Assassins Creed IV Black Flag

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Detta var ju synd, jag kan inte välja 1920x1080 120hz.

Får du stabila 120fps med GTX570 i ac4 är du värd en medalj.

Permalänk
Medlem

Aaaah! Vad händer?

Formaterade om OS disken och installerade om några Uplay spel, bland annat AC4 och Rayman Legends. När jag startade Rayman förvånades jag över att min sparfil var borta men tänkte inte mer på det. Nu ville jag köra lite AC4 och märkte att det är samma skit här : sparfilen är borta!

Vafan alltså? Varför håller Uplay på med sitt cloud saveande hela tiden om den ändå inte sparar något?!?

Gäller det Steam kan jag vara helt lugn att allt är sparat (om spelet stödjer cloud save). Nu är jag osäker på om Rayman stödjer cloudsave men vet till 100% att AC4 ska göra det!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Formaterade om OS disken och installerade om några Uplay spel, bland annat AC4 och Rayman Legends. När jag startade Rayman förvånades jag över att min sparfil var borta men tänkte inte mer på det. Nu ville jag köra lite AC4 och märkte att det är samma skit här : sparfilen är borta!

Vafan alltså? Varför håller Uplay på med sitt cloud saveande hela tiden om den ändå inte sparar något?!?

Uplay cloud är fejk verkar det som. Precis samma grej hände mig när jag flytta till en ny disk, men som tur var kunde jag leta upp filerna på gamla disken och föra över dem.

Svenska Massive Entertainment har gjort Uplay för PC. Vad är detta för skämt med helt ickefungerande "cloud"-synkronisering av sparfiler?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Aaaah! Vad händer?

Formaterade om OS disken och installerade om några Uplay spel, bland annat AC4 och Rayman Legends. När jag startade Rayman förvånades jag över att min sparfil var borta men tänkte inte mer på det. Nu ville jag köra lite AC4 och märkte att det är samma skit här : sparfilen är borta!

Vafan alltså? Varför håller Uplay på med sitt cloud saveande hela tiden om den ändå inte sparar något?!?

Gäller det Steam kan jag vara helt lugn att allt är sparat (om spelet stödjer cloud save). Nu är jag osäker på om Rayman stödjer cloudsave men vet till 100% att AC4 ska göra det!

Läste runt lite på AC4-forumet eftersom jag har lite andra problem med spelet, där hittade jag en tråd där "Forum manager" ber folk att stänga av Cloud saves då det inte funkar ordentligt. Riktigt dåligt att de inte kan få något sånt att fungera på ett spel som varit ute såpass länge nu.

Länk till inlägg

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Uplay cloud är fejk verkar det som. Precis samma grej hände mig när jag flytta till en ny disk, men som tur var kunde jag leta upp filerna på gamla disken och föra över dem.

Svenska Massive Entertainment har gjort Uplay för PC. Vad är detta för skämt med helt ickefungerande "cloud"-synkronisering av sparfiler?

Minns du var de var någonstans? Jag tog en backup av bland annat Dokument som innehåller en mapp som heter "Assassin's Creed IV Black Flag". Den innehåller lite allt möjligt men osäker på om det är just en save. Skall testa att kopiera in den och se vad som händer.

Edit - Det var inga saves i den mappen, jäkla skit. Aja, bara att göra om allt :/

Skrivet av Sweets589:

Läste runt lite på AC4-forumet eftersom jag har lite andra problem med spelet, där hittade jag en tråd där "Forum manager" ber folk att stänga av Cloud saves då det inte funkar ordentligt. Riktigt dåligt att de inte kan få något sånt att fungera på ett spel som varit ute såpass länge nu.

Länk till inlägg

Jag blir så trött -.- Skall stänga av skiten. Tack för länken btw

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Minns du var de var någonstans? Jag tog en backup av bland annat Dokument som innehåller en mapp som heter "Assassin's Creed IV Black Flag". Den innehåller lite allt möjligt men osäker på om det är just en save. Skall testa att kopiera in den och se vad som händer.

De ligger i en mapp under Uplay-klienten är installerad.
Uplay\Savegames\[SID-kod]\[sifferkod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

De ligger i en mapp under Uplay-klienten är installerad.
Uplay\Savegames\[SID-kod]\[sifferkod]

Jo jag såg det nu men det är ju tyvärr försent Nåja, då vet jag det till nästa gång.

Det är verkligen skamligt att Ubisoft inte löst Cloudsave än. Är ju en hyfsat viktig funktion...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tjenare

Jag var nere på stan och införskaffade mig en 360-handkontroll för att spela AC4 på min PC, kom inte helt överens med spelets kontroller. Nu när jag pluggar in den har jag dock stött på en del problem. Det mest uppenbara är att jag inte kan springa lika snabbt i free-run som med tangentbordet.. väldigt irriterande när man måste springa ifatt folk.. vad har jag gjort för fel? Jag har kalibrerat den i Windows halv-kassa gamepadverktyg.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Jag har ett störande problem med att jag får frame drops ifrån 60 till 30 med jämna mellanrum. Någon mer som har liknande rigg (se signatur, har SDD HD också) som jag har med ett Radeon 7970 och kan tala om vad jag ska ha för inställningar för att det ska flyta optimalt? Har samma problem med föregående spel AC III, kör nu med dessa inställningar (default tror jag det är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pösk:

Jag har ett störande problem med att jag får frame drops ifrån 60 till 30 med jämna mellanrum. Någon mer som har liknande rigg (se signatur, har SDD HD också) som jag har med ett Radeon 7970 och kan tala om vad jag ska ha för inställningar för att det ska flyta optimalt? Har samma problem med föregående spel AC III, kör nu med dessa inställningar (default tror jag det är).

http://i59.tinypic.com/dxlj4p.jpg

Du har V-sync aktiverat. När det är aktiverat och fps'n sjunker under 60, så får du 30 istället. Det går naturligtvis tillbaka upp så fort GPU'n klarar leverera över 60 igen. Utan V-sync aktivt händer inte detta, men du får då leva med tearing istället.

Det enda du kan göra är att dra ner på kvalitén något (dvs sänka någon/några av inställningarna) så kommer du förmodligen bli av med problemet. Förslagsvis skuggorna till låg istället för hög, alternativt dra ner reflektionskvalitet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Du har V-sync aktiverat. När det är aktiverat och fps'n sjunker under 60, så får du 30 istället. Det går naturligtvis tillbaka upp så fort GPU'n klarar leverera över 60 igen. Utan V-sync aktivt händer inte detta, men du får då leva med tearing istället.

OK, tack men vilka inställningar ska man dra ner på så man lyckas hålla 60 jämt? Är osäker på inställningarna med kantutjämningar, är någon annan än FXAA att föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pösk:

OK, tack men vilka inställningar ska man dra ner på så man lyckas hålla 60 jämt? Är osäker på inställningarna med kantutjämningar, är någon annan än FXAA att föredra?

Du kan ju alltid lira utan kantutjämning. Det gör i ex. BF4 för att jag föredrar högre fps. Kantutjämning får ändå ofta spelen att bli något suddigare i skärpa, och det krävs ändå rätt mycket kantutjämning för att få bort allt som ser dåligt ut. I BF4 ex. där blir ju spelet långt ifrån perfekt även om man har fullt på alla sådana inställningar. Men annars som jag skrev tidigare, skuggor eller reflektioner.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Finns det någon som kan hjälpa mig?

Jag har testat med alla inställningar på AC och inget av dem gör att jag får 40 fps eller över det.
Det spelar ingen roll om jag kör allt på low eller max det gör upp till 12 fps i skillnad och då allt är under 40 (med drops långt under 30 om jag kör high annars "bara" ner till 26) allt detta kladdet uppkom när jag uppdaterade spelet innan idag (har kört offline för att slippa uppdatera) och uppdaterade endast för att kunna köra kenways-fleet annars hade jag inte brytt mig.
Jag låg på 30 eller över innan så det var ganska spelbart men det är det inte längre.

Kör på 13.12 i catalyst

Setup:
2600K (helt stock ink kylaren)
Amd HD 7870 GHZ ED
8 Gig corsair 1333mhz
Monitor: BenQ GL 2450 60hz
Vad jag kan se så är inte grafikkortet så överbelastat. (kollat detta med MSI Afterburner)

Permalänk
Medlem

fps-problemen är kvar i Black flag än alltså? Ett halvår efter release... lovley

Permalänk
Skrivet av stn1337:

fps-problemen är kvar i Black flag än alltså? Ett halvår efter release... lovley

Vad jag vet finns det smått kvar.
Dock har jag haft detta sen jul och det är först nu jag fick problem:(
Tror dock att det kan vara min CPU som flaskar då den blir riktigt varm så jag köpte en ny CPU fläkt (coolermaster 412s)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problem med Assassins Creed IV Black Flag

Tja ba.

Har en fråga.
Är det någon som vet varför Assassins Creed IV Black Flag pc hänger sig (kraschar).
(Har laddat ner det via steam).
Det händer mig ofta efter typ 10min, ibland kan jag spela i 1 timme utan att det kraschar och sen helt plötsligt så fryser spelet och jag får upp ett meddelande om att Assassins Creed IV Black Flag har stött på ett problem och måste stängas.
Har min I5 2500k klockad till 4,5 utan några problem,
Vcore på 1,37,5.
Har ett Asus p8p67 pro.
Undrar om det är nått med spelet eller om prossesorn börjar ge upp.
Ni kan se resten av komponenterna i signaturen.
MVH.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Mitt håller på likadant. Jag startade upp spelet då har sparfilen försvunnit vet ej om det går att få tillbaka den???
Har ju ingen lust att spela om igen.

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem

Börjat känna på det här nu. Upplägget verkar orört sen tvåan men miljöerna är ju fräscha i alla fall riktigt lovande typ uncharted känsla :). Smygandet vet jag inte vart är huka knappen? Pirater smyger inte de ropar ajaj springer fram och slåss eller finns det ingen huka knapp.

Läser en del om prestandan här och jo det här är det mest tungdrivna liret jag testat hittills tror jag. Känns som Unity flyter bättre på max inställningar likaså FC 4. Men det är ju åh andra sidan riktigt snyggt med massor av detaljer. Testar SMAA nu men det är möjligt man får testa köra utan AA och se hur det ser ut för att få riktigt bildflyt. Oftast ligger jag över 30 i alla fall och det är klart spelbart på mitt GTX 980. Får kanske ta och klocka det lite.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Märkligt jag letar fortfarande efter smygarknappen. Jag vet att jag är pirat ingen riktig assassin men ändå

Har problem få det att flyta riktigt också. Avaktiverade physx helt efter vad man läst då blev det klart bättre. Har problem med tearing trots jag kör v-sync på plus triple buffering? får ofta en remsa som avdelar typ den övre tredjedelen som distorderar grovt i panoreringar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Märkligt jag letar fortfarande efter smygarknappen. Jag vet att jag är pirat ingen riktig assassin men ändå

Har problem få det att flyta riktigt också. Avaktiverade physx helt efter vad man läst då blev det klart bättre. Har problem med tearing trots jag kör v-sync på plus triple buffering? får ofta en remsa som avdelar typ den övre tredjedelen som distorderar grovt i panoreringar?

Vad jag vet finns det ingen smygknapp i Black flag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Näh det finns ingen. Detta är väl det enda revolutionerande med hela spelet

Ja jag vet inte knepig spelserie detta. Miljöerna och sightseeingen är jättetrevlig och storyn tråkar inte ut en ännu och gå runt och samla skrot är ju avslappnande men som spel är det väl egentligen inte särskilt slipat. Smygandet är inte direkt cutting edge. Action biten är rätt stel. Jag blir så irriterad när jag blir upptäckt att jag ställer mig och väntar på att dö och det tar ju banne mig 40 sekunder innan de lyckas hitta en lucka på min gardlösa karaktär och sticka ihjäl en.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fixat skeppet nu och sightseeingen blev genast 10 resor bättre. Seglingen är riktigt bra gjord. Hur fungerar det om jag dör efter att ha kapat ett par skepp sparas den loot och uppgraderingar jag fixat därigenom eller resettas det? Alltså gör det något att man dör mer än att man får segla mera? Funderar på hur mycket jag ska skada skeppen innan jag bordar. Spelar det någon roll eller gäller det bara att inte sänka dem och döda för många besättningsmän om möjligt

Hittar inte riktigt någon status på skeppet hur många besättningsmän jag har kvar etc. Sedan hintas det om uppgraderingar som ska finnas i kaptenshytten men måste man va i hamn för att kunna komma ner dit? Alla luckor är låsta ute till havs vad det verkar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Loot sparas men den gör ibland lite underliga grejer med din ammo. Du måste ju disable ett skepp för att kunna borda det men efter det gör extra skada inget förutom att det riskerar att sänka skeppet istället. Senare kommer lite andra objektiv utöver att döda besättningsmen när du bordar som t.ex förstöra deras flagga eller döda kaptenen.

Dra ner till lägsta hastighet och håll sedan in X (xbox)/O (ps) för att släppa ratten. Gå sedan ned för trappen och vänd dig om så är dörren till kaptenshytten där i mitten. Så länge du inte är i strid så ska den inte vara låst.

Om det inte är så att du förlorar väldigt många besättningsmen när du bordar behöver i princip aldrig bry dig om hur mycket besättning du har men jag tror du måste gå in i menyn någonstans för att hitta det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Loot sparas men den gör ibland lite underliga grejer med din ammo. Du måste ju disable ett skepp för att kunna borda det men efter det gör extra skada inget förutom att det riskerar att sänka skeppet istället. Senare kommer lite andra objektiv utöver att döda besättningsmen när du bordar som t.ex förstöra deras flagga eller döda kaptenen.

Dra ner till lägsta hastighet och håll sedan in X (xbox)/O (ps) för att släppa ratten. Gå sedan ned för trappen och vänd dig om så är dörren till kaptenshytten där i mitten. Så länge du inte är i strid så ska den inte vara låst.

Om det inte är så att du förlorar väldigt många besättningsmen när du bordar behöver i princip aldrig bry dig om hur mycket besättning du har men jag tror du måste gå in i menyn någonstans för att hitta det.

Hade inte kommit tillräckligt långt i storyn har fått kaptenshytten nu :). Hittade en guide på ign också så har rätt bra koll. Kungliga konvojer kan man tydligen sänka och ändå få max utdelning på.

Är man tålmodig ska man väl kunna simma till större skepp och borda på egen hand. Men då får de väl inte ha sett mitt skepp först eller?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hade inte kommit tillräckligt långt i storyn har fått kaptenshytten nu :). Hittade en guide på ign också så har rätt bra koll. Kungliga konvojer kan man tydligen sänka och ändå få max utdelning på.

Är man tålmodig ska man väl kunna simma till större skepp och borda på egen hand. Men då får de väl inte ha sett mitt skepp först eller?

kul att du ligger i o kämpar med spelet..hur långt har du kommit nu? sj har man vart hemma en vecka sjuk nu så då tog man upp spelet o började spela från början. är väl uppe i 55% av huvudakten efter den här veckan.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

kul att du ligger i o kämpar med spelet..hur långt har du kommit nu? sj har man vart hemma en vecka sjuk nu så då tog man upp spelet o började spela från början. är väl uppe i 55% av huvudakten efter den här veckan.

Har inte blivit att man lirat på en vecka.Diverse racing lir har distraherat. Så jag har nog inte fixat många %... Precis kommit igång med piratandet kan man säga och fått skottpengar på mig för första gången

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är man tålmodig ska man väl kunna simma till större skepp och borda på egen hand. Men då får de väl inte ha sett mitt skepp först eller?

Det går men det har ingen praktisk effekt. Det kommer vara besättning på skeppet som du kan döda och så men att göra så låter dig inte ta skeppet. Och om du sedan disablar skeppet och bordard det som vanligt så kommer det ha ny besättning att slåss mot.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Det går men det har ingen praktisk effekt. Det kommer vara besättning på skeppet som du kan döda och så men att göra så låter dig inte ta skeppet. Och om du sedan disablar skeppet och bordard det som vanligt så kommer det ha ny besättning att slåss mot.

Drog igång liret igen ska försöka slutföra det nu. Sänkt någon konvoj men för det mesta blir man ägd. Vet inte om det är bättre köra tangentbord/mus än gamepad. Siktet är så sjukt segt att ställa om ibland. Förvisso realistiskt antar jag

Höll nästan på att lyckas att ta ett fort men jag lyckades aldrig hitta den tredje befästningen och sen tog mörsarkulorna slut :(. Forten måste man ta med skeppsbeväpningen antar jag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fel inlägg