Permalänk

Kolla hur stabilt internet är?

Har flyttat till hus och skaffat bredbandsbolaget ADSL 8 (6-12 mbit/s)

Men tycker att det krånglar en hel del.

Netflix hoppar hela tiden ner i kvalitet, Musiken hackar med jämna mellanrum när jag streamar till apple tv:en, mm.

Känns som att jag inte direkt har någon stabil uppkoppling. Testat med bredbandskollen å jag brukar få ut runt 10mbit ner, men nån gång har det vart nere i 4mbit.

Hur kan jag kolla under en längre tid hur stabilt det är?

Har en Macbook Pro Retina

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla så att du har kontakt med nätet hela tiden.
På din dator öppnar du ett par terminalföster och skriver ping 8.8.8.8 och i det andra samma fast IPt till din router.
Håll koll på dem när det går segt. Får du timeout på någon av dem så vet du att där är avbrott.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är dålig på vilka testprogram som finns till macen men du kan alltid pinga "obegränsat antal gånger" mot det du vill mäta mot, alla siter svarar inte på ping men din isp borde göra det och tex google och sunet gör det, här har du en macguide.
http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/Guide%20f%C3%...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du vill kolla hur stabil din DSL-förbindelse är så är det bästa sättet att kolla modemets dsl-statistik.
Vad har du för modem? Kan du logga in i det?

Permalänk

Håller på att Pinga nu. tack för tipsen!

Madtop, Jag har ett Zyxel P-2601HN-F1. Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainstorm:

Håller på att Pinga nu. tack för tipsen!

Madtop, Jag har ett Zyxel P-2601HN-F1. Hur ska jag göra?

Antar att du har kollat så att det inte är avbrott eller nåt i området eller problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainstorm:

Madtop, Jag har ett Zyxel P-2601HN-F1. Hur ska jag göra?

Det är en kombinerad router/modem så då bör du kunna läsa av dsl-värdena.

Manual till routern: ftp://ftp.zyxel.com/P-2601HNL-F1/user_guide/P-2601HNL-F1_3.10...

Logga in på routern
27.3 i manualen, DSL status. Ökar Discards? Hur många discards per timme?
8.2 i manualen, WAN status. Ökar errors & drops? Hur många per timme?