Prisvärd DAC? (+hur mycket påverkar en DAC ljudet egentligen...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Det blir ganska snävt med alternativ när det är krav på alla typer av ingångar.

Det som är mer snävt är budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Det blir ganska snävt med alternativ när det är krav på alla typer av ingångar.

Skrivet av buddaz:

Tyckte jag sträckte mig långt nog när jag köpte hörlursförstärkaren, så nånting får ge vika, för stunden åtminstone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Inte nödvändigtvis, men ja, med kraven så är budgeten snäv. Men man får en helt OK DAC för 2000kr i övrigt.

EDIT: Förslag var det ja.. Kommer inte på några fler alternativ men kika på Matrix mini-i och Maverick Audio TubeMagic D2.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Fyndjägare

Musical Fidelity V-DAC II finns för £149 hos Nintronics. Du får maila dem för Sverige leverans dock.

Kolla även Hifimagasinet för en beggad Benchmark, Hegel eller nåt annat kul. Jag har svårt att avgöra vad som kan tänkas låta bra med Violectric/DT990 eftersom jag inte hört V100.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Kör med denna till mina Shure 940-E och det går inte att jämföra vad mina hörlurar kan återge inkopplade till denna jämfört med datorns ljudkrets. Förmodligen en utav de mest prisvärda produkter jag någonsin köpt och då kostade den ett par hundringar extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Kör med denna till mina Shure 940-E och det går inte att jämföra vad mina hörlurar kan återge inkopplade till denna jämfört med datorns ljudkrets. Förmodligen en utav de mest prisvärda produkter jag någonsin köpt och då kostade den ett par hundringar extra.

Läs tråden.

Visa signatur

ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Läs tråden.

Jag har läst tråden och gav honom ett bra förslag därefter, anser TS att han verkligen behöver alla utgångar så är det bara att ignorera mitt inlägg.

Permalänk
Fyndjägare

Topping D20 kanske? Finns på Amazon UK COM osv, Ebay mfl ställen. Ca 1100kr från Amazon UK. Förmodligen billigare på Ebay om du slipper tull och moms.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00IF1QRIU/ref=ox_sc_act_t...
http://www.audiophonics.fr/topping-d20-dac-optiquecoaxialusb-...
http://www.ebay.com/itm/TOPPING-TP-D20-24-96-High-Bit-Multi-f...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Inte nödvändigtvis, men ja, med kraven så är budgeten snäv. Men man får en helt OK DAC för 2000kr i övrigt.

EDIT: Förslag var det ja.. Kommer inte på några fler alternativ men kika på Matrix mini-i och Maverick Audio TubeMagic D2.

Skrivet av Mumu55:

Musical Fidelity V-DAC II finns för £149 hos Nintronics. Du får maila dem för Sverige leverans dock.

Kolla även Hifimagasinet för en beggad Benchmark, Hegel eller nåt annat kul. Jag har svårt att avgöra vad som kan tänkas låta bra med Violectric/DT990 eftersom jag inte hört V100.

Skrivet av Mumu55:

Topping D20 kanske? Finns på Amazon UK COM osv, Ebay mfl ställen. Ca 1100kr från Amazon UK. Förmodligen billigare på Ebay om du slipper tull och moms.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00IF1QRIU/ref=ox_sc_act_t...
http://www.audiophonics.fr/topping-d20-dac-optiquecoaxialusb-...
http://www.ebay.com/itm/TOPPING-TP-D20-24-96-High-Bit-Multi-f...

Vill bara tacka för alla tips som "dräller in" här på kvällskvisten!
Verkar finnas en del alternativ ändå.
Ska kolla upp alla i morrn bitti!
(Å ja, behöver alla ingångarna jag nämnt... )

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Tack för tipset! Den håller sig ju innanför tänkt budget ser det ut som... Får ta och läsa på lite om den och DAC:en i den, behöver inget headphone out eller "tube add-on" möjlighet...

Heh jag vet inte vad jag höll på med egentligen, tänkte visa dig deras D2:a.
Det är en renodlad DAC utan hörlursförstärkare.
http://www.mav-audio.com/base/product/tubemagic_d2

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag har läst tråden och gav honom ett bra förslag därefter, anser TS att han verkligen behöver alla utgångar så är det bara att ignorera mitt inlägg.

