Telia Sonera testar gigabithastighet genom kopparnätet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N!klas:

Jag har ca 7000 meter till telestationen. Hur mycket skulle jag få ut tro? 2?

Får ca 70 nu med 4G.

Väldigt sviktande 70 dessutom. Det värsta av allt när man kör 3G/4G är den bedrövliga accesstiden. Nej jag skulle alla dagar i veckan satsa/betala för en fast lina. 3G/4G är bara bra om man använder sin bärbara dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

Och om 10 år så är kopparnätet en bra bit på vägen i sin avveckling. Så detta känns lite konstigt när regeringen har en klar målbild att riva ner kopparnätet...

Källa på det? Inte för att jag inte tror dig, utan för att jag vill ha mer information och inte kan hitta något vettigt nånstans.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av WDac:

äldre människor har ofta inget "behov" av "snabb uppkoppling" så de kommer aldrig på tal. det är den yngre generationen som vill ha och förstår värdet av fiber till sin bostad den dagen man vill sälja sin bostadsrätt, radhus eller villa.

Här runt om i Sthlm och uppsala län verkar hyresvärdar tex Roslagsbostäder i Norrtälje förstå att fiber är bra, de har fiber till alla sina hyreslägenheter i Norrtälje kommun tex.

Fast det kvittar egentligen. Om äldre inser att det höjer värdet på huset med mer än vad det kostar att dra in fiber i kåken så tror jag inte att så många hade tackat nej, även om de inte ens använder internet.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Bygg ut fibernätet istället!

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag inte uttala mig om tekniken för det finns det redan så många andra som gjort, men är det bara jag som rynkar stort på pannan när jag ser Huawei, jag vet att de är en enormt stor aktör inom ja det känns som allt så länge det har med kommunikation att göra.
Det huawei jag stött på har varit förfärligt att använda, det jag läst om dem och deras säkerhetstänk får en till att vilja gråta (om man skall tro allt som nätet säger), så därför undrar jag om det inte finns "mer pålitliga" leverantörer som telia kan välja typ cisco eller liknande (även om det inte råkar ha den aktuella tekniken)?

Nåväl det berör inte mig direkt då jag inte önskar att ha Felia sonera som min leverantör av någon form av produkt.

Håller med övriga om att det skulle nog vara bättre att satsa mer på att tillhandahålla fiber till fler hushåll.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Vi kan inte tvinga hyresvärden att dra in dyra fiber.

Fast det kan man ju om man är med i en hyresgästförening och är aktiv på möterna.
Förklara bara fördelen med fiber (Snabbare, Billigare tjänster, Driftsäkrare) så kommer nog resten av föreningen hålla med om att det är dags att uppgradera huset till 2000-tal.

Ontopic: Känns som lite för sent men kul att de försöker iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Källa på det? Inte för att jag inte tror dig, utan för att jag vill ha mer information och inte kan hitta något vettigt nånstans.

Gjorde snabbt en koll själv då de va väldigt länge sen jag läste om de. Verkar som att de ändrades till "delar av landet" istället för hela landet. Men en del info genom att bara söka: https://www.google.se/search?q=kopparn%C3%A4tet+avvecklas&oq=...

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

...bor i comhem hus :'(

Jag med.. Jag vill ha fiber.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Terrell:

Jag tror att du underskattar spridningen av fiber. Självklart varierar detta från kommun och kommun men spridningen i Svealand och Götaland är stor medan Norrland har lite mer problem.
Men det stora problemet ligger bara hos privatpersoner och fastighetsägare. Mina föräldrar ute på landet i Hallands län sitter med fiber från det kommunala stadsnätet medan i ett närliggande tätort är det relativt sällsynt då alla bråkar om frågan även dock fibret ligger redo precis utanför dörren.

Men fibret finns tillgängligt gäller bara för privatpersonerna att ta steget själv.

Och var skrev de att de skulle bygga detta i storstäder med redan utbrett fibernät?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Teliasoneras ogenerade flörtande med diktaturstater ser inga gränser tydligen (Huawei har täta band med den kinesiska militären, bland annat.) Jag är nöjd med att jag inte längre är kund hos dem, och att inte ett rött öre går ner i deras korrupta kassa.

