BYGGLOGG: Server, 24TB NAS, Övervakning, Samt lite annat smått och gott!

Permalänk
Entusiast

Jag har själv lekt med tanken på att bygga en NAS med det moderkortet. Kombinationen mITX och 12 SATA är ju väldigt ovanlig. Sen är det ju trevligt att den är så strömsnål också. Chassit såg riktigt fint ut också. Ska lägga den här loggen på minnet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har själv lekt med tanken på att bygga en NAS med det moderkortet. Kombinationen mITX och 12 SATA är ju väldigt ovanlig. Sen är det ju trevligt att den är så strömsnål också. Chassit såg riktigt fint ut också. Ska lägga den här loggen på minnet.

Jo, både chassit och moderkortet är riktigt bra faktiskt!
Nackdelen är bara att det blir så dyrt Men å andra sidan så skulle det kosta ännu mer att köpa en färdig NAS som är lika säker och kraftfull som denna, framförallt om den ska ha plats för 8 hårddiskar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av morxy49:

Jo, både chassit och moderkortet är riktigt bra faktiskt!
Nackdelen är bara att det blir så dyrt Men å andra sidan så skulle det kosta ännu mer att köpa en färdig NAS som är lika säker och kraftfull som denna, framförallt om den ska ha plats för 8 hårddiskar.

Oj, 1500 kr för ett litet chassi var lite saftigt. Jag funderar lite på att snickra ihop något eget enkelt. Behöver ju bara en låda egentligen och sedan är det enkelt att bygga ett ställ för diskar. Eller så tar jag ett billigt ATX-chassi och fyller det. Det är dock ett tag kvar innan jag har pengar och möjlighet att dra igång ett bygge.

Moderkortet är iof också lite dyrt men hade väl landat på samma pengar eller mer för en billig Celeron och ett billigt moderkort plus kontrollerkort för SATA. Kort med så många portar är inte billiga. Ett RAID-kort med 8 portar plus kablar går ju bara det på 2000 kr. Nu är ju dessutom PCIe-platsen ledig för annat kul. Kanske ett extra nätverkskort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Oj, 1500 kr för ett litet chassi var lite saftigt. Jag funderar lite på att snickra ihop något eget enkelt. Behöver ju bara en låda egentligen och sedan är det enkelt att bygga ett ställ för diskar. Eller så tar jag ett billigt ATX-chassi och fyller det. Det är dock ett tag kvar innan jag har pengar och möjlighet att dra igång ett bygge.

Moderkortet är iof också lite dyrt men hade väl landat på samma pengar eller mer för en billig Celeron och ett billigt moderkort plus kontrollerkort för SATA. Kort med så många portar är inte billiga. Ett RAID-kort med 8 portar plus kablar går ju bara det på 2000 kr. Nu är ju dessutom PCIe-platsen ledig för annat kul. Kanske ett extra nätverkskort.

Jo, det är lite dyrt chassi, men det är värt det om du ändå ska ha ett miniITX moderkort
Målet för mig var att få en liten, tyst NAS med mycket utrymme, och det tycker jag att jag lyckats med, även om det blev dyrare än jag väntat mig.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Det går ganska enkelt att få ner det till tusen spänn om du köper från ebay!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

DS380? vart har du sett det för 1000kr?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Utgår från att du menar raidkorten nu. Dock tillkommer fortfarande en CPU för 500 kr och ett mITX-kort för typ 700 kr så vi är fortfarande uppe i ungefär samma pengar. mITX med integrerad CPU har ju inte en PCIe 2.0 x16 eller x8 som krävs för ett kort med 8 portar. Då känns det rent spontant som att det kan vara värt de där extra kronorna för att ha en ledig expansionsplats och fortfarande ha fler SATA-portar. Fast det är klart, även en billig Celeron har antagligen bättre prestanda.

Hur som helst, tittar man på specifikt NAS så är det där moderkortet väldigt intressant. Nästan så man tror att de hade det i åtanke när de designade kortet.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av morxy49:

DS380? vart har du sett det för 1000kr?

Skrivet av Zotamedu:

Utgår från att du menar raidkorten nu. Dock tillkommer fortfarande en CPU för 500 kr och ett mITX-kort för typ 700 kr så vi är fortfarande uppe i ungefär samma pengar. mITX med integrerad CPU har ju inte en PCIe 2.0 x16 eller x8 som krävs för ett kort med 8 portar. Då känns det rent spontant som att det kan vara värt de där extra kronorna för att ha en ledig expansionsplats och fortfarande ha fler SATA-portar. Fast det är klart, även en billig Celeron har antagligen bättre prestanda.

Hur som helst, tittar man på specifikt NAS så är det där moderkortet väldigt intressant. Nästan så man tror att de hade det i åtanke när de designade kortet.

Jag syftade på RAID-kort! Man kan ju faktiskt köra båda delarna och det beror självklart på hur mycket belastning man ska ha på systemet. Ska det bara vara en lagringsserver så kvittar det ju!

