Permalänk
Medlem

VPN i Sydkorea

Hallå!

Jag befinner mig just nu i Sydkorea, och har märkt att de på flera olika sätt har begränsat möjligheten för mig att använda internet som jag vill.
Jag funderar därför på att skaffa en VPN-tjänst (typ anonine?) för att kunna surfa anonymt. Är det här ett säkert sätt att vara anonym och kunna göra sånt som annars kan vara blockerat i Korea? Kommer den IP-adressen jag tilldelas att vara koreansk eller svensk?
Vore ju rätt trevligt om jag med hjälp av en VPN dessutom kunde använda mig av SVT-play och liknande tjänster, men har inte riktigt koll på hur tekniken fungerar.

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

Det finns massor av olika VPN-tjänster eller proxys, de flesta kostar lite pengar men det kan det nog vara värt. Vissa ger en IP-adress i USA, andra i andra länder och en del väljer automatiskt beroende på vilken sida du försöker nå så att du exempelvis ser ut att komma från USA när du besöker en sida som kräver endast amerikaner (eller exempelvis England om du besöker BBC) osv.

Något du kan testa med först är dock att byta DNS till googles som kommer runt en del begränsningar av denna typ, gå in i egenskaperna för anslutning och skriv in 8.8.8.8 respektive 8.8.8.4 som DNS. Det finns också ett tillägg till Chrome och FF som heter Mediahint som är gratis, det är mer till för att komma åt olika streamingtjänster men kan säkert fungera för en del annat också.

Permalänk
Medlem

Hur pass säkert är det att använda VPN? Kommer informationen någon gång att gå via min sydkoreanska ISP så att de kan se vad jag gör och inte gör på internet?