Beslutsångest! Vilken telefon ska jag välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av khawaja:

Har ju en S4, och touchwiz är ju inte direkt något jag är förtjust i men det går ju att roota luren ändå så

har stått och representerat omnämnda företag i butiker senaste månaderna..
ja, Note3an är good shit, och har du tur kanske du kan få med den där klockan ifall de har kvar den dealen.

men! som du sa, touchwiz är ett helvetessattyg, som tur är finns det andra rommar, och är väl det utbytt tror jag att du kommer kunna ha en grym telefon.
problemet är dock att pennfunktionerna lite sups bort med sekundärrommar, och utan pennfunktionen har jag svårt att se på vilket plan den slår konkurrenterna.

mina fem dagar med användande gav mig minst fyra tillfällen per dag i snitt där jag ville kasta skiten åt helvete pågrund av just touchwiz, propeitära system och allehanda buggar. klockan fungerar, och med tanke på storleken på telefönen, så är den ganska smidig att ha med. men ja, romning riskerar ju att supa bort även den kompatibiliteten...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig tipsa någon om en S4 iallfall, samsung har förstört den med deras värdelösa mjukvara och garantin gåt om den rootas :/

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Vid många tillfällen har jag och min kompis gått runt lite överallt i Stockholm och jag har tagit ungefär lika fina bilder med min S4 (kvalitetsmässigt) som han gjorde med sin enorma Canon kamera. Den högsta upplösningen man kan få från en S4 med 13mp är 4128x3096 vilket är otroligt mycket från en mobil och S5'an ska ha en ännu bättre camera än S4'an.

Och batteriet på S4'an räcker i flera dagar bara man inte har på högsta ljusstycka. Inte vet jag hur länge S5'ans batteri kommer räcka men 300mhA är hyfsad bra uppgradering endå.

Läs på om ämnet innan du börjar hacka på folk.

//Tompa

Jag tror knappast du vet mycket mer för att du läst på, den är inte ute än, ingen vet hur den faktiskt är.

Permalänk
Avstängd

Skulle lätt köpt en Note 3 om jag bara kunde använda den i jobbet.
Padfone ser ju intressant ut oxå men jag har aldrig provat den så det är svårt att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Jag tror knappast du vet mycket mer för att du läst på, den är inte ute än, ingen vet hur den faktiskt är.

Men jag vet hur min S4 är och att tänka sig en annu bättre version av den ger mig rysningar.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Vid många tillfällen har jag och min kompis gått runt lite överallt i Stockholm och jag har tagit ungefär lika fina bilder med min S4 (kvalitetsmässigt) som han gjorde med sin enorma Canon kamera. Den högsta upplösningen man kan få från en S4 med 13mp är 4128x3096 vilket är otroligt mycket från en mobil och S5'an ska ha en ännu bättre camera än S4'an.

Och batteriet på S4'an räcker i flera dagar bara man inte har på högsta ljusstycka. Inte vet jag hur länge S5'ans batteri kommer räcka men 300mhA är hyfsad bra uppgradering endå.

Läs på om ämnet innan du börjar hacka på folk.

//Tompa

Ok att kameran är bra i S4, det köper jag. Men om den tar lika bra kort som din polares systemkamera, då är han antingen kass som fotograf eller hans kamera trasig, eller att hans systemkamera inte är bra alls.
Angående batteritiden, i flera dagar? Jo möjligtvis om du stänger av vissa synkning, tex mail och vissa andra appar och luren får ligga utan att den används så värst mycket. Men en standbytid är helt onödigt att veta, det som är intressant och veta är din skärmtid och hur länge batteriet räcker när luren används.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Vid många tillfällen har jag och min kompis gått runt lite överallt i Stockholm och jag har tagit ungefär lika fina bilder med min S4 (kvalitetsmässigt) som han gjorde med sin enorma Canon kamera. Den högsta upplösningen man kan få från en S4 med 13mp är 4128x3096 vilket är otroligt mycket från en mobil och S5'an ska ha en ännu bättre camera än S4'an.

Och batteriet på S4'an räcker i flera dagar bara man inte har på högsta ljusstycka. Inte vet jag hur länge S5'ans batteri kommer räcka men 300mhA är hyfsad bra uppgradering endå.

Läs på om ämnet innan du börjar hacka på folk.

//Tompa

Vettefan hur du lyckas få din lur att överleva mer än en dag! Jag använder min S4 väldigt mycket och har t.o.m batteriskal med 3300maH extra utöver det vanliga batteriet och den klarar sig hem oftast men med ungefär 1-10% batteri kvar!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Arnzeal:

Vid många tillfällen har jag och min kompis gått runt lite överallt i Stockholm och jag har tagit ungefär lika fina bilder med min S4 (kvalitetsmässigt) som han gjorde med sin enorma Canon kamera. Den högsta upplösningen man kan få från en S4 med 13mp är 4128x3096 vilket är otroligt mycket från en mobil och S5'an ska ha en ännu bättre camera än S4'an.

Och batteriet på S4'an räcker i flera dagar bara man inte har på högsta ljusstycka. Inte vet jag hur länge S5'ans batteri kommer räcka men 300mhA är hyfsad bra uppgradering endå.

Läs på om ämnet innan du börjar hacka på folk.

//Tompa

Dagens lol och självförudmjukande inlägg!

Om du visste någonting om kameror överhuvudtaget så skulle du veta att antalet megapixlar inte har ETT SKIT att göra med bildkvalité.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men då kommer 10 000Kr frågan

Har du suttit en avslappnad kväll med Note 3 ? Och testat

Jag bara undrar, jag har själv en iPhone 5S, min vän har en xperia Z1, och min syrra har en Note 3.

Gissa vilken mobil jag & min vän ska fixa (typ igår)

Och det där med vatten & mobil må väl vara bra, men det väger inte på långa delar upp fördelarna mot Note 3. Inte på långa vägar.

Jag tycker det blir lite som:

Jag har en laptop som är väldigt bra som jag kan ha i badkaret.
Jag har en så mycket bättre laptop som jag inte kan ha i badkaret.

Så du syftar på att Note 3 är "mycket" bättre än Z1?
Kan absolut inte hålla med dig där, hårdvarumässigt håller de samma standard, men att välja bort vattentätheten, Sony's underbara UI mot Tochwiz? Finns inga planer i världen för min del. Och vad är fördelarna med Note 3 ijf med Z1?

Sedan har Samsung en förmåga att lura sina kunder, dom har bl.a. behandlat mig som en kokt kräfta så all min respekt är borta för dom, att dom sedan fifflar med siffror för att på papperet ska vara "Bättre" än sina konkurrenter gör ju inte intrycket bättre.

Må så hända att ni gillar Note 3, men bojkott för min del, aldrig en Samsung igen.

Skrivet av deeyay:

Dagens lol och självförudmjukande inlägg!

Om du visste någonting om kameror överhuvudtaget så skulle du veta att antalet megapixlar inte har ETT SKIT att göra med bildkvalité.

Så man ser ingen skillnad på bildkvalité med en kamera på 21Mp och en kamera med 0.2Mp menar du?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Vid många tillfällen har jag och min kompis gått runt lite överallt i Stockholm och jag har tagit ungefär lika fina bilder med min S4 (kvalitetsmässigt) som han gjorde med sin enorma Canon kamera. Den högsta upplösningen man kan få från en S4 med 13mp är 4128x3096 vilket är otroligt mycket från en mobil och S5'an ska ha en ännu bättre camera än S4'an.

Och batteriet på S4'an räcker i flera dagar bara man inte har på högsta ljusstycka. Inte vet jag hur länge S5'ans batteri kommer räcka men 300mhA är hyfsad bra uppgradering endå.

Läs på om ämnet innan du börjar hacka på folk.

//Tompa

Du jämför din telefonkamera med sytemkameran och baserar det på antal megapixlar? I systemkamerornas värld är det inte det som skiljer en bra och en dålig kamera.

Det hade du vetat om du läst på lite bättre. Förmodligen springer din kompis runt o fotar utan att ha en aning om vad han håller på med, där har du nog förklaringen.

ONT: hade satsat på en note 3. Äger ingen av dessa själv men vid en första anblick verkar noten ha sköna menyer o bra anvädarvänlighet. Men åk o testa alla så känner du vilken som passar dig.

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fieskmask:

Så man ser ingen skillnad på bildkvalité med en kamera på 21Mp och en kamera med 0.2Mp menar du?

Jag kände på mig att någon skulle komma in och märka ord. Så grova skillnader existerar så klart inte idag så den jämförelsen är irrelevant.

Men i grund och botten, desto mer megapixlar man klämmer in på en och samma sensor desto sämre bildkvalité blir det. Så den generalla folkmassans uppfattning om antalet megapixlar och bildkvalité är helt tvärtom mot hur verkligheten ser ut.

Min Canon 5D (fullformats systemkamera) har typ 12mp. Tror du NÅGON mobilkamera ens kan komma i närheten av dess bildkvalité? Svar nej.

Men jag tror nog du förstod vad jag menade ändå i mitt inlägg

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av Arnzeal:

Vid många tillfällen har jag och min kompis gått runt lite överallt i Stockholm och jag har tagit ungefär lika fina bilder med min S4 (kvalitetsmässigt) som han gjorde med sin enorma Canon kamera. Den högsta upplösningen man kan få från en S4 med 13mp är 4128x3096 vilket är otroligt mycket från en mobil och S5'an ska ha en ännu bättre camera än S4'an.

Och batteriet på S4'an räcker i flera dagar bara man inte har på högsta ljusstycka. Inte vet jag hur länge S5'ans batteri kommer räcka men 300mhA är hyfsad bra uppgradering endå.

Läs på om ämnet innan du börjar hacka på folk.

//Tompa

Låter ju mer som om att du är en bättre fotograf än din kompis, om din S4'a tar bättre än hans systemkamera.
Den enda mobilkameran som kommer i närheten är väl Nokia Lumia 1020, och inte äns då tar jag så bra bilder (pga att jag är dålig fotograf)
Är som att höra reklam om sony's mobiler,

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Alla mobilkameror som kommit som ska revolutionera marknaden är fortfarande lika kassa som tidigare enligt mig.
De bara fortsätter trycka in fler och fler penisförlängare, förlåt, pixlar på sensorn och applicerar mer och mer utsmetning så man tror det ska se bra ut. Har själv en S4 och tycker den likt alla andra är urusel på att ta bilder. Detta jämfört med min systemkamera.
Den kanske är bra jämfört med andra mobilen, men inte om man jämför saker med bildsensorer rent allmänt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ODDNAME:

Alla mobilkameror som kommit som ska revolutionera marknaden är fortfarande lika kassa som tidigare enligt mig.
De bara fortsätter trycka in fler och fler penisförlängare, förlåt, pixlar på sensorn och applicerar mer och mer utsmetning så man tror det ska se bra ut. Har själv en S4 och tycker den likt alla andra är urusel på att ta bilder. Detta jämfört med min systemkamera.
Den kanske är bra jämfört med andra mobilen, men inte om man jämför saker med bildsensorer rent allmänt

Ja de är bra på att dölja skavanker. Såsom min G2. Brusreducering från helvetet. Ser OK ut helt utzoomat men börjar man zooma in är det vattenmålningar deluxe.

Det mesta som "förbättras" i det stora hela är kamerornas mjukvaror som applicerar mer och mer processering så att det ska se "bra" ut. Det går inte att trolla med så små sensorer som sitter i mobiler. Visst förbättras väl hårdvaran lite också men det är mjukvaran det jobbas med mest uppenbarligen. Kameror ska inte handla om enbart mjukvara det kan bara göra so so much.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Jag är inte så pass kunnig inom systemkameraområdet eftersom jag aldrig har fått för mig att skaffa en. Det ända jag säger är att slutresultatet på de bilder som blev tagna den dagen blev ungefär likadana om en okunnig tittar med blotta ögat. Och då ansåg jag att S4'ans bilder kom nära en systemkamera kvalitetsmässigt.

S5'an kommer såklart ha ännu en bättre kamera vilket betyder att bilderna från den blir ännu bättre.

