Dean Hall lämnar Dayz-utvecklingen hos Bohemia Interactive

Permalänk
Melding Plague

Dean Hall lämnar Dayz-utvecklingen hos Bohemia Interactive

Grundaren till den populära Arma II-modifikationen Dayz planerar att mot slutet av året lämna utvecklingen av det fristående spelet. Målet är att istället starta sin egen studio.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och där dog Dayz?

Permalänk
Medlem

Känns lite oroande att projektledaren efter bara några månader påstår att hela idén är ett "bristande koncept".

Tror ändå att DayZ SA kommer förbli en succé, de har ju trots allt kvar ett år av Deans ledande.

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Detta "standalone" skulle varit ute för 5 månader sen, känns som att hela dayz-vågen har sköljt förbi och när detta tillslut är ute så är det alldeles för sent.

"Som det ser ut idag har han bestämt sig för att lämna utvecklingen av spelet bakom sig när det når beta, någonting som väntas ske någon gång i slutet av året", herregud...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Fan va lång tid det verkar ta för att få det där spelet klart, borde väl inte ta så lång tid eller håller de på att lägga till en singleplayer campaign?

Permalänk

"Succémodifikationen till Arma II, Dayz, är på väg att bli ett fristående spel"

Det är redan ett fristående spel.

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Detta "standalone" skulle varit ute för 5 månader sen, känns som att hela dayz-vågen har sköljt förbi och när detta tillslut är ute så är det alldeles för sent.

Kan hålla med om det. Men det är ändå skönt med utvecklare som inte skyndar ut en halvfärdig produkt bara för att!

Ett bra spel är ett bra spel, även om det kommer lite väl sent...

Edit:

Om det nu blir bra, men det tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedRohlin:

"Succémodifikationen till Arma II, Dayz, är på väg att bli ett fristående spel"

Det är redan ett fristående spel.

nej det är en alpha version av en beta modd.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Syftar "bristande koncept" på att det är dumt att försöka laga ett ifrån grunden trasigt spel, eller att han inte tror på själva spel idén?

Permalänk
Skrivet av Marticus:

nej det är en alpha version av en beta modd.

Fortfarande ett fristående spel, därav namnet DayZ Standalone kommer ifrån. Spelar ingen roll om det är alpha eller beta eller den slutgiltiga versionen.

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedRohlin:

Fortfarande ett fristående spel, därav namnet DayZ Standalone kommer ifrån. Spelar ingen roll om det är alpha eller beta eller den slutgiltiga versionen.

Eftersom att spelet inte är släppt, kan man inte säga att spelet är ett fristående spel än. Det är inte ute. Inte komplett/ inte färdigt. Spelet är under utveckling.

Edit: Ändrade för att förtydliga. Många verkar ha läst bokstavligt och vet inte riktigt hur man tolkar text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Eftersom att spelet inte är släppt "finns" det inte än heller. Spelet är under utveckling.

När man måste betala för ett spel via en klient som STEAM, så anser jag att spelet är släppt, oavsett stadie spelet är i. Och vad menar du med inte finns? Jag ser minsann några gigabyte på min hårddisk som tillhör DayZ Standalone.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Vilken överrasking...
Jag tappade företroendet för "Rocket" några månader efter det att Alpha-versionen av modden släpptes, mest på grund av hans sätt att marknadsföra modden och hålla inne på detaljer kring utvecklingsprocessen.

Bohemia har ägt Days "Stand-Alone" när det kommer till utveckling och publicering från första början. I och med det bör man verkligen inte förvänta sig att Dayz blir mycket bättre än deras tre senaste Arma titlar som alla varit otroligt dåligt optimerade när det kommer till lokal och -serverprestanda.

Permalänk

Tråkigt att han ska sluta, men det kan nog bli bra iaf. Han lägger för mycket resurser på skit saker i spelet, istället för att få spelet/kontrollerna att fungera bra så är det viktigare att det finns 1000 böcker i spelet och det finns nya kläder vid varje uppdatering. Han lägger för mycket tid på strunt saker som man kan fixa senare, var samma sak med Dayz moden i början.

Permalänk
Medlem

DayZ är ett dödfött barn imo, det är kul att spela i en community, att hitta en community att spela med är svårt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rillepille:

Tråkigt att han ska sluta, men det kan nog bli bra iaf. Han lägger för mycket resurser på skit saker i spelet, istället för att få spelet/kontrollerna att fungera bra så är det viktigare att det finns 1000 böcker i spelet och det finns nya kläder vid varje uppdatering. Han lägger för mycket tid på strunt saker som man kan fixa senare, var samma sak med Dayz moden i början.

Precis, ge oss ett par cyklar, fixa ljuddämpningen på vapen, inför simpla sjukdomar och lite så sen testar vi det i en beta. Fördjupa sig lite och optimera och sen är spelet klart!

Permalänk

I slutändan så vill alla lämna BIS. De bästa lämnar för andra studios eller startar sina egna.
Därför är BIS ej attraktiva för spelbranschen och därför blir deras spel allt sämre. Kolla bara på Arma 3 som borde i det här skedet vara överlägsna allt annat i den specifika branschen. Allt fler kritiserar spelet och väljer att inte engagera sig i modding eller spelande.

Permalänk
Medlem

Så går det gissar jag när folk köper sig in i Alpha, utvecklarna har fått pengar för spelet så kan dem bara överge det.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk

Tyvärr verkar det vara så Pinkn00b. Det nya konceptet att sälja Alpha versioner och där folk köper som galna eftersom det är lite billigare verkar förstöra väldigt mycket av spel andan. Jag personligen kommer aldrig att köpa ett spel i Alpha stadie.
BIS kan dra åt skogen och tillsammans alla andra spel studios som kör samma taktik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TedRohlin:

"Succémodifikationen till Arma II, Dayz, är på väg att bli ett fristående spel"

Det är redan ett fristående spel.

Skrivet av TedRohlin:

Fortfarande ett fristående spel, därav namnet DayZ Standalone kommer ifrån. Spelar ingen roll om det är alpha eller beta eller den slutgiltiga versionen.

Skrivet av Disclose:

När man måste betala för ett spel via en klient som STEAM, så anser jag att spelet är släppt, oavsett stadie spelet är i. Och vad menar du med inte finns? Jag ser minsann några gigabyte på min hårddisk som tillhör DayZ Standalone.

DayZ is a multiplayer open world survival horror video game in development by Bohemia Interactive and the stand-alone version of the award-winning mod of the same name. The game was test-released on December 16, 2013, for Microsoft Windows via digital distribution platform Steam, and is currently in early alpha testing.

På officiella sidan kan man läsa

The DayZ Alpha is available for early adopters from Steam for 23.99 Euros. Please be aware that our Early Access offer is a representation of our core pillars, and the framework we have created around them. It’s a work in progress and therefore contains a variety of bugs. We strongly advise you not to buy and play the game at this stage unless you clearly understand what Early Access means and are interested in participating in the ongoing development cycle. Please keep in mind that we do not expect to reach Beta status sooner than the end of 2014.

http://dayzgame.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TedRohlin:

"Succémodifikationen till Arma II, Dayz, är på väg att bli ett fristående spel"

Det är redan ett fristående spel.

Skrivet av Marticus:

nej det är en alpha version av en beta modd.

Jaja. Det där är en subjektiv fråga. Sådär kan båda argumentera i oändligheten utan att någon blir nå klokare av det ;).
Agree to disagree?

Själv har jag varit tveksam till utvecklingstypen och framförallt takten av det här spelet sedan innan. Att Dean hoppar av förändrar väl inte så mycket egentligen. Tidig tillgång till spelet utan färdigdatum och därefter en fork av projektet som hade samma problem är ingen optimal situation. Hypen försvinner liksom till sist utan att det kommit en "färdig" version.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men vafan

Permalänk
Medlem

Hata Early Access. Finns det någon idé att fortsätta utveckla ett spel när pengarna slutar pumpas in? Tror inte att något Early Access spel kommer bli färdigutvecklat. Tror folk att företagen kommer att fortsätta utveckla ett spel när de inte får några pengar (bara för att vara snälla)? Jag tycker att förhandsbokning är ett säkrare system. Då är spelet iaf färdigt.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Förstår inte att alla klagar så mycket, spelet kommer inte dö bara för att han slutar

skulle förövrigt förboka hans spel redan nu om det hade gått

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Hata Early Access. Finns det någon idé att fortsätta utveckla ett spel när pengarna slutar pumpas in? Tror inte att något Early Access spel kommer bli färdigutvecklat. Tror folk att företagen kommer att fortsätta utveckla ett spel när de inte får några pengar (bara för att vara snälla)? Jag tycker att förhandsbokning är ett säkrare system. Då är spelet iaf färdigt.

förhandsbokade BF4, det är inte färdigt

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Att köpa tillgång till en alphaversion är väl ungefär samma sak som alla dessa otaliga kickstarterprojekt.
Antingen flyter det eller så sjunker det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Fast sen är det så att Dean Hall har en stor käft, men liten verkstad. Inte direkt så att han genomför de STORA PLANERNA han har.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Rättelser och mer allmäna kommentarer runt nyheter framförs med fördel genom funktionen "Rätta artikeln". Nämnvärt är också att en trevlig attityd helt klart är framtiden, annars tröttnar någon tillslut och ordnar lite SweClockers-semester.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Fast sen är det så att Dean Hall har en stor käft, men liten verkstad. Inte direkt så att han genomför de STORA PLANERNA han har.

är väll det han menar, han vill göra ett spel, han vet hur (har ett koncept) man kan inte (så jag tolkar det iaf)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Dean är grym på det han gör, förstår inte varför några tycker illa om hur han arbetar.

Jag hoppas att Bohemia kan göra spelet själva, det är lätt att förstöra ett spel som DayZ.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI