Fjärrkontroll, tangentbord, mobil - hur styra HTPC?

Permalänk
Medlem

Fjärrkontroll, tangentbord, mobil - hur styra HTPC?

Hej!

Mina föräldrar är lite intresserade av att säga upp sitt Viasat-abonnemang och köpa en HTPC och köra play-kanaler och Netflix via den istället. Det bästa alternativet ser ut att vara att sätta ihop en egen och inte köpa något färdigt paket. Den största nackdelen är att man i princip måste ha mus/tangentbord (eller den funktionen i alla fall), hittar inga bra lösningar där man kan kontrollera allt från telefonen via wifi (förutom med touchpad, vilket är lite osmidigt). Jag hade gärna utvecklat appen själv men det finns ju inga standarder eller APIs någonstans och html-scraping är ju något man helst undviker, tar för mycket tid att underhålla.

Jag har kikat lite på XBMC och XOT (vet inte hur XBMC remote för android funkar med det) och man verkar ju inte kunna se på SVTs live-sändningar via XBMC utan då måste man in på deras hemsida istället. Dessutom är det ju kasst att bara lista alla program i en enda lång lista - helt oanvändbart. Samma sak gäller TV4 också skulle jag tro.

Några idéer? Hur gör ni andra? Just nu lutar det mot remote touchpad app i telefonen + ett trådlöst tangentbord (http://www.inet.se/produkt/6606225/logitech-k400-wireless-tou...). Är det så bra det blir just nu eller?

Permalänk
Medlem

Har 2st Logitech K400 till mina HTPC och är väldigt nöjd, har provat att styra från telefonen men gillar det inte, har använt Mouse Pro och Unified Remote.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kör XBMC och XOT på allt hemma (HTPC, laptop, Raspberry Pi), styr med Logitech K400 och appen Yatse för android. Yatse fungerar riktigt bra, du kan lägga in så att du styr ett antal enheter med XBMC installerade från en och samma mobil. Det tar bara ett par sek att skifta enhet och du kan använda mobilens tangentbord för att skriva.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Om man köper Unified Remot så kan man göra custom widgets. Hur bra som helst.

Permalänk
Lego Master

Logitech diNovo Mini funkar kungligt för mig o min HTPC.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Känns lite overkill med en HTPC bara för streaming. Har du övervägt en Apple TV tex?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det lutar just nu åt att börja med ett trådlöst tangentbord och sedan kanske kika lite på unified remote också, ser intressant ut. Finns det möjlighet att själv utveckla plugins?

Skrivet av biorrith:

Känns lite overkill med en HTPC bara för streaming. Har du övervägt en Apple TV tex?

Anledningen till att välja HTPC före är ju många och säkert inget jag behöver diskutera här. Anledningen till att jag lade fokus på (live)streaming är att det är ju den biten man riskerar att förlora om man går från klassiskt TV-abonnemang. Det är ett nytt sätt att tänka när det gäller tv, kanske inte för oss på Sweclockers som mer eller mindre lagligt säkert har haft "TV on demand" med bra utbud de senaste 10 åren, minst - men för många är det helt nytt. Innan föräldrarna upptäcker den världen så är det bra om live-streaming finns kvar så lättillgängligt som möjligt. I längden tror jag bara att Formel 1 sändningarna från Viasat kommer att saknas (mycket). Man får väl hoppas på att dom hittar nya lösningar där också då det här väl ändå måste vara framtiden.

Ett annat problem är vilket operativsystem man bör köra, jag tror ärligt talat inte att det har så väldigt stor betydelse. Det blir Windows oavsett, men 7 eller 8? Jag har hört att Netflix endast erbjuder HD (via dator) genom en app till 8, stämmer detta? Några andra tankar kring operativsystem? Metro-gränssnittet kanske är en fördel när man visar upp det på TV med lite större ikoner och "appar" för att slippa gå via webbläsare? Inte sett några fördelar med Windows 8 tidigare men det kanske passar en HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Tack för alla svar! Det lutar just nu åt att börja med ett trådlöst tangentbord och sedan kanske kika lite på unified remote också, ser intressant ut. Finns det möjlighet att själv utveckla plugins?

Anledningen till att välja HTPC före är ju många och säkert inget jag behöver diskutera här. Anledningen till att jag lade fokus på (live)streaming är att det är ju den biten man riskerar att förlora om man går från klassiskt TV-abonnemang. Det är ett nytt sätt att tänka när det gäller tv, kanske inte för oss på Sweclockers som mer eller mindre lagligt säkert har haft "TV on demand" med bra utbud de senaste 10 åren, minst - men för många är det helt nytt. Innan föräldrarna upptäcker den världen så är det bra om live-streaming finns kvar så lättillgängligt som möjligt. I längden tror jag bara att Formel 1 sändningarna från Viasat kommer att saknas (mycket). Man får väl hoppas på att dom hittar nya lösningar där också då det här väl ändå måste vara framtiden.