Plus, hur kommer det sig att alla började prata om systemkameror när TS ville ha en ny bra mobil där jag gav mitt förslag och motiverade varför.

Ta saker med en nypa salt, huvudämnet i min konversation är att S4'an har en fantastisk kamera för att vara mobilt och S5'an kommer ha en ännu bättre kamera. Jag försökte endast ge läsarna en överblick igenom att ta upp systemkameror i bilden.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Grejen är den att en mobilkamera som sagt lägger en massa effekter och processering på bilden så den blir klar out-of-the-box så att säga.

Med en systemkamera får du mer eller mindre en väldigt mycket mindre redigerad bild som det är meningen att en själv egentligen ska fixa i efterhand med Photoshop t.ex. Därför man fotar i RAW (råformat) med en systemkamera. Det appliceras ingenting på den bilden och därför kan den också se "tråkig" ut i jämförelse med en bild från en mobilkamera. Men bildkvalitén är flera ggr bättre även om bilden i sig kan se lite trist och matt ut.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Note 3.

stort batteri
3gb ram
snabbaste mobilen jag haft i handen.

dock lite stor om man stör sig på de.

Kom också fram till Note 3 när jag letade efter en telefon för inte så längesen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag säger våga köp något annat än Samsung. De börjar bli som iPhone mer eller mindre. Den enskilt störste Androidaktören och det är aldrig bra när någon blir för stor. Det finns andra märken som har "skönare" telefoner. Sony, HTC, LG t.ex... Samsung är även de mest bloatade lurarna med hästlängder och de slänger med otroligt mycket skit man inte har användning av. Bra telefoner javisst men det finns "bättre" De börjar dessutom blockera 3'e partstillbehör nyligen så man bara kan använda deras original flipcase ( http://www.swedroid.se/har-samsung-borjat-blockera-vissa-tred... ). Stinker Apple lång väg om Samsung.

Bara för att ett märke är populärast betyder det inte att de är bäst. De är duktiga på marknadsföring det är allt.

Tochwiz är en styggelse. Fult som stryk är det också.

edit: ny artikel ang. bloatware och Samsung nämns så klart som "pilotfall":

http://www.swedroid.se/sydkorea-domer-att-forinstallerade-app...

Saxat från artikeln:

"Som ett exempel nämns Samsung Galaxy S4 hos SK Telecom. Telefonen har 80 appar från början – 25 är installerade av operatören, 39 av Samsung och 16 av Google."

Äckligt Samsung!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Jag är inte så pass kunnig inom systemkameraområdet eftersom jag aldrig har fått för mig att skaffa en. Det ända jag säger är att slutresultatet på de bilder som blev tagna den dagen blev ungefär likadana om en okunnig tittar med blotta ögat. Och då ansåg jag att S4'ans bilder kom nära en systemkamera kvalitetsmässigt.

S5'an kommer såklart ha ännu en bättre kamera vilket betyder att bilderna från den blir ännu bättre.

Plus, hur kommer det sig att alla började prata om systemkameror när TS ville ha en ny bra mobil där jag gav mitt förslag och motiverade varför.

Ta saker med en nypa salt, huvudämnet i min konversation är att S4'an har en fantastisk kamera för att vara mobilt och S5'an kommer ha en ännu bättre kamera. Jag försökte endast ge läsarna en överblick igenom att ta upp systemkameror i bilden.

Det var du som började surra om systemkameror och att din S4 var lika bra. Grejen är att du ger TS en totalt felaktig bild av en din S4's kamera även om den är bra.
Det låter på dig som du har förhandsinfo och kunskaper om S5 och dess kamera, när det i dagsläget är det svårt och säga hur bra den bil även om den borde bli bättre men det är inget du kan garantera när inget information har släppts om den. Visst rykten men det finns ingenting bekräftat.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Farsan har haft en drös med telefoner. IPhones, S3-S4 men håller Note 3 som sin bästa lur någonsin. Ett plus för att man kan skriva på kontrakt osv med pennan (han bor utomlands), samt kladda ner anteckningar, enligt honom själv. Kameran är även den riktigt bra.