Snabbtitt på Steam In-home Streaming

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt på Steam In-home Streaming

Valve gör det möjligt att strömma spel från en kraftfullare persondator till en surfplatta eller annan enhet. Häng med när SweClockers provkör Steam-funktionen In-home Streaming.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sånt här gillas, äntligen välkommen innovation kompatibel med existerande teknik snarare än en massa nya prylar.

Permalänk
Inaktiv

Jag lyckas endast få ut ungefär 30 fps av någon anledning. Ingen av burkarna är särskilt ansträngda så jag förstår inte riktigt var det går fel...

Var det något redaktionen upplevde eller flöt det fint i 60 fps?

Permalänk
Medlem

Hur skaffar man detta? Är det invite till denna beta version eller är det öppet för alla?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Riktigt fräckt!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Hur skaffar man detta? Är det invite till denna beta version eller är det öppet för alla?

Som det står i artikeln.

Mer information om Steam In-Home Streaming och betaprogrammet finns på projektets webbplats.

Kollar du webbplatsen så är det "random" vilka som kommer med bara man är med i den gruppen i Steam.
Så gå med och du kanske få en invite nästa runda.

Har inte hunnit testa än på min TV med datorn kopplad till det men kan tänka mig att det är ganska skönt för enklare spel då latenserna kan bli jobbiga i längden om man inte sitter vid den dator som streamar det.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

Detta är #framtiden! En enhet som står för beräkningarna och sedan skickar ut information till alla andra mindre enheter, inte ett eget system i varje pryl.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Har detta jag också och intressant är att input fungerar både på datorn man streamar till men också på datorn som det streamas på. I.e. du kan sitta och styra på båda datorerna samtidigt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hade varit spännande att se detta på en Raspberry Pi, får hoppas på stabilt Steam till Raspbian snart!

Visa signatur

Dator: Acer Aspire TimelineX 5820-TG | Tillbehör: Steelseries 6G V2, Steelseries Sensei, Steelseries QCK, Steelseries Raw Prism

Permalänk
Medlem

Hoppsan! Google Chrome kunde inte ansluta till steamcommunity.com

Permalänk
Medlem

Har själv detta och funkar sådär, Vår router är inte den bästa, dessvärre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer komma stöd för Windows Rt? Skulle vara kanon. Så slipper man köpa en 32/64bits platta.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Löjligt, köp en hdmi kabel istället för lan, problemsolved™.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Löjligt, köp en hdmi kabel istället för lan, problemsolved™.

Finns många fördelar med detta, Din stationära dator som du vill använda ibland och sen kanske du vill gå ner och spela men att bära ner och dra ut sladdar och flytta skärm är för jobbigt, tänk dig då detta som ett alternativ i framtiden

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

En sak att nämna är att detta funkar inte bara för spel utan även applikationer. Man kan lägga till egna program och sedan köra dessa via Steam. Folk har redan fått igång photoshop, och annat möjliga Windows exklusiva program.

Även Linux program på Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

En annan sak som är intressant är att latensen är väldigt olika för olika spel. Antagligen beroende på hur mycket huvudsystemet belastats. Har testat ett antal olika spel via mitt trådlösa nätverk (5Ghz). Streamat till min bärbara får jag latenser som går från 15-220ms. Där Civilization 5 hade klart sämsta latensen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Finns många fördelar med detta, Din stationära dator som du vill använda ibland och sen kanske du vill gå ner och spela men att bära ner och dra ut sladdar och flytta skärm är för jobbigt, tänk dig då detta som ett alternativ i framtiden

Finns även trådlös hdmi såatde.. Nä jag ser verkligen igen mening med detta "strömma lokalt drevet". Om de inte fungerar över långa sträckor (internet) är det ju inget nytt.

Permalänk
Medlem

Hur långt borta är 10 gigabit för konsumenter? Sedan har ju 802.11ac stöd för upp till ~7 Gbit enl. Wikipedia (eller läser jag fel?). Allt detta lär ju hjälpa.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Detta är så fränt. Bara de kan finputsa och optimera det så kan detta bli riktigt bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Finns även trådlös hdmi såatde.. Nä jag ser verkligen igen mening med detta "strömma lokalt drevet". Om de inte fungerar över långa sträckor (internet) är det ju inget nytt.

