Microsoft: "Vi har sålt över 200 miljoner Windows 8-licenser"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Du tycker inte något är fel, när du måste köpa och installera en 3e parts produkt för att Windows ska bete sig som en normal desktopanvändare vill ha det?

Jo det tycker jag absolut, och MS gjorde en rejäl tabbe med MUI och avsaknad av startmenyn, men är det verkligen så mycket att gnälla över om du bara behöver lägga 30-40kr extra för att få ett OS som sen är riktigt bra? Jag jämför t.ex. med att folk köper appar till telefoner för hundratals kronor osv. men om det gäller ett par tior till ett tilläggsprogram i en dator, då tar det plötsligt hus i h-vete.

Skrivet av Dyluck:

Okej hittade att det gick att köra just windows update som fönster, var inte topförslaget när jag öppna från startmenyn.
Upplever ändå ett irretationsmoment varje gång en metroapp öppnas

Vad är det för metroappar som öppnas för dig? Jag använder inte metroappar och de dyker aldrig heller upp.

Skrivet av Ozzed:

Så för att åstadkomma samma sak som i Windows 7 så tycker du jag skall göra på ett sätt som kräver en extra knapptryckning, utan att den extra knapptryckningen innebär några fördelar gentemot hur det fungerar i Windows 7? Det känns inte som att det går frammåt.

Eller så skaffar du ett tredjepartsprogram och löser problemet med att inte orka trycka på två tangenter samtidigt.

Jag har själv börjat köra Ubuntu på min laptop nu eftersom den är så pass gammal (7-8 år), och där bläddrar man bakåt i webbläsaren genom att trycka Alt+vänsterpil istället för bara backspace som i Windows. Spelar det verkligen någon större roll? Uttrycket "I-landsproblem" dyker upp i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Eller så skaffar du ett tredjepartsprogram och löser problemet med att inte orka trycka på två tangenter samtidigt.

Jag har själv börjat köra Ubuntu på min laptop nu eftersom den är så pass gammal (7-8 år), och där bläddrar man bakåt i webbläsaren genom att trycka Alt+vänsterpil istället för bara backspace som i Windows. Spelar det verkligen någon större roll? Uttrycket "I-landsproblem" dyker upp i huvudet.

Jo, visst är det så. Eftersom det finns folk som svälter i världen så borde vi helt sonika sälja våra datorer och skänka vinsten till PLAN... Eller så håller vi oss till ämnet.

Tredjepartsprogram kan vara OK, men absolut inte när det handlar om den för mig viktigaste delen i gränssnittet.

Skulle du acceptera att behöva köpa till en separat ratt när du köpte ny bil? Inte jag i alla fall.

Jag vill under inga omständigheter ge några som helst signaler till Microsoft som på något sätt skulle kunna indikera att jag accepterar Modern UI-tvånget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Tror inte det är många som går från windows 7 till windows 8 och är nöjd på kuppen. Blir svårt att toppa windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Köpte mina kopior helt i onödan, kör med Windows 7, vilket är klart snabbare och mer stabilt.

8an är mycket snabbare än 7an, vad man tycker om resten säger jag inget om.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, visst är det så. Eftersom det finns folk som svälter i världen så borde vi helt sonika sälja våra datorer och sjänka vinsten till PLAN... Eller så håller vi oss till ämnet.

Tredjepartsprogram kan vara OK, men absolut inte när det handlar om den för mig viktigaste delen i gränssnittet.

Skulle du acceptera att behöva köpa till en separat ratt när du köpte ny bil? Inte jag i alla fall.

Jag vill under inga omständigheter ge några som helst signaler till Microsoft som på något sätt skulle kunna indikera att jag accepterar Modern UI-tvånget.

Vet inte vad du vill påtala med din första kommentar, jag svarade helt enkelt på att du beklagade dig över att du måste trycka på två tangenter istället för en, och min åsikt att det är ett icke-problem. Hur du kopplar något av det till svält får stå för dig.

Modern UI-tvånget existerar idag bara i ditt huvud. Om jag utvecklar din analogi vidare så står vi med den bästa bilen av märket Windows tillverkad i nuläget, ratten fungerar, men är inte snygg. Du väljer alltså att inte köpa den bästa bilen som finns idag istället för att helt enkelt köpa till en snyggare ratt för en spottstyver. Om du är nöjd med W7 och inte känner något större behov av W8 i allmänhet köper jag det argumentet, men att inte uppgradera för att du inte får startmenyn exakt som i W7 direkt ur lådan kan jag inte förstå. Om du installerar ett nytt OS så sitter du ändå ett bra tag och installerar program och drivrutiner, ser då inte var problemet är att ladda ner ett till program för 30kr och bara köra på. Så som svar på din fråga - Ja jag skulle köpa en snyggare ratt till en skitbra bil som jag annars inte hittar nåt särskilt fel på.

Jag hade samma inställning till W8 som du först, för jag tyckte inte heller om MUI och saknade startmenyn, men det är så enkelt löst, så varför skulle jag hindra mig själv från att använda ett bättre och nyare OS än W7 bara för en sån grej?

