Permalänk
Medlem

4K ja eller nej?

Hej! Har svårt att bestämma mig för vilken tv jag bör införskaffa.

Har hört mycket bra om Panasonics plasman, men lagren värkar sina och dessutom är plasma jobbigare att flytta på...

Så jag står mellan samsungs 55" UHDTV och yngre syskonet i 8005 serien på 46"
Tankar?

Jobbar med film och har tillgång till några 4k kameror exempelvis, några jag följer på youtube matar också ut 4k material så det vore nice att se.

Förstår att en vanlig konsument inte behöver 4k, men det känns okej för mig som ändå jobbar med film nu när priserna droppat 50% bara på några månader, lär dröja innan nån större sänkning blir av.

Ljudsystemet jag har tänkt mig skall vara i 500€ klassen eftersom rummet inte ger ett bättre system en tillräcklig chans, det blir referenssystem i framtiden med ljud för ca 20 000€, men där är vi inte ännu, tänker mig att man kan flytt detta system till köket eller dylikt i framtiden.

Tacksam för svar!

Onkyo 6505
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/6202/dgcjd/Onkyo-HT-S6...

Samsung 46" 8005 hdtv
http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/samsung/46-led-tv-samsung-...

Samsung 55" 9005 uhdtv
http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/televisiot/UE55F900...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Själv har jag en 65" Uhdtv från Samsung. Även fast det mesta ser riktigt bra ut, mycket tack vare uppskalning när ursprungsmaterialet bara är "ful"HD, får jag känslan av att det vore helt onödigt om Tv:n var mindre. Just för att den är så högupplöst så lider inte det jag tittar på av att tryckas upp på en så stor skärm. Men som sagt, om Tv:n var mindre så är ju det behovet begränsat, förutsatt att du inte sitter väldigt nära.

När det kommer till att välja så går ju upplösning hand i hand med storlek. Har du inte en enorm skärm så skulle jag säga att det är färgåtergivningen som är det viktigaste. Eller iaf för mig. Lär ju dröja något år innan man får lägga händerna på en Oled-4k-Tv! ^^

Då jag har i princip samma Tv som du länkade till ovan, fast modellen större, kan jag säga att jag är mycket nöjd med den. Den är snygg och gör det den ska.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Hmm, i ett rätt begränsat utrymme kommer avståndet bli ca 2 meter så 55" verkar vettigt även med uhd.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm

Permalänk
Medlem

4K är på framgång, finns redan tjänster som planeras sända i 4K under detta året. Jag känner mig ganska säker på att 4K kommer vara standard inom 2 år och det är just därför jag inte köper någon ny TV idag.

Man kan spekulera i hur stor skillnad 4K verkligen kommer göra. De flesta av oss ser skillnad mellan 720p och 1080p på en 50" TV, kommer man se skillnad mellan 1080p och 4k på 50"? Bra fråga, tror vi får vänta tills 4K apparaterna breder ut sig lite bättre.

Personligen kan jag tänka mig att man kan komma och se en skillnad på 1080p och 4k när man kommer upp i 60" och större men vi får som sagt se vad riktiga tester säger när panelerna väl börjat stabiliserats.

Skulle jag vara tvungen till att köpa en TV idag så skulle jag troligen inte välja 4K. Jo jag vet att det finns 4K TV apparater som fått bra betyg för bildkvalité men jag tror ändå att de inte är helt redo för ta sig an de lite finare TV apparaterna från ex Panasonic.

Vi kan konstatera att du får ge en hel del extra för 4K idag bara för att det är just 4K.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Här har du några fler aspekter att begrunda.
(Obs, se det som allmän info, inte kopplat till de apparater du nämnt)
http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57599449-221/budget-tv-r...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Här har du några fler aspekter att begrunda.
(Obs, se det som allmän info, inte kopplat till de apparater du nämnt)
http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57599449-221/budget-tv-r...

Fo3

Har läst det sen tidigare men detta får mig att ta den där artikeln med en nypa salt :

Citat:

I've written multiple articles about this, as have many others, but the fact is, your eye has finite resolution. From a certain distance, your eye can't resolve the difference between 1080p and Ultra HD. With TVs this "small," your eye can't even tell the difference between 720p and 1080p, never mind 4K. So all the extra pixels on the Seiki are wasted.