Trådlös HDMI är ju inte direkt gratis om man säger så. Inga hårdvarulösningar för den här typen är det.

Till program finns ju dock remote desktop redan. Men det funkar inte riktigt till "multimedia". Möjligen icke-hd-film.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Vart sitter begränsningen till 15 Mbit/s då nätverket verkligen inte bör vara något problem vad gäller detta.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Vart sitter begränsningen till 15 Mbit/s då nätverket verkligen inte bör vara något problem vad gäller detta.

Gissar videokomprimeringen, den måste ske snabbt för att latensen inte ska bli för hög.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Fick beta invite den 24/1 och min Surface pro 2 kan nu köra alla spel jag har på steam.

Sen kör den ju spel av sig själv åå tex Heartstone Wow osv.

Men den blir inte lika hårt belastad av att få spelet strömmat till sig som att köra det för egen maskin.

Så jag ser fördelarna med mer än nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hur långt borta är 10 gigabit för konsumenter? Sedan har ju 802.11ac stöd för upp till ~7 Gbit enl. Wikipedia (eller läser jag fel?). Allt detta lär ju hjälpa.

10 gigabit är långt bort och 802.11ac kommer inte bli 7gbit trådlöst... MAX 1gbit i verklighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Gissar videokomprimeringen, den måste ske snabbt för att latensen inte ska bli för hög.

Nu vet jag visserligen inte vilken bitrate som vanlig 1080 har men det borde inte behöva komprimeras så galet hårt?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Fått invite till detta men har ännu inte hunnit testa det, kul att det verkar fungera ok. Är väldigt glad att Valve med flera pushar streaming och just In-House passar mig som handen i vanten. Det är för långt mellan mitt datorrum och vardagsrum för att det ska gå att köra på hdmi-kabel eller trådlös-hdmi så streaming med nätverkskablar löser mitt problem.

Blir intressant att se vilka mainstream routrar som presterar bäst längre fram i tiden och även hur en egenbyggd router presterar i jämförelse.

Permalänk

Jag har Steam och tycker det fungerar p*ssdåligt. Tjänsten går ner, uppdateringar hela j*vla tiden och långsammare laddning än från hårddisk. Jag är trött på allehanda hinder i vägen innan spelet startar.

Jag tycker Valve ska lära sig att klara att hantera mer än en skärm och inte pytsa ut kraschiga uppdateringar innan de ger sig på så här ambitiösa saker.

Nej tack, jag köper hellre spelet, äger det, installerar det och uppdaterar det när jag vill, och startar det på några sekunder. Vem f*n betalar för något de inte äger och står ut med allt tjafset innan man får spela? Inte jag i alla fall.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag har Steam och tycker det fungerar p*ssdåligt. Tjänsten går ner, uppdateringar hela j*vla tiden och långsammare laddning än från hårddisk. Jag är trött på allehanda hinder i vägen innan spelet startar.

Jag tycker Valve ska lära sig att klara att hantera mer än en skärm och inte pytsa ut kraschiga uppdateringar innan de ger sig på så här ambitiösa saker.

Nej tack, jag köper hellre spelet, äger det, installerar det och uppdaterar det när jag vill, och startar det på några sekunder. Vem f*n betalar för något de inte äger och står ut med allt tjafset innan man får spela? Inte jag i alla fall.

int e ja bitter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krilliz:

Fått invite till detta men har ännu inte hunnit testa det, kul att det verkar fungera ok. Är väldigt glad att Valve med flera pushar streaming och just In-House passar mig som handen i vanten. Det är för långt mellan mitt datorrum och vardagsrum för att det ska gå att köra på hdmi-kabel eller trådlös-hdmi så streaming med nätverkskablar löser mitt problem.

Blir intressant att se vilka mainstream routrar som presterar bäst längre fram i tiden och även hur en egenbyggd router presterar i jämförelse.

Det är 15 Mbit, även den sämsta sunkroutern har inga problem med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Detta är #framtiden! En enhet som står för beräkningarna och sedan skickar ut information till alla andra mindre enheter, inte ett eget system i varje pryl.

Eller forntiden... dumma terminaler till en mainframe för tids och resursdelning, känns det igen måntro?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.