Tycker att din jämförelse mellan ME, Vista och W8 är något skev, eftersom ME och Vista båda var mer eller mindre icke funktionsdugliga OS, med enorma drivrutinsproblem och annat hos båda. Plug and Play var inte ens att tänka på i ME till exempel. W8 fungerar, och det fungerar väldigt bra, även om MUI inte är en bra lösning för desktop så fungerar den ändå rent tekniskt, vilket inte ME eller Vista gjorde, även om de hade startmenyer.

Skrivet av Alibaba123:

Tror inte det är många som går från windows 7 till windows 8 och är nöjd på kuppen. Blir svårt att toppa windows 7.

De flesta som tagit sig mer än några sekunder på sig att sätta sig in i W8 är nog rätt nöjda. W8 kommer aldrig att toppa W7 i försäljningssiffror med tanke på att Vista var föregångare till W7. I övrigt är W8 snabbare än W7 så jag ser inga nackdelar när man väl ställt in allt så som man vill ha det.

Mitt W8 ser ut 99% som W7 men är snabbare, vem vill inte ha det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Av ren nyfikenhet får gärna dom som har riktiga problem med W8 berätta lite mer om dom så att jag kan få lite mer tydlighet i vad det är som inte riktigt funkar i OS:et än.

Avsaknaden av Aero eller nått nytt för att fönster inte ska gröta ihop sig, 8ans oerhört dåliga översikt och separering av fönster gör 8an mycket mer tungjobbat och långsamt än 7an i verklig användning, menyerna har de förbättrat med uppdateringarna som kommit men de är lång ifrån bra.

8an är helt enkelt fult designad till den grad att det drabbar användbarheten eftersom designen gör att man inte snabbt och tydligt kan separera objekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Avsaknaden av Aero eller nått nytt för att fönster inte ska gröta ihop sig, 8ans oerhört dåliga översikt och separering av fönster gör 8an mycket mer tungjobbat och långsamt än 7an i verklig användning, menyerna har de förbättrat med uppdateringarna som kommit men de är lång ifrån bra.

8an är helt enkelt fult designad till den grad att det drabbar användbarheten eftersom designen gör att man inte snabbt och tydligt kan separera objekt.

Håller med totalt. Platt grått och urjobbigt att arbeta med då man inte lika lätt skiljer vad som är ui och vad som är innehåll. MacOS X mavericks har tagit det et steg längre och elliminerat i stort sett alla färger i OS:et likväl. MS och Apple och Gnome folket jobbar sig sakta men säkert mot en ui liknande orginalmacen med monokrom skärm i beige plast.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

8an är mycket snabbare än 7an, vad man tycker om resten säger jag inget om.

Det där hör man om varje nytt OS från Microsoft.
De är alla snabbare, säkrare, mer resurssnåla och lättare.

Fast sedan Win95 och 4-8MB RAM är vi nu uppe i 4-16GB Ram, även om man använder en i7-4xxx för samma jobb som man använde en 486DX till.
Det mesta äter Windows upp.

Hur är Win8 jämfört med alla andra Microsoft OS, är det lika snabbt efter 1 års användning?
Vet att: DOS6.22/Win3.11, Win95, WinXP och Win7 de M$ OS:en som använts på datorer här hemma. Alla dessa OS segar ner sig totalt på bara något års användning även om man bara använder datorn för surf och Office program.
De slöas ner mycket fortare ju mer program man installerar.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fafne:

Det där hör man om varje nytt OS från Microsoft.
De är alla snabbare, säkrare, mer resurssnåla och lättare.

Fast sedan Win95 och 4-8MB RAM är vi nu uppe i 4-16GB Ram, även om man använder en i7-4xxx för samma jobb som man använde en 486DX till.
Det mesta äter Windows upp.

Hur är Win8 jämfört med alla andra Microsoft OS, är det lika snabbt efter 1 års användning?
Vet att: DOS6.22/Win3.11, Win95, WinXP och Win7 de M$ OS:en som använts på datorer här hemma. Alla dessa OS segar ner sig totalt på bara något års användning även om man bara använder datorn för surf och Office program.
De slöas ner mycket fortare ju mer program man installerar.

Win 8 är ju närmast total obrukbart pga dålig översikt med många program installerade så man lär inte använda det så länge eller tillsammans med så många program att det blir ett problem. Det är ju ett sätt att gå runt problemet men det är ett mycket dålig sätt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Det där hör man om varje nytt OS från Microsoft.
De är alla snabbare, säkrare, mer resurssnåla och lättare.

Fast sedan Win95 och 4-8MB RAM är vi nu uppe i 4-16GB Ram, även om man använder en i7-4xxx för samma jobb som man använde en 486DX till.
Det mesta äter Windows upp.

Hur är Win8 jämfört med alla andra Microsoft OS, är det lika snabbt efter 1 års användning?
Vet att: DOS6.22/Win3.11, Win95, WinXP och Win7 de M$ OS:en som använts på datorer här hemma. Alla dessa OS segar ner sig totalt på bara något års användning även om man bara använder datorn för surf och Office program.
De slöas ner mycket fortare ju mer program man installerar.