Jag tolkar det som att du rekommenderar den DAC'en för bruk av hörlurar, TS har redan en hörlursförstärkare och är ute efter en "renodlad" DAC med många ingångar. Audinst HUD-mx1/mx2 må vara mycket prisvärda men de har endast 1(en) ingång vilket inte är aktuellt i detta fall, som TS har informerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill bara lämna några kommentarer på de tips jag fått. Lutar för närvarande fortfarande åt Dacmagic 100...

Topping D20
- 16bit (inget stort minus men inget plus heller)
- Enbart synkron USB (lär vara bättre med asynkron)
- Har hörlursförstärkare som väl ingått i komponentkostnaden (inget jag behöver)
- Kinesiskt företag, relativt okänt.

Musical Fidelity V-DAC II
- Förstår jag manualen rätt så kan jag inte ha både optiskt OCH coax in samtidigt(?).
- En dipswitch tyvärr på baksidan flippar mellan usb eller optisk/coax. RCA ut på framsidan. Vet faktiskt inte vad som är fram eller bak på denna men det passar inte mig att ha sladdar ut på samma sida som käll-omkopplaren.

Maverick Audio Tube Magic D2 DAC
- Har alla ingångar jag behöver och verkar rymmas inom budgeten jag tänkt (2000Kr)
- Har hörlursförstärkare som väl ingått i komponentkostnaden (inget jag behöver)
- Minus för storleken för min del där jag ska ha den nu. Dimensions: (B 260mm x H 55mm x D 167mm)
- Hittar inge reviews eller dylikt som höjer den över Dacmagic 100. Dessutom dyrare.

Matrix Mini-I (finns också "new Mini-I" och "new Mini-I PRO")
- Plus för fjärr och digital volymreglering. Inget jag måste ha nu men kanske i framtiden.
- Har hörlursförstärkare som väl ingått i komponentkostnaden (inget jag behöver, eller tror jag kommer behöva)
- Mini-I verkar gå för 2000Kr, New Mini-I 2600kr, New Mini-I PRO (Sabre-krets) för 3500Kr.
- OLED i fronten har jag inte så mycket emot, adderar väl dock till priset. Lite plastigt intryck för övrigt (från bilder att döma).
- Överlag intressant om än på gränsen utanför eller utanför tänkt budget. Känns som jag med denna skulle behöva betala för mer "bling" än jag behöver och det är kanske dumt med en budget. Ska dock läsa på mer om denna om den och vad människor och recensioner säger om själva ljudet.

Permalänk
Medlem

Silverstone släppte väl en DAC och en förstärkare förra året, är det något att ha ?
Antar att dom kanske kan vara i rätt prisklass..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Silverstone släppte väl en DAC och en förstärkare förra året, är det något att ha ?
Antar att dom kanske kan vara i rätt prisklass..

http://media.bestofmicro.com/H/3/390711/original/Silverstone-...

http://images.hardwarecanucks.com/image/robscix/Ensemble/both...

Tack för tipset! Tyvärr svårt att hitta några tester eller ens åsikter om den där EB01S vilket gör den till ett chansköp... Strax över budget också för 2400:- (i Sverige iaf).

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Vill bara lämna några kommentarer på de tips jag fått. Lutar för närvarande fortfarande åt Dacmagic 100...
- Har alla ingångar jag behöver och verkar rymmas inom budgeten jag tänkt (2000Kr)
- Minus för storleken för min del där jag ska ha den nu. Dimensions: (B 260mm x H 55mm x D 167mm)
- Hittar inge reviews eller dylikt som höjer den över Dacmagic 100. Dessutom dyrare.

Angående uttalanden där både D2 och Dacmagic nämns:
http://www.stereophile.com/content/two-dacs-consideration

Han uttrycker sig som följande - "At the other end of the scale, I recently bought a Tubemagic D2 from maverick audio, I can't believe how good this is for the money, got to audition a cambridge audio dacmagic before this but wasn't that impressed with it so I took a chance with the D2 and I'm so glad I took that chance. It's got plenty of inputs, optical, S/P DIF, USB and BNC/coaxial, all support 24bit/96khz and two out puts a solid state and a tube pre-amp out....."

På headfonics jämför han D1:an med Dacmagicen.
http://headfonics.com/2013/09/the-tubemagic-d2-dac-by-maveric...

"I specifically remember the D1 as outperforming the Superpro707 and the uDAC (albeit both are slightly cheaper) on dynamics and possessing a smoother top end than the Cambridge DACMagic and also having a pretty warm tonality that was not too fuzzy. This of course was the upgraded version with NOS tubes. "

På headfi uttryckte sig en kille i ett forum:

"I bought a tubemagic D2 myself a couple of months ago, after reading a long long list of reviews I decided to go for the D2, I managed to audition a CA dacmagic before I made my decision but I wasn't too impressed, it seemed to take any atmosphere the track has away and the bass seemed to recede into the background, in my opinion the D2 is in another league, when my D2 arrived the difference was immediately noticeable , I was very impressed with how much it improved the sound on my set up."

Hoppas det är till någon hjälp,

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

försök fåtag på en abrahamsen dac 2, har inte provat den själv men den värkar ha coax, optisk, usb input och xlr samt rca output.
Den ligger runt 2000kr

Permalänk
Medlem

Min favorit är HRT Music Streamer II. Inte alltför dyr, väldigt simpel och med bra ljud. Kanske lite för simpel för vissa men det är en smaksak.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Scepticer:

Topping D20
- 16bit (inget stort minus men inget plus heller)
- Enbart synkron USB (lär vara bättre med asynkron)
- Kinesiskt företag, relativt okänt.

Dock är Topping D20 en ren DAC med enbart RCA out. I övrigt förstår jag din tveksamhet.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare

Annars M-Stage DAC kanske?
Finns på Ebay, Amazon osv. Ca 2000kr.

http://www.matrix-digi.com/en/products/9/index.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Angående uttalanden där både D2 och Dacmagic nämns:
http://www.stereophile.com/content/two-dacs-consideration

Han uttrycker sig som följande - "At the other end of the scale, I recently bought a Tubemagic D2 from maverick audio, I can't believe how good this is for the money, got to audition a cambridge audio dacmagic before this but wasn't that impressed with it so I took a chance with the D2 and I'm so glad I took that chance. It's got plenty of inputs, optical, S/P DIF, USB and BNC/coaxial, all support 24bit/96khz and two out puts a solid state and a tube pre-amp out....."

På headfonics jämför han D1:an med Dacmagicen.
http://headfonics.com/2013/09/the-tubemagic-d2-dac-by-maveric...

"I specifically remember the D1 as outperforming the Superpro707 and the uDAC (albeit both are slightly cheaper) on dynamics and possessing a smoother top end than the Cambridge DACMagic and also having a pretty warm tonality that was not too fuzzy. This of course was the upgraded version with NOS tubes. "

På headfi uttryckte sig en kille i ett forum:

"I bought a tubemagic D2 myself a couple of months ago, after reading a long long list of reviews I decided to go for the D2, I managed to audition a CA dacmagic before I made my decision but I wasn't too impressed, it seemed to take any atmosphere the track has away and the bass seemed to recede into the background, in my opinion the D2 is in another league, when my D2 arrived the difference was immediately noticeable , I was very impressed with how much it improved the sound on my set up."

Hoppas det är till någon hjälp,

Allt är till hjälp! Jag har bara svårt att veta om han avser den gamla Dacmagic, Dacmagic Plus eller Dacmagic 100(?). Även om Cambridge Audio också hör till dom företagen som faktiskt designar sina produkter mot en viss form av ljudbild och de borde vara likartade så är de ändå tre olika tekniska lösningar...

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, ska kika på den också!

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Allt är till hjälp! Jag har bara svårt att veta om han avser den gamla Dacmagic, Dacmagic Plus eller Dacmagic 100(?). Även om Cambridge Audio också hör till dom företagen som faktiskt designar sina produkter mot en viss form av ljudbild och de borde vara likartade så är de ändå tre olika tekniska lösningar...

Den på stereophile, första citatet alltså, avser med största sannolikhet Dacmagic 100 då han nyligen testade båda och köpte D2:an 2012, samma år som Dacmagic 100 släpptes på marknaden. Plus versionen är väl i en annan prisklass?

På Headphonics är det nog den gamla (Dacmagic) då han ägt D1:an sedan 2011.

Hoppas du hittar något som passar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Alla är från CA, skillnaden är att 100 är enbart ett singel kort utan dess fina uppsamling teknik. Övriga innehåller dubbla wolfson med 348 uppsampling. Den gamla dm saknar blåtand dongel. Produkten utvecklas i England och är sedan made in Asia på det sättet kappar man en stor del av kostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Min favorit är HRT Music Streamer II. Inte alltför dyr, väldigt simpel och med bra ljud. Kanske lite för simpel för vissa men det är en smaksak.

Många verkar gilla den, tyvärr har den inte alla ingångar jag behöver. Däremot läser jag att M-Stage DAC:en om Mumu55 tipsar om i tråden ska låta väldigt lika som HRT Music Streamer II så den kan vara intressant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Alla är från CA, skillnaden är att 100 är enbart ett singel kort utan dess fina uppsamling teknik. Övriga innehåller dubbla wolfson med 348 uppsampling. Den gamla dm saknar blåtand dongel. Produkten utvecklas i England och är sedan made in Asia på det sättet kappar man en stor del av kostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Har sett kommentarer på ett annat forum från en försäljare från Cambridge Audio. Han menar att vissa som har budget för både Dacmagic Plus och Dacmagic 100 ibland ändå väljer den billigare 100:an för dom gillar ljudet från den bättre. Så jag antar det kan betyda att dom låter lite olika men inte nödvändigtvis att den dyrare Plus:en låter bättre i allas öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Har sett kommentarer på ett annat forum från en försäljare från Cambridge Audio. Han menar att vissa som har budget för både Dacmagic Plus och Dacmagic 100 ibland ändå väljer den billigare 100:an för dom gillar ljudet från den bättre. Så jag antar det kan betyda att dom låter lite olika men inte nödvändigtvis att den dyrare Plus:en låter bättre i allas öron.

Dom är ju inte helt jämförbara, Plus versionen har inbyggd hörlursförstärkare, digital volymkontroll, balanserade utgångar, stöd för bluetooth dongel, digital ut. Om du bara behöver en simpel DAC så är DM 100 ett vettigare köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

D2 är en ren dac. D1 och D1 Plus är dac + försteg/hörslursstärkare

http://www.mav-audio.com/base/product/tubemagic_d2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Dom är ju inte helt jämförbara, Plus versionen har inbyggd hörlursförstärkare, digital volymkontroll, balanserade utgångar, stöd för bluetooth dongel, digital ut. Om du bara behöver en simpel DAC så är DM 100 ett vettigare köp.

Ja, jag har definitivt förstått det. Men båda har en DAC i sig och dom olika DACarna går sådeles att jämföra med varandra vilket var poängen.

Permalänk
Fyndjägare

Ska komma en ny Lake People DAC. High featured borde innebära flera ingångar. Kanske värt att vänta på.

"Also there will be some nice priced but high featured Lake People DACs to be released soon
to establish Lake People even more as a "budget" solution under Violectric."

http://www.head-fi.org/t/705318/violectric-hpa-v281-vorsprung...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ska komma en ny Lake People DAC. High featured borde innebära flera ingångar. Kanske värt att vänta på.

"Also there will be some nice priced but high featured Lake People DACs to be released soon
to establish Lake People even more as a "budget" solution under Violectric."

http://www.head-fi.org/t/705318/violectric-hpa-v281-vorsprung...

Tack för tipset! Intressant, hade jag inte sett... Synd att jag inte har lust att vänta så länge bara... ...och V100:an väntar jag att få på posten måndag-tisdag.

Dyra prylar men för dom som är bredd att lägga 1000-2000 Euro så kan det nog bli ett intressant alternativ. Fjärrstyrd volymkontroll skulle jag tro tilltalar många och det finns inte på alla...

När det gäller mitt DAC-jagande så lutar jag åt att stretcha budgeten och köpa en Dacmagic Plus (3500:-). Ska prova en sådan till veckan och se om jag blir nöjd med hur det låter. Det som fick mig att börja snegla på den var att den har digitalt optiskt UT också. Förstår att det kan verka som jag har hål i huvudet som överväger betala 1900Kr mer enbart för digitalt ut (och kanske har jag det också) men möjligheten att få ut ljudet (från båda de två datorerna) till vardagsrumsreceivern är ett stort plus. Under tiden letar jag vidare efter andra prisbilliga DAC:ar (eller andra lösningar) som har följande anslutningsmöjligheter:

Pris: Nåt i stil med Dacmagic Plus (3500Kr i skrivande stund)
Ingångar:
USB (helst 24bit, win vista/7/8)
Optiskt
Coax
-->Alternativt enbart 2 optiska in (samt USB) skulle också gå bra.

Utgång:
RCA och/eller XLR (Ska mata en hörlursförstärkare som har både XLR och RCA in - så vilket som är ok som ut på DAC:en)
Digitalt UT (Optiskt)

Vill tacka för alla tips och hjälp jag fått i den här tråden! Jag fortsätter min jakt på det perfekta ljudet (och de perfekta anslutningsmöjligheterna... )