Permalänk
Inaktiv

ja har läst på, de första ja gjorde var inte att skriva här

tack för länkarna, nu har ja läst på ännu mer

okej men då va de inte så mycke att tala om, då blire byta tillbaka till 7:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Hej, det du behöver göra är att gå in i http://freenas/quixplorer/

Gå in i den mappen som du har problem i, mnt > "Disk namn" > "mapp namn"
I kolumnen "Perm's" (Tillstånd) står det något i still med "drwxrwxr-x" klicka på dessa bokstäver för den aktuella mappen och välj så att de grupper som du vill har rätt "permission".

Hoppas detta hjälper, mvh Roman

Kan man göra detta på flera mappar samtidigt ?
Lite jobbigt när man har ca 100 mappar att gå igenom.
Och hur kan man få detta ifyllt ifrån början ?

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk

Jag har en burk med FreeNAS och tänkte flytta över allt material från min Popcorn Hour, går slött i nätverket så jag kopplade in disken direkt i min FreeNAS burk med en SATA kabel. Den kommer fram i bios och jag vet att det fungerar, men hur får jag liv i den i FreeNAS?
Jag hittar inte den, EXT är den formaterad i tror jag (det som Popcorn Hour vill ha).

Vad ska jag göra? Väldigt ovan med Linuxbaserade OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Kan man göra detta på flera mappar samtidigt ?
Lite jobbigt när man har ca 100 mappar att gå igenom.
Och hur kan man få detta ifyllt ifrån början ?

Det borde gå fint att göra en "rot"-mapp en nivå upp och sätta rättigheter på den, samt kanske få alla under att ärva dom.
Kommer inte ihåg hur jag konfade och har den burken nere nu för tillfället men nåt sånt borde det vara.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Hej
Jag har precis fått igång min NAS server med FreeNAS!

Dock har jag en del frågor när det kommer till Bittorrent delen.
I vanliga Utorrent kan man konfigurera hur många som kan ta av dig sammtidigt.Hittar inga som helst inställningar som kan trimma upp hastigheten i torrentdelen(Transmission)
Går segt att dra ner en torrent på NAS servern och otroligt segt att ladda upp!!!

Testar jag på min Windows maskin så är skillnaden rätt stor! Samma fil men vida skillnad.Finns det något sätta att ändra antalet connections osv??

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Jag har en burk med FreeNAS och tänkte flytta över allt material från min Popcorn Hour, går slött i nätverket så jag kopplade in disken direkt i min FreeNAS burk med en SATA kabel. Den kommer fram i bios och jag vet att det fungerar, men hur får jag liv i den i FreeNAS?
Jag hittar inte den, EXT är den formaterad i tror jag (det som Popcorn Hour vill ha).

Vad ska jag göra? Väldigt ovan med Linuxbaserade OS.

Tror att det kommer bli knepigt om du inte kan FreeBSD (unix-baserat) väldigt bra. Mer info här.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Tack för guiden räkan!

Jag har ett scenario jag skulle vilja beskriva för er, och jag undrar hur ni tycker att jag ska lösa det.

Köpte miniserver av flera anledningar (främst backup och seedbox). Billiga strömsnåla komponenter fick mig att till slut slå till.
Men en annan viktig funktion jag vill ha är något som liknar en dropbox el molntjänst.
Jag skriver nämligen uppsats den här terminen. Kommer vara ute en del i fält, sitta på olika maskiner och skriva. Främst min netbook och stationära (men kan hända att jag vill sitta på något biblioteks dator eller någon annans)

Jag vill alltid använda samma dokument att skriva i. Jag är trött på att maila fram och tillbaka, usb-minnen etc. Jag vill t.ex. kunna sitta och skriva på min netbook, spara, för att sedan gå hem till min stationära och fortsätta skriva i samma dokument. Ja, jag tror ni fattar. Jag HAR googlat, och något liknande ska väl gå att lösa. Men jag vill gärna ha tips från er för att underlätta detta, då jag sitter med uppsatsen nu och inte har så mycket tid över att testa massa olika lösningar

Vad tror ni är bäst lösning?

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem

en dum fråga,
Går det att installera freeNas på en Zyxcel nsa 220 plus?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av remru218:

en dum fråga,
Går det att installera freeNas på en Zyxcel nsa 220 plus?