Dessutom - paranoidhatten av aluminiumfolie på - hur kan vi vara säkra på att denna Huawei-levererade hårdvara inte smyglyssnar på oss...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Dessutom - paranoidhatten av aluminiumfolie på - hur kan vi vara säkra på att denna Huawei-levererade hårdvara inte smyglyssnar på oss...?

Haha, första jag tänkte på också

USA har ju bannlyst hårdvara från Huawei... man undrar varför

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av Anitramane:

Comhem är ju inget vidare alltså men det är iaf bättre än att bo ute på landet med flera kilometer till närmaste basstation

Har bott i Comhem hus förut och det krånglade.. mycket! När jag ringde och klagade så fick jag höra att jag skulle vända på kabeln som gick från väggen till modemet! Nej jag ljuger inte det är precis vad de sa åt mig att göra!
Jag tröttnade på förstalinjetomtarna och krävde att få prata med andra linjen. De fattade iaf att jag hade något hum om vad jag pratade om så de skickade ut en tekniker för att kolla utrustningen i källaren och han hittade direkt ett elfel som gjorde att utrustningen tappade elen med jämna mellanrum.. Efter att han lagat det så funkade det iaf hyffsat..

För drygt fyra år sedan valde hyresvärden att dra in fiber från Telia. Inte haft en enda störning sedan dess! Betalar dessutom mindre för 100/10 än vad jag gjorde för 10/10 från Comhem..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Finns redan någon eller några kommuner som har avvecklat det samt har regeringen planer på att 90% av Sveriges hushåll skall ha tillgång till minst 100/100 vid 2020 vilket inte är nåbart via koppartråden vilket är varför dom dumpar det och fokuserar på fiber och det mobila nätverket.
Men jag har inga källor på just det han pratar om

Skrivet av Zotamedu:

Och var skrev de att de skulle bygga detta i storstäder med redan utbrett fibernät?

Och vart skrev de att de skulle bygga detta ute på landsbyggden eller i Norrland?
Som många har redan sagt så kommer detta inte klara av långa längder då inte ens det nuvarande systemet gör det samt att deras test prover av detta var i en storstad(Helsingfors)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ja för hårdvara från USA är ju så mycket bättre... Blir hellre lyssnad på av China än USA.

Permalänk
Medlem

kommer kosta ca 70000 SEK att dra in fiber till min kåk.

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Teliasoneras ogenerade flörtande med diktaturstater ser inga gränser tydligen (Huawei har täta band med den kinesiska militären, bland annat.) Jag är nöjd med att jag inte längre är kund hos dem, och att inte ett rött öre går ner i deras korrupta kassa.

Faktum är dock att TeliaSonera r den enda mobiloperatören som itne använder Huaweii i sitt LTE nät.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PointMan:

Förmodligen för att de inte vill stimulera kinesisk ekonomi för mycket utan använda produkter som tillverkas i hemlandet istället.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Kan vara så illa att dom är inblanda pga uppdrag från FRA? ;D

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Då blir jag person två då. bor ca 400meter ifrån stationen XD dock är ledningarna typ 60+ år gamla eller något sånt för dom är helt kassa.

Precis, med dåliga ledningar spelar det ändå ingen roll så länge man inte bokstavligt talat bor vägg i vägg med telestationen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

För min del skulle jag nog nöja mig ett tag framöver om jag fick 30mbit via DSL (har 8mbit idag). Hatar bara att t.ex. Telia ska tvinga på en deras Telia Smart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anitramane:

Skrivet av Uniko:

Jag med.. Jag vill ha fiber.