Ett annat problem är vilket operativsystem man bör köra, jag tror ärligt talat inte att det har så väldigt stor betydelse. Det blir Windows oavsett, men 7 eller 8? Jag har hört att Netflix endast erbjuder HD (via dator) genom en app till 8, stämmer detta? Några andra tankar kring operativsystem? Metro-gränssnittet kanske är en fördel när man visar upp det på TV med lite större ikoner och "appar" för att slippa gå via webbläsare? Inte sett några fördelar med Windows 8 tidigare men det kanske passar en HTPC?

Jag har provat Netflix appen till Win 8 och tyckte sådär. På en E8400 släpade ljudet efter ordentligt, men web-gränssnittet är inga problem.
I övrigt ser appens GUI ungefär ut som den gör på iPad, eller annan smartphone.
Angående HD vet jag inte. För mig ser det högupplöst ut från alla källor...

Anledningen till att jag går ifrån HTPC är för att det är till föräldrar Det blir sånt otroligt underhåll av datorn hela tiden.
Har man en Apple-TV, smart TV, Boxxee eller annan utrusning för streamingtjänster så är det underhållsfritt, vilket kan vara rätt skönt när det är något man inte själv använder.

ViaPlay visar för övrigt en hel del sport, så den skulle nog kunna ersätta deras Viasat som dom har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag har provat Netflix appen till Win 8 och tyckte sådär. På en E8400 släpade ljudet efter ordentligt, men web-gränssnittet är inga problem.
I övrigt ser appens GUI ungefär ut som den gör på iPad, eller annan smartphone.
Angående HD vet jag inte. För mig ser det högupplöst ut från alla källor...

Anledningen till att jag går ifrån HTPC är för att det är till föräldrar Det blir sånt otroligt underhåll av datorn hela tiden.
Har man en Apple-TV, smart TV, Boxxee eller annan utrusning för streamingtjänster så är det underhållsfritt, vilket kan vara rätt skönt när det är något man inte själv använder.

ViaPlay visar för övrigt en hel del sport, så den skulle nog kunna ersätta deras Viasat som dom har idag.

Ok, säkert gammal information jag har fått när det gäller kvalitén.

Förstår hur du tänker när det gäller HTPC och föräldrar! Tror dock att mina föräldrar har lyckats hänga med så pass bra att så länge jag bygger ihop den och installerar OS och dylikt så flyter det nog på bra efteråt. Kanske.

Viaplay är något man får ha ett öga på - tyvärr tror jag inte man kan få Viasat Motor utan man köper nog enskilda F1-weekends för 150kr/styck, plus att man måste ha Viaplay för 79kr i månaden (vilket man kanske iofs vill ha ändå), det blir ganska dyrt oavsett, får ta reda på hur det fungerar. Tror föräldrarna har ett ganska dåligt intryck allmänt av Viaplay också efter att ha använt det på Viasats digitalbox. Ni som har testat kommer att förstå vad jag menar (långsamma nerladdningar som man får vänta på trots 100Mbit-anslutning, ingen sökfunktion, kasst GUI med inputlag i standard digitalbox-stil osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag har provat Netflix appen till Win 8 och tyckte sådär. På en E8400 släpade ljudet efter ordentligt, men web-gränssnittet är inga problem.
I övrigt ser appens GUI ungefär ut som den gör på iPad, eller annan smartphone.
Angående HD vet jag inte. För mig ser det högupplöst ut från alla källor...

Anledningen till att jag går ifrån HTPC är för att det är till föräldrar Det blir sånt otroligt underhåll av datorn hela tiden.
Har man en Apple-TV, smart TV, Boxxee eller annan utrusning för streamingtjänster så är det underhållsfritt, vilket kan vara rätt skönt när det är något man inte själv använder.

ViaPlay visar för övrigt en hel del sport, så den skulle nog kunna ersätta deras Viasat som dom har idag.

Jag har windows 8 och använder Netflix-appen, tycker det funkar finfint.
Super HD får du inte via en webläsare, inte heller 5.1-ljud som du får med en app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Ok, säkert gammal information jag har fått när det gäller kvalitén.

Förstår hur du tänker när det gäller HTPC och föräldrar! Tror dock att mina föräldrar har lyckats hänga med så pass bra att så länge jag bygger ihop den och installerar OS och dylikt så flyter det nog på bra efteråt. Kanske.

Viaplay är något man får ha ett öga på - tyvärr tror jag inte man kan få Viasat Motor utan man köper nog enskilda F1-weekends för 150kr/styck, plus att man måste ha Viaplay för 79kr i månaden (vilket man kanske iofs vill ha ändå), det blir ganska dyrt oavsett, får ta reda på hur det fungerar. Tror föräldrarna har ett ganska dåligt intryck allmänt av Viaplay också efter att ha använt det på Viasats digitalbox. Ni som har testat kommer att förstå vad jag menar (långsamma nerladdningar som man får vänta på trots 100Mbit-anslutning, ingen sökfunktion, kasst GUI med inputlag i standard digitalbox-stil osv).

Du kan se all sport (inkl. F1) som går på Viasats sportkanaler om du tecknar deras Serier+Film+Sport-abonnemang. Fast då handlar det om 279:-/mån istället för 79:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

http://www.logitech.com/sv-se/product/wireless-all-in-onekeyb... köpte de där idag och de var kanon till HTPC´n

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s