Jag skulle dock säga att han har rätt. Jag har inte märkt något som Win8 är långsammare på än Win7, men däremot några saker som det är lite snabbare på. För övrigt vore det rätt konstigt om Windows idag inte använde mer resurser än Win95. Då hade man inte tagit vara på den teknologiska utvecklingen, även om Windows såklart också haft bristande optimering. Jag hade dock inga problem att köra Win7 med i stort sett samma upplevelse som WinXP på den dator jag hade på den tiden, och Win8 är inte mer resurskrävande än Win7 så nog har de förbättrat den biten med de senaste versionerna i alla fall.

Vad gäller hur Win8 känns efter ett år så tycker jag det känns lika rappt idag som det gjorde när jag installerade det på nuvarande datorkonfigurationen för ca 1 år och 4 månader sedan (denna tid inkluderar en uppgradering till 8.1). Ett visst förbehåll för att Win8 är det enda jag kört med SSD under så lång tid men även om det är segare, fast i så liten grad att jag inte kan mäta det på sådan hårdvara, så är det ju en irrelevant faktor för upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Faktiskt är det så att det är vanligare att man har Windows 8/8.1 om man är gamer än om man inte är gamer. Windows 8/8.1 ligger på över 20% av Steam-användares datorer. Strax över 10% är det i resten av världen.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Där ser man! Denna frågan har säkert ställts 5,5 miljoner gånger: Vart kan jag se siffror på prestanda, resursanvändning osv?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Avsaknaden av Aero eller nått nytt för att fönster inte ska gröta ihop sig, 8ans oerhört dåliga översikt och separering av fönster gör 8an mycket mer tungjobbat och långsamt än 7an i verklig användning, menyerna har de förbättrat med uppdateringarna som kommit men de är lång ifrån bra.

8an är helt enkelt fult designad till den grad att det drabbar användbarheten eftersom designen gör att man inte snabbt och tydligt kan separera objekt.

Vet inte om MUI är en del av ditt argument ovan, men i övrigt så kan jag inte relatera till det du säger. Jag har själv aldrig medvetet sett någon användning för Aero som på något sätt som skulle innebära mycket effektivare arbete i Windows. Jag använder taskbar för att byta mellan program och alt-tab ifall jag växlar mellan två program snabbt. Det är ytterst sällan som jag själv sitter med en massa fönster öppna på en och samma skärm i fönsterläge, allt som oftast snappar jag fönster till höger eller vänster med Win+höger-/vänsterpil eller så kör jag fullskärm. Det kan alltså vara en skillnad i arbetssätt antar jag.

Du får gärna beskriva mer i detalj vad du menar med att fönster grötar ihop sig och hur du upplever problemet som du beskriver, det var lite kortfattat, så jag får inte riktigt någon bild av det hela.

I övrigt är 8:an precis som 7:an på min dator och jag är beredd att påstå att nästan alla som skulle prova jobba på en dator som har min setup knappt skulle uppfatta någon skillnad från W7 eftersom de är så lika.

Skrivet av mrqaffe:

Win 8 är ju närmast total obrukbart pga dålig översikt med många program installerade så man lär inte använda det så länge eller tillsammans med så många program att det blir ett problem. Det är ju ett sätt att gå runt problemet men det är ett mycket dålig sätt

Här håller jag dock inte med dig att man kan säga att W8 är obrukbart när skillnaderna mellan W8 och W7 är så minimala. Jag har på daglig basis igång 10+ program med webbläsare, photoshop, illustrator osv. och har aldrig upplevt något problem med det.

Skrivet av danedi:

Håller med totalt. Platt grått och urjobbigt att arbeta med då man inte lika lätt skiljer vad som är ui och vad som är innehåll. MacOS X mavericks har tagit det et steg längre och elliminerat i stort sett alla färger i OS:et likväl. MS och Apple och Gnome folket jobbar sig sakta men säkert mot en ui liknande orginalmacen med monokrom skärm i beige plast.

Du borde nog ha lika stora problem att urskilja vad som är UI i W7 som W8 eftersom Explorer och allt det ser i princip identiskt ut. Kanske är det aningen svårare att skilja aktivt fönster från inaktivt i 8:an eftersom de inaktiva inte blir transparenta, men i övrigt är det väl likadant på W8 och W7? Vad är det du har svårt att urskilja menar du? Jag talar alltså utifrån premissen att man skippat MUI och kör startmeny istället.

W8 kan väl i så fall liknas vid stilen som XP hade, och jag kan inte minnas att jag hade några invändningar på XP:s stuk heller när det begav sig. Dock håller jag med om att det är ännu en dum grej av MS att undanhålla Aero som redan funnits tidigare, man kan ju tycka att alla grejer som framtagits med åren och som är bra borde få följa med som alternativ till nästkommande version.

Permalänk
Medlem

Till och med Microsofts fan nr 1, Paul Thurrot, säger numera att Windows 8 är en "frankenstein", ett system som försöker vara allt för alla och misslyckas i alla aspekter.

