Permalänk

Ta bort DCU-kylaren?

Jag har funderat på att ta bort Direct CU II-"höljet" från mitt 7970 för att på så vis kunna blåsa igenom kylflänsen ordentligt med en kompressor. Det jag undrar är hur jag bör gå till väga. Finns det någonting jag borde tänka på, eller är det bara att skruva bort skruvarna, hålla redan på var de satt någonstans, blåsa rent och sedan skruva tillbaka alltihopa?

Jag har kylpasta från Noctua i en tub, är det krångligt att byta ut grafikkortets originalkylpasta emot den? Finns det goda chanser att det kan innebära bättre temperaturer?

Permalänk
Medlem

http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109856291.pdf Där har du en instruktion att följa. Ett tips är att belasta kortet lite innan så kylpastan är lite mer flyatande. Blir lättare att dra isär kylaren från GPUn då. Bytte kylpasta på ett 560ti en gång och fick ca 5 grader svalare vid load, MSI hade inte direkt snålat med pastan så tror det hjälpte med mindre mängd.

Permalänk
Skrivet av nlkar:

http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109856291.pdf Där har du en instruktion att följa. Ett tips är att belasta kortet lite innan så kylpastan är lite mer flyatande. Blir lättare att dra isär kylaren från GPUn då. Bytte kylpasta på ett 560ti en gång och fick ca 5 grader svalare vid load, MSI hade inte direkt snålat med pastan så tror det hjälpte med mindre mängd.

Tack så mycket!

De rekommenderar att man bör lägga den nya kylpastan i formen av ett kryss, vet du möjligtvis anledningen till varför de rekommenderar det? När man applicerar kylpasta på sin processor brukar riskornsmetoden vara det som rekommenderas, då det därefter smetas ut fint av sig själv pga. trycket från kylaren.

Hur är det med VRM-kylningen förresten? Är det någonting jag behöver krångla med eller är de fristående från själva kylaranordningen som man tar bort (vill gärna ha ett fungerande grafikkort efter ingreppet nämligen)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Tack så mycket!

De rekommenderar att man bör lägga den nya kylpastan i formen av ett kryss, vet du möjligtvis anledningen till varför de rekommenderar det? När man applicerar kylpasta på sin processor brukar riskornsmetoden vara det som rekommenderas, då det därefter smetas ut fint av sig själv pga. trycket från kylaren.

Hur är det med VRM-kylningen förresten? Är det någonting jag behöver krångla med eller är de fristående från själva kylaranordningen som man tar bort (vill gärna ha ett fungerande grafikkort efter ingreppet nämligen)?

Varför inte prova både riskornsmetoden och krysset och berätta för alla vilken som fungerade bäst...

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Varför inte prova både riskornsmetoden och krysset och berätta för alla vilken som fungerade bäst...

Har verkligen ingen lust att behöva upprepa hela proceduren två gånger om. Är nervös nog över att ens göra det en gång, informationen om detta är lite knapphändig känner jag.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Tack så mycket!

Kryssmetoden ger väl större yta som kylpastan bör täcka. Men just hur kylpastan ska appliceras brukar vara ganska omdebatterat, jag har inte märkt någon skillnad i temperatur oavsett användning av riskkorn eller kryssmetoden, det är mest en smaksak om vad man föredrar bäst.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Puttefnasket:

Kryssmetoden ger rätt avsevärt mycket sämre prestanda om du har vettigt tryck, och det ska EK-blocken ge. Riskornsmetoden FTW!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Kryssmetoden ger rätt avsevärt mycket sämre prestanda om du har vettigt tryck, och det ska EK-blocken ge. Riskornsmetoden FTW!

Jag ska förvisso inte använda något EK-block, jag ska bara blåsa rent kylflänsen ordentligt och förhoppningsvis också byta ut den gamla kylpastan!

Skrivet av Persienner:

Kryssmetoden ger väl större yta som kylpastan bör täcka. Men just hur kylpastan ska appliceras brukar vara ganska omdebatterat, jag har inte märkt någon skillnad i temperatur oavsett användning av riskkorn eller kryssmetoden, det är mest en smaksak om vad man föredrar bäst.

Okidoki! Det jag tänkte på var att ytan som ska täckas av kylpastan är i stort sett identisk hos en processor och ett grafikkort, därav funderingen kring appliceringsmetoden.

Någon som har koll hur det ligger till med VRM-kylningen hos grafikkortet? Är den fristående från själva kylanordningen, eller är det någonting som jag kommer behöva fippla med när jag genomför detta?

Permalänk

Kan vara ute och cykla nu, men är det inte så att uppbyggnaden på grafikkretsen är annorlunda mot en processor.
Och det är därför man använder kryssmetoden på grafikkort? För att kärnorna/kärnan inte ligger likadant.
Körde iaf kryssmetoden på mina två när jag satte på vattenblock.

Permalänk
Skrivet av Mickelit00:

Kan vara ute och cykla nu, men är det inte så att uppbyggnaden på grafikkretsen är annorlunda mot en processor.
Och det är därför man använder kryssmetoden på grafikkort? För att kärnorna/kärnan inte ligger likadant.

Det är precis detta jag hade i åtanke när jag läste om EK:s rekommendation om att applicera kylpastan i formen av ett kryss. Vore tråkigt att uppnå sämre resultat efter ett byte av kylpasta nämligen...

Permalänk
Medlem

Jo, jag smetade ut pastan med ett kort. Nej ingen aning om varför de rekommenderar det men funkar nog super, körde på det när jag monterade mina vattenblock. Det gör det säkert försök korsdra de fyra skruvarna runt gpun så blir det säkert bra.

http://www.tech-kings.net/home/review/graphics/347-asus-hd-79...
Där ser du precis hur det ser ut även med Vrm kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag ska förvisso inte använda något EK-block, jag ska bara blåsa rent kylflänsen ordentligt och förhoppningsvis också byta ut den gamla kylpastan!

Okidoki! Det jag tänkte på var att ytan som ska täckas av kylpastan är i stort sett identisk hos en processor och ett grafikkort, därav funderingen kring appliceringsmetoden.

Någon som har koll hur det ligger till med VRM-kylningen hos grafikkortet? Är den fristående från själva kylanordningen, eller är det någonting som jag kommer behöva fippla med när jag genomför detta?

Och just detta beror ju på vad som presterar bäst eller så är det så enkelt som att kryssmetoden gör att mer kylpasta går åt än med riskornsmetoden... '

Vilket inte är så konstigt då ett kryss förbrukar mycket mera än storleken av ett riskorn och detta innebär att kryssmetoden fungerar bättre men att rismetoden är att föredra ur kostnadssynpunkt. VRM kretsarna är placerade en bit ifrån själva GPUn, använder du kylaren som följer med grafikkortet så är det lugnt men ersätter man originalkylaren med en vattenkylaren så är det inte helt omöjligt att VRM kretsarna förlorar sin kylning helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast nu ska ju inte TS sätta på något block utan tillbaka med dc2

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mickelit00:

Nej det är ganska likadant, förutom då att många grafikkort inte har en heatspreader, eller IHS, som processorer har. Det är fortfarande ingen bra idé att använda kryssmetoden då det blir alldeles för mycket kylpasta.

Skrivet av nlkar:

Jo, jag smetade ut pastan med ett kort. Nej ingen aning om varför de rekommenderar det men funkar nog super, körde på det när jag monterade mina vattenblock. Det gör det säkert försök korsdra de fyra skruvarna runt gpun så blir det säkert bra.

Det är inte heller bra. Det bättre att låta kylarens kontaktyta trycka ut kylpastan över kärnan, då slipper man luftbubblor.

Kryssmetoden slutar bara med att man får för mycket kylpasta vilket försämrar prestanda.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av nlkar:

"[...]and backplate all connect to the integrated support frame, which also acts as the VRM heatsink, a great 2-for-1 design solution."

Låter som att själva kylaranordningen är den som har kontakt med VRM:en och därav förser dem med kylning, och att VRM därav inte har individuella "pads" eller dylikt. Har jag förstått det rätt? Är väldigt grön vad gäller sådana här detaljer med grafikkort.

Skrivet av nlkar:

Fast nu ska ju inte TS sätta på något block utan tillbaka med dc2

Precis!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Subdubwise:

Fast det har ingen betydelse. Faktum kvarstår. Ett riskorn kommer garanterat räcka om du inte har playdough som kylpasta eller din kylare sitter 2mm från kärnan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nej det är ganska likadant, förutom då att många grafikkort inte har en heatspreader, eller IHS, som processorer har. Det är fortfarande ingen bra idé att använda kryssmetoden då det blir alldeles för mycket kylpasta.

Det är inte heller bra. Det bättre att låta kylarens kontaktyta trycka ut kylpastan över kärnan, då slipper man luftbubblor.

Kryssmetoden slutar bara med att man får för mycket kylpasta vilket försämrar prestanda.

Klart det kan bli bra om man är jäkligt noga men jag köper det du säger och håller med om att riskornet låter som säkraste/bästa vägen.
Sen är det ju en rätt stor skillnad i storlek på olka cpu och gpuer, är det fortfarande ett riskorn som gäller oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Här är ett test som jag tycker verkar vara rätt så grundligt och de kommer inte alls till samma slutsats som dig...
(Själv skulle jag vilja säga, baserat på testet, att appliceringsmetod verkar kvitta...för små skillnader...)

Grundregeln är dock: använd inte för mycket pasta...

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Dold text

The first thing to point out is that the single dot and line had almost no air bubbles, but they did not spread across the entire CPU. Even doubling the size of the dot still did not cover the entire CPU as the majority of the extra thermal paste simple squirted out the sides. Using three lines instead of one helped with coverage, but resulted in more air bubbles.

Both roughly and smoothly spreading the thermal paste across the CPU had great coverage, but resulted in quite a few small air bubbles. These air bubbles are tiny compared to the circle and spiral shapes and likely to have a minimal effect on performance, but they are definitely present. Spreading the thermal paste perfectly should result in fewer air bubbles, but in our experience it is impossible to get it 100% perfect.

Surprisingly, the X shape resulted in the best overall spread with great coverage and very few air bubbles. This surprised us a bit, but makes perfect sense when you think about it. The X shape allows the paste to spread equally across the CPU, and since the spread is from the inside out, the shape helps prevent air pockets from becoming trapped.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av nlkar:

Klart det kan bli bra om man är jäkligt noga men jag köper det du säger och håller med om att riskornet låter som säkraste/bästa vägen.
Sen är det ju en rätt stor skillnad i storlek på olka cpu och gpuer, är det fortfarande ett riskorn som gäller oavsett?

Nej alltså, på CPUers IHSer så behövs det oftast dubbelt så mycket kylpasta eftersom ytan är otroligt mycket större än en naken kärna på ett grafikkort.

Skrivet av Cybertsen:

Här är ett test som jag tycker verkar vara rätt så grundligt och de kommer inte alls till samma slutsats som dig...

(själv skulle jag vilja säga att appliceringsmetod verkar kvitta...för små skillnader...)

Fast det kvittar inte. Det är väldigt konstiga instruktioner till EKs vattenblock då man får otroligt mycket kylpasta RUNT kärnan istället för att bara ha det mellan kärnan och kontaktytan på kylaren. Har man problem med att få vettigt tryck så bör man självklart använda mer kylpasta men för mycket kylpasta har samma effekt som för lite.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mickelit00:
Dold text

The first thing to point out is that the single dot and line had almost no air bubbles, but they did not spread across the entire CPU. Even doubling the size of the dot still did not cover the entire CPU as the majority of the extra thermal paste simple squirted out the sides. Using three lines instead of one helped with coverage, but resulted in more air bubbles.

Both roughly and smoothly spreading the thermal paste across the CPU had great coverage, but resulted in quite a few small air bubbles. These air bubbles are tiny compared to the circle and spiral shapes and likely to have a minimal effect on performance, but they are definitely present. Spreading the thermal paste perfectly should result in fewer air bubbles, but in our experience it is impossible to get it 100% perfect.

Surprisingly, the X shape resulted in the best overall spread with great coverage and very few air bubbles. This surprised us a bit, but makes perfect sense when you think about it. The X shape allows the paste to spread equally across the CPU, and since the spread is from the inside out, the shape helps prevent air pockets from becoming trapped.

