Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Sweet, inte så farligt ändå. Ska börja med P410-kortet med 256MB-minne, det får duga för mitt hemmameck Är det några problem att slå på BBWC i efterhand, när RAIDen är byggd och fylld med data?

Inga problem alls, bara att plugga i batteripacket så kommer korten automatiskt att växla över till read/write cache när batteriet är fulladdat. Har för mig att 50/50 write/read är grundinställningen och jag rekommenderar som sagt att du ökar write cachen för att få lite bättre fart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tänkte bara skriva att jag nyss kastade i 4TB WD green diskar ooch det fungerar utan problem om någon undrar om 4TB diskar fungerar

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Calle:

Inga problem alls, bara att plugga i batteripacket så kommer korten automatiskt att växla över till read/write cache när batteriet är fulladdat. Har för mig att 50/50 write/read är grundinställningen och jag rekommenderar som sagt att du ökar write cachen för att få lite bättre fart.

Stort tack Calle för alla svar på mina frågor.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Skrivet av trexake:

Jag har 5x3.5" + 1x2.25" (borde inte spela någon roll om den 6e är 3.5"), jag kör med en ICY Dock DuoSwap MB971SP-B där min två extra diskar sitter förutom de interna platserna.[...]

Inga problem med kylningen med en Duoswap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Inga problem med kylningen med en Duoswap?

Har både platserna fyllda och den 3.5" disken som sitter i har en temperatur på 40 grader just nu. Detta är temperaturerna:
3.5" hårddisk i duoswap: 40
2.25" hårddisk i duoswap: 36
3TB WD red: 32
3TB WD red: 34
3TB WD red: 36
System: 34

Det är en gammal hårddisk i den, den låg 2-3 grader över de övriga när den satt tillsammans med dem i standard slottarna.

Permalänk
Skrivet av trexake:

Har både platserna fyllda och den 3.5" disken som sitter i har en temperatur på 40 grader just nu. Detta är temperaturerna:
3.5" hårddisk i duoswap: 40
2.25" hårddisk i duoswap: 36
3TB WD red: 32
3TB WD red: 34
3TB WD red: 36
System: 34

Det är en gammal hårddisk i den, den låg 2-3 grader över de övriga när den satt tillsammans med dem i standard slottarna.

Tack för hjälpen, det blir till att beställa en sådan då.

Permalänk

Beställt lite godis till N54L'en idag:

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tjena!
För er som har väntat på att den ska droppa i pris igen så har gjort det.

1500:-

http://www.dustinhome.se/product/5010665124/hp-proliant-n54l-...

Permalänk
Medlem

Kanon! Beställde precis en, dags att ge sig in i leken med er andra nu.

Inte allt för jätteinsatt, men tänkt köra ESXi med främst en NAS, troligtvis FreeNAS, samt någon labbmaskin utöver det.
Till att börja med 2st speglade 2tb greendiskar.
Passthrough, det fanns inte möjlighet till detta på N54L? Går det att lösa på annat sätt för att ha nytta av en virtuell NAS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DimpZ:

Kanon! Beställde precis en, dags att ge sig in i leken med er andra nu.

Inte allt för jätteinsatt, men tänkt köra ESXi med främst en NAS, troligtvis FreeNAS, samt någon labbmaskin utöver det.
Till att börja med 2st speglade 2tb greendiskar.
Passthrough, det fanns inte möjlighet till detta på N54L? Går det att lösa på annat sätt för att ha nytta av en virtuell NAS?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag det går att lösa ganska lätt. Vill du så inboxa mig så kan jag hjälpa dig. Jag har suttit med exakt samma sak. Men i grund och botten passtrough behöver du inte bry dig om. Utan det är RDM raw device mappings som du behöver. Jag hjälper dig gärna med det om du inboxar mig

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag det går att lösa ganska lätt. Vill du så inboxa mig så kan jag hjälpa dig. Jag har suttit med exakt samma sak. Men i grund och botten passtrough behöver du inte bry dig om. Utan det är RDM raw device mappings som du behöver. Jag hjälper dig gärna med det om du inboxar mig

Enda nackdelen med passthrough är att man inte på samma sätt kan flytta och ta snapshots osv. Men om man kör RDM finns den möjligheten? Känns som att de borde bli samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av Patjik:

Tjena!
För er som har väntat på att den ska droppa i pris igen så har gjort det.

