkligen ta med er räliga diskussion överallt? Nu menar jag givetvis inte just er specifikt även om det är ni i detta fallet, utan mer generellt. Kan inte se ordet Samsung eller Apple i en rubirk utan att man får några nissar som tvunget måste försvara sitt favoritföretag. Helt otroligt.

Sorry för offtopic

Angående fingeravtrycksläsaren så ser jag det som en funktion jag skulle avaktivera om jag skaffade mig en S5 eller en Iphone med för den delen.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Dumt gjort av Samsung.. Att dom alltid ska göra som Apple och sen blir dom stämda.. Apple tjänar nog en hel del på att stämma Samsung

Inte alls. Apple slösar bara tid på stämningar och tappar på konkurrenterna.

Skrivet av Lidodido:

Innovation och revolution är två helt skilda saker. Apple tar det som finns och sätter i en produkt. Samsung följer vad som är populärt och gör då ofta liknande saker som Apple.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Förstår inte detta trams om vilken telefon som implementerade tekniken först. Vad spelar det för roll egentligen? Det som spelar roll är vem som gör det bäst. Självklart är det spännande med nya tekniker och hur man utför det, blir en bonus där. Men att klaga på att andra tillverkare att de implementerar teknik som redan existerar i andra telefoner är bara tramsigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Om du går runt med en telefon värd över 5000kr så garanterar jag att tjuven är villig till att ta med ditt finger samtidigt som han tar din telefon ur näven på dig. Är mer villig till att ge ut min 4 siffriga kod faktiskt

Känns inte som ett realistiskt scenario att tjuven skär av någons finger för åtkomst till 1 mobiltelefon. tänk såhär, hur ofta är det mobilen blir stulen? sedan om den blir stulen, vad är då chansen att det faktiskt är någon som är där öga mot öga och rånar en? mitt i alls så ska tjuven lista ut att mobilen har fingeravtryckslås, vid denna stund har tjuven till största sannolikhet bara sprungit sin väg.

Orealistiskt och överdramatiserat att det skulle ske. Tjuven är också en människa. Är man så småkriminell att man bara är ute efter en mobiltelefon så har man säkert inte heller modet att kallblodigt skära av någons finger.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Apple har aldrig varit först med någonting. Deras affärsidé bygger på att stjäla idéer överallt och sen kalla dom för sina egna. Däremot kanske dom varit först med att göra en sälj succé utav det.

Det "stjäls" nog lite fram och tillbaka mellan företag i alla branscher men en del av att driva företag är ju också att kunna paketera och sälja produkten också. Jag är inget stort Apple-fan men nog måste man ändå tillskriva Apple en stor del av äran för den moderna "smartphonens" tillkomst.

Branschen hade nog kommit dit för eller senare ändå men Apples Iphone skakade om de traditionella tillverkarna rejält när den kom och inte förrän Google lite senare kom med Android så kom ett riktigt konkurrenskraftigt alternativ.

Som jag kommenterat tidigare i tråden så skule jag nog ha använt ordet trendsättare i stället för "leder utvecklingen".

Permalänk
Medlem

Monkey see, monkey do. Inte särskilt oväntat.

Permalänk
Medlem

Såg en idé som jag tyckte var jävligt smart ändå.
Han tyckte att man ska stoppa in så många sensorer i telefoner som möjligt, ha ett öppet api och följer många efter kanske det integreras i Android. Då finns det miljontals smarta utvecklare som kan komma på en bra nytta till dessa sensorerna. T.ex om bara en telefon på marknaden skulle haft gyroscope så skulle det nog inte finnas några appar som nyttjar denna funktionen, då skulle alla tyckt att den var onödig.
Ett användningsområde för just denna sensorn kan vara att beroende på vilket finger som öppnar en app, t.ex Facebook, så loggas olika personer in.
Så om man delar telefonen med någon, eller surfplatta kanske, så kan inte någon annan komma in på din Facebook även om plattan är olåst. Då du loggas in med ditt fingeravtryck. Lika dant skulle fungera i mailen, Instagram twitter you name in.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Då måste ju samsung göra bäst telefoner eftersom de har en tredjedel av den totala smartphone marknaden?

Vilket jag inte kan hålla med om. Reklam...

Det du glömmer är att Samsung säljer sjukt många lågpristelefoner. Och iPhone toppar i princip alltid i kundnöje, om Samsung också gör det, så är de väl nästan lika bra. Men det tvivlar jag på att de gör