Jag kan utan tvekan se skillnad på 720p och 1080p på 50" och jag är inte ensam. Går man under 50" är det dock en annan 5a för man får ändå titta ganska noga för att se skillnaden på 50".

Dessutom så kan man se på bilderna att bildkvalitén skiljer sig en hel del mellan apparaterna vilket inte gör jämförelsen bättre. Kom igen när 4K panelerna börjat breda ut sig på marknaden och man jämför TV runt samma priser.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

4K är på framgång, finns redan tjänster som planeras sända i 4K under detta året. Jag känner mig ganska säker på att 4K kommer vara standard inom 2 år och det är just därför jag inte köper någon ny TV idag.

Man kan spekulera i hur stor skillnad 4K verkligen kommer göra. De flesta av oss ser skillnad mellan 720p och 1080p på en 50" TV, kommer man se skillnad mellan 1080p och 4k på 50"? Bra fråga, tror vi får vänta tills 4K apparaterna breder ut sig lite bättre.

Jag förstår verkligen inte hur man kan börja gå över till en ny teknik när HD-sändningar inte ens är standard än. Är ju fortfarande flera svenska kanaler som kör SD (t ex kanal 6-11).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

se till att titta på apparaterna, släpningar och dålig bild i UHD är antagligen mindre trevligt än en bra HD tv. kan ju mycket väl hända att processorer, och bildkvalitet är rejält undermåligt på en billig UHD tv. ungefär som de många gånger är på tokbilliga vanliga platt-Tvapparater.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag förstår verkligen inte hur man kan börja gå över till en ny teknik när HD-sändningar inte ens är standard än. Är ju fortfarande flera svenska kanaler som kör SD (t ex kanal 6-11).

Håller med, vi har knappt HD utbut som det är, och nu ska de börja testa 4K? haha, det är som ett skämt . De borde väll vänta tills vi iaf har alla kanaler i HD.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har läst det sen tidigare men detta får mig att ta den där artikeln med en nypa salt :

Jag kan utan tvekan se skillnad på 720p och 1080p på 50" och jag är inte ensam. Går man under 50" är det dock en annan 5a för man får ändå titta ganska noga för att se skillnaden på 50".

Dessutom så kan man se på bilderna att bildkvalitén skiljer sig en hel del mellan apparaterna vilket inte gör jämförelsen bättre. Kom igen när 4K panelerna börjat breda ut sig på marknaden och man jämför TV runt samma priser.

Ja man ser skillnad, men det stod "from a certain distance", på det avstånd du inte längre ser skillnad så blir 4k bortkastat, 55" på 1,5m , ja då är 4k motiverat t ex ifall nu någon sitter så nära.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Håller med, vi har knappt HD utbut som det är, och nu ska de börja testa 4K? haha, det är som ett skämt . De borde väll vänta tills vi iaf har alla kanaler i HD.

Exakt, plus att man måste köpa dyra paket för att ens få tillgång till HD kanalerna. Känner mig smått äcklad av TV bolagen som kan suga ut en på så mycket pengar >.<

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag OLED känns som ett större kliv än 4K.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Man kan väll beställa en hel del HD material idag via box/parabol? Att det kostar extra med HD sändning är väl inget konstigt?

Jag tittar typ aldrig själv på TV så jag vet inte hur utbudet är men jag vet när jag beställt kanal packet från ex canal digital så har det funnits packet som innehåller en hel del HD kanaler.

Annars tittar jag själv bara på blu-ray och netflix och där är HD mer eller mindre standard.

Skrivet av pjäxa:

Ja man ser skillnad, men det stod "from a certain distance", på det avstånd du inte längre ser skillnad så blir 4k bortkastat, 55" på 1,5m , ja då är 4k motiverat t ex ifall nu någon sitter så nära.

Så länge som man själv inte kunnat jämföra 4K på rimligt avstånd så finns det egentligen inte mycket att diskutera. Visst kan man säga att enligt olika grafer och uträkningar så ska det inte spela någon roll men precis samma sak körde man med 720p och ändå ser iallafall jag skillnad på normalt avstånd.

Jag pratar nu enbart om Tv apparater som är 50" eller större och där man sitter ca 3 meter bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Personligen tycker jag OLED känns som ett större kliv än 4K.

Intressant, har du jämfört någon välkänd 4K med någon erkänd OLED Tv än? Kan inte OLED köra 4K?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Man kan väll beställa en hel del HD material idag via box/parabol? Att det kostar extra med HD sändning är väl inget konstigt?

Jag tittar typ aldrig själv på TV så jag vet inte hur utbudet är men jag vet när jag beställt kanal packet från ex canal digital så har det funnits packet som innehåller en hel del HD kanaler.

Annars tittar jag själv bara på blu-ray och netflix och där är HD mer eller mindre standard.

Om något skall vara standard så tycker iaf jag det är konstigt att man måste betala extra för det Och ja, det finns paket men de är inte speciellt billiga. ComHem hade tidigare ett HD paket för hundralappen vilket var okej men det finns inte längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om något skall vara standard så tycker iaf jag det är konstigt att man måste betala extra för det Och ja, det finns paket men de är inte speciellt billiga. ComHem hade tidigare ett HD paket för hundralappen vilket var okej men det finns inte längre.

Jag håller med om att det inte är kul att betala extra för HD kanaler och just därför struntar jag i det men man måste ändå inse att bättre teknik(oavsätt standard eller inte) kostar mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så länge som man själv inte kunnat jämföra 4K på rimligt avstånd så finns det egentligen inte mycket att diskutera. Visst kan man säga att enligt olika grafer och uträkningar så ska det inte spela någon roll men precis samma sak körde man med 720p och ändå ser iallafall jag skillnad på normalt avstånd.

Jag pratar nu enbart om Tv apparater som är 50" eller större och där man sitter ca 3 meter bort.

Jag sitter ca tre meter bort och den är som nämnt 4k över 65". Resultatet är som natt och dag om man jämför med min tidigare 40" "ful"hd, upplösningen förändrar allt man tittar på, även gamla Stargate-avsnitt. Jag kan inte urskilja pixlarna på en meters avstånd.
Uppskalningen fungerar förvånansvärt bra, Gamecube-spel ser nästan ut som någonting för ps3/xbox.

Jämför jag med min 2560x1440 IPS-skärm till datorn så känns det inte lika pixeltätt på 65-tummaren, men då är den ändå bra mycket större än 27-tummaren till datorn, som jag sitter ca 50 cm ifrån. Men det är ju bra mycket bättre än 1080p.

Skrivet av Xlex:

Hmm, i ett rätt begränsat utrymme kommer avståndet bli ca 2 meter så 55" verkar vettigt även med uhd.

Går man in på Webhallen i Solna (finns säkert i någon butik nära dig också) så har de 55-tummaren i fråga på utställning, och den är jämlik i bildkvalité, givetvis, men den är något skarpare än min egen. Satt ca 1,5 meter ifrån och det såg fantastiskt ut.

Skrivet av Neon:

Intressant, har du jämfört någon välkänd 4K med någon erkänd OLED Tv än? Kan inte OLED köra 4K?

Klart att tekniken finns, det är mer en kostnadsfråga. Som du troligtvis känner till så har många mobiler och tablets olika typer av OLED-paneler med väldigt höga upplösningar, men de har hittills varit alldeles för dyra att tillverka i Tv-storlek.

Jag håller nog med om Oled, det är lite mer spännande än 4k. Lite som LCD och IPS.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Media markt hade en av LGs OLED-apparater uppställd när jag var där sist, fantastisk bild. Skärpan upplevs som mycket bättre med OLED också enligt mig, vilket gör att man kommer ett "litet steg närmre 4K", typ.

OLED är ju för övrigt fantastiskt i färgåtergivning och såklart svärta.

OLED kommer väl till sist komma med 4K, men lär ju dröjja ett tag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hmm, intressanta tankar.