Men typ RAID-kort: http://www.ebay.com/itm/IBM-SERVERAID-M1015-ADAPTER-PCI-E-2-0...
SAS-kablage: http://www.ebay.com/itm/MINI-SAS-4i-SFF-8087-36P-To-4-SATA-7P...

Man kan komma sjukt billigt undan med bra RAID-kort!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Bygger själv en NAS med samma mobo. Minnena jag valde är följande:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1354232
Mobot är alldeles underbart i och med IPMI, att inte behöva koppla in skärm eller t-bord, utan kan köra via en java-app över nätverket istället när man behöver in i bios eller ska boota på annat sätt.

Ska köra med 8st 3TB Seagate NAS diskar. Köpte alla 8 och fick hem dem, men den ena mådde inte riktigt bra då det skramlade lite i den, så den är tillbakaskickad och väntar nu på en ny.
Kör Nas4Free med ZFS så det var ju bara att ploppa i en mindre disk och börja fylla med data så är det bara att byta när den nya disken kommer.
Har sedan tidigare ett Fulltower med 21x1TB som låter värre än en jetmotor känns det som ibland på grund av alla fläktar som går åt för att kyla diskarna.

har en lite fråga om IPMI kan man komma åt hela BIOS med IPMI? tex att styra fläktarnas rpm.
vad jag ser så kan man bara läsa av sensorer och lite annat smått och gott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

har en lite fråga om IPMI kan man komma åt hela BIOS med IPMI? tex att styra fläktarnas rpm.
vad jag ser så kan man bara läsa av sensorer och lite annat smått och gott.

Man kan komma åt den precis som om du sitter vid burken med tangentbord, mus och skärm. Jag antar att du sett webbgränssnittet, där finns en flik som heter remote control, där man kör igång en javaapp (laddas ner från mobot) för att fjärrstyra. Man kan även mounta t.ex. en iso-fil så det blir som en cd/dvd i maskinen ocg på det viset installera t.ex. Windows, eller kära diskdiag-program för dos.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pellegj:

Man kan komma åt den precis som om du sitter vid burken med tangentbord, mus och skärm. Jag antar att du sett webbgränssnittet, där finns en flik som heter remote control, där man kör igång en javaapp (laddas ner från mobot) för att fjärrstyra. Man kan även mounta t.ex. en iso-fil så det blir som en cd/dvd i maskinen ocg på det viset installera t.ex. Windows, eller kära diskdiag-program för dos.

Nu blev jag ännu mer sugen på att bygga en egen filserver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här står min i konsolen för Nas4Free, uppkopplad via IPMI.

Och här i BIOS för "Hardware Monitor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Skrivet av pellegj:

Här står min i konsolen för Nas4Free, uppkopplad via IPMI.
http://i60.tinypic.com/2cg1sw1.jpg

Och här i BIOS för "Hardware Monitor".
http://i57.tinypic.com/vnjbqv.jpg

hmm, intressant nu måste du visa mig
Jag är inne i webbgränsnsittet (192.168.x.x i webbläsaren), och tittar på Remote Control > Console Redirection. Klickar jag på knappen "Java Console" så händer ingenting. Jag har laddat ned och installerat jre-7u51-windows-x64 från Java.

Är det jag som är på fel ställe, eller har jag glömt något program, eller är det något annat?

EDIT: hold on! tror jag hittade det nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag är inne i webbgränsnsittet (192.168.x.x i webbläsaren), och tittar på Remote Control > Console Redirection. Klickar jag på knappen "Java Console" så händer ingenting. Jag har laddat ned och installerat jre-7u51-windows-x64 från Java.

Är det jag som är på fel ställe, eller har jag glömt något program, eller är det något annat?

Jag har aldrig testat detta men om jag var du skulle jag prova en annan Webbläsare än den du kör med nu för att testa o se om du ser något då. Typ kör du med Chrome så testa IE och/eller Firefox och så vidare ...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det är på rätt plats, men det kan vara någon säkerhetsinställning i webbläsaren kanske, det borde komma en fråga om du vill öppna eller spara filen som ska komma när du klickar på "Java Consile", men såg nu att du har Java x64, installera 32 bitars också, så går det nog bättre tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Det är på rätt plats, men det kan vara någon säkerhetsinställning i webbläsaren kanske, det borde komma en fråga om du vill öppna eller spara filen som ska komma när du klickar på "Java Consile", men såg nu att du har Java x64, installera 32 bitars också, så går det nog bättre tror jag.

Nae, var faktiskt bara jag som var inne på fel ställe. Det var ju Remote Control > Java SOL
Har laddat ner filen, kört den, och loggat in. då kommer det här upp.

vad göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nae, var faktiskt bara jag som var inne på fel ställe. Det var ju Remote Control > Java SOL
Har laddat ner filen, kört den, och loggat in. då kommer det här upp.

http://i.imgur.com/wms1Hew.png

vad göra?

