Permalänk
Medlem

Dual Channel

Hej!

Jag har nyligen uppgraderat min dator lite.

Jag skaffade mig ett par nya xms3 minnen med 1600 mhz 1.65v och
mina gamla minnen var utav samma tillverkare fast i 1333mhz och 4 gb 1.65v

Jag har varit inne och kikat i bios så att mina nya minnen står i 3333 mhz så att de matchar mhz med mina gamla och de står på auto, och den ändrar automatiskt till 1333 mhz.

De jag undrar är ifall de är ok att köra mina gamla minnen i dual-channel utan att de på något vis ska bli ostabilt i systemet?

/Jonatan

Visa signatur

MSI Z97 Gaming 5| Intel Core I7 4790 4GHZ| Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 16GB| EVGA GTX 1080| Coler Master 600W PSU| Asus Essence STX| Fractal Design Define R4| Windows 10 64 Bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swarz:

Hej!

Jag har nyligen uppgraderat min dator lite.

Jag skaffade mig ett par nya xms3 minnen med 1600 mhz 1.65v och
mina gamla minnen var utav samma tillverkare fast i 1333mhz och 4 gb 1.65v

Jag har varit inne och kikat i bios så att mina nya minnen står i 3333 mhz så att de matchar mhz med mina gamla och de står på auto, och den ändrar automatiskt till 1333 mhz.

De jag undrar är ifall de är ok att köra mina gamla minnen i dual-channel utan att de på något vis ska bli ostabilt i systemet?

/Jonatan

Då dina gamla minnen sätter "agendan" så är det de som styr den hastighet du får, men om du undrar över Dualchannel är det inte samma sak som hastigheten på desamma. Ta hem CPU-Z och kolla på memoryfliken vilken channel de körs i.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av swarz:

Hej!

Jag har nyligen uppgraderat min dator lite.

Jag skaffade mig ett par nya xms3 minnen med 1600 mhz 1.65v och
mina gamla minnen var utav samma tillverkare fast i 1333mhz och 4 gb 1.65v

Jag har varit inne och kikat i bios så att mina nya minnen står i 3333 mhz så att de matchar mhz med mina gamla och de står på auto, och den ändrar automatiskt till 1333 mhz.

De jag undrar är ifall de är ok att köra mina gamla minnen i dual-channel utan att de på något vis ska bli ostabilt i systemet?

/Jonatan

Mitt system är lika stabilt oberoende av hur du blandar dina nya och gamla minnen.
Däremot - om och hur ditt system påverkas, det kan bara du svara på Blir det ostabilt kan du återkomma så kommer du få tips om hur du ska få det stabilt igen (jag förutsätter att ditt system var stabil med de gamla minnena).

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag tog hem CPU-Z och kollade inne på "memory" hur de såg ut när jag hade alla minnen i datorn och då vill jag minnas att de stod nedanför "timing"

Case# Lantency 9 cl clocks

Ras# to Case£ Delay (TRCD) 9 clocks

Osv, men när jag har tagit ur mina gamla minnen ur dual-channel och bara kör mina nya 8gb i 1600 mhz så står det istället

Case# Lantency 11 cl clocks

Ras# to Case£ Delay (TRCD) 11 clocks

Osv

och det står vid Channel# "Dual-Channel" trotts att jag inte har mina gamla minnen i satt för tillfället, men det kanske inte har någon betydelse?

Det jag egentligen vill komma fram till och ha svar på är ifall jag får ut mer prestanda på att köra fler gig ändå i 1333mhz än att köra bara 8 gb i 1600 mhz?

Visserligen räcker det ofta med 8 gb, men eftersom att jag har minnen som bara ligger, varför inte utnyttja de i så fall liksom.
Under den korta tiden jag hade alla mina minnen i burken så märkte jag inte någon dålig stabilitet i varken Windows eller i spel

/Jonatan

Visa signatur

MSI Z97 Gaming 5| Intel Core I7 4790 4GHZ| Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 16GB| EVGA GTX 1080| Coler Master 600W PSU| Asus Essence STX| Fractal Design Define R4| Windows 10 64 Bit

Permalänk
Medlem

Och en fråga till som jag glömde ställa!

Som ni säkert har förstått så har jag inte fullt ut riktigt förstått själv hur dual channel funkar!

så hur fungerar dual-channel? jag har läst igenom olika forum där dom har förklarat, men jag fattar ändå inte, det enda jag har förstått är att minnen i dual-channel körs i en annan kanal?

Visa signatur

MSI Z97 Gaming 5| Intel Core I7 4790 4GHZ| Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 16GB| EVGA GTX 1080| Coler Master 600W PSU| Asus Essence STX| Fractal Design Define R4| Windows 10 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av swarz:

Hej igen!

Jag tog hem CPU-Z och kollade inne på "memory" hur de såg ut när jag hade alla minnen i datorn och då vill jag minnas att de stod nedanför "timing"

Case# Lantency 9 cl clocks

Ras# to Case£ Delay (TRCD) 9 clocks

Osv, men när jag har tagit ur mina gamla minnen ur dual-channel och bara kör mina nya 8gb i 1600 mhz så står det istället

Case# Lantency 11 cl clocks

Ras# to Case£ Delay (TRCD) 11 clocks

Osv

och det står vid Channel# "Dual-Channel" trotts att jag inte har mina gamla minnen i satt för tillfället, men det kanske inte har någon betydelse?

Det jag egentligen vill komma fram till och ha svar på är ifall jag får ut mer prestanda på att köra fler gig ändå i 1333mhz än att köra bara 8 gb i 1600 mhz?

Visserligen räcker det ofta med 8 gb, men eftersom att jag har minnen som bara ligger, varför inte utnyttja de i så fall liksom.
Under den korta tiden jag hade alla mina minnen i burken så märkte jag inte någon dålig stabilitet i varken Windows eller i spel

/Jonatan

Du kommer inte märka någon skillnad mellan 8GB eller 16GB så länge minnet inte är fullt, och du kommer inte heller märka någon skillnad mellan 1333 mhz eller 1600 mhz.

Men som du själv säger så varför ha minnen som bara ligger om du kan använda dom ?

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swarz:

Och en fråga till som jag glömde ställa!

Som ni säkert har förstått så har jag inte fullt ut riktigt förstått själv hur dual channel funkar!

så hur fungerar dual-channel? jag har läst igenom olika forum där dom har förklarat, men jag fattar ändå inte, det enda jag har förstått är att minnen i dual-channel körs i en annan kanal?

Dualchannel är att minnena körs i par (2 stickor) 2 * 64bit = 128bit i två olika kanaler typ kanal A och kanal B (därav färgkodning på mobot). Så du har fyra platser med två + två platser för minnena på mobot, så du bör köpa två stickor åt gången för att det ska bli dualchannel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag märker skillnad på 8 och 16 GB RAM, men skillnaden mellan 1333 och 1600 MHz är däremot försumbar. Putta i dina minnen bara, då ska det bli dual channel av sig självt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730