Kan påpeka att jag såg stor skillnad på 4k och 1080p i butiken från 2 meters avstånd. Kan bero på att både twlefon och padda har retina skärmar samt att jag på jobbet har 2x 2560x1440 paneler.

Upskalning till 4k såg också väldigt bra ut.

En 55"a av 8005 serien fanns på plats också men verkade inte säsrskilt speciell.

Det som håller mig från att inte gå helt till plasma trots allt är att locala dim funktionen för uhdtvn är relativt bra faktiskt den är nästan svart och int ljusgrå i mörka scener jämfört med andra sidbelysta lcd LED paneler.

För mig kan 4k bara bra då jag har tillgång till material även om hdmi 2.0 uppgraderingen ännu inte är tillgänglig för denna panel (med det kommer komma)

Det är inte det att outputen behöver vara 4K, men för att göra en bra 1080p output så ser man gärna på ens 4k source som man sedan kan skala och positionera om samt stabilisera med mera.

Det jag undrar främst är: är det märkbart sämre färger, kontrast och svärta på 55" UHDtv framför 8005 panelen exempelvis?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte Sony's 65X900a och bilden är löjligt bra. Därtill skalar den upp 1080p material riktigt bra. Rekommenderas varmt!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Netflix har börjat erbjuda 4k på sina serier (house of cards, än så länge).

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Att jämföra TV apparater i butik tycker jag är EXTREMT svårt.

Grejen är att många butiker ställer in sina TV apparater så att de som det finns störst marginal på också ser bäst ut.

Jag var inne på Media Markt för någon dag sen och tittade på en LG TV, den såg extremt dålig ut jämfört med den sidan om vilket verkade aningen konstigt i detta fallet.

Efter att kommit in i menyn för bilden så såg jag att de hade höjt så gott som allt till max. Bara att skruva ner brightness 20 enheter gjorde STOR skillnad. Först såg svart ut som ljus grått men efter ändringen så såg det helt klart mer svart ut.

De flesta av oss tycker nog inte det är jätte lätt att ställa in TV på de perfekta inställningarna så risken att man lyckas med det i butiken under par minuter är = 0.

Just därför köper jag främst TV apparater där det finns öppet köp efter test. Än så länge har jag inte behövt skicka tillbaka någon TV men en dag kanske man behöver.

Visa signatur

Permalänk

Känns som att det är en dålig tid att köpa TV om man inte ska köpa Plasma 1080p av flera skäl.

- 4K är på ingång men med begränsat utbud på material, innan det kommit mer material har både kvaliteten på panelerna ökat och priset minskat.
- OLED som är den enda ersättaren till Plasma är på väg in men har en tid kvar.

Jag skulle själv vänta ett år med att köpa TV, nog för att man aldrig kan ha det senaste, men nu känns det som att man kommer göra en tvivelaktig affär om man köper TV nu. Med tanke på den boost som 4K fått sedan i somras så kan vi nog förvänta oss OLED i 4K om ett år till ett överkomligt pris

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cindori:

Netflix har börjat erbjuda 4k på sina serier (house of cards, än så länge).

Man ska dock inte gå efter vad Netflix säger att det är för upplösning. Deras full hd (1080p) har t.ex. bara en bitrate på max 7-8 Mbps medan en bluray film i 1080p har max 40Mbps. Så bara för att det står 4k är det förmodligen sämre kvalitet än en "vanlig" 1080p bluray

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att jämföra TV apparater i butik tycker jag är EXTREMT svårt.

Grejen är att många butiker ställer in sina TV apparater så att de som det finns störst marginal på också ser bäst ut.

Jag var inne på Media Markt för någon dag sen och tittade på en LG TV, den såg extremt dålig ut jämfört med den sidan om vilket verkade aningen konstigt i detta fallet.

Efter att kommit in i menyn för bilden så såg jag att de hade höjt så gott som allt till max. Bara att skruva ner brightness 20 enheter gjorde STOR skillnad. Först såg svart ut som ljus grått men efter ändringen så såg det helt klart mer svart ut.

De flesta av oss tycker nog inte det är jätte lätt att ställa in TV på de perfekta inställningarna så risken att man lyckas med det i butiken under par minuter är = 0.

Just därför köper jag främst TV apparater där det finns öppet köp efter test. Än så länge har jag inte behövt skicka tillbaka någon TV men en dag kanske man behöver.

Dold text

Trist för branschen. Kan säga att Mediamarkts exemplet inte gäller för alla kedjor. Viktigt att fråga vad källmaterialet som spelas upp är också. 40 stycken tv-apparater på en vägg är ofta kopplade till samma uppspelningsenhet. Medan en fristående TV kan köra på en ensam blu-ray. Då blir givetvis bilden bättre på den TVn som har en "egen" bluray. Om man utgår från att alla har fabriksinställningar på dvs.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Man ska dock inte gå efter vad Netflix säger att det är för upplösning. Deras full hd (1080p) har t.ex. bara en bitrate på max 7-8 Mbps medan en bluray film i 1080p har max 40Mbps. Så bara för att det står 4k är det förmodligen sämre kvalitet än en "vanlig" 1080p bluray

Vad jag förstår så kör 4K med en annan packeteringsmetod vilket ska göra att det inte blir särskilt stort, kanske till och med mindre än vad 1080p är idag. Visst kan det låta orimligt att man ska kunna packa bort så mycket information utan att förlora massor och jag håller med men vad jag förstår så fungerar paketeringen på ett helt annat vis.

En vanlig rippad 1080 ligger väll på 7000-12000 kbps och visst är det skillnad mellan detta och en äkta blu-ray skiva som är mindre komprimerad. Jag tycker dock ändå att en 1080p på runt 8 000-10 000 kbps ser riktigt bra ut. 720p brukar väll ligga på helften om ens det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Trist för branschen. Kan säga att Mediamarkts exemplet inte gäller för alla kedjor. Viktigt att fråga vad källmaterialet som spelas upp är också. 40 stycken tv-apparater på en vägg är ofta kopplade till samma uppspelningsenhet. Medan en fristående TV kan köra på en ensam blu-ray. Då blir givetvis bilden bättre på den TVn som har en "egen" bluray. Om man utgår från att alla har fabriksinställningar på dvs.

Så du menar om du har en blu-ray spelare som spottar ur sig riktigt fin kvalité från en högkvalitativ skiva så blir denna kvalitén sämre om det är flera TVapparater som får in samma signal från denna enda blu-ray spelare jämfört med om det vara varit en TV som tog emot filmen?

Förklara gärna lite mer ingående.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jepp Netflix UHD använde h.265 och bluray använder h.264. H.265 ger väldigt mycket bättre kvalitet vid samma bitrate som h.264.
Nackdelen är att inga spelare stödjer h.265 än. Det är bara netlfix egna appar i UHD enheter som kommer kunna spela upp det. Möjligtvis PC också.

Permalänk
Medlem

Yes, men som sagt är jag utan Tv helt för tillfället och har inte hittat någon 50" panasonic plasma i lager, vilket var min ursprungliga tanke.

Kommer möjligen koppla skärmen till min dagor också och gamea.
Assasins creed i 4K vore int dumt 2x 660 presterar lite bättre än ett 680, men det kommer nog uppgraderas också i något skede.

Efter vad jag läst dröjer oled ännu 2-3 år före det är förmånligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlex:

Yes, men som sagt är jag utan Tv helt för tillfället och har inte hittat någon 50" panasonic plasma i lager, vilket var min ursprungliga tanke.

Kommer möjligen koppla skärmen till min dagor också och gamea.
Assasins creed i 4K vore int dumt 2x 660 presterar lite bättre än ett 680, men det kommer nog uppgraderas också i något skede.

Efter vad jag läst dröjer oled ännu 2-3 år före det är förmånligt.

Köp billigaste möjliga LG 60" Plasma, den ligger på runt 7000 kr. Visst är den inte så bra som en 25 000 kr TV men det är faktiskt inte dålig. När 4K och OLED slår igenom på bredfront inom 2-3 år så har du mer pengar att lägga då.

Visa signatur