Att ni ens orkar försvara detta junk till system längre, Microsoft har lämnat det bakom sig för länge sedan, det är små patchande medans man jobbar på Windows 9 i bakgrunden och jag kan lova er att det kommer inte finnas några fullskärmsappar, fullskärms inställningspaneler eller fladdrande ologiska "bars" på desktop i det systemet. Fortsätter de med detta så är de borta från desktop där 99% av de som har makten i IT världen sitter, de sitter inte med en jv platta.

Skilj mellan kompatibilitet i api:er och att hela systemet måste se ut som en förvuxen telefon i gui:en, det är inte ens speciellt bra gjort, herregud det är ju bara ritade enfärgade kvadrater överallt. Ett fulare mer ologiskt system har nog aldrig skapats i mänsklighetens historia.

Man tog verkligen boken i HCI och rev ut alla sidor, allt som samlats in och observerats under 30-40 år av datoranvändande struntade man fullkomligt i, man struntade också i alla som gav feedback under utvecklingstiden. Man gjorde f-off till alla Windows användare helt enkelt och därför så sket 90% i detta junksystem.

Permalänk
Medlem

Väntar på Windows 9 innan jag uppgraderar. För mycket jobb att installera om datorn och installera om alla program och hela köret ändå.

Permalänk
Medlem

8:an Funkar bra för mig, ångrar dock att jag uppdaterade till 8.1. Haft en del strul med grafikdrivrutiner sedan dess, annars är jag väldigt nöjd. Prestandaökningar i spel och går jag till skrivbordet sår är det sig likt Windows 7. Ingenting att klaga på

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vet inte vad du vill påtala med din första kommentar, jag svarade helt enkelt på att du beklagade dig över att du måste trycka på två tangenter istället för en, och min åsikt att det är ett icke-problem. Hur du kopplar något av det till svält får stå för dig.

Modern UI-tvånget existerar idag bara i ditt huvud. Om jag utvecklar din analogi vidare så står vi med den bästa bilen av märket Windows tillverkad i nuläget, ratten fungerar, men är inte snygg. Du väljer alltså att inte köpa den bästa bilen som finns idag istället för att helt enkelt köpa till en snyggare ratt för en spottstyver. Om du är nöjd med W7 och inte känner något större behov av W8 i allmänhet köper jag det argumentet, men att inte uppgradera för att du inte får startmenyn exakt som i W7 direkt ur lådan kan jag inte förstå. Om du installerar ett nytt OS så sitter du ändå ett bra tag och installerar program och drivrutiner, ser då inte var problemet är att ladda ner ett till program för 30kr och bara köra på. Så som svar på din fråga - Ja jag skulle köpa en snyggare ratt till en skitbra bil som jag annars inte hittar nåt särskilt fel på.

Jag hade samma inställning till W8 som du först, för jag tyckte inte heller om MUI och saknade startmenyn, men det är så enkelt löst, så varför skulle jag hindra mig själv från att använda ett bättre och nyare OS än W7 bara för en sån grej?

Tycker att din jämförelse mellan ME, Vista och W8 är något skev, eftersom ME och Vista båda var mer eller mindre icke funktionsdugliga OS, med enorma drivrutinsproblem och annat hos båda. Plug and Play var inte ens att tänka på i ME till exempel. W8 fungerar, och det fungerar väldigt bra, även om MUI inte är en bra lösning för desktop så fungerar den ändå rent tekniskt, vilket inte ME eller Vista gjorde, även om de hade startmenyer.

Du missar poängen. Startmenyn, så som den ser ut i Windows 7 idag, är för mig en självklar del av ett operativsystem. Jag tycker inte att det skall behöva vara så att man måste köpa till tredjepartsprogram för att få en dräglig upplevelse.

Om jag skulle köpa startisback, så skulle det ju gå emot mina principer.

Eller tänk såhär... Jag tycker att alla är "världsmedborgare" och ser gärna fler "invandrare" i sverige och har inget emot att de som inte klarar sig får bidrag från staten, men på det stora hela så spelar det ju kvitta för själva valresultatet om jag ändå röstar SD, men det blir stor skillnad för mig som person då jag symboliskt stöttat något jag absolut inte vill befatta mig med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du missar poängen. Startmenyn, så som den ser ut i Windows 7 idag, är för mig en självklar del av ett operativsystem. Jag tycker inte att det skall behöva vara så att man måste köpa till tredjepartsprogram för att få en dräglig upplevelse.

Om jag skulle köpa startisback, så skulle det ju gå emot mina principer.

Eller tänk såhär... Jag tycker att alla är "världsmedborgare" och ser gärna fler "invandrare" i sverige och har inget emot att de som inte klarar sig får bidrag från staten, men på det stora hela så spelar det ju kvitta för själva valresultatet om jag ändå röstar SD, men det blir stor skillnad för mig som person då jag symboliskt stöttat något jag absolut inte vill befatta mig med.

Jag förstod din poäng att du lever efter principen som du förklarar ovan.

Skillnaden är väl att jag är beredd att frångå den principen (som jag i övrigt också håller med om), för att få en ännu bättre upplevelse. I mitt fall hade jag så pass tur att jag kunde få tag i W8 gratis via MSDNAA, att betala för det hade jag kanske inte gjort om jag hade W7. Det beror ju helt på vad man har för ekonomi och om man t.ex. bygger en ny dator, då kan det vara mer aktuellt än om man har ett fullt fungerande och stabilt system med W7.

Däremot undrar jag om du verkligen alltid håller lika hårt på dina principer som i det här fallet, har du aldrig rootat en telefon eller liknande för att få mer funktionalitet? Rootning är i och för sig gratis, men priset för en startmeny i W8 är ganska försumbart tycker jag. Det verkar finnas en tendens att folk tjurar extra mycket för att det handlar om Microsoft som någon nämnde tidigare i tråden, hade Apple gjort nåt liknande så hade alla bugat och tagit emot.

Vi håller tummarna för Windows 9

Permalänk
Medlem

För dom som saknar startmenyn, vad är det ni saknar? Det enda jag någonsin gjort med den sedan Windows 7 är att trycka på Windows-keyn på tangentbordet och skriva vad det är jag vill starta, denna funktionalitet är ljusår bättre i Windows 8 dock. Om folk fortfarande klickar på knappen finns det gott om tid att vinna på att optimera arbetsflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag förstod din poäng att du lever efter principen som du förklarar ovan.

Skillnaden är väl att jag är beredd att frångå den principen (som jag i övrigt också håller med om), för att få en ännu bättre upplevelse. I mitt fall hade jag så pass tur att jag kunde få tag i W8 gratis via MSDNAA, att betala för det hade jag kanske inte gjort om jag hade W7. Det beror ju helt på vad man har för ekonomi och om man t.ex. bygger en ny dator, då kan det vara mer aktuellt än om man har ett fullt fungerande och stabilt system med W7.

Däremot undrar jag om du verkligen alltid håller lika hårt på dina principer som i det här fallet, har du aldrig rootat en telefon eller liknande för att få mer funktionalitet? Rootning är i och för sig gratis, men priset för en startmeny i W8 är ganska försumbart tycker jag. Det verkar finnas en tendens att folk tjurar extra mycket för att det handlar om Microsoft som någon nämnde tidigare i tråden, hade Apple gjort nåt liknande så hade alla bugat och tagit emot.

Vi håller tummarna för Windows 9

Jag har inte kännt att jag behöver roota min mobil för att få grundfunktionalitet att bete sig som jag vill.

Jag har Samsung.. Så det kan ändras. Deras Magazine UX eller vad det heter snart är gräsligt likt Modern UI så i sådanna fall så blir det kansk att roota telefonen och lägga in cyanogenmod.

Men Android i sig påverkar ju inte för att samsung dummar sig.

Jag vill att Microsoft fortsätter att utveckla den klassiska startmenyn. Och om normen blir att "de som vill ha den klassiska startmenyn får vända sig till tredje part" så lär det inte hända.

Jag kräver absolut inte en "perfekt" användarupplevelse out of the box, men den skall vara någotsånär funktionell och gränssnittet skall inte kännas "i vägen" som jag tycker startskärmen gör.

Jag tror inte vi får se några större förändringar i 8.x faktiskt. Jag sätter mitt hopp till Windows 9, som enligt ryktet kommer redan i oktober.

Skrivet av tozz:

För dom som saknar startmenyn, vad är det ni saknar?

Det är inte så enkelt som att det "saknas" saker..

Lättare att göra följande uppställning:

Vad är positivt med startmenyn?

Den märks knappt när man använder den
Den tar inte upp någon plats
Man ser programmen man redan har uppe när man startar nya
Allt är på samma plats
Den smälter in väl i övriga gränssnittet
Smidigt att både hitta saker man vet vad de heter och sådanna man är lite osäker på.

Vad är negativt med startskärmen om man är totalt ointresserad av touch?

Allt är onödigt utspritt.
Designen skär sig med resten av gränssnittet
Den tar upp en hel skärm helt i onödan.
Det märks att mus och tangentbord fått försämrad funktionalitet för att ge plats åt touch.
Funktioner är långt ifrån varandra så det blir mer "travel time" med musen.
Det platta gränssnittet gör det svårt att se vad som är klickbart
Appar har en dominerande roll, om man inte lägger ner massa tid på att fixa till det.