Det är Console Redirection jag använder, Vad Java Sol är vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Det är Console Redirection jag använder, Vad Java Sol är vet jag inte.

Jahaaa! okej. provade med IE nu, och det funkar tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jahaaa! okej. provade med IE nu, och det funkar tack!

Gôtt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

fast, hur kommer man åt BIOS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Om maskinen är avstängd så kan man starta den via menyn under Power. Sedan vara vänta tills bilden kommer med valmöjligheter, och där trycka F2 eller DEL. Det tar dock ett tag för mobot att boota och börja visa något, det lurade mig de första gångerna, trodde först det var något fel, men det visade sig att jag var lite för otålig. Det är som sagt precis som man sitter vid maskinen, tror inte det går att komma åt bios utan att starta om, men jag skulle iofs inte bli förvånad om det går på något vis, det verkar vara väl tilltaget med olika funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Grabbar, PM är en rätt bra funktion här på SweClockers forum ... Börjar bli lite småtrött på dessa mail jag får om denna tråd o så blir man ju grymt besviken när det bara handlar om supportärende liksom Även fast denna funktion är häftig och finns säkert fler som kanske har samma frågor så börjar det bli tjatigt med fråga fram o tillbaks, det har ju faktiskt inte med själva tråden att göra ...

Jag menar inget illa, att fråga är alltid något man ska göra men nu är det mer än bara fråga, nu är det ett support ärende

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Om maskinen är avstängd så kan man starta den via menyn under Power. Sedan vara vänta tills bilden kommer med valmöjligheter, och där trycka F2 eller DEL. Det tar dock ett tag för mobot att boota och börja visa något, det lurade mig de första gångerna, trodde först det var något fel, men det visade sig att jag var lite för otålig. Det är som sagt precis som man sitter vid maskinen, tror inte det går att komma åt bios utan att starta om, men jag skulle iofs inte bli förvånad om det går på något vis, det verkar vara väl tilltaget med olika funktioner.

jaså, man kan alltså starta den via fjärr också? coolt!
är inne i bios nu iaf, så nu kan jag äntligen kasta bort det fula tangentbordet och skärmen!
tack igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Grabbar, PM är en rätt bra funktion här på SweClockers forum ... Börjar bli lite småtrött på dessa mail jag får om denna tråd o så blir man ju grymt besviken när det bara handlar om supportärende liksom Även fast denna funktion är häftig och finns säkert fler som kanske har samma frågor så börjar det bli tjatigt med fråga fram o tillbaks, det har ju faktiskt inte med själva tråden att göra ...

Jag menar inget illa, att fråga är alltid något man ska göra men nu är det mer än bara fråga, nu är det ett support ärende

hehe, ursäkta
men kul att du prenumererar på min logg! kommer nog lite mer "riktiga" inlägg inom några dagar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av morxy49:

jaså, man kan alltså starta den via fjärr också? coolt!
är inne i bios nu iaf, så nu kan jag äntligen kasta bort det fula tangentbordet och skärmen!
tack igen

Hehe... Rik student Inte illa och ovanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Hehe... Rik student Inte illa och ovanligt

hah! nu ska vi inte överdriva här kan lova dig att det är precis tomt på kontot nu, det är därför jag väntar med att köpa nya RAM med ECC

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av car2ns:

Fast det här är intressant för andra, eller i alla fall mig. Jag är intresserad av moderkortet och följer mer än gärna hur man ställer in fjärrstyrning av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måndag 2014-03-10

Som plåster på såren för car2n (hehe ) så postar jag ett riktigt inlägg nu!

Nu när jag lärde mig av pellegj hur man kommer åt BIOS via IPMI så tänkte jag att det var dags att städa iordning lite.
Hörnan förut:

Hörnan nu:

Andra hörnan förut:

Andra hörnan nu:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Som plåster på såren för car2n (hehe ) så postar jag ett riktigt inlägg nu!

Nu när jag lärde mig av pellegj hur man kommer åt BIOS via IPMI så tänkte jag att det var dags att städa iordning lite.
Hörnan förut:
http://i.imgur.com/3viojc1.jpg

Hörnan nu:
http://i.imgur.com/nHrSJB4.jpg

http://i.imgur.com/dp8IWPW.jpg

Andra hörnan förut:
http://i.imgur.com/GVSuant.jpg

Andra hörnan nu:
http://i.imgur.com/Qj8M1hc.jpg

http://i.imgur.com/p8xyJ8t.jpg

http://i.imgur.com/RHjNyt9.jpg

Känner mig hedrad

Ser bra ut, kul att du fått ordning på allt nu! Skön lösning med Lack-bordet förresten!

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Skrivet av morxy49:

hah! nu ska vi inte överdriva här kan lova dig att det är precis tomt på kontot nu, det är därför jag väntar med att köpa nya RAM med ECC

Det blev jäkligt bra det du gjort

Hoppas inte flickvännen klagar