Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227119:

Det vart detta svaret jag inte hoppades på, men tack.
Då får jag försöka få tag i en disk till då.

Kolla på mitt inlägg. ZFS verkar fungerat hyffsat med ubuntu, körde det ett tag förut och stötte inte på några problem. Det var inga problem att importera poolerna när jag bytte operativsystem till FreeBSD heller.

Här kan du läsa om att skapa en raidz1 från en mirror.
https://blogs.oracle.com/zhangfan/entry/how_to_turn_a_mirror
http://unix4lyfe.org/zpool/
http://pcaddicts.ca/rc/2010/05/20/migrate-zfs-mirror-to-raidz...

Har inte testat själv dock!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trexake:

Kolla på mitt inlägg. ZFS verkar fungerat hyffsat med ubuntu, körde det ett tag förut och stötte inte på några problem. Det var inga problem att importera poolerna när jag bytte operativsystem till FreeBSD heller.

Här kan du läsa om att skapa en raidz1 från en mirror.
https://blogs.oracle.com/zhangfan/entry/how_to_turn_a_mirror
http://unix4lyfe.org/zpool/
http://pcaddicts.ca/rc/2010/05/20/migrate-zfs-mirror-to-raidz...

Har inte testat själv dock!

Ska kolla , är inte främmande för att byta till freebsd heller om det är bättre.
Men tackar för tipset ska kolla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227119:

Hej!
Har en hp mircoserver n54l
Ska använda som nas. Installerat ubuntu server och samba .
Nu kommer det snart tre st 3tb diskar hem till mig och jag har redan en som sitter i en synkolgy nas och är formaterad till ext* 3eller 2.
Jag vill sätta upp dessa fyra i en raid5 men utan att förlora det som finns på disken från nasen.
kommer detta gå?

Ser inga probelm med att du skapar en raid5 med 3 diskar sen flyttar du över din data från din Synology nas till raiden när den är klar.
Finns alltid en risk med att expandera en befintlig raid men det går, kommandot du söker är "mdadm –grow".

Hittade en liten guide som du kan använda dig av : http://www.allmyit.com.au/mdadm-growing-raid5-array-ubuntu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dFlex:

Ser inga probelm med att du skapar en raid5 med 3 diskar sen flyttar du över din data från din Synology nas till raiden när den är klar.
Finns alltid en risk med att expandera en befintlig raid men det går, kommandot du söker är "mdadm –grow".

Hittade en liten guide som du kan använda dig av : http://www.allmyit.com.au/mdadm-growing-raid5-array-ubuntu

Detta tänkte jag också på, just att skapa en raid med tre diskar och sen bygga ut den.

Permalänk

Lite bilder från installationen tidigare av raidkort. Trångt men möjligt!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Fick hem den igår, jäklar vad liten den var!

Börjar så smått överge tankarna om esxi med freenas, rdm och hela den biten. Googlar för länge och hittar många som varnar för att köra så.

Nåja, planerar att köra Ubuntu Server istället, med samba, plex och eventuellt en minecraftserver och lite annat.

Till saken då, är det lämpligt att köra Ubuntu Server från ett usbminne? Finns risken att man skriver sönder stickan snabbt, eller kan man minimera skrivningarna till usbminnet på något sätt?
Helt grön på linux!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan alltid köra med 2 usbstickor i raid 1 och om en av dom skulle dö så är det bara att byta ut den dåliga till en ny och låta raiden bygga om sig? borde fungera tycker jag

Permalänk
Medlem

Oj nu vart man sugen, 1500kr känns väldigt prisvärt. Är det något att använda som enbart NAS/strema musik o film i huset?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Du kan alltid köra med 2 usbstickor i raid 1 och om en av dom skulle dö så är det bara att byta ut den dåliga till en ny och låta raiden bygga om sig? borde fungera tycker jag

Jo det är ju klart, men då har jag ju ändå problemet att jag skriver sönder stickorna eftersom. Vilket är vad jag vill komma ifrån.

Läst om folk som både kört normala ubuntuinstallationer utan problem och andra som installerat på något annat sätt för att spara på skrivningarna.
Tänkte att jag kunde höra med er, någon kör säkert med ubuntu/linux på sticka utan problem! Räcker det med att köra en vanlig installation?
/swap ska man kunna ta bort, men som den linuxnoob man är så förstår man ju inte vad som menas alls!

mvh

Permalänk

Fick hem min idag, någon som kan svara på om SATA kabel till ODD skall finnas med i lådan ?
Tänkte flytta upp 250 GB disken till ODD slotten men saknar kablage för att göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Fick hem min idag, någon som kan svara på om SATA kabel till ODD skall finnas med i lådan ?
Tänkte flytta upp 250 GB disken till ODD slotten men saknar kablage för att göra detta.

Nej, det medföljer inte. Du behöver även strömkabel.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Ok, tack då vet jag.

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

...
Har tre stycken Original 250Gb diskar som man fick med N54L burkarna. Dom kör jag som VMFS datastores. Sedan har jag adderat två Samsung 500GB diskar samt en Hitachi 160GB disk som de tre sista kör i RDM (raw device mapped) läge. Vilket ger mer hastighet till data lagrings diskarna.

Lite trist att man inte kan mappa mer än max 2TB diskar på detta sätt bara. Men blir bra som lagring på min leka ESXI burk.

Gammal quote men jag såg detta nu av en slump.
Min plan var att köra en virtualiserad (ESXI) raidlösning (eller ZFS) med 3TB diskar "via" RDM, är detta alltså kört ?
Exakt vad innebär begränsningen, kan jag inte köra RDM alls med 3TB diskar eller blir dom bara 2 TB ?

Permalänk
Medlem

Hmm, RDM fixar väl större volymer än 2TB?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Försökte snabb-googla lite och det verkar som att vmdk filerna inte kan överstiga 2TB men att just RDM mappade diskar kan vara 64 TB, det är iallafall min tolkning.
Tjoa gärna till om jag missuppfattat något.....

Permalänk
Skrivet av miniGranis:

Försökte snabb-googla lite och det verkar som att vmdk filerna inte kan överstiga 2TB men att just RDM mappade diskar kan vara 64 TB, det är iallafall min tolkning.
Tjoa gärna till om jag missuppfattat något.....

För vSphere 5.5 är det 62TB på vmdk och RDM diskar. Innan 5.5 var det 2TB.

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk

Tack för den infon

Permalänk
Medlem

Någon som hittat en bra och tyst ersättningsfläkt? Jag hade en 120mm Scythe PWM-fläkt liggande som jag kopplade om enligt SPCR:s anvisningar men med den inkopplad får jag ett "fan failure"-meddelande vid boot. Jag tror den var på 1200 rpm.

Vad är det för signal som går tillbaka till moderkortet? Kanske man kan tjuvkoppla med ett motstånd till 5V eller 12V för att lura moderkortet?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har funderat på en NAS ett tag och då främst Synology DiskStation DS412+ men HP N54L (HP PROLIANT N54L MICROSERVER AMD TURION II 2.2-2MB 2G/250GB) verkar ju inte häller så dumt?

Jag antar att den kan köra FreeNAS? Hur är det med Crash Plan, kommer man kunna köra crash plan direkt från servern?

Hur står den jämfört med Synology DiskStation DS412+?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Skall det bara funka och du är nöjd med det som ingår i Diskstation Manager, köp en Synology.

Vill du ha friheten att experimentera eller installera vad som helst, köp en HP. N54L är inget prestandamonster men den klarar ändå en hel del, köp till 8GB minne så kommer du långt. Det är mycket dator för 1500 kr (Dustin), mycket mer än vad du får i en Synology för 5000 kr.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Har funderat på en NAS ett tag och då främst Synology DiskStation DS412+ men HP N54L (HP PROLIANT N54L MICROSERVER AMD TURION II 2.2-2MB 2G/250GB) verkar ju inte häller så dumt?

Jag antar att den kan köra FreeNAS? Hur är det med Crash Plan, kommer man kunna köra crash plan direkt från servern?

Hur står den jämfört med Synology DiskStation DS412+?

CrashPlan finnas att installera som en plugin på FreeNAS, men man måste konfigurera den från en annan maskin, se http://support.code42.com/CrashPlan/Latest/Configuring/Config... . Kör så själv på en OmniOS + Napp-IT (på en N54L) som fungerar utmärk, har den som backup för min primära NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

CrashPlan finnas att installera som en plugin på FreeNAS, men man måste konfigurera den från en annan maskin, se http://support.code42.com/CrashPlan/Latest/Configuring/Config... . Kör så själv på en OmniOS + Napp-IT (på en N54L) som fungerar utmärk, har den som backup för min primära NAS.

Tack!

Stämmer det att N54L endast stöder Raid 0 och 1? Känns som att jag egentligen skulle vilja köra raid 3 med först 3 diskar och sen slutligen 4.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Någon som hittat en bra och tyst ersättningsfläkt? Jag hade en 120mm Scythe PWM-fläkt liggande som jag kopplade om enligt SPCR:s anvisningar men med den inkopplad får jag ett "fan failure"-meddelande vid boot. Jag tror den var på 1200 rpm.

Vad är det för signal som går tillbaka till moderkortet? Kanske man kan tjuvkoppla med ett motstånd till 5V eller 12V för att lura moderkortet?

SPCR är ju tydliga med att en så långsam fläkt inte fungerar - moderkortet styr ned den för lågt i varv. Jag är precis på väg till Webhallen för att hämta en Scythe Glidestream 1900 rpm PWM - skall meddela hur det går. Motstånd på 5/12V går nog inte eftersom moderkortet lär räkna varvtalet på den sensepinnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tack!

Stämmer det att N54L endast stöder Raid 0 och 1? Känns som att jag egentligen skulle vilja köra raid 3 med först 3 diskar och sen slutligen 4.

Öh, RAID 3? Är det någon vettig människa som faktiskt använder det idag? Om du ändå skall köra FreeNas är väl RAIDZ ett betydligt bättre alternativ.

Annars är svaret ja, utan ett separat RAID-kort stöder N54L bara RAID 0 och 1. DS412+ stöder för övrigt inte heller RAID 3.

Skrivet av peterhjalmarsson:

SPCR är ju tydliga med att en så långsam fläkt inte fungerar - moderkortet styr ned den för lågt i varv. Jag är precis på väg till Webhallen för att hämta en Scythe Glidestream 1900 rpm PWM - skall meddela hur det går. Motstånd på 5/12V går nog inte eftersom moderkortet lär räkna varvtalet på den sensepinnen.

Jag tänkte om man kunde ansluta fläkten till en molex via en fläktkontroller och sedan ett pull up-motstånd mellan 12V och moderkortet, dvs att fläkten inte ansluter alls till moderkortet. Det förutsätter iofs att det inte är ett pulståg utan en kontinuerlig, analog spänning, och det vet jag inte.

Glidestream är en av de fläktar jag funderat på så det skall bli intressant att höra vad du tycker om den.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Öh, RAID 3? Är det någon vettig människa som faktiskt använder det idag? Om du ändå skall köra FreeNas är väl RAIDZ ett betydligt bättre alternativ.

Annars är svaret ja, utan ett separat RAID-kort stöder N54L bara RAID 0 och 1. DS412+ stöder för övrigt inte heller RAID 3.

Sorry, raid 5 menade jag.

Fått för mig att mjukvara raid är ganska mycket långsammare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Sorry, raid 5 menade jag.

Fått för mig att mjukvara raid är ganska mycket långsammare.

Nja, det behöver det inte vara. Har du däremot batteribackuppad skrivcache så har det fördelar.

Med min n54l så får jag ut 70-80MB/s skriv och läs med samba. Jag kör debian stable med en 6st wd red 3tb i en mdadm raid6. Partitionen jag mätte detta på är dessutom krypterad med dm-crypt.
Lite förvånad över hur bra det ändå går med kryptering och den CPUn. ZFS och kryptering är dock inte att rekommendera, iaf på denna burk.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av zarkov:

[...]Jag tänkte om man kunde ansluta fläkten till en molex via en fläktkontroller och sedan ett pull up-motstånd mellan 12V och moderkortet, dvs att fläkten inte ansluter alls till moderkortet. Det förutsätter iofs att det inte är ett pulståg utan en kontinuerlig, analog spänning, och det vet jag inte.

Glidestream är en av de fläktar jag funderat på så det skall bli intressant att höra vad du tycker om den.

Moderkortet styr med PWM, inte med spänningsnivåer, men det spelar inte så stor roll. Det viktiga är att moderkortet får tillbaks en Sense-signal som räknar klicken. Alltså kan man ha en vanlig spänningsreglerad fläkt med sense-signal i stället för en PWM (fortfarande med korskoppling av tåtarna i kontakten förstås). Då får man reglera varvtalet själv i stället (med motstånd t.ex.), och varvtalet måste fortfarande hålla sig över c:a 700 rpm om inte servern skall stänga av sig. Allt detta enligt diskussionstråden på SPCR som hör till artikeln. Sorry, kan inte länka, SPCR verkar vara nere nu.

Det borde även gå att ta t.ex. 7V från en molex, och bara koppla Sense till fläktkontakten, men jag vet ingen som provat.

Så hur gick det nu med min nyinköpta Scythe Glidestream 1900 rpm PWM? Jotack, bra. Omkopplingen av tåtarna enligt SPCR-artiklen gick på fem minuter varav fyra tillbringades med att leta efter en tillräckligt liten skruvmejsel. Till att börja med snurrar den, och servern stänger inte av sig. Jag kan inte kolla på skärmen (hur kan man få slut på VGA-kablar!?), men datorn är på och den stannar när jag bromsar fläkten med handen, så det verkar gå som det skall.

Fläkten verkar tyst nog, den är klart tystare än orginalfläkten. Orginalfläkten hörde tydligt över orginalhårddiskens och nätdelens ljud, men det gör inte den här. Men något mer ingående test än så har jag inte gjort. Om den kyler tillräckligt bra får väl avgöras när jag har alla diskarna på plats om ett par månader eller så.

Ångrar jag mig? Jupp, om jag hade kommit ihåg att en spänningsreglerad fläkt fungerade med rätt adaptersladd så hade jag kunnat ta en Nexus och en varvtalsregulator jag hade liggande, och sparat 120 spänn och en tunnelbaneresa till Fruängen. Men å andra sidan så fick jag ta ned en del Ingress-portaler där, så det går kanske på ett ut.

Edit: Nu märker jag att efter en timme har burken stängt av sig med nya fläkten i, men utan VGA-sladd kan jag inte kontrollera om det beror på att den ledsnar på att vänta på bootdisk, att varvtalet går ned, eller att den överhettar. Återkommer i morgon eller under helgen.

Permalänk

Nu har jag flyttat den medföljande disken till 5,25" slotten och kör på den "lediga" interna SATA porten.
Flashade om bios också för att få full spetta på den SATA porten (vet ej om det faktiskt är nödvändigt för HD, kanske bara gäller SSD diskar ?), allt funkar men HD dyker upp som secondary IDE tror jag det var. Är det normalt ?
Jag lagar alla min VM's på den 250 GB disken, jag tänker använda de andra slottarna för NAS.

Jag har inte testat överförningshatisgheten men får ibland känslan av att disk accessen är lite långsam.
Någon som kan säga hur era diskar dyker upp i bios som har liknande config ?

Permalänk
Medlem

Hur många diskar finns det plats för i HP N54L? d.v.s både fysiskplats och strömkontakter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Edit: Nu märker jag att efter en timme har burken stängt av sig med nya fläkten i, men utan VGA-sladd kan jag inte kontrollera om det beror på att den ledsnar på att vänta på bootdisk, att varvtalet går ned, eller att den överhettar. Återkommer i morgon eller under helgen.

Surt att den stängde av sig, hoppas du hittar felet!

Jag funderar på att leta fram en gammal Zalman fläktkontroll jag tror jag har liggande och ansluta fläkten till 12V genom den, sen drar jag ner Sense-signalen till moderkortet. Sen köper jag antingen en ny 40mm fläkt till nätagget eller en PicoPSU.

Brydde du dig förresten om att ta loss fläktgallret från originalfläkten? Den sitter med någon slags plastpluggar som jag inte får något grepp om...

Skrivet av Neon:

Hur många diskar finns det plats för i HP N54L? d.v.s både fysiskplats och strömkontakter.

Fyra HDD i dockor, en intern SATA-port (egentligen avsedd för CD/DVD, denna plats rymmer upp till 1st 3,5" och 1st 2,5") och en extern eSATA som kan används tillsammans med en replikator, t.ex. mha IcyDock av olika slag. Jag har sett folk skriva att de har upp till 5st 3,5" och 4st 2,5" i en och samma maskin. Antalet strömkontakter kan du själv utöka med grenkontakter av olika slag.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.