Val av hörlursförstärkare till Beyerdynamic DT-770 Pro

Permalänk

Val av hörlursförstärkare till Beyerdynamic DT-770 Pro

Tja!
Ska köpa mig ett par Beyerdynamic DT-770 Pro 250 ohm och funderar över en lämplig förstärkare med kombinerad DAC från USB. Mina krav är att det inte ska vara en rörförstärkare och en budget på max 1500kr.

En funktion som också vore trevlig som ett plus vore om den även hade outputs för högtalare via DAC:en så man enbart har en enhet för ljud Kollat lite på Fiio F10 men kanske finns bättre alternativ även om den är prisvärd?

Går även i tankarna om en bättre mic och undrar då om man bör ha en med kombinerad mikrofonförstärkare eller är en förstärkare ens nödvändig? Även tips på bra mic

Så!

KRAV
- Max 1500 kr (om jag inte kan övertalas)
- Inbyggd DAC från USB
- Inte rörförstärkare

Bonus
- Mikrofonförstärkare
- Output för högtalare

Tips på mic?

Hörlurarna kommer förmodligen att köpas på thomann.de så om allt fanns där så vore det trevligt

Tack på förhand

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Permalänk

Fick hem min fiio e10 idag och kör med dt 770 pro 80 ohm. Enda jag kan säga är att det är en trevlig liten sak. (efter en timme med den)
Köpte min på Amazon och slutade det på 700 kr inklusive frakt. Vad jag har sätt är det ganska bra pris.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Schiit Audio, Magni & Modi, Förstärkare och DAC kombo för runt 200 USD, frakt ca 50USD (Om tull ingår eller tillkommer vet jag ej)

Men vill du komma undan lite billigare är FiiO E10 Olympus en trevlig pryl, liten och kompakt.

Jag själv funderar på någon utav dessa och DT990.. Har inte bestämt mig än dock. Men Schiit Audio verkar riktigt trevligt..

Visa signatur
Permalänk

Mic: Modmic 4.0 kommer snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Schiit Audio, Magni & Modi, Förstärkare och DAC kombo för runt 200 USD, frakt ca 50USD (Om tull ingår eller tillkommer vet jag ej)

Men vill du komma undan lite billigare är FiiO E10 Olympus en trevlig pryl, liten och kompakt.

Jag själv funderar på någon utav dessa och DT990.. Har inte bestämt mig än dock. Men Schiit Audio verkar riktigt trevligt..

Har DT990Pro 250ohm och hade en FiiO E10 till den häromdan. Tyvärr var E10:an glapp i hörlursutgången så den ska jag returnera. Jag kunde dock med lite "manipulation" få båda kanalerna att funka så jag kunde testa den. Tyckte den lät överraskande bra måste jag säga. Den lät aningen klarare än ljudet från hörlursutgången på min receiver. Receivern gav dock aningen mer "tyngd" i ljudet. Jag vet inte om det är en matchingsfråga eller om FiiO:n är lite för klen för att ge samma tyngd i speciellt det lägre registret. Överlag så uppskattade jag den lilla extra klarhet som kom ur FiiO:n.

Enda anmärkningen jag hade var att den inte orkade driva lurarna upp till max ljudvolym. Den spelade högt, lite högre än vad jag själv orkar lyssna på någon längre tid, men den spelade inte RIKTIGT högt om man nån gång skulle vilja dra på rejält. Jag märkte dock inte av någon försämring av ljudkvalitén på högsta volym, det var bara att mellan ca 7-10 på volymkontrollen så ökade inte volymen i lurarna märkbart. Förmodar att det är strömmen som USB kan leverera som sätter begränsningen. Lurar med lägre ohm kan den säkert leverera högre ljudvolym ut ur. Har man dock ett par säg 600ohms lurar så tror jag inte man blir nöjd med max ljudvolym ur FiiO E10 alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Har DT990Pro 250ohm och hade en FiiO E10 till den häromdan. Tyvärr var E10:an glapp i hörlursutgången så den ska jag returnera. Jag kunde dock med lite "manipulation" få båda kanalerna att funka så jag kunde testa den. Tyckte den lät överraskande bra måste jag säga. Den lät aningen klarare än ljudet från hörlursutgången på min receiver. Receivern gav dock aningen mer "tyngd" i ljudet. Jag vet inte om det är en matchingsfråga eller om FiiO:n är lite för klen för att ge samma tyngd i speciellt det lägre registret. Överlag så uppskattade jag den lilla extra klarhet som kom ur FiiO:n.

Enda anmärkningen jag hade var att den inte orkade driva lurarna upp till max ljudvolym. Den spelade högt, lite högre än vad jag själv orkar lyssna på någon längre tid, men den spelade inte RIKTIGT högt om man nån gång skulle vilja dra på rejält. Jag märkte dock inte av någon försämring av ljudkvalitén på högsta volym, det var bara att mellan ca 7-10 på volymkontrollen så ökade inte volymen i lurarna märkbart. Förmodar att det är strömmen som USB kan leverera som sätter begränsningen. Lurar med lägre ohm kan den säkert leverera högre ljudvolym ut ur. Har man dock ett par säg 600ohms lurar så tror jag inte man blir nöjd med max ljudvolym ur FiiO E10 alls...

Hm, säker att du körde med Gain på High? Förstår inte hur du inte kan bli nöjd med volymen, vill minnas att jag "omöjligt" kunde köra över 4-5 med mina DT770 250Ohm. Nu är det visserligen sålda sedan ett tag men de spelade på fint, brukade köra vid 3-4 och då hade man ändå lite tjut i öronen efter en session av diskanten.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Hm, säker att du körde med Gain på High? Förstår inte hur du inte kan bli nöjd med volymen, vill minnas att jag "omöjligt" kunde köra över 4-5 med mina DT770 250Ohm. Nu är det visserligen sålda sedan ett tag men de spelade på fint, brukade köra vid 3-4 och då hade man ändå lite tjut i öronen efter en session av diskanten.

Tjena, ja jag provade både high och low gain. High höjde naturligtvis volymen ett snäpp överlag men den slutliga maxvolymen blev inte högre. Om jag säger såhär: på low gain så ökade inte volymen nämnvärt mellan 8-10 på volymratten. Slog jag på high gain så hände inget (nämnvärt) mellan ca 7-10 på volymratten. Så 7 på high high gain var lika med 8 på low gain ljudvolymmässigt. Ungefär så upplevde jag det.

MEN med det sagt. Med högsta/hög volym på så lät den både väldigt bra och tillräckligt högt för vad i alla fall jag behöver för långvarig musiklyssning (och kanske lite till). Men jag var/är kanske lite kräsen på den punkten och vill ha en förstärkare som kan ge liiite till och maxa vad lurarna (och jag) klarar.