Permalänk
Medlem

Bredband -> Powerline -> Router ?

Hejsan,
Jag sitter och funderar på ett par powerline-adaptrar (Zyxel PLA5215), för att få större frihet i placeringen av min router hemma. Dock är jag osäker på om det fungerar att koppla så som jag har tänkt…? Mitt bredband kommer in i hallen (i form av ett vanligt ethernet-jack), och i nuläget har jag routern kopplad direkt på det jacket. Skulle det fungera att i stället använda powerline-adaptrarna som en brygga, så att jag kopplar bredbandsuttaget till en adapter, och sedan routern till en annan adapter, i ett annat rum?

Permalänk
Medlem

Ja det kommer funka men det är ingen lösning jag skulle välja, känns trist att sabba fibern med en dålig homeplugg.

Men om du inte har några högre krav på prestanda så visst, prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Ja det kommer funka men det är ingen lösning jag skulle välja, känns trist att sabba fibern med en dålig homeplugg.

Men om du inte har några högre krav på prestanda så visst, prova.

Är det så illa alltså? Jag vill ju inte sänka prestandan mot nätet, utan jag behöver komma upp i mina 100 Mbit. Om det är väldigt låg chans att det kommer att fungera så får jag nog ta och planera kabeldragning i stället – ville helst undvika pga gammal lägenhet, där t.o.m. elen ligger utanpå väggarna (i princip allt utom taklampor), men om det är enda sättet att få vettig prestanda så får det nog bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsahlen:

Är det så illa alltså? Jag vill ju inte sänka prestandan mot nätet, utan jag behöver komma upp i mina 100 Mbit. Om det är väldigt låg chans att det kommer att fungera så får jag nog ta och planera kabeldragning i stället – ville helst undvika pga gammal lägenhet, där t.o.m. elen ligger utanpå väggarna (i princip allt utom taklampor), men om det är enda sättet att få vettig prestanda så får det nog bli så.

Problemet med homeplugs är att du inte vet "hur illa" det är innan du testat.
Hastighet och stabilitet avgörs helt av hur ditt elnät mår.
Bra elnät utan störningar: helt OK
Taskigt elnät: inga 100M och lagg.

Men det är väl inte värre än att du testar. Försök få köp/låna ett par för test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Problemet med homeplugs är att du inte vet "hur illa" det är innan du testat.
Hastighet och stabilitet avgörs helt av hur ditt elnät mår.
Bra elnät utan störningar: helt OK
Taskigt elnät: inga 100M och lagg.

Men det är väl inte värre än att du testar. Försök få köp/låna ett par för test.

Ska fundera på bästa lösningen. Tack så mycket för input!

Permalänk

Som ovan skrev, så är de tyvärr dagens sanning med homeplugs. Jag kör precis den setup som du funderat på, men homeplug direkt i hallen och sedan routern i ett annat rum. Av mina 100mbit får jag väl ut på en bra dag kring 60-70mbit. För mig har de ingen betydelse, så länge jag slipper dra sladd genom hela lgh, för där är homeplyg oslagbart. Men i dagsläget finns de inga som klarar att leverera 100mbit från uttag till uttag, inte som jag har kunnat hitta iaf.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301