Det finns ett ganska bra galleri här på SweC faktiskt.
http://www.sweclockers.com/galleri/6449-arctic-silver-5

Edit: Notera skillnader i mängden kylpasta skaparen använder i förhållande till hur mycket pAcKiE använde. En viktig detalj!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

körde själv riskorn i mitten på mitt hd 6870 och på kompisens gtx 460 modellen större av riskorn (typ nästan dubbla storleken på heatspreadern så varför inte heh)

Mina temps blev inte så mkt bättre pga den kassa kylaren jag har. Men kompisens gtx 460 sjlönk från dammigt 43c och fläktsus till 27c ljudlös fläkt på gpu
load temps var runt 80c för han när kortet var dammigt och torr kylpasta men efter 68c samma belastningstest ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nej alltså, på CPUers IHSer så behövs det oftast dubbelt så mycket kylpasta eftersom ytan är otroligt mycket större än en naken kärna på ett grafikkort.

Så du rekommenderar två riskorn på en cpu?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av nlkar:

Så du rekommenderar två riskorn på en cpu?

För att täcka hela IHSen, ja. Men det behövs inte! Har man ett grafikkort med naken kärna så är riskorn alldeles tillräckligt för att få kylpasta över hela kärnan utan att det blir kylasta överallt bredvid den. Det enklaste är att skruva dit kylaren med de skruvarna runt GPUn och sen ta bort kylaren igen!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det enklaste är att skruva dit kylaren med de skruvarna runt GPUn och sen ta bort kylaren igen!

Vad menar du med att sedan ta bort kylaren igen? Om man är nyfiken på att se hur kylpastan sprider sig med olika metoder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Subdubwise:

Vad menar du med att sedan ta bort kylaren igen? Om man är nyfiken på att se hur kylpastan sprider sig med olika metoder?

Ja precis! Då kan man själv se hur bra kontakt kylaren har fått!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

"[...]and backplate all connect to the integrated support frame, which also acts as the VRM heatsink, a great 2-for-1 design solution."

Låter som att själva kylaranordningen är den som har kontakt med VRM:en och därav förser dem med kylning, och att VRM därav inte har individuella "pads" eller dylikt. Har jag förstått det rätt? Är väldigt grön vad gäller sådana här detaljer med grafikkort.

Precis!

Väldig debatt det blev ang kryss elr riskornsmetoden, så även jag drar mitt strå till stacken. Anv riskornsmetoden och "drar" sen försiktigt ut det jämt över ytan med ett gitarrplektrum. Ett bra tips är att låta kylpastan ligga i fickan medan du micklar med förberedelserna, lite uppvärmt är det smidigare att "smeta ut".

Tänk på att "låsa" fläktbladen på nåt sätt så inte de får en onormalt hög fart/varv av tryckluften, vilket kan skada lagerna.

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

Väldig debatt det blev ang kryss elr riskornsmetoden, så även jag drar mitt strå till stacken. Anv riskornsmetoden och "drar" sen försiktigt ut det jämt över ytan med ett gitarrplektrum. Ett bra tips är att låta kylpastan ligga i fickan medan du micklar med förberedelserna, lite uppvärmt är det smidigare att "smeta ut".

Jag tror vi har kommit fram till att det inte är så värst positivt att smeta ut kylpastan med någonting då det ger upphov till luftbubblor.

Skrivet av Pax Vobiscum:

Tänk på att "låsa" fläktbladen på nåt sätt så inte de får en onormalt hög fart/varv av tryckluften, vilket kan skada lagerna.

Tanken är att jag ska montera isär kylaren, för att på så vis kunna blåsa direkt igenom kylflänsen.

OnT: Så jag behöver bara följa EK-instruktionerna (PDF-filen som länkades tidigare i tråden) och så ska allt vara guld och gröna skogar? Jag behöver alltså INTE tänka på VRM-kylningen på något som helst vis, eller någonting övrigt? Lyckas aldrig få något tydligt svar på detta känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja precis! Då kan man själv se hur bra kontakt kylaren har fått!

Och sedan skall man ta bort all pasta, rengöra och sedan lägga på nytt...för annars får man luft mellan IHS och kylfläns...men det kanske var underförstått?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Cybertsen:

Och sedan skall man ta bort all pasta, rengöra och sedan lägga på nytt...för annars får man luft mellan IHS och kylfläns...men det kanske var underförstått?

Haha, självklart! Det är värt det om man vill få det 100% rätt!

Visa signatur