Permalänk

Thinkpad Carbon X1 Haswell

Hej!

Jag är i process att köpa en Thinkpad X1 (generation 2) som arbetsredskap. Eftersom jag kan göra detta på löneväxling blir det slutgiltiga priset relativt förmånligt, enligt nedan:

LENOVO THINKPAD X1 CARBON CI7 2.1 8GB/256 SSD 4G QHD IPS 14" TOUCH W8P

Inklusive moms: 23124:-
Via löneväxling: 9810:-

LENOVO THINKPAD X1 CARBON CI5 1.6 8GB/180 SSD 3G IPS QHD 14" TOUCH W8P

Inklusive moms: 19999:-
Via löneväxling: 8484:-

Då jag arbetar som managementkonsult kommer den närmast uteslutande användas till mindre processorintensiva uppgifter.

Frågeställningar:

  • Är de extra 1326:- rättfärdigade?

  • Är en i7 onödig för mina ändamål?

  • Gör det köpet mer "framtidssäkert"?

4G är nice to have, likaså den större hårddisken, men är inte dealbreakers för i5-modellen.

Tacksam för kvalificerade råd

Permalänk
Avstängd

Tja, det handlar ju om hur mycket pengar du har att lägga på sådana saker förstås. Jag hade nog kört på den dyrare (och gjorde det när jag köpte min Thinkpad X220) men det beror förstås på din ekonomi och så. Å andra sidan borde en managementkonsult ha hyfsat gott om pengar tycker jag :). Hade det bara varit processorn hade jag varit mer tveksam men nu får du ju en hel del för 1300 liksom.

Permalänk
Medlem

Den dyrare utan tvekan.
Jag har haft några X1'or på test hos mig.

Mervärde för dig tycker jag.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Tack för era svar!

ThomaZ84: Vad är ditt intryck av X1:an? Jag vill ha en lätt och businessinriktad maskin som utstrålar seriositet och känns kvalitativ (samt gärna har matt skärm), och hittar inga andra alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morpher79:

Tack för era svar!

ThomaZ84: Vad är ditt intryck av X1:an? Jag vill ha en lätt och businessinriktad maskin som utstrålar seriositet och känns kvalitativ (samt gärna har matt skärm), och hittar inga andra alternativ.

Det finns några alternativ, typ från Sony bland annat, men X1 anser jag vara om inte den bästa så i alla fall högt upp i toppen. Den innebär ju vissa kompromisser i funktionalitet jämfört med en tjockare Thinkpad men det kan det nog vara värt.

Permalänk
Medlem

Jag var också sugen på en X1:a, men blev en Sony Vaio Pro i stället. Tror du kommer bli nöjd med vilken av dem du än väljer.
Bra grej med Vaios är att man kan enkelt sätta på ett extrabatteri som är supertunnt. Perfekt att ha i portföljen och ta upp när det krisar, fördubblar batteritiden. Stor fördel med vaio är sköna tangenter. Sen finns ju t.ex. asus som har oerhört sköna touchpads.

Nu säger jag inte att du ska gå för en vaio i stället för en X1:a, men om du ska jämföra med någonting så skulle jag jämföra med Sony-laptops. Lenovo är ju businessformat i ett nötskal, om det är det du är ute efter så go for it. Sony Vaio känns oftast mer exklusivt (på gott och ont, om man får loggan bakom skärmen i guld kanske det blir lite för flashigt) och designen (loggan, etc) är oftast lite mer iögonfallande.

Vilken du än väljer så slår det inte fel. Hade en 20k-laptop förut med dubbla SSD:er i raid0, top of the line hardware, osv, och den var perfekt på alla sätt, var ingenting jag var missnöjd med. Denna var dock en tjockare version av vaio pron som jag använder nu.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Njure:

Jag var också sugen på en X1:a, men blev en Sony Vaio Pro i stället. Tror du kommer bli nöjd med vilken av dem du än väljer.
Bra grej med Vaios är att man kan enkelt sätta på ett extrabatteri som är supertunnt. Perfekt att ha i portföljen och ta upp när det krisar, fördubblar batteritiden. Stor fördel med vaio är sköna tangenter. Sen finns ju t.ex. asus som har oerhört sköna touchpads.

Nu säger jag inte att du ska gå för en vaio i stället för en X1:a, men om du ska jämföra med någonting så skulle jag jämföra med Sony-laptops. Lenovo är ju businessformat i ett nötskal, om det är det du är ute efter så go for it. Sony Vaio känns oftast mer exklusivt (på gott och ont, om man får loggan bakom skärmen i guld kanske det blir lite för flashigt) och designen (loggan, etc) är oftast lite mer iögonfallande.

Vilken du än väljer så slår det inte fel. Hade en 20k-laptop förut med dubbla SSD:er i raid0, top of the line hardware, osv, och den var perfekt på alla sätt, var ingenting jag var missnöjd med. Denna var dock en tjockare version av vaio pron som jag använder nu.

Jag håller med om att Vaio är bra på många sätt men personligen så tycker jag Thinkpads är ett snäpp bättre. Inte riktigt så lyxiga i känslan utan mer proffsiga. De har också slice-batterier för utökad batteritid och många anser att de har de bästa laptop-tangentborden. Touchpaden är dock bara ok men å andra sidan får man ju en touchpoint som är grym om man ger den lite tid.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara klämt lite på den i jobbet och jävlar vilken vacker maskin x1 carbon är, tror du kommer bli nöjd vad du än väljer men skulle nog gå efter den lite dyrare modellen.
Det är ju trots allt inte så mycket mer pengar för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpher79:

Tack för era svar!

ThomaZ84: Vad är ditt intryck av X1:an? Jag vill ha en lätt och businessinriktad maskin som utstrålar seriositet och känns kvalitativ (samt gärna har matt skärm), och hittar inga andra alternativ.

X1 är riktigt mycket business, ser lite proffsig ut, den är dock lite ömtålig.

En kollega hade sin i resväskan på flyget, någonstans har den blivit tryckt emot och skärmen hade spruckit,

Men det är en av de 30 maskiner vi har.

Jag gillar dock min T430s mer, den har alla uttag jag behöver utan att ha adaptrar till

Mvh

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Ni som tittat på dessa maskiner, har nån möjlighet att lägg aupp en bild på tangentbordet med svensk layout? DEn amerikanska är ju ganska innovativ så jag skulle vilja veta hur den svenska/nordiska ser ut.

Visa signatur

Like Jesus said, it's a bug.