1500:-

http://www.dustinhome.se/product/5010665124/hp-proliant-n54l-...

Tusan också, jag som köpte en för 1890 på Webhallen för att jag var rädd att de skulle sluta säljas nu när Gen8 finns.
Värt att notera är att HP precis ersatt 2GB-modellen med en med 1x4GB minne. Om man har tur så kanske det är den man får? Men troligare är väl att det är därför den gamla säljs ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag det går att lösa ganska lätt. Vill du så inboxa mig så kan jag hjälpa dig. Jag har suttit med exakt samma sak. Men i grund och botten passtrough behöver du inte bry dig om. Utan det är RDM raw device mappings som du behöver. Jag hjälper dig gärna med det om du inboxar mig

Kan du skriva lite mer om detta? Kommer jag kunna köra ZFS på diskarna i ett virtualiserat OS då?

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att slå till på en N54L idag.

Min tanke är att köra ESXi i grunden på ett USB minne. Har 8GB RAM (2x4) liggandes hemma som jag tänkte trycka in. Sedan köra:
VM#1: Ersätta min nuvarande rounter tillsammans med Pfsense. Kommer köra på medföljande 250GB disk. Skulle helst vilja skaffa två stycken Intel nätverkskort.
VM#2: Ersätta min nuvarande NAS, köpa 4 x 3TB WD RED. Ska prova med OpenMediaVault i första hand, fungerar det inte bra blir det FreeNAS eller NAS4Free
VM#3: Windows Server 2008. Kommer förmodligen sätta upp denna som Domain Controller och köra RDP för att göra lite smått & gott

Permalänk

Jag var lite snabb, och måste ha blandat ihop N54L och Gen8 microservern: N54L saknar den andra Gigabitport jag behöver ha till iSCSI. Nån som kan rekommendera ett nätverskort som de vet fungerar bra i N54L under Wk8/Win7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag var lite snabb, och måste ha blandat ihop N54L och Gen8 microservern: N54L saknar den andra Gigabitport jag behöver ha till iSCSI. Nån som kan rekommendera ett nätverskort som de vet fungerar bra i N54L under Wk8/Win7?

Jag köpte precis en N54L tillsammans med detta nätverkskort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344561

Permalänk
Skrivet av mitik:

Jag köpte precis en N54L tillsammans med detta nätverkskort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344561

Men du har inte provat det? Kan du återkomma när du gjort det, eller referera till någon annan med goda erfarenheter?
Edit: Jag såg precis att någon på prisjakt använt det till sin N54L.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Men du har inte provat det? Kan du återkomma när du gjort det, eller referera till någon annan med goda erfarenheter?
Edit: Jag såg precis att någon på prisjakt använt det till sin N54L.

Nej jag har inte provat själv, men jag har läst flertal inlägg på olika forum där folk säger att det fungerar bra. Kan återkomma i nästa vecka då jag förhoppningsvis fått burken

Permalänk
Medlem

Jag kör två st N54L, köpte båda på Dustin nu när de går för 1500:-, missade 990:- i höstas

Den ena kör jag med 4 WD RED 3 TB, 4GB ECC Minne samt XPEnology på ett 32GB USB, vilket är Synology DSM 4.3 portad för N54L, finns här: http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=17 .. det är Trantors release ni ska köra. Fungerar super.

Den andra kör jag ESXi 5.5 på med 16GB Ecc (Kingston KVR1333D3E9SK2), 2st 250GB i raid 1 samt två extra Nic (INTEL 9301CT GIGABIT CT). Här kör jag en VM för pfsense samt några labmaskiner för det jag håller på med i yrket! Kör även en liten smart switch för att kunna logga all trafik, specificera upp VLAN och köra link aggregation.

Riktigt grymma maskiner, går inte riktigt att få bättre för den summan. En N54L som med XPEnology presterar i klass med 1513+ som kostar betydligt mycket mer!

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icaruz:

Jag kör två st N54L, köpte båda på Dustin nu när de går för 1500:-, missade 990:- i höstas

Den ena kör jag med 4 WD RED 3 TB, 4GB ECC Minne samt XPEnology på ett 32GB USB, vilket är Synology DSM 4.3 portad för N54L, finns här: http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=17 .. det är Trantors release ni ska köra. Fungerar super.

Den andra kör jag ESXi 5.5 på med 16GB Ecc (Kingston KVR1333D3E9SK2), 2st 250GB i raid 1 samt två extra Nic (INTEL 9301CT GIGABIT CT). Här kör jag en VM för pfsense samt några labmaskiner för det jag håller på med i yrket! Kör även en liten smart switch för att kunna logga all trafik, specificera upp VLAN och köra link aggregation.

Riktigt grymma maskiner, går inte riktigt att få bättre för den summan. En N54L som med XPEnology presterar i klass med 1513+ som kostar betydligt mycket mer!

Har du installerat XPEnology på själva USB-minnet eller bootar den bara därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blabbet:

Har du installerat XPEnology på själva USB-minnet eller bootar den bara därifrån?

USB Stickan är till för att boota. Den kör en "kernel-only"-boot första gången, som en emulering av en helt tom synology. Sedan installerar du den modifierade DSM:en som kommer lägga sig på volym1. USB-Stickan behövs dock alltid för att boota!

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icaruz:

USB Stickan är till för att boota. Den kör en "kernel-only"-boot första gången, som en emulering av en helt tom synology. Sedan installerar du den modifierade DSM:en som kommer lägga sig på volym1. USB-Stickan behövs dock alltid för att boota!

Okej, då har man alltså ingen nytta av att he ett snabbt USB-minne? Eller är det något som skrivs till USB-minnet under drift?

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån på N54L i drift? kan man ha den vid sängen som ett exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Hur är ljudnivån på N54L i drift? kan man ha den vid sängen som ett exempel?

Visst är den tyst men verkligen inte så att man kan ha den vid sängen. Tror det är PSU-fläkten som ger ifrån sig mest ljud.

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blabbet:

Okej, då har man alltså ingen nytta av att he ett snabbt USB-minne? Eller är det något som skrivs till USB-minnet under drift?

Precis. Vad för sticka du har spelar mindre roll med tanke på hastigheten. Vad jag har sett så är det inget som skrivs till minnet under drift, allt går till disken!

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Skrivet av dempa88:

Visst är den tyst men verkligen inte så att man kan ha den vid sängen. Tror det är PSU-fläkten som ger ifrån sig mest ljud.

Kolla artikeln på spcr. Det är stora fläkten som låter, och den kan tystas relativt enkelt.

Permalänk

Hej!
Har en hp mircoserver n54l
Ska använda som nas. Installerat ubuntu server och samba .
Nu kommer det snart tre st 3tb diskar hem till mig och jag har redan en som sitter i en synkolgy nas och är formaterad till ext* 3eller 2.
Jag vill sätta upp dessa fyra i en raid5 men utan att förlora det som finns på disken från nasen.
kommer detta gå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Hej!
Har en hp mircoserver n54l
Ska använda som nas. Installerat ubuntu server och samba .
Nu kommer det snart tre st 3tb diskar hem till mig och jag har redan en som sitter i en synkolgy nas och är formaterad till ext* 3eller 2.
Jag vill sätta upp dessa fyra i en raid5 men utan att förlora det som finns på disken från nasen.
kommer detta gå?

Det kommer gå... Om du för över allt till en annan dator/disk sålänge! Allt på diskarna i raiden kommer nollas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinthe66:

Hej!
Har en hp mircoserver n54l
Ska använda som nas. Installerat ubuntu server och samba .
Nu kommer det snart tre st 3tb diskar hem till mig och jag har redan en som sitter i en synkolgy nas och är formaterad till ext* 3eller 2.
Jag vill sätta upp dessa fyra i en raid5 men utan att förlora det som finns på disken från nasen.
kommer detta gå?

Om du ska köra ZFS kan du skapa en "nergraderad" (stavning?) raidz1 pool, flytta över datat dit och sedan lägga in den disken du har. Läste ett inlägg om detta någonstans. Om det går att skapa en raid5 i nedgraderat state vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av traebit:

Det kommer gå... Om du för över allt till en annan dator/disk sålänge! Allt på diskarna i raiden kommer nollas.

Det vart detta svaret jag inte hoppades på, men tack.
Då får jag försöka få tag i en disk till då.