Windows 8.1 Update 1 lanseras i mars

Permalänk
Discokungen

Uhm... Att de fortfarande håller fast i det där väldigt envist. Aja, det lär väl inte förändras nu när det är längesen de bestämde sig för att köra touchbaserat gränssnitt överallt. Microsoft och Intel borde lära sig en del av Apple på den punkten. Jag är inget överdrivet fan av Apple annars men just i deras innovationer så lyckas de riktigt bra för att de vet vad de pysslar med. Det finns en anledning till att de inte börjat med touchskärmar på sina Macbooks, bland annat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Uhm... Att de fortfarande håller fast i det där väldigt envist. Aja, det lär väl inte förändras nu när det är längesen de bestämde sig för att köra touchbaserat gränssnitt överallt. Microsoft och Intel borde lära sig en del av Apple på den punkten. Jag är inget överdrivet fan av Apple annars men just i deras innovationer så lyckas de riktigt bra för att de vet vad de pysslar med. Det finns en anledning till att de inte börjat med touchskärmar på sina Macbooks, bland annat.

Håller med. De skiljer på Macbooks och iPads, medan Microsoft satsar på kombinationen som inte alls slagit igenom på samma sätt.
Windows var, och har alltid varit gjort för PC. Nu när de går över till hybriden, vem tar då över som "standard" PC OS?
Tror det skulle gå bättre för dem om de vore kvar på PC marknaden och satsade där istället för att göra en produkt för alla marknader som är halvbra överallt men inte tillräckligt bra på den "stora" marknaden de en gång ägde.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Moli:

Håller med. De skiljer på Macbooks och iPads, medan Microsoft satsar på kombinationen som inte alls slagit igenom på samma sätt.
Windows var, och har alltid varit gjort för PC. Nu när de går över till hybriden, vem tar då över som "standard" PC OS?
Tror det skulle gå bättre för dem om de vore kvar på PC marknaden och satsade där istället för att göra en produkt för alla marknader som är halvbra överallt men inte tillräckligt bra på den "stora" marknaden de en gång ägde.

Yes. Jag håller med där. Jag hade inte sett det som något negativt att ha ett extra skal på Surface Pro som gör att det är smidigt för touch. Men annars vet jag inte riktigt vad de vill åstadkomma. Jag hoppas de inser vad de håller på med, för det finns ingen ersättning som du säger. Alternativet är Windows 7.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Gillar att man kan se Modern UI appar i taskbaren utan extra program, använder ModernMix för den funktionen atm.

De borde göra så man kan köra apparna i windowed mode också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Egentligen helt off-topic, men det känns som att Windows 8 skulle passa väldigt bra med typ en wii-kontroll när man har en HTPC och ska styra från soffan, finns det inga bra verktyg för att implementera/använda det?

Det finns ett galleri komplett med all info

http://www.sweclockers.com/galleri/10993-miniprojekt-styra-wi...

Annars finns det fjärrkontroll där man kan flytta muspekaren med "joystick".

http://dx.com/p/wireless-multimedia-infrared-ir-remote-contro...

Googlade snabbt och hittade en med motion-sensor också

http://www.alibaba.com/product-gs/1446908037/wholesales_Vgica...

Permalänk
Inaktiv

Jag ser fortfarande fram emot april månad och allt vad den innebär — Ubuntu 14.04 (Linux).

Permalänk

Som om Windows 8 inte redan var bra blir det bättre! Ni som sitter och trycker på Windows 7 rekommenderar jag starkt att uppdatera! Modern UI är smidigt med mus och Windows 8 är ruskigt snabbt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Microsoft skulle ju inte släppa fler servicepacks?!

Permalänk

En annan helt ny grej är möjligheten att lägga sina appar i trianglar istället för rutor!

Skämt åsido så verkar detta bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Mer minnessnålt vore ju inte helt fel. Det känns dumt att man inte klarar sig på 8GB RAM idag när man spelar.

Räcker inte 8GB RAM till spelande med Win8?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Så beroende på om man använder mus eller pekskärm får man olika menyval i samma operativsystem? Låter ju logiskt...

Som jag ser på bilden där så är det samma meny som du får upp om du drar ikonen neråt med pekskärm. Förutom att du nu har menyn VID musen istället för att du får alternativen längst ner på skärmen.

Dvs alternativen är de samma, men arbetssättet annorlunda beroende på hur du arbetar.

Personligen tackar jag enormt mycket för detta, inte för att jag använder metro vidare mycket förutom just som start meny, men alltid varit jobbigt att konfigurera den med enbart mus innan, tog längre tid än med toutch, så denna lika förändring kommer vara trevlig.

Jag hoppa på fler sådant här, det behöver genomskåda större delen av Metro applikationerna för att det ska bli mer mus vänligt och kanske mer användarvänligt på en stationär dator, just nu är det inte det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Mer minnessnålt vore ju inte helt fel. Det känns dumt att man inte klarar sig på 8GB RAM idag när man spelar.

Man klarar sig på 8GB RAM med råge. Eller vad spelar du egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Som jag ser på bilden där så är det samma meny som du får upp om du drar ikonen neråt med pekskärm. Förutom att du nu har menyn VID musen istället för att du får alternativen längst ner på skärmen.

Dvs alternativen är de samma, men arbetssättet annorlunda beroende på hur du arbetar.

Personligen tackar jag enormt mycket för detta, inte för att jag använder metro vidare mycket förutom just som start meny, men alltid varit jobbigt att konfigurera den med enbart mus innan, tog längre tid än med toutch, så denna lika förändring kommer vara trevlig.

Jag hoppa på fler sådant här, det behöver genomskåda större delen av Metro applikationerna för att det ska bli mer mus vänligt och kanske mer användarvänligt på en stationär dator, just nu är det inte det.

Varför ens använda det när det finns ett vanligt skrivbord som på vilket annat windows som helst? Kanske finns funktioner som jag inte tänkte på än,

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av biorrith:

Ahh, tackar, det verkar ju fungera utmärkt!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Varför ens använda det när det finns ett vanligt skrivbord som på vilket annat windows som helst? Kanske finns funktioner som jag inte tänkte på än,

Det finns massor med saker du inte tänker på ja. Bland annat så kan du konfigurera upp den nya start meny med aktuell information, nyheter, Rss flöden, mail o.s.v. så att du på ett snabbt sätt kan få en bra blick av lite allt möjligt du vill veta för att få en samlad överblick.

En annan punkt är att vissa program synkar bra mellan surfplatta och Desktop, så har du T.ex. en Surface och en desktop burk och vill synka dokument och annat så är detta prima. Dock sällan jag precis arbetar med dessa modern UI applikationer på just en stationär dator i sig men praktiskt att komma åt saker när man väl behöver.

Tyvärr mycket av fördelarna det ser man faktiskt inte fören man både har en surfplatta och en stationär, Har man bara en stationär så kan man som sagt va bara ignorera Modern UI applikationer då de oftast inte tillför något alls, men det går faktiskt att utnyttja start skärmen om man lägger lite tid på den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det finns massor med saker du inte tänker på ja. Bland annat så kan du konfigurera upp den nya start meny med aktuell information, nyheter, Rss flöden, mail o.s.v. så att du på ett snabbt sätt kan få en bra blick av lite allt möjligt du vill veta för att få en samlad överblick.

En annan punkt är att vissa program synkar bra mellan surfplatta och Desktop, så har du T.ex. en Surface och en desktop burk och vill synka dokument och annat så är detta prima. Dock sällan jag precis arbetar med dessa modern UI applikationer på just en stationär dator i sig men praktiskt att komma åt saker när man väl behöver.

Tyvärr mycket av fördelarna det ser man faktiskt inte fören man både har en surfplatta och en stationär, Har man bara en stationär så kan man som sagt va bara ignorera Modern UI applikationer då de oftast inte tillför något alls, men det går faktiskt att utnyttja start skärmen om man lägger lite tid på den.

Aaa, det är nog därför då. Jag har ingen surfplatta och har inget direkt behov av några av de där funktionerna för tillfället, men annars är det säkert bra. Jag kör old school desktop och får i alla fall allt jag behöver för min surf och mina spel genom det vanliga skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Det säjer ju endel att dom specifierar att dom gör det mus/tangentbords vänligt...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Windows 8.2 alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte samma sak, vore det inte lättare att döpa det så?
Det är ett väldans namnbytande hit och dit tycker jag.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Windows 8.2 alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare 8.1.1
Väntar till 8.11 innan jag är nöjd

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det säjer ju endel att dom specifierar att dom gör det mus/tangentbords vänligt...

Mig säger det att dom måste vara totalt dumma i huvet om dom inbillade sig att hela världen nu sitter med pekskärm. Skulle det ha varit så omständigt att man får välja vad man tänker använda.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Skrivet av LoppanH:

Mig säger det att dom måste vara totalt dumma i huvet om dom inbillade sig att hela världen nu sitter med pekskärm. Skulle det ha varit så omständigt att man får välja vad man tänker använda.

Eller så räknade de med att folk kommer använda Windows 8 i ett antal år framöver. Om 10 år kan du ge dig fan på att de flesta sitter med en pekskärm hemma. Windows XP släpptes 2001, dvs 12 år sedan och väldigt många människor sitter fortfarande på det.

Sen så måste man ju börja någonstans, annars händer ingenting.

Permalänk
Medlem

Najs! Hoppas dom fixar starta om/stäng av problemet.. Skärmen släcks snabbt när datorn ska stänga av sig men datorn är fortfarande igång i 5min sen stänger av sig.. Vad kan detta va?

Permalänk

NICE ! kanske man Äntligen kan få sluta spela PC med handkontroll och navigera med touch paden.
Har givit upp hoppet för att få min mus att funka just nu, den bara är frusen eller osynlig och när den väl funkar,
stöter man på "osyndliga väggar" på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Nå det är ju bra att de försöker i alla fall Personligen bryr jag mig inte så mycket, jag vill bara att Microsoft ska fixa till den här j*vla Bluetooth härvan för jag får springa till vänner och familj och installera nya drivers manuellt då 8.1 tycks förstöra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Najs! Hoppas dom fixar starta om/stäng av problemet.. Skärmen släcks snabbt när datorn ska stänga av sig men datorn är fortfarande igång i 5min sen stänger av sig.. Vad kan detta va?

Kan det inte bara vara så att datorn uppdaterar sig ibland och när det är klart så stänger den ner? Om det sker varje gång är det nog något konstigt iof.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

OK, och om jag har en råtta kopplad till min laptop, blir det då meny anpassad för min pekplatta eller min råtta? hmmm..

Jag tror råttor inte är kompatibla med laptops, dom brukar ju hänga i avlopp och liknande.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Uhm... Att de fortfarande håller fast i det där väldigt envist. Aja, det lär väl inte förändras nu när det är längesen de bestämde sig för att köra touchbaserat gränssnitt överallt. Microsoft och Intel borde lära sig en del av Apple på den punkten. Jag är inget överdrivet fan av Apple annars men just i deras innovationer så lyckas de riktigt bra för att de vet vad de pysslar med. Det finns en anledning till att de inte börjat med touchskärmar på sina Macbooks, bland annat.

Fast hur ofta måste man använda det egentligen? Bootar man rakt till desktop och kör programlistan direkt om man trycker på win-knappen så är det ju mer eller mindre W7 du kör.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Välkommet med "mer minnessnålt" nu när Windowsplattorna som kommer begränsas till 2 GB RAM.

Någon som har någon aning om hur mycket det handlar om? Men varje 100 MB skulle ju göra en skillnad.....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

behöver man göra en total ominstallation för den här uppdateringen också

Också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Också?

Skickades från m.sweclockers.com

8.1 var ju inte mycket mer än en uppdatering. Företag kunde inte bara trycka ut den via WSUS utan var tvugna att blåsa och installera nytt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.