Permalänk

i7 2600 + 7970, 150'000~ PPD?

Det var ett tag sedan jag foldade på min hemdator, därför har jag inte riktigt hängt med i svängarna i foldingvärlden under det senaste året. Men just nu körs 7.3.6-klienten med 14.1-drivrutinen från AMD, och allting verkar tuffa på bra än så länge. CPU-belastningen snittar 90 % och GPU-belastningen snittar 95 %.

Från början visades ingen PPD alls, men som väntat så dök det upp efter ungefär tio minuter. Först låg jag endast omkring 50'000 PPD, sedan omkring 100'000 PPD ett tag – men nu har poängen legat vid 150'000 i drygt en halvtimme och verkar ha stabiliserat sig vid just denna nivån, vilket känns betryggande.

Ser allting ut att stämma? Det finns inga betaflaggor, eller dylikt, som man kan använda sig av för att få tillgång till annorlunda WU:s med högre avkastning? Min processor bidrar exempelvis endast med 10'000 PPD, vilket verkar vara i minsta laget, medan grafikkortet ensamt levererar 140'000~ PPD. Är allt i sin ordning på den fronten?

Permalänk
Medlem

Kan ej se din bild, ( antivirus blockerar hosten (imgur eller minus är väl ganska standard i dagsläget?) )

Det som har hänt på senare tid är att core17 kommit till världen, vilket är den som används av ditt grafikkort.
AMDkorten i synnerhet har fått ett väldigt poänglyft av den, kombinerat med QRB.

150K PPD är helt ok för ett 7970.

pga grafikkortens dominans har jag dock inte så värst bra koll på cpupoäng.
BIGADV håller på eller har redan avvecklats dessutom.
Men det är väl typ 10-15K PPD som gäller där om jag inte missminner mig.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Kan ej se din bild, ( antivirus blockerar hosten (imgur eller minus är väl ganska standard i dagsläget?) )

Det var ingenting speciellt med bilden ändå. Men här kommer den igen, hostad på imgur denna gången istället för anony.

Har dock stängt av CPU-foldingen numera, och grafikkortet ligger trots det på 150'000~ PPD ensamt vilket är roligt

Skrivet av Devildoll:

Det som har hänt på senare tid är att core17 kommit till världen, vilket är den som används av ditt grafikkort.
AMDkorten i synnerhet har fått ett väldigt poänglyft av den, kombinerat med QRB.

150K PPD är helt ok för ett 7970.

Mitt grafikkort kommer alltså fortsätta matas med core17-projekt hela tiden, då det numera har blivit standard(?), och därav kan jag förvänta mig en relativt oförändrad PPD framöver?

Skrivet av Devildoll:

pga grafikkortens dominans har jag dock inte så värst bra koll på cpupoäng.
Men det är väl typ 10-15K PPD som gäller där om jag inte missminner mig.

Okidoki! Då fortsätter jag endast med GPU-foldingen – så kan processorn få vila, fläktarna kan gå på lägre varv och datorn blir mer användbar när man sitter vid den samtidigt som man foldar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Jaså? Vart har du läst om detta?

Om det inte kommit ut något nytt, så bör det bara vara att andra krav sätts på de datorer som kan köra bigadv.
-> https://folding.stanford.edu/home/changes-to-the-bigadv-threshold/
Dvs, nu krävs 24 kärnor istället som tidigare 16 kärnor. Snart höjs det igen, till 32 kärnor. (Phew, just vad min 4P kommer ha snart..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Jaså? Vart har du läst om detta?

Om det inte kommit ut något nytt, så bör det bara vara att andra krav sätts på de datorer som kan köra bigadv.
-> https://folding.stanford.edu/home/changes-to-the-bigadv-threshold/
Dvs, nu krävs 24 kärnor istället som tidigare 16 kärnor. Snart höjs det igen, till 32 kärnor. (Phew, just vad min 4P kommer ha snart..)

Var lite längre in i framtiden än jag minndes, men här är ett exempel.

Skrivet av Vijay Pande:

The BA experiment will permanently end on January 31, 2015

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |