Behöver köpråd till ett ljudsystem, oerfaren för 1-3 tusen

Permalänk

Behöver köpråd till ett ljudsystem, oerfaren för 1-3 tusen

Hej, jag vill ha hjälp med köpråd till ett ljudsystem. Jag är nybörjare inom detta område och jag har aldrig ägt ett rejält ljudsystem. Sen hur man definierar ett rejält ljudsystem är ju personligt, kan tillägga att mitt ljudsystem just nu består av ett Creative A220 som jag har varit nöjd med tills nu. Eftersom att jag är oerfaren är det mycket frågor jag gärna vill ha besvarade därav denna tråd. Har en budget på ca 1000-3000kr, vill helst inte gå högre men om det verkligen rekommenderas kan det ske. Jag är inte mycket för att köpa halvdana prylar, föredrar att köpa kvalité och slippa uppgradera ofta. Köpas begagnas kan därav vara av intresse, men med hjälp och råd.

Jag vill kunna använda detta ljudsystem till det mesta med fokus på musik. Kommer att ha dessa högtalare till en början i ett inte jätte stort rum, skulle gissa på ca 20kvm. Vill även kunna ha detta ljudsystem på små hemmafester (mer av förfester).

Jag har funderat på dessa högtalare Corsair SP2500. Kommer dessa räcka för mig? Någon som har detta ljudsystem här?

Är det mer värt att köpa och bygga ett eget ljudsystem med golvhögtalare och eventuellt förstärkare, eller är det "overkill" för mig?
Hur stor skillnad kommer det att vara från mina 20 watt högtalare till Corsair SP2500 och att bygga ett eget begagnat ljudsystem för samma pris som Corsair SP2500? Jag har hört att det är ungefär 3 decibel ökning varje gång man dubblerar antalet watt i systemet, korrekt?
Behöver jag ett ljudkort till min dator för att få ut full effekt av mitt ljudsystem?

Jag prioriterar enligt detta.
- Prisvärt till ett visst pris
- Kvalitet i ljudet
- Märke
- Utseende

Är som sagt oerfaren inom detta område och hoppas jag har fått med allt viktigt. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du får inget värstingljud för dom pengarna, men du får sjukt mycket för pengarna av detta system;
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-f-6-ex-rv-2050-ster...

Morsan har ett sånt och det går att spela riktigt högt om du skulle ha fest och ljudet är även riktigt bra om du vill finlira lite också. Jag är rätt säker på att det utklassar alla datorhögtalare inom rimlig prisklass.

Ett hyfsat ljudkort vore ju bra också, behöver inte vara jätte dyrt men bara du kommer ifrån det integrerade.

Permalänk
Medlem

För 3k kan du ju köpa ett par aktiva 2.0 högtalare,hifiklubben har ju lite att välja på,deras Argon ska vara ok,åk dit och provlyssna,även Behringers truth-serie är bra, räcker dock inte att bara att köpa högtalarna och plugga i moderkortet om du ska utnyttja dem fullt ut.

Permalänk
Medlem

Jag säger aktiva monitorer precis som ovan, eller leta begagnat. Köpte mina högtalare och förstärkare i sign för ungefär 2500.(förstärkaren ny från kompletts fyndhörna)

Ett par bra monitorer med lite tryck i är M-audio BX8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Du får inget värstingljud för dom pengarna, men du får sjukt mycket för pengarna av detta system;
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-f-6-ex-rv-2050-ster...

Morsan har ett sånt och det går att spela riktigt högt om du skulle ha fest och ljudet är även riktigt bra om du vill finlira lite också. Jag är rätt säker på att det utklassar alla datorhögtalare inom rimlig prisklass.

Ett hyfsat ljudkort vore ju bra också, behöver inte vara jätte dyrt men bara du kommer ifrån det integrerade.

Okej tack, ska kolla upp detta. Ja, jag har tänkt att införskaffa ett ljudkort direkt efter jag köpt ett par högtalare.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

För 3k kan du ju köpa ett par aktiva 2.0 högtalare,hifiklubben har ju lite att välja på,deras Argon ska vara ok,åk dit och provlyssna,även Behringers truth-serie är bra, räcker dock inte att bara att köpa högtalarna och plugga i moderkortet om du ska utnyttja dem fullt ut.

Jag har kollat ganska mycket på ett par aktiva högtalare. Verkar passa mig väldigt bra, dessa har jag kollat på speciellt ARGON 7450A. Är dessa värda sitt pris på 2300? Finns det något bättre alternativ rent prisvärt? Nytt eller begagnat? Tack för ditt svar!

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jag säger aktiva monitorer precis som ovan, eller leta begagnat. Köpte mina högtalare och förstärkare i sign för ungefär 2500.(förstärkaren ny från kompletts fyndhörna)

Ett par bra monitorer med lite tryck i är M-audio BX8.

Skickades från m.sweclockers.com

Som citerat till den ovan har jag kollat på aktiva högtalare väldigt mycket och har fastnat för dessa ARGON 7450A. Är dom värda sitt pris? Är det bättre att köpa begagnat så som t.ex. M-audio BX8? Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas0003333:

Som citerat till den ovan har jag kollat på aktiva högtalare väldigt mycket och har fastnat för dessa ARGON 7450A. Är dom värda sitt pris? Är det bättre att köpa begagnat så som t.ex. M-audio BX8? Tack för svar!

Jag har lillebror 6340A, och om de är någolunda lika (bättre och högre ljud självfallet) behöver du nog en bas till dem. 5" ger inte så djup bas, vad jag vet.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Skrivet av occe94:

Jag har lillebror 6340A, och om de är någolunda lika (bättre och högre ljud självfallet) behöver du nog en bas till dem. 5" ger inte så djup bas, vad jag vet.

Okej, är du nöjd med dina 6340A i övrigt? Möjligheten finns ju att köpa en subbas till högtalarna i framtiden vilket kanske kan vara något. Ska nog bege mig till närmsta hifi-klubben och test lyssna denna 7450A snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas0003333:

Okej tack, ska kolla upp detta. Ja, jag har tänkt att införskaffa ett ljudkort direkt efter jag köpt ett par högtalare.

Lyssnade på dom för bara en vecka sedan och dom lät verkligen INTE bra.
Blev ett par Dynavoice Definition DF-6 i stället. Riktigt trevligt ljud för pengarna.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Lyssnade på dom för bara en vecka sedan och dom lät verkligen INTE bra.
Blev ett par Dynavoice Definition DF-6 i stället. Riktigt trevligt ljud för pengarna.

Har blivit lite avskräckt av dessa med, har funderat på några helt nya nu KRK RP5 RoKit G3 eller KRK RP8 RoKit G2 då det verkar vara mycket för pengarna för dessa. Vad tycker du, gör jag rätt eller fel? Är kluven just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas0003333:

Har blivit lite avskräckt av dessa med, har funderat på några helt nya nu KRK RP5 RoKit G3 eller KRK RP8 RoKit G2 då det verkar vara mycket för pengarna för dessa. Vad tycker du, gör jag rätt eller fel? Är kluven just nu.

Som alltid så är det bästa att provlyssna flera olika talare och skaffa en egen uppfattning.¨
Jag personligen skulle lagt på ett par hundralappar och köpt ett par ESI nEar08 då (JAG) tycker att dom är mycket trevliga för sitt pris.
http://www.thomann.de/se/esi_near_08_classic.htm

Prova att låna hem några talare och så att du kan bedöma dom i din hemmiljö

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Audio Engine A5+.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1067392

"Bra ljud, antagligen det bästa i denna prisklass. Mycket trevligare ljud än t.ex. Argons motsvarighet 7460A i min mening. Bra detaljrikedom i ljudbilden och levererar bra mellanregister."

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Lyssnade på dom för bara en vecka sedan och dom lät verkligen INTE bra.
Blev ett par Dynavoice Definition DF-6 i stället. Riktigt trevligt ljud för pengarna.

Vart lyssnade du på dom? Vad var det för musik och vad var det du inte gillade med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Vart lyssnade du på dom? Vad var det för musik och vad var det du inte gillade med dom?

Sitter på jobbet just nu så jag hinner inte skriva en full utvärdering, men lite konkret.
För det första så tar jag inte någon hänsyn till priset vid mina bedömningar så det får man tänka på.

Musiken jag använder är väldigt avslöjande och ser ut så här.
Melissa Horn. (kräver väldigt mycket av anläggningen)
Nils Löfgren- Live Acoustic
Tracy Chapman
Yello
Stockfish Records-closer to thé Music.
Rauna of Sweden.

Rent generellt kan jag säga att högtalarna saknar detaljer i alla register
Lite vass i det övre och tunn i boten och saknar den riktiga snärten i midbas området .
På lägre volymer så var dom ganska välbalanserad men när man höjde volymen så blev dom ganska röriga och förlorade stereobildeb och hade svårt att hålla ihop instrumenten.

Om du vill så kan jag skriva ut en fullständig utvärdering när jag har tid.
Nu ville jag inte slänga skit på dom men det är såhär verkligheten ser ut,man får vad man betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Sitter på jobbet just nu så jag hinner inte skriva en full utvärdering, men lite konkret.
För det första så tar jag inte någon hänsyn till priset vid mina bedömningar så det får man tänka på.

Musiken jag använder är väldigt avslöjande och ser ut så här.
Melissa Horn. (kräver väldigt mycket av anläggningen)
Nils Löfgren- Live Acoustic
Tracy Chapman
Yello
Stockfish Records-closer to thé Music.
Rauna of Sweden.

Rent generellt kan jag säga att högtalarna saknar detaljer i alla register
Lite vass i det övre och tunn i boten och saknar den riktiga snärten i midbas området .
På lägre volymer så var dom ganska välbalanserad men när man höjde volymen så blev dom ganska röriga och förlorade stereobildeb och hade svårt att hålla ihop instrumenten.

Om du vill så kan jag skriva ut en fullständig utvärdering när jag har tid.
Nu ville jag inte slänga skit på dom men det är såhär verkligheten ser ut,man får vad man betalar.

Demade du dom hemma? Vad drev du dom med?

Var väldigt länge sen jag hade dom i mitt egna rum men det jag kommer ihåg är bara positivt. Låter inte fullt så bra som jag kommer ihåg det hemma hos min mor men hon har ett riktigt dåligt vardagsrum som ekar och kass källa o förstärkare. Hade velat låna hem dom och provlyssna igen i mitt rum. Skaffade ett par Monitor Audio RX6 ett tag efter F-6orna och jag minns det inte som om dom skulle vara överdrivet mycket bättre.