Skillnaden mellan fiber och Comhem's coaxiala är inte så stor, har vänner som har 250Mbit från Comhem och de fungerar stabilt, den stora skillnaden är att coaxial är dyrare och har då ett högre pris

Permalänk
Medlem

jag har 30/10 av telia å oftast när jag kör bredbands tester så ligger min hastighet i 35/15 till 90% av gångerna så förstår inte vrf folk klagar å jag bor mitt på landet så jag ser på det här riktigt nyfiket å intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Min förra lägenhet låg 25m från basstationen, låg i huset bredvid

Polarn när man växte upp hade 10 meter. Det var man rätt avundsjuk på i mitten av tonåren när somliga fick mäktiga 2,5mbit från bostream medan man själv satt på en telia 0,5a som väl levererade kanske 0,1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det kan säkert vara en bra lösning i centrala delarna av de större städerna, men jag tycker vi har hört om supersnabbt bredband över koppar i över 10 år och det har inte hänt särskilt mycket.

Visst, kopparledningar är alltid underlägsna fiber, men visst har det väl hänt en del på 10 år? VDSL är ett bra steg från ADSL-linorna som erbjöds för 10 år sen. Själv är jag rätt imponerad av att man kan få så pass hög bandbredd på två tunna kopparledningar som är flera hundra meter långa.
I och för sig, behovet är större än så, och långt ifrån alla har tillgång till en vettig VDSL-lina.

Ska bli intressant att se hur/om detta blir implementerat. Tror chansen är oerhört liten att ISP:er kommer dra fiber ut till varenda hus på landsbygden inom de närmsta 10 åren, tyvärr. Hoppas att detta kan göra skillnad.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Avstängd

Varför bygga vidare på kopparnätet när fiber är mycket stabilare och inte kräver signalförstärkning lika ofta. De konsumenterna som ändå vill köpa gigabit-bredband lär nog veta att det är fiber som gäller. Jag förstår inte varför internetoperatörerna satsar på kopparnätet, vad är det jag missar? Orkar de inte byta ut all koppar till fiber eller vad är det?

Permalänk
Medlem

Wohoo! Har lyckats övertala mamma och pappa att investera i fiber. Är en fett vettig investering även om jag inte bor där längre. Som många sade så måste man då inte bo granne med stationen, vilket är en rätt fet nackdel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARL650:

Nu tänker jag inte uttala mig om tekniken för det finns det redan så många andra som gjort, men är det bara jag som rynkar stort på pannan när jag ser Huawei, jag vet att de är en enormt stor aktör inom ja det känns som allt så länge det har med kommunikation att göra.
Det huawei jag stött på har varit förfärligt att använda, det jag läst om dem och deras säkerhetstänk får en till att vilja gråta (om man skall tro allt som nätet säger),

Om du erkänner att du inte vet vad du pratar om, varför skriver du över huvud taget?

Skrivet av LennyV:

Precis som Ericsson har täta band med svenska militären...

Det enda vi KAN vara säkra på och som är bevisat är att amerikansk utrustning är full med bakdörrar och att NSA lyssnar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Telia är dock inte den enda ISP:n som köper hårdvara av Huawei.

Skrivet av PointMan:

Antagligen för att de: dels är rädda för kinesiskt spionage, dels inte kan tvinga dem att implementera backdoors åt NSA (vilket de kan göra med amerikanska företag).

(I dessa tider bör foliehatten alltid vara på).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MhoKaY:

Skillnaden mellan fiber och Comhem's coaxiala är inte så stor, har vänner som har 250Mbit från Comhem och de fungerar stabilt, den stora skillnaden är att coaxial är dyrare och har då ett högre pris

Sorry men du har tyvärr mycket fel i vad du skriver. Det är en enorm skillnad på packet loss, driftsäkerhet, utlovad hastighet samt faktisk hastighet, pris men kanske framförallt så kan man inte använda mer än kanske 30% innan latensen till omvärlden skjuter i tak...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Då blir jag person två då. bor ca 400meter ifrån stationen XD dock är ledningarna typ 60+ år gamla eller något sånt för dom är helt kassa.

Då är jag person 3 då.Bor också 400 meter från stationen och har tvåledade telefonkablar som är från när första telefonen drogs in i lägenheten antar jag.Kablarna är dragna utanpå väggen nere vid golvet,knappt så dom hänger ihop och jag vågar knappt dammsuga av rädsla för att skada dom.Huset är byggt 1950.Däremot är jag helnöjd med mitt telia vdsl 60/12.Ner runt 65mbit upp lite sämre 7mbit,men det är ju upp till som det heter:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift