Val av bredband, varför är universal telecom så mycket billigare?

Permalänk

Val av bredband, varför är universal telecom så mycket billigare?

Hej alla. Måste snart införskaffa bredband, och har försökt kolla runt lite. Telia och comhem har priser ganska nära varandra, telia verkar lite dyrare. Men så kollade jag på prisjakt, och hittade där universal telecom, och de är vad jag kan se galet mycket billigare än de andra två. Tänker att det finns en hake, men ser den inte? Är det några villkor jag inte känner till? Har någon här erfarenhet av dem?

För exempel kostar 8Mbit 309/månad på telia, 10/10 kostar 319/månad på comhem, och 10/10 kostar 139/månad på universal telecom. Router ingår hos universal telecom, vet inte hur det är med de andra.

Det låter lite "för bra för att vara sant", och då är det sällan sant.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är det ADSL eller Fiber du kollar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

Enorm inkopplingsavgift?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

det låter som deras fiber.

mycket är att de har inte samma nivå av support, även om den är okej, de har väldigt lite omkring saker, de har sparat in på massa omkostnader, så länge ditt bredband fungerar så kommer det inte vara några problem, hade deras ADSL en period, fungerade utan problem.

jag tror egentligen frågan ska vara "varför är comhem och de stora aktörerna så dyra" istället.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stringburka:

Hej alla. Måste snart införskaffa bredband, och har försökt kolla runt lite. Telia och comhem har priser ganska nära varandra, telia verkar lite dyrare. Men så kollade jag på prisjakt, och hittade där universal telecom, och de är vad jag kan se galet mycket billigare än de andra två. Tänker att det finns en hake, men ser den inte? Är det några villkor jag inte känner till? Har någon här erfarenhet av dem?

För exempel kostar 8Mbit 309/månad på telia, 10/10 kostar 319/månad på comhem, och 10/10 kostar 139/månad på universal telecom. Router ingår hos universal telecom, vet inte hur det är med de andra.

Det låter lite "för bra för att vara sant", och då är det sällan sant.

Tack på förhand!

Dem är inte så mycket billigare. Lägg in ett abb i korgen och kolla slutsumman ska du se.

Permalänk
Medlem

Jag har UVTC som fiberoperatör med bredband 100/10 och IP-telefoni. Är supernöjd med dem! Supporten är det absolut inge fel på, de svarar hyfsat snabbt och hjälper en så gott de kan. Betalar 100 spänn mindre nu än när jag hade 24 mbit ADSL från BBB. De gånger internet varit nere har inte varit UVTCs fel, utan själva statsnätet. Kan rekommendera varmt dem.

Permalänk
Rekordmedlem

Kampanjpris från 122,50kr i 3 månader (½priset) ordinarie pris efter 2014-01-31 18 månader bindningstid och sedan tillkommer det tilläggsavgift för ledningen med 124 kr i månaden
Dvs det kostar 245+124=369kr/månad men tydligen så fungerade deras marknadsföring för att väcka ditt intresse

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Upptäckte en sak som delvis förklarar det, jag är tvungen att beställa hemtelefon med som kostar minst 70 spänn i månaden. Har ingen hemtelefon nu och har inte haft skäl att skaffa en, känns ganska ovärt att göra det men 209/månaden är fortfarande billigare än comhem.

Skrivet av scienta:

Är det ADSL eller Fiber du kollar?

Jag vet inte ärligt talat. Har väldigt dålig koll på nätverk och så. Men det är ganska höga hastigheter (såg iaf 50/50) och ADSL är väl långsammare än så?

Skrivet av Segas:

Enorm inkopplingsavgift?

Skickades från m.sweclockers.com

Ser inte ut så. Står ingenting om någon sådan avgift öht.

Skrivet av alex_farnstrom:

det låter som deras fiber.

mycket är att de har inte samma nivå av support, även om den är okej, de har väldigt lite omkring saker, de har sparat in på massa omkostnader, så länge ditt bredband fungerar så kommer det inte vara några problem, hade deras ADSL en period, fungerade utan problem.

jag tror egentligen frågan ska vara "varför är comhem och de stora aktörerna så dyra" istället.

Ah, jo det låter ju inte orimligt. Och ja, comhem är sjukt dyrt och jag övervägde att inte skaffa internet isåfall men det vore ganska tungt.

Skrivet av cabraja:

Dem är inte så mycket billigare. Lägg in ett abb i korgen och kolla slutsumman ska du se.

Jo, det är märkbart billigare. Så här ser det ut i korgen. Plus 69/mån för telefon. Är mest rädd för gömda kostnader, eller begränsningar i hur mycket som går att ladda upp/ner.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kampanjpris från 122,50kr i 3 månader (½priset) ordinarie pris efter 2014-01-31 18 månader bindningstid och sedan tillkommer det tilläggsavgift för ledningen med 124 kr i månaden
Dvs det kostar 245+124=369kr/månad men tydligen så fungerade deras marknadsföring för att väcka ditt intresse

Huh? Tittar vi på samma sak? Ser inget alls av det där, och inga av abonnemangen kostar 122,50. Priserna är 129, 135, 139, 149, och 225. Första fyra månaderna avgiftsfritt.

Kan dock inte se bindningstiden, eller några tilläggsavgifter, vilket gör mig nervös.

EDIT: Genom att kolla på deras villkors-pdf verkar bindningstiden vara "12 månader om inget annat avtalats".
EDIT2: Okej, nu hittar jag det nog: länk detta verkar vara de aktuella villkoren, så 18 månaders bindningstid. Men hittar inget om tilläggsavgifter eller så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stringburka:

Huh? Tittar vi på samma sak? Ser inget alls av det där, och inga av abonnemangen kostar 122,50. Priserna är 129, 135, 139, 149, och 225. Första fyra månaderna avgiftsfritt.

Kan dock inte se bindningstiden, eller några tilläggsavgifter, vilket gör mig nervös.

EDIT: Genom att kolla på deras villkors-pdf verkar bindningstiden vara "12 månader om inget annat avtalats".

http://www.universal.se/bredband/via-telejacket/?produkt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ah, jag bor i Göteborg och kollar på det via stadsnätet (framtidens bredband itux för att vara exakt). Vad är skillnaden? Vet någon hur det här via stadsnätet funkar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stringburka:

Ah, jag bor i Göteborg och kollar på det via stadsnätet (framtidens bredband itux för att vara exakt). Vad är skillnaden? Vet någon hur det här via stadsnätet funkar?

Då tillkommer det 60kr/månad i minimidebitering för telefon
http://www.universal.se/bredband/via-stadsnatet/G%C3%B6teborg

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då tillkommer det 60kr/månad i minimidebitering för telefon
http://www.universal.se/bredband/via-stadsnatet/G%C3%B6teborg

Yes, såg det (nämnde det i ett inlägg längre upp), 69/månad. Är fortfarande långt billigare än comhem, mer än hundra spänn i månaden billigare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan kanske ha att göra med att många (de flesta) operatörer inte erbjuder 10/10 via fiber utan börjar med 100/10 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En annan faktor är att Universal Telecom (AllTele Luxembourg) har lagt sitt bolag i Luxemburg och bara debiterar 15% luxemburg moms istället för svensk moms på 25%.

Visa signatur

[>-------------<]
If I ever meet you I will CTRL-ALT-DELETE you...

Permalänk

Jag har Universal, Adsl, Aldrig haft problem med dom. Dessutom "hyr" dom lina av Telia. Aldrig något strul.

Permalänk
Medlem

Bumpar gammal tråd då jag har lite samma frågeställning som TS, sitter idag på 100/100 fiber från BBB och pröjsar 370kr/mån för det. UVTC tar 289kr/mån för samma uppkoppling. 80 spänn i månaden blir ju en del på ett år så jag undrar om det är värt besväret?
BBB strular sällan och när det väl strular så är det inte dom utan fibernäts operatören som felet brukar ligga hos.

Hur stabilt är Universal fiber i dagsläget tycker ni?

Permalänk
Universal Telecom

Prova Universal Telecom

@Caper: Hej! Tycker att du ska prova vår bredbandstjänst. Väljer du endast bredband (utan WiFi-router) så slipper du bindningstiden och kan säga upp tjänsten när du vill (uppsägningstid: 1 mån) Vi ger emellertid i det fallet tyvärr inte support när det kommer till konfiguration av din egna WiFi-router. För hjälp kommer du då behöva vända dig till t.ex. NetGears support om det är deras router du använder.

Mvh, Universal

www.universal.se/bredband/via-stadsnatet

Permalänk
Medlem

@Universal Telecom: Hej! Hur hög bandbredd kan jag förvänta mig om jag använder ert 100/10-abonnemang? Dvs hur lågt får det ligga konstant och hur lågt kan det få dippa utan att det åtgärdas? Har hört att många med fiber får ut mer än de betalar för, men jag får just nu ut mindre.

Permalänk

Alltele funkar jättebra för mig.
Var några problem med hastigheten i denna lägenheten vi precis köpt, ringde supporten och felanmälde. Först sa de att det ej var problem, men sen så fixade dem det plötsligt.

Får ut 700/800 Mbits just nu (har 1 gbit)
(Svarar eftersom jag har för mig att dem kör samma nät)
[quote postid="17053607" userid="288343" name="Universal Telecom"]

Permalänk
Universal Telecom

Varmt välkomna att skicka ett DM till mig om ni har några frågor om Universal Telecoms bredband, prisgaranti och kampanjer.

Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal