IBM PS/2 Model 50 (8550)

Permalänk
Medlem

IBM PS/2 Model 50 (8550)

Tjena. Är det någon här som är duktig på MS DOS IBM datorer? Jag har en gammal i form av IBM PS/2 Model 50 (8550) som jag hade i tonåren. Det finns massa goa spel på det och datorn har alltid fungerat felfritt. har legat i garderoben i bra många år och så tog jag fram den i förrgår. Då visade det sig att jag visst har använt mig av lösenord som jag inte alls minns va det var för rätt svar till det lösenordet.
Jag fick kontakt med en kille på ett annat forum och han tipsa mig om att ta ut batteriet och låta den stå över natten. När jag sedan startar den igen så är allt nollställt och jag kommer in i något som heter windows BASIC! Han förklara då att jag måste ha en diskett som kallas "Reference Diskette" de är ungefär som bios att man kan ändra saker. jag går då in i system och ändrar lösenord och sedan väljer jag configurera datorn automatiskt ( då jag hade några felmeddelanden innan) stod i instruktionsboken att man då skulle låta datorn göra det själv.
När allt var klart så startar jag om den och nu kommer jag inte ens någonstans. Den startar upp och sen 5sek senare kommer detta upp i vänstra hörnet :

Inget annat syns mer än det där , Det är lite suddig bild men det är en 0a och sen är det streck efter!
har testat att försöka boota upp den igen från disketten men nu svarar inte ens de , man hör hur den jobbar men programmet startar inte.
Vore GULD om någon MS DOS kunnig här kunde hjälpa mig så jag kan få uppleva alla dessa goa spel som finns på hårddisken. Bor du i sthlm så betalar jag mer än gärna om du kan få igång den!

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solid-Snake:

Det är lite suddig bild men det är en 0a och sen är det streck efter!

Det ser ut som en nyckel.
Många BIOS har inställningar att man kan välja att inte ha något lösenord, ha lösenord för att komma in i BIOS eller ha lösenord både för att komma in i BIOS och för att starta datorn.
Det kan vara så enkelt att du valt ett lösenord som måste användas både för att komma in i BIOS och för att starta datorn, så när nyckelsymbolen dyker upp, prova att skriva in det lösenord som du angav när du: "jag går då in i system och ändrar lösenord"

Jag tycker att det är lite onödigt att ha BIOS lösenord på en Retro dator. Om man inte använder det så ofta finns risken att man glömmer det.
Rent allmänt om det är en dator som aldrig lämnar bostaden, så istället för att ha BIOS/UEFI lösenord så kan man använda sig av bjud inte hem skumt folk. Dels är det lätt att komma ihåg, dels kan det även förhindra att andra saker försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det ser ut som en nyckel.
Många BIOS har inställningar att man kan välja att inte ha något lösenord, ha lösenord för att komma in i BIOS eller ha lösenord både för att komma in i BIOS och för att starta datorn.
Det kan vara så enkelt att du valt ett lösenord som måste användas både för att komma in i BIOS och för att starta datorn, så när nyckelsymbolen dyker upp, prova att skriva in det lösenord som du angav när du: "jag går då in i system och ändrar lösenord"

Jag tycker att det är lite onödigt att ha BIOS lösenord på en Retro dator. Om man inte använder det så ofta finns risken att man glömmer det.
Rent allmänt om det är en dator som aldrig lämnar bostaden, så istället för att ha BIOS/UEFI lösenord så kan man använda sig av bjud inte hem skumt folk. Dels är det lätt att komma ihåg, dels kan det även förhindra att andra saker försvinner.

Du har rätt, de lösen ja uppgav fungerade. Men sen kommer jag ändå till mitt lösenord som jag måste ange för att komma in i DOS! och de är det lösenordet jag inte kommer ihåg. hur fasen ska jag kunna komma förbi de så jag kan komma in i datorn?

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att detta lösenordet är DOS-relaterat, däremot kan det vara så att BIOS lagrat lösenordet på hårddisken och hittar det efter att du kört referensdisketten.

Troligen högst 8 tecken så det är bara att börja gissa

Du kan ju testa genom att plocka ut hårddisken och nolla setupen med utdraget batteri, sen bootar du från en floppydisk istället, fungerar det då så vet du varför.
(man lyfter nog disken rakt upp bara, har för mig den dockades med ett kort mot moderkortet)

Är det en vanlig 50 eller är det en 50Z ?

Dessa maskiner, iaf de med 20 meg disken, bör du parkera hårddisken på innan du stänger av, fanns ett verktyg för detta bl a i norton commander har jag för mig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vilken DOS har du installerad?
Kan du trycka F8 när den börjar läsa Config.sys (Om jag kommer ihåg rätt, så får du steppa igenom med Y/N) vlj N på allt och se vad som händer.

Den första som du visade är Bios lösenord, den andra du pratar om är troligen från Dr.Dos om det är den du använder.
Eller kör du på MS Dos, PC Dos?

Permalänk
Medlem

Du borde även kunna hitta en botbar 3,5" diskett som du kan starta datorn med, dessa password program var inte så bra på den tiden

Permalänk
Medlem

Eftersom TS inte kan starta från diskett så känns det som lösenordet ligger på en nivå lägre än DOS.

Dessa maskiner startar normalt sett till 100% från diskett i första hand oavsett vad som finns på disken.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Eftersom TS inte kan starta från diskett så känns det som lösenordet ligger på en nivå lägre än DOS.

Dessa maskiner startar normalt sett till 100% från diskett i första hand oavsett vad som finns på disken.

Varför skulle han inte kunna strata på diskett?
Om jag inte kommer ihåg fel så är även reference disketten en DOS diskett med Command.Com på, så här kan han också bryta uppstarten och sedan gå till C: (Då det är US keybord default så är C: = CÖ)

Permalänk
Medlem

Han skriver att han inte kan boota från diskett i första posten.

Även referensdisken kräver att maskinen bootar diskar för att kunna köras, vilket den inte gör om det finns ett lösenord på BIOS-nivå.

Kan vara så att maskinen startar upp ändå men att skärm och tangentbord är låsta, kommer inte ihåg riktigt hur dessa maskiner gjorde, det är ju några år sen.. ( modell 50 kom 1987 eller ?)

Sen är jag lite osäker på när MS-DOS klarade av att bryta inläsningen av config.sys och autoexec.bat ?

Denna maskinen borde ha dos 4 eller 5 om det är en tidsenlig variant..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill du ha kunnig hjälp så kan jag tipsa om forumet vogons.org.
Underavdelningen "Marvin" är lämplig för detta ämne.
På Vogons finns det alltid någon som har bra koll på retro hårdvara, vad det nu än kan tänkas vara.

Permalänk
Medlem

Hello. lite uppdate, jag ringde personen jag köpte datorn ifrån för 16år sen hahah! han blev otroligt glad över att jag fortfarande hade kvar datorn. Han bad mig komma över så fixade han lösenordet på ett nafs. Han skrev något kommando liknande data.bat eller dylikt , då kunde han läsa hur datorn bootade och såg då att lösenordet var satt till "data" haha. Nu funkar den dock så verkar alla spel som finns där på C ha blivit skadade genom åren. Datorn har ju stått i minst 10år utan att ha körts igång så när jag försöker spela och starta ett spel så låser allt sig eller så står det fel på disk C kan inte läsa innehåll. Så får testa att ladda ner spelen på nytt och installera från diskett.
Tack som fan ändå för allas råd och tips

Visa signatur

Permalänk

Härligt, blev själv lite sugen på att se om gamla bettan startade sist jag var hemma i mitt barndomshem, men jag vågade inte förstöra "drömmen"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solid-Snake:

Hello. lite uppdate, jag ringde personen jag köpte datorn ifrån för 16år sen hahah! han blev otroligt glad över att jag fortfarande hade kvar datorn. Han bad mig komma över så fixade han lösenordet på ett nafs. Han skrev något kommando liknande data.bat eller dylikt , då kunde han läsa hur datorn bootade och såg då att lösenordet var satt till "data" haha. Nu funkar den dock så verkar alla spel som finns där på C ha blivit skadade genom åren. Datorn har ju stått i minst 10år utan att ha körts igång så när jag försöker spela och starta ett spel så låser allt sig eller så står det fel på disk C kan inte läsa innehåll. Så får testa att ladda ner spelen på nytt och installera från diskett.

Låter som det är dags för en grundlig omformatering.
släng in DOS 6.22 och Windows 3.11 eller liknande så har du en asschysst retroburk.

Hade en PS2 50Z en gång i tiden, min första PC, lärde mig skiiiitmycket om datorer på den.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solid-Snake:

Vad skrev han det kommandot om datorn va låst ?

Eller var det bara någon form av fake-lås i stil med echo off på CLI ?

De diskarna som satt i de maskinerna var inga under av kvalité, parkerade inte huvudet själv heller så flyttade man runt maskinen mycket oparkerat så kunde disken ta skada.. tyvärr.

Är nog inte helt enkelt o hitta en disk som passar i dessa

Visa signatur