FreeNAS stödjer bara x86 mig veterligen. Zyxel NSA-220 bygger på en liten integrerad ARM-plattform som inte stöds. Det skulle också bli knapert med minne då NSA-220 endast har 128 MB minne integrerat.

Det vore smidigt om det fungerade, men det är nog enklare att satsa på en liten Mini-ITX-burk istället.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

FreeNAS stödjer bara x86 mig veterligen. Zyxel NSA-220 bygger på en liten integrerad ARM-plattform som inte stöds. Det skulle också bli knapert med minne då NSA-220 endast har 128 MB minne integrerat.

Det vore smidigt om det fungerade, men det är nog enklare att satsa på en liten Mini-ITX-burk istället.

Tack

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk

Riktigt bra guide

Men jag har lite funderingar:

Om jag har 4st 1tb diskar och moderkortet jag skall använda har så många SATA-II portar, och stöd för RAID hur kraftig måste datorn vara för att kunna
driva nasen ordentligt? Vad jag har förstått så behöver det inte vara några monstergrejer precis!

Och kör jag då RAID5 så "försvinner" 1 disk pga redundancy, ifall en disk skulle gå sönder, så går denne att bytas ut utan större svårigheter?

Jag skall köpa ett serverrack hem till mig inom kort och installera en server, en htpc, och en Nas, förhoppningsvis!
Och eftersom jag inte är så haj på htpc så undrar jag såklart om det fungerar bra att låta htpc'n hämta och leta filer direkt ifrån nasen, typ filmer musik, bilder etc.?

Skulle denna dator klara av mina krav? :
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1497083/nas

Tack för svar!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Riktigt bra guide

Men jag har lite funderingar:

Om jag har 4st 1tb diskar och moderkortet jag skall använda har så många SATA-II portar, och stöd för RAID hur kraftig måste datorn vara för att kunna
driva nasen ordentligt? Vad jag har förstått så behöver det inte vara några monstergrejer precis!

Och kör jag då RAID5 så "försvinner" 1 disk pga redundancy, ifall en disk skulle gå sönder, så går denne att bytas ut utan större svårigheter?

Jag skall köpa ett serverrack hem till mig inom kort och installera en server, en htpc, och en Nas, förhoppningsvis!
Och eftersom jag inte är så haj på htpc så undrar jag såklart om det fungerar bra att låta htpc'n hämta och leta filer direkt ifrån nasen, typ filmer musik, bilder etc.?

Skulle denna dator klara av mina krav? :
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1497083/nas

Tack för svar!

RAID 5 drar lite mer prestanda än RAID 0 och 1. De grejerna du länkar ska inte vara några problem att kunna krama ur bra med sprutt ur.

När en disk fallerar ur en RAID 5 array så kommer systemet att larma på något sätt och be dej byta ut den fallerade disken. När detta är gjort så kommer antingen en automatisk rebuild att göras eller så får du på något sätt konfirmera att rebuilden ska påbörjas.

Ett väldigt hett tips är att prova dessa scenarion innan du börjar lägga på massa filer på NASen.
Sätt upp det som du vill att det ska vara, lägg över lite testfiler, ryck ur en disk, kolla vad som händer, stoppa i en ny, kolla hur lång tid det tar att köra rebuilden, kolla att filerna är okej efter rebuild.
Ska NASen stå igång 24/7 konfigurera ev. mailfunktion så att du får ett meddelande i inkorgen när något bråkar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

RAID 5 drar lite mer prestanda än RAID 0 och 1. De grejerna du länkar ska inte vara några problem att kunna krama ur bra med sprutt ur.

När en disk fallerar ur en RAID 5 array så kommer systemet att larma på något sätt och be dej byta ut den fallerade disken. När detta är gjort så kommer antingen en automatisk rebuild att göras eller så får du på något sätt konfirmera att rebuilden ska påbörjas.

Ett väldigt hett tips är att prova dessa scenarion innan du börjar lägga på massa filer på NASen.
Sätt upp det som du vill att det ska vara, lägg över lite testfiler, ryck ur en disk, kolla vad som händer, stoppa i en ny, kolla hur lång tid det tar att köra rebuilden, kolla att filerna är okej efter rebuild.
Ska NASen stå igång 24/7 konfigurera ev. mailfunktion så att du får ett meddelande i inkorgen när något bråkar.

Tack för hjälpen

Men tänker fortfarande på Htpc och ev seed-box, kan dessa använda NAS'en som egna hårddiskar?

Uppdaterade datorn lite:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1497088/nya-nas

Bytte ut nätdelen, denna borde väl också fungera? Tänkte att det är lite overkill med modulära kablar till en NAS ^^

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Skrivet av YspiloN^:

Tack för hjälpen

Men tänker fortfarande på Htpc och ev seed-box, kan dessa använda NAS'en som egna hårddiskar?

Uppdaterade datorn lite:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1497088/nya-nas

Bytte ut nätdelen, denna borde väl också fungera? Tänkte att det är lite overkill med modulära kablar till en NAS ^^

Håller också på ska bygga en burk som ja tänkte köra freenas på kör en imac idags läget men vill ha nån stanns ha allt skräp så blir ju bygga en egen nas pga färdiga kostar så jävligt men de där med sata ström från nätagget om de står 6 st går de bara ha 6 diskar då eller går de köra typ som en y-koppling för få fler sata ström utifrån 1 ?

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Skrivet av Bajenvraket:

Håller också på ska bygga en burk som ja tänkte köra freenas på kör en imac idags läget men vill ha nån stanns ha allt skräp så blir ju bygga en egen nas pga färdiga kostar så jävligt men de där med sata ström från nätagget om de står 6 st går de bara ha 6 diskar då eller går de köra typ som en y-koppling för få fler sata ström utifrån 1 ?

Är det 6stycken så kan du ha 6st diskar, du kan ju även sedan skaffa molex > SATA ström så får du ännu fler! ^^

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Tack för hjälpen

Men tänker fortfarande på Htpc och ev seed-box, kan dessa använda NAS'en som egna hårddiskar?

Uppdaterade datorn lite:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1497088/nya-nas

Bytte ut nätdelen, denna borde väl också fungera? Tänkte att det är lite overkill med modulära kablar till en NAS ^^

Japp det kan den. FreeNAS har något som heter ISCSI, en funktion som gör att du kan skapa en virtuell hårddisk som du sen kan ansluta till en annan dator tex din HTPC och då dyker disken upp som en vanlig lokal disk (inte nätverksdisk).
Man kan självklart ansluta en disk till HTPC på det vanliga sättet (via CIFS) och lägg till och ta bort nätverksdiskar i windows.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Japp det kan den. FreeNAS har något som heter ISCSI, en funktion som gör att du kan skapa en virtuell hårddisk som du sen kan ansluta till en annan dator tex din HTPC och då dyker disken upp som en vanlig lokal disk (inte nätverksdisk).
Man kan självklart ansluta en disk till HTPC på det vanliga sättet (via CIFS) och lägg till och ta bort nätverksdiskar i windows.

Ahh låter ju helt perfekt ^^

Men blir inte RAID diskarna som en enda stor hårddisk?
Då får man hålla koll på alla mappar xD

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk

Just det en sak till!

Det är så att min tv och mitt hemmabiosystem kommer att
vara en bit bort ifrån min htpc för att det skall funka med en hdmi kabel,
kan man använda en sådan här:

http://shop.datagubben.se/se/art/aten-hdmi-forlangare-over-et...

Eller finns det enklare sätt koppla htpc till hemmabiosystemet? :S

jag funderade lite på delarna, jag har bantat paketet rejält! och undrar om detta skulle funka så som jag vill ha det i min NAS
med 4st 1tb diskar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1499688/min-nas

Och det moderkortet jag har valt, funkar det med 4st 1tb eller 2tb diskar att RAID'a eller måste jag ha
ett kontroller-kort?
Det borde ju funka ^^

Billigare än såhär blir det inte xD

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk

Funderar på att starta upp en FreeNAS, men funderar på det här med kryptering.
Finns det möjlighet att kryptera diskarna, och sedan ha krypterings nyckeln på usb stick som måste sitta i datorn för att man skall kunna komma åt diskarna?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk

Det finns stöd i FreeNAS version 7.2 för kryptering. Dock inte i version 8.
Men det är bara för ufs , inte zfs. Det har snackats en hel del om kryptering för zfs. Men det är inte direkt något man smäller ihop bakis på en söndag.

Kanske kommer i 8.2 se url.
http://tinyurl.com/cl3zv32

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Just det en sak till!

Det är så att min tv och mitt hemmabiosystem kommer att
vara en bit bort ifrån min htpc för att det skall funka med en hdmi kabel,
kan man använda en sådan här:

http://shop.datagubben.se/se/art/aten-hdmi-forlangare-over-et...

Eller finns det enklare sätt koppla htpc till hemmabiosystemet? :S

jag funderade lite på delarna, jag har bantat paketet rejält! och undrar om detta skulle funka så som jag vill ha det i min NAS
med 4st 1tb diskar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1499688/min-nas

Och det moderkortet jag har valt, funkar det med 4st 1tb eller 2tb diskar att RAID'a eller måste jag ha
ett kontroller-kort?
Det borde ju funka ^^

Billigare än såhär blir det inte xD

Sorry för sent svar, men istället för att skaffa en "hdmi över tp" från sverige så kan man köpa dem för ca 200:- på ebay. Det gjorde jag.

/joZ

Permalänk
Medlem

Väcker gammal tråd. Det var en fråga om kryptering. Hur ser det ut i dagsläget?

Visa signatur

Gigabyte X299, i7 7800X, 3200Mhz 32GB, 960 EVO 500GB, GTX 1060 6GB

Gigabyte GA-X58A-UD5, i7 920 @ 3,2Ghz, Corsair 18GB, 480GB Corsair , GTX 470

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mazzazz:

Väcker gammal tråd. Det var en fråga om kryptering. Hur ser det ut i dagsläget?

FreeNAS stödjer fullkryptering, jag testade det på min nya FreeNAS-server häromveckan. Jag är dock osäker på prestandan då det visade sig att jag hade en array med en trasig disk. Fick runt 25-40 MB/s intern överföringshastighet. Har ett par nya diskar men kan tyvärr inte testa med kryptering på dem då jag redan skapat en array och överfört data, men där får jag cirka 150 MB/s (RAIDZ1). Har du en processor som har AES_NI-instruktionerna sägs prestandaförlusten vara försumbar.

Som någon sa, det är ingen snygg krypteringslösning med volymkryptering (snarare filkryptering), men den fungerar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag blir säkert idiotförklarad nu, men kan jag exempelvis inte bara köra Plex på en dator som står på 24/7 istället för att ladda ner FreeNAS?
Tanken är att ha en filserver (typ en gammal laptop som får stå i garderoben) som en Raspberry Pi kan spela upp materialet från (RasPlex) det som ligger lagrat på laptopen.

... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Jag blir säkert idiotförklarad nu, men kan jag exempelvis inte bara köra Plex på en dator som står på 24/7 istället för att ladda ner FreeNAS?
Tanken är att ha en filserver (typ en gammal laptop som får stå i garderoben) som en Raspberry Pi kan spela upp materialet från (RasPlex) det som ligger lagrat på laptopen.

... eller?

sålänge som datorn med plex server är på 24/7 så blir det samma upplevelse som att ha en freenas med plex server igång 24/7.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

sålänge som datorn med plex server är på 24/7 så blir det samma upplevelse som att ha en freenas med plex server igång 24/7.

Så vad är då skillnaden? Jag har inte greppat det hör med Free NAS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Så vad är då skillnaden? Jag har inte greppat det hör med Free NAS

Skickades från m.sweclockers.com

FreeNAS är ett operativsystem för NAS. Om man (som jag) har en NAS med FreeNAS på, som redan står på dygnet runt all dagar om året, så är det ju smidigare att installera Plex på den, så man slipper ha ytterligare en server igång.
Om du inte har en NAS funkar det precis lika bra att ha en vanlig dator med Plex Server igång, sålänge som den alltid är igång.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ville inte starta en ny trår utan lyfter mitt problem här.
Jag försöker installera Freenas 9.2 och har tankat ner ISO filen
Men hur jag än gör så säger den vid installationen att det är något fel på mediat.
Hittar inget om detta på freenas forum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quart:

Ville inte starta en ny trår utan lyfter mitt problem här.
Jag försöker installera Freenas 9.2 och har tankat ner ISO filen
Men hur jag än gör så säger den vid installationen att det är något fel på mediat.
Hittar inget om detta på freenas forum.

Vilket program använder du för att "skriva" ISO-filen, och använder du ett USB-minne?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag försöker ge en användare rättiheter till olika shares. Jag hittar ingenstans bara att göra ett home directory. Hur gör man?