För att bara nämna några exempel. Hoppas det besvarar din fråga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Jag vill helst bara kontrollera win via mus, hellre fler knappar och funktioner på musen än att behöva släppa greppet på den för att nå tangentbordet, jag har alltid minst 2 skärmar (30") och i princip aldrig någonting i fullskärm, jag vill se allt samtidigt och föredrar mer fysiska pixlar.
Win 8 gör att man inte tydligt ser vilket fönster som är aktivt eller hur stort det är eftersom de flyter ihop eftersom det är så "kontrastlös" i kanterna.
Jag anser att skillnaderna i hur skrivbordet uppträder är mycket stor, speciellt om man har många fönster och stora skärmar, det är bara bakgrunden som är snarlik men förutom det är inget särskilt lika mellan 7 och 8, 8an är väldigt mycket bökigare och långsammare, allt tar längre tid att få gjort eftersom man tappar översikten och hela tiden får stanna upp och fundera på i vilket fönster man befinner sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill helst bara kontrollera win via mus, hellre fler knappar och funktioner på musen än att behöva släppa greppet på den för att nå tangentbordet, jag har alltid minst 2 skärmar (30") och i princip aldrig någonting i fullskärm, jag vill se allt samtidigt och föredrar mer fysiska pixlar.
Win 8 gör att man inte tydligt ser vilket fönster som är aktivt eller hur stort det är eftersom de flyter ihop eftersom det är så "kontrastlös" i kanterna.
Jag anser att skillnaderna i hur skrivbordet uppträder är mycket stor, speciellt om man har många fönster och stora skärmar, det är bara bakgrunden som är snarlik men förutom det är inget särskilt lika mellan 7 och 8, 8an är väldigt mycket bökigare och långsammare, allt tar längre tid att få gjort eftersom man tappar översikten och hela tiden får stanna upp och fundera på i vilket fönster man befinner sig.

Det var en för mig rätt så udda syn på hur man vill styra Windows, eftersom det inte ens går att börja komma nära något som kan liknas "power user" genom att bara använda musen för navigering. Alla är vi väl olika. Med power user menar jag alltså att hitta ett så effektivt arbetssätt som möjligt, och för mig är Win+R, Win+X, Win+D, samt Windowsknappen för att komma in i startmenyn/skärmen för att sedan skriva t.ex. "pho" och trycka enter för att starta upp photoshop grundstenar för hur jag jobbar idag. Det skulle ta alldeles för länge för mig att hålla på och bläddra fram de program som jag ska använda annars. Och nej, jag säger inte att alla borde göra så eftersom det klagats på det tidigare i tråden, delar bara med mig av mitt arbetssätt i jämförelse med ditt.

I övrigt kan jag bara säga att jag håller inte med om att det blir rörigt med fönstrena, har inte upplevt det, men det beror säkert till viss del på våra olika sätt att arbeta på.

Jag förstår de argumenten som lagts fram som talar emot Windows 8, men jag måste samtidigt erkänna att i många fall så tycker jag att det görs hönor av fjädrar. Min åsikt är att som entusiast bör man kunna, och vilja, hitta vägar till att anpassa och optimera sin dator så att det funkar tillfredställande (det är väl det som är lite av glädjen och charmen av att hålla på med datorer... eller?), och att det i första hand är den okunnige normalkonsumenten som lider av att MS gör sina tabbar. Om det däremot inte går att optimera gränssnitt och annat så att det över huvud taget inte går att få saker att fungera på ett tillfredställande sätt, ja då har det fallerat - så som det har gjort för ditt arbetssätt mrqaffe.

Tack i alla fall för att du delade med dig.

"For the record" så hoppas jag också att MS fixar till W8.2/W9 så att vi alla får välja vår startmeny/skärm enligt smak och tycke. Jag förespråkar inte att företag ska ta dumma beslut och inte ändra på dom!

Permalänk
Medlem

Folk är lite för rädda för förändring. Apparna använder man givetvis inte på en desktop, metro funkar bra dom få gångerna man behöver det..vissa sökningar och öppna ett program som man inte har i Taskbar.
Har 8.1 på både jobbdator och privat..skulle aldrig få för mig att gå tillbaka till 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag startar upp programmen jag använder en gång varje månad efter omstarten för uppdateringarna, sedan är de igång till nästa månads ritual, ev kan det bli nån omstart av nått prog pga andra uppdateringar typ webläsarna. och det fåtal prog som inte är igång hela tiden ryms på första delen av den gamla startmenyn, jag "win+skriver" i princip aldrig nått utan möjligen om jag öppnar en kommandotolk.

Har däremot programmerat så musen ger olika funktioner på knapparna beroende på vilket program man använder dem i så att en del knappkombinationer ligger på nån musknapp och alltså bara kräver en knapptryckning direkt på musen i stället för flera knappar på tangentbordet.
Det gör också att det är jobbigt om man trycker på en musknapp och pekaren är i fel fönster eftersom det då blir en "olämplig" knappkombination ibland, därför vill jag tydligt se vilket fönster som är aktivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

[...] Skulle du acceptera att behöva köpa till en separat ratt när du köpte ny bil? Inte jag i alla fall.[...]

Skrivet av Tommy:

[...] Om jag utvecklar din analogi vidare så står vi med den bästa bilen av märket Windows tillverkad i nuläget, ratten fungerar, men är inte snygg. Du väljer alltså att inte köpa den bästa bilen som finns idag istället för att helt enkelt köpa till en snyggare ratt för en spottstyver. Om du är nöjd med W7 och inte känner något större behov av W8 i allmänhet köper jag det argumentet, men att inte uppgradera för att du inte får startmenyn exakt som i W7 direkt ur lådan kan jag inte förstå. Om du installerar ett nytt OS så sitter du ändå ett bra tag och installerar program och drivrutiner, ser då inte var problemet är att ladda ner ett till program för 30kr och bara köra på. Så som svar på din fråga - Ja jag skulle köpa en snyggare ratt till en skitbra bil som jag annars inte hittar nåt särskilt fel på.

