Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag tror vi har kommit fram till att det inte är så värst positivt att smeta ut kylpastan med någonting då det ger upphov till luftbubblor.

OnT: Så jag behöver bara följa EK-instruktionerna (PDF-filen som länkades tidigare i tråden) och så ska allt vara guld och gröna skogar? Jag behöver alltså INTE tänka på VRM-kylningen på något som helst vis, eller någonting övrigt? Lyckas aldrig få något tydligt svar på detta känner jag.

Är du bara lite lugnt och metodisk och inte född i Flen så ska du se att det inte är några problem alls. Glöm inte att kolla temp innan så du vet vad du fick ut av jobbet

Permalänk
Skrivet av nlkar:

Är du bara lite lugnt och metodisk och inte född i Flen så ska du se att det inte är några problem alls. Glöm inte att kolla temp innan så du vet vad du fick ut av jobbet

Vill bara utgå från så goda förutsättningar som möjligt och vara väl förberedd. Jag har verkligen inte råd med att ha sönder mitt grafikkort med tanke på min nuvarande livssituation som arbetslös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Ett bra tips är att låta kylpastan ligga i fickan medan du micklar med förberedelserna, lite uppvärmt är det smidigare att "smeta ut".

Det var.....En sak jag faktiskt aldrig tänkt på, tack för tipset.
Personligen kör jag med kryss-metoden och får fina temperaturer.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

* Fläktkontakten vägrar lossna
* VRM- och kylning av övriga små komponenter på kretskortet utförs av "pads" som sitter fast på själva kylaranordningen. Dessa är dock väldigt ömtåliga och mjuka och delar av dem trillar av bara man vidrör dem.
* Kan man använda aceton för att rengöra GPU-kärnan? Det fungerar bra för processorn, men den har ju en IHS också...

Känner mig inte så förberedd på allt detta... För att få bort höljet från kylflänsen behöver man skruva bort ytterligare 27039 skruvar, ungefär. Vad är det ens jag har givit min in på...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Subdubwise:

* Fläktkontakten vägrar lossna
* VRM- och kylning av övriga små komponenter på kretskortet utförs av "pads" som sitter fast på själva kylaranordningen. Dessa är dock väldigt ömtåliga och mjuka och delar av dem trillar av bara man vidrör dem.
* Kan man använda aceton för att rengöra GPU-kärnan? Det fungerar bra för processorn, men den har ju en IHS också...

Känner mig inte så förberedd på allt detta... För att få bort höljet från kylflänsen behöver man skruva bort ytterligare 27039 skruvar, ungefär. Vad är det ens jag har givit min in på...

Skickades från m.sweclockers.com

Man bör inte använda annat än helt ren alkohol eller kylpastaborttagning från typ Arctic Cooling.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Så där, nu är min dator up n' running igen!

[highlight]Slutsatser & sammanfattning[/highlight]

• Det är väldigt pilligt.

• Det är många skruvar att lossa på, speciellt om man även vill få loss kylflänsen från själva "chassit/höljet".

• Fläktkontakten fick jag inte loss, trots flera försök där jag tog i för kung och fosterland. Hur man lossar den är oklart.

• Att lossa på "chassit/höljet", för att komma åt att blåsa igenom kylflänsen ordentligt, är onödigt. Man kommer åt den till nästan 100 % genom att blåsa med tryckluft genom där fläktarna befinner sig (man bör givetvis hålla fast fläktarna medan man blåser). Så kylflänsen var i stort sett helt ren redan.

• De "kuddar/pads" som är till för att kyla VRM, och övriga mindre komponenter på kretskortet, befinner sig på själva kylaren och de är väldigt mjuka och ömtåliga – speciellt om de inte har svalnat riktigt. Det räcker att man råkar röra vid dem så kan man slita av en bit från dem, deras konsistens kan liknas vid varm häftmassa.

• Det hjälpte avsevärt att belasta kortet innan man genomförde ingreppet, den redan existerande kylpastan blev då väldigt mjuk och hanterbar.

• GPU-kärnan rengjorde jag inte med någon vätska över huvud taget, jag använde bara tops, toapapper och kaffefilter. Anledningen till detta var att jag endast hade aceton till mitt förfogande, och jag vågade inte chansa på om GPU-kärnan tål det.

• Idle-temperaturen sänktes med 3~ °C

• Load-temperaturen sänktes med 10~ °C

• Jag använde mig av kylpastan Noctua NT-H1 och applicerade ungefär lika mycket som storleken av ett riskorn.

• Efter jag hade applicerat den nya kylpastan råkade jag skruva i de fyra skruvarna runt GPU-kärnan innan jag satte tillbaka backplate:n, så jag fick skruva loss dem och sätta tillbaka dem när jag hade satt på backplate:n. Hade jag inte gjort detta misstaget hade resultatet antagligen kunnat bli bättre, nu smög det säkert in en och annan luftbubbla bland den nya kylpastan.

• Jag har haft mitt grafikkort i ungefär två år, uppenbarligen var det ganska passande att byta ut kylpastan efter denna perioden.