Behöver hjälp att fixa bort brus från min videokamera

Permalänk
Avstängd

Behöver hjälp att fixa bort brus från min videokamera

Hejsan jag har en helt okej videokamera som kostade en förmöghent för ca 1,5 år sedan den har bra videokvlaite 1080p och bra zoom problememet är att den brusar som bara den enda sen första gången bara att jag tänkt mer på det nu på sista tiden. Finns det någon inställnign i kameran osm tar bort det??? Det är en Pansonic Orange videokamera Vattentät. Återkommer med modellnamn när jag hittat kartongen. Eller finns det något videoredigeringsprogram som fixar detta???

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Gör en film i dagsljus och lägg upp så vi kan se problemet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Slimdex:

Hejsan jag har en helt okej videokamera som kostade en förmöghent för ca 1,5 år sedan den har bra videokvlaite 1080p och bra zoom problememet är att den brusar som bara den enda sen första gången bara att jag tänkt mer på det nu på sista tiden. Finns det någon inställnign i kameran osm tar bort det??? Det är en Pansonic Orange videokamera Vattentät. Återkommer med modellnamn när jag hittat kartongen. Eller finns det något videoredigeringsprogram som fixar detta???

Bruset uppstår i dåligt ljus. Kameran höjer automatiskt ISO för att kompensera det dåliga ljuset. Konsekvenserna blir brus... försök använd videobelysning, fånga mycket ljus i sensorn eller filma i dagsljus.
De flesta videokameror i konsumentklass har denna nackdel. Dels för att sensorn är "liten".
Finns plugins och/eller videoredigeringsprogram som kan "försköna" videon, men resultatet av att ta bort mycket brus, resulterar i utsmetade bilder som liknar en målning. Man kan dock reducera bruset om det är lite, med goda resultat.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Hejsan jag har en helt okej videokamera som kostade en förmöghent för ca 1,5 år sedan den har bra videokvlaite 1080p och bra zoom problememet är att den brusar som bara den enda sen första gången bara att jag tänkt mer på det nu på sista tiden. Finns det någon inställnign i kameran osm tar bort det??? Det är en Pansonic Orange videokamera Vattentät. Återkommer med modellnamn när jag hittat kartongen. Eller finns det något videoredigeringsprogram som fixar detta???

Finns som tidigare sagt ganska många olika brusreducerare till olika redigeringsprogram. Vad redigerar du i idag?
Det går lite upp och ner men populäraste just nu är "Neat Video"

Permalänk
Avstängd

Sorry med brus menar jag ljudet

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Ha ha, ok
Nej det finns inget att göra. Har du en kass mikrofon som det alltid är inbyggt i kameror så kommer ljudet alltid vara kass.
Du kan använda denoise i redigeringen och kanske få det lite bättre men grundregeln är "skit in, skit ut".

Permalänk
Skrivet av Slimdex:

Sorry med brus menar jag ljudet

Det du får göra är att du köper en extern mikrofon o kopplar in om det finns ett sådant uttag i din kamera.
Finns ganska små kompakta mikrofoner i dag för ca 500kr-700kr..

Det blir markant bättre ljudkvalite i dina filmer då. Mikrofonen som är inbyggd i ett kamerahus kan endast "fungera" =/

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Om det krisar så kan man ju spela in ljudet separat och lägga ihop det i efterhand.
Beror ju helt på situationen givetvis.
Kan kanske göras med en bättre mp3-spelare eller mobilen eller en riktig porta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N