Är det inte skillnad på att köpa en "bättre/snyggare" ratt till bilen(=valmöjligheter från tillverkaren) och att behöva köpa verktyg på clas ohlson för att göra en fyrkantig ratt rund?

Skrivet av Sweede:

8an är mycket snabbare än 7an, vad man tycker om resten säger jag inget om.

När är Windows 8 snabbare än Windows 7? Jag märker ingen speciell skillnad förutom att man kan göra några enkla saker samtidigt som t.ex. se flera filkopieringar i samma fönster och lite smartare val i filhanteraren, vilket ändå skulle ta år att spara in tid på. Men det är ingen jätteskillnad i hastighet i övrigt. ca 2 sekunder i uppstart anser jag snarare beror på den optimerade ordningen av hur filerna ligger på partitionen.

Skrivet av mrqaffe:

Avsaknaden av Aero eller nått nytt för att fönster inte ska gröta ihop sig, 8ans oerhört dåliga översikt och separering av fönster gör 8an mycket mer tungjobbat och långsamt än 7an i verklig användning, menyerna har de förbättrat med uppdateringarna som kommit men de är lång ifrån bra.

8an är helt enkelt fult designad till den grad att det drabbar användbarheten eftersom designen gör att man inte snabbt och tydligt kan separera objekt.

Aero i Windows 7 var det bästa som fanns när det gällde färgåtergivning. Till skillnad från Windows 8 där man får huvudvärk efter ca 5 minuter p.g.a. för höga kontraster och för starka/övermättade färger.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den märks knappt när man använder den
Den tar inte upp någon plats

Varför är detta viktigt? Windows stödjer inte interaktion i ej aktiva fönster och en ikon tar onödig plats på taskbaren.

Skrivet av Ozzed:

Man ser programmen man redan har uppe när man startar nya

Förstår inte vad som är fördelen med detta, du får gärna klargöra.

Skrivet av Ozzed:

Allt är på samma plats

Menar du att du navigerar i det pyttelilla fönstret genom att klicka på ikoner/text?

Skrivet av Ozzed:

Den smälter in väl i övriga gränssnittet

Det är nog en smaksak och en UX-grej. Start menyn i Windows 7 har massa unika saker som inte förekommer i resten av OS:et, t.ex. den horizontella navigeringsparadigmen.

Skrivet av Ozzed:

Smidigt att både hitta saker man vet vad de heter och sådanna man är lite osäker på.

Här tycker jag iofs en en stor yta (lättare att se och navigera med ögonen) och en bättre sökalgoritm är att föredra (kunna söka djupare än bara namn).

Skrivet av Ozzed:

Allt är onödigt utspritt.

Windows 8 är det första Windows med välkategoriserad startmeny, alla tidigare har varit helt upp till användaren att sortera, vilket kanske vissa föredrar.

Skrivet av Ozzed:

Designen skär sig med resten av gränssnittet

Ikoner med text skär sig hur? Jag körde 8.1 desktop mode konstant och kan inte förstå hur en solid bakgrund med ikoner kan klassas som att "skära sig".

Skrivet av Ozzed:

Den tar upp en hel skärm helt i onödan.

Se ovan, det är inte onödigt, utrymmet fyller mer än en funktion.

Skrivet av Ozzed:

Det märks att mus och tangentbord fått försämrad funktionalitet för att ge plats åt touch.

Startmenyn har alltid varit en horribel musupplevelse, att ha standardnavigation i en extrem position är långt ifrån optimalt. Tangentbord har dock blivit avsevärt mycket bättre iom den smartare sökfunktionaliteten.

Skrivet av Ozzed:

Funktioner är långt ifrån varandra så det blir mer "travel time" med musen.

Om man vill envisas med att använda musen så visst är det lite längre mellan ikonerna, jag skulle dock påstå att mus alltid varit värdelöst för att starta program (sedan tangentbordet faktiskt blev ett användbart alternativ)

Skrivet av Ozzed:

Det platta gränssnittet gör det svårt att se vad som är klickbart

Ikoner och text är klickbart, ungefär som det alltid varit i Window, jämför t.ex. den vita texten på transparant bakgrund i Windows 7-menyn, är det bättre UX enligt dig?

Skrivet av Ozzed:

Appar har en dominerande roll, om man inte lägger ner massa tid på att fixa till det.

Jag lade ner ungefär 0minuter på att anpassa det och hade aldrig en app i vägen i mitt användande. Hade varit intressant att höra vad det är för appar som är så dominerande.

Permalänk
Medlem

Fansen försöker fortfarande reducera problemen till "saknad av startmeny". Det system ni försvarar är redan dödsdömt och som sagt har Microsoft redan lagt krutet på Windows 9 så frågan är ju varför ni ens orkar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Varför är detta viktigt? Windows stödjer inte interaktion i ej aktiva fönster och en ikon tar onödig plats på taskbaren.

För mig är det viktigt eftersom jag lätt tappar fokus när färginfernot Modern UI ploppar upp. Och som sagt så ser jag ingen anledning till att en laucher ska ta upp en hel skärm.

Citat:

Förstår inte vad som är fördelen med detta, du får gärna klargöra.

Man slipper hitta vad man höll på med igen. Jämför det med om skärmen blev helt svart, eller spelade en liten filmsnutt varje gång du öppnade ett program. Det är distraherande, helt enkelt.

Citat:

Menar du att du navigerar i det pyttelilla fönstret genom att klicka på ikoner/text?

Ja. Jag är vad vissa kallar för en "clicker" och då är det smidigt att ha allt på samme femtedel av skärmen. Kortare avstånd, helt enkelt.

Citat:

Det är nog en smaksak och en UX-grej. Start menyn i Windows 7 har massa unika saker som inte förekommer i resten av OS:et, t.ex. den horizontella navigeringsparadigmen.

Det är främst färgtemat och formspråket jag tänker på som inte skiljer sig, och då i mitt tycke inte heller stör.

Citat:

Här tycker jag iofs en en stor yta (lättare att se och navigera med ögonen) och en bättre sökalgoritm är att föredra (kunna söka djupare än bara namn).

Det är en smaksak tror jag. Jag gillar ett tätt informationsflöde.

Citat:

Windows 8 är det första Windows med välkategoriserad startmeny, alla tidigare har varit helt upp till användaren att sortera, vilket kanske vissa föredrar.

Det är ingen startmeny, det är en startskärm. Inte ens Microsoft kallar det för en startmeny så det känns bara ologiskt att kalla den för det. "All apps" kan jag gå med på att den är fint sorterad, men startskärmen är en röra tills man fixat den, och då ändå onödigt utspridd.

Citat:

Ikoner med text skär sig hur? Jag körde 8.1 desktop mode konstant och kan inte förstå hur en solid bakgrund med ikoner kan klassas som att "skära sig".

Modern UI är ett inferno av färger ochsaknar de UI-delar som övriga Windows har. Designtänket är helt annat. Det är som ett eget gränssnitt. Därför tycker jag det skär sig.

Citat:

Se ovan, det är inte onödigt, utrymmet fyller mer än en funktion.

Startmenyn har vad jag behöver. Varken mer eller mindre. Startskärmen är fylld med skräp som jag aldrig använder, och när jag rensat upp och snyggat till blir det massa tom plats kvar som skymmer skrivbordet helt i onödan.

Citat:

Startmenyn har alltid varit en horribel musupplevelse, att ha standardnavigation i en extrem position är långt ifrån optimalt. Tangentbord har dock blivit avsevärt mycket bättre iom den smartare sökfunktionaliteten.

Här har vi väldigt skillda åsikter och jag tror det har att göra med vilket arbetssätt man har. Jag kan tänka mig att startmenyn eller startskärmen kvittar om man iinte stör sig på att den skymmer sikten och endast använder tangentbordet.

Citat:

Om man vill envisas med att använda musen så visst är det lite längre mellan ikonerna, jag skulle dock påstå att mus alltid varit värdelöst för att starta program (sedan tangentbordet faktiskt blev ett användbart alternativ)

Se ovan,

Citat:

Ikoner och text är klickbart, ungefär som det alltid varit i Window, jämför t.ex. den vita texten på transparant bakgrund i Windows 7-menyn, är det bättre UX enligt dig?

Jag har alltid kört med classic-temat då jag gillar det stilrena gråa, så jag är inte så bevandrad med Aero. Det jag känner till är svart text på ljusgrå bakgrund och jag tycker inte det är störande.

Citat:

Jag lade ner ungefär 0minuter på att anpassa det och hade aldrig en app i vägen i mitt användande. Hade varit intressant att höra vad det är för appar som är så dominerande.

Försök öppna en film, ett foto eller en MP3 efter nyinstallation av Windows 8.

Det som händert är att man kastas ut i Modern UI och en APP öppnas... Inte logiskt någonstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi kan sammanfatta det med att vi använder våra OS på helt olika sätt Jag var nyfiken på vad som saknades och jag har fått tillräckligt med information så tack för det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tozz:

Jag tror vi kan sammanfatta det med att vi använder våra OS på helt olika sätt Jag var nyfiken på vad som saknades och jag har fått tillräckligt med information så tack för det.

Ja och därför vore det bra med valmöjligheter eller åtminstone inga större förändringar i hur det fungerar om det inte är entydigt bättre för alla.
Ingen klagar ju på nått annat än interfacet, snabbare start och bättre säkerhet är saker alla tycker är positivt, men interfacet är inte så moget/utvecklat än att det fungerar med ett och samma för att touchmanövrera en telefon med appar och köra desktop via mus på flera stora skärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Jag tror vi kan sammanfatta det med att vi använder våra OS på helt olika sätt Jag var nyfiken på vad som saknades och jag har fått tillräckligt med information så tack för det.

Ja, så är det.

Jag tror att ända lösningen är att ge folk valmöjligheter. Plattor och telefoner har satt sina spår och vissa omfamnar det medans andra inte gör det. Användarmönstret är olika för alla, och att anpassa efter "majoriteten" har spelat ut sin roll. Jag hoppas för användarnas, och Microsofts skull att alla kan få vad de vill ha

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.