KÖP INTE SLI-Crossfire med 290-290X-780-780Ti med AMD's FX8350. CPU Flaskhalsar rejält.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Kör i 1080p, Har inte så jätte koll på dethär men nu när jag spelar Bf4 tex belastas CPU:n med 50-56% så skaffar jag ett till kan det altså flaska på ungefär 12% har jag fattat det rätt då ?

Kort svar ja och långt svar nej...

Men dock förstår jag inte varför du vill ha 2 stycken grafikkort i den upplösningen. Flytter inte riktigt bra som de är nu?

Som en tidigare har skrivit:

Skrivet av guos89:

Mycket tveksamheter kring resonemanget även om huvuddragen såklart stämmer till det mesta.

Osäkert huruvida ett dubbelt så snabbt grafikkort kräver dubbelt så kraftfull processor, har svårt att se att belastningen skulle vara så linjär.

Den som haft enklare matematik på gymnasium och vet vad räta linjens ekvation är för något (y=kx+m) inser ganska snart att ett spel i stor mån har en viss mängd av processorbelastning oavsett grafikkort, m värdet. (processorn gör ju bra mycket mer än att enbart förser grafikkorten med information, exempelvis hanterar multiplayer, ljud, styr triggers, styr dator "bottar" m.m. m.m.) Eftersom att detta värde alltid är konstant krävs inte dubbel cpu prestanda om man dubblar gpu prestandan, eftersom att du inte dubblar m värdet när gpu prestandan dubbleras (Processorn får ju inte svårare att ex hantera ljud eller styra "bottar"). Om låt säga m värdet utgör 80% och kx värdet 20% vid ett grafikkort så kommer kravet på cpu bli 120% av ursprungliga 100% när man dubblerar gpu prestandan givet dessa värden.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Kort svar ja och långt svar nej...

Men dock förstår jag inte varför du vill ha 2 stycken grafikkort i den upplösningen. Flytter inte riktigt bra som de är nu?

Som en tidigare har skrivit:

Jo, men bra att veta om man har möjligheten när det behövs.. Tack för infon!

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Skrivet av Ac3R:

Datorn byggdes med en AMD plattform under den tiden jag inte hade så jätte gott om pengar och drev eget. Sedan gick mitt företag bättre än någonsin och skötte sig själv plus jag fick anställning heltid med väldigt bra lön så fyrdubbla mina inkomster.

Så då på företaget ville jag inte ta ut för mycket lön så därför jag köpte in skärmarna för behövde till med arbete plus de är onödigt och ha för hög utgående moms.

CPU´n flaskar nästan inte i något i den upplösningen så därför har de inte blivit att byta ut den pågrund av lathet och att de ändå fungerar. Men risken finns att de kommer ett ASUS X79-DELUXE + Intel Core i7-4930K i slutet av månaden och min fx8350 får agera som mediaserver.

Borde inte va nån jätte fara tycker jag. Självklart kommer de uppstå det i vissa titlar och lite beroende vilken upplösning du kör.

Ahh, jag förstår - grattis :- )
Alltså, det jag menar är att flaskhalsen finns ju fortfarande kvar i form av ett lägsta/högsta fps värde som processorn orkar mata ut oavsett grafikkort som tillhör (beroende på spel så klart).. Till exempelt Planetside 2 har stora problem att ge acceptabel FPS (eftersom att det är ett FPS-spel) med AMD processor :-/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Kör i 1080p, Har inte så jätte koll på dethär men nu när jag spelar Bf4 tex belastas CPU:n med 50-56% så skaffar jag ett till kan det altså flaska på ungefär 12% har jag fattat det rätt då ?

Oavsett vad trådskaparen antyder har jag svårt att tro att det skulle vara så, se mitt tidigare inlägg:

"Mycket tveksamheter kring resonemanget även om huvuddragen såklart stämmer till det mesta.

Osäkert huruvida ett dubbelt så snabbt grafikkort kräver dubbelt så kraftfull processor, har svårt att se att belastningen skulle vara så linjär.

Den som haft enklare matematik på gymnasium och vet vad räta linjens ekvation är för något (y=kx+m) inser ganska snart att ett spel i stor mån har en viss mängd av processorbelastning oavsett grafikkort, m värdet. (processorn gör ju bra mycket mer än att enbart förser grafikkorten med information, exempelvis hanterar multiplayer, ljud, styr triggers, styr dator "bottar" m.m. m.m.) Eftersom att detta värde alltid är konstant krävs inte dubbel cpu prestanda om man dubblar gpu prestandan, eftersom att du inte dubblar m värdet när gpu prestandan dubbleras (Processorn får ju inte svårare att ex hantera ljud eller styra "bottar"). Om låt säga m värdet utgör 80% och kx värdet 20% vid ett grafikkort så kommer kravet på cpu bli 120% av ursprungliga 100% när man dubblerar gpu prestandan givet dessa värden."

Permalänk
Medlem

är det möjligt att en FX-8129 skulle flaskhalsa ett 780 i BF4? Överklockad till 2.4GHz med RAM som ligger på ca 2200Mhz (om ja minns rätt) använder corsair vengence 12GB som ram btw. hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoer:

är det möjligt att en FX-8129 skulle flaskhalsa ett 780 i BF4? Överklockad till 2.4GHz med RAM som ligger på ca 2200Mhz (om ja minns rätt) använder corsair vengence 12GB som ram btw. hjälp?

Jo den flaskar nog lite, men som många resonemang lyder så är det tveksamt om det är lönt att lägga flera tusen på my modo och cpu för några fps. blir en mycket hög krona per fps
ett bra alternativ för dig kanske är just en 8350 och klocka upp den ?

om du inte har råd och lust givetvis då är det ju bara att köpa på, någon inställning kommer du kunna vrida upp!

Permalänk
Medlem

Hjälp från experterna!

Tja! Har en dator som har ett 4770k deliddad i sig som jag ska sälja för jag har köpt en ny data. Den har ett Gtx 780 referens kort i sig och den nya datorn har gtx asus gtx 780ti sli, men i denna dator sitter det en 2600k. Nu är det så att jag inte är så bra på just processorer osv så tänkte om ni kunde ställa svar på fråga:

Hur mycket kan jag sälja 2600k för? Finns det nåt intresse i en sån?
Är det värt att ta 4770k från min gamla och byta eller kommer den tappa all prestanda och värde då jag ska sälja den? Passar det ens att byta?
Är inte bra på att överklocka och vore skönt om jag slapp

Vet inte riktigt hur jag svarar eller ser att ni svarat på det jag skrivit men ni får gärna svara till min mail annars! Heeden@hotmail.se

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Muffisee:

Tja! Har en dator som har ett 4770k deliddad i sig som jag ska sälja för jag har köpt en ny data. Den har ett Gtx 780 referens kort i sig och den nya datorn har gtx asus gtx 780ti sli, men i denna dator sitter det en 2600k. Nu är det så att jag inte är så bra på just processorer osv så tänkte om ni kunde ställa svar på fråga:

Hur mycket kan jag sälja 2600k för? Finns det nåt intresse i en sån?
Är det värt att ta 4770k från min gamla och byta eller kommer den tappa all prestanda och värde då jag ska sälja den? Passar det ens att byta?
Är inte bra på att överklocka och vore skönt om jag slapp

Vet inte riktigt hur jag svarar eller ser att ni svarat på det jag skrivit men ni får gärna svara till min mail annars! Heeden@hotmail.se

Tack på förhand

Om du vill få ut max prestanda ur dina två 780ti så måste du mer eller mindre överklocka cpu. 2600k är fortfarande en av dom bästa cpu vad gäller överklockning på normal kylning, i princip alla gör 5Ghz eller mer.

Permalänk
Medlem

Fyller på med egen erfarenhet av Bulldozer och Crossfire.

Kör 8320 @ 4,6ghz och dubbla Asus Rog 7970 i 1100 mhz på 1440p och titlar som BF4 m.fl är inte ens spelbara. Processorn går i taket ganska omgående och fryslagg samt en snitt FPS på runt 40 blev resultatet.

Mvh,
Gladde

Permalänk
Skrivet av gladde:

Fyller på med egen erfarenhet av Bulldozer och Crossfire.

Kör 8320 @ 4,6ghz och dubbla Asus Rog 7970 i 1100 mhz på 1440p och titlar som BF4 m.fl är inte ens spelbara. Processorn går i taket ganska omgående och fryslagg samt en snitt FPS på runt 40 blev resultatet.

Mvh,
Gladde

Jag lirade 1440p med två lilkadana kort, 7970 matrix. Och 3770k @4.6 som cpu. Det gick hur fint som helst, låg stämplad på 60fps där jag cappar fps

Permalänk
Medlem

I BF3-4 kan min dator maxa på det mesta. Men i många andra titlar är det trögt för processorn

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Köper man en 8350 tillsammans med 2 så starka gpu's så har man blivit lurad av teksyndicate's skitvideo.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Den är överklockad till 4,6 GHz; ändå stuttrar och hackar BF4 som ett as samt droppar till låga framerates (60–80 fps) konstant. Jag kör High Textures, Medium Lighting och resten på Low/Off.

Jag kör med ett kort, då det inte går att köra med CrossFire.

Skrivet av thereal_twisted:

Det flöt på fin fint med min 2500k(RIP), och flyter precis lika fint med 3770k.

Har dock vart med om stutteringen du beskriver(senast igår), det är mjukvaran som buggar. Använd DDU och rensa bort alla drivare och gör ominstallation, och se till att UPLS är avstängt.

Skrivet av Saandberg:

jag hade också de problemen som du beskriver Simon. Klockade processorn från tidigare 4.3 till 4.6GHz och efter en kort spelrunda så verkar det som att det inte stuttrar längre. Jag har unparkat alla cores, installerat DX11 i BF4 rootmapp och kör med custom cfg fil som jag hittade på reddit. Har inte testat med en GPU då det förmodligen inte hade funkat alls med min upplösning(3900x1920) o BF4. Enl grafer i BF4 så var det cpu som spikade samtidigt som mina stuttering eller småfrysningar så jag tror mig veta att det var CPU. Nu är visserligen min CPU bara quadcore men ändå

/S

Prova utan HT. Äldre cpu:er (eller om det var programvaran eller både och) tappar prestanda när HT är aktiverad FPS dropps. Därför jag gick på 2500k.

Skrivet av Tobbbe__:

Ja vissa av oss användare gör ju det. Med det finns ju fortfarande dom påstår att E serien och X79 är totalt onödigt och overkill för allt annat än beräkningar.
Sådana användare måste tystas.

Har skrivit till redaktionen och hoppas att dom gör ett test där dom poängterar för alla okunniga/nybörjare och dom som har fel vikten av att ha en stark processor.

Hm, inte helt sant, beror på speltitel och klock också. Dubbla kort går på mainstream plattformen (från intel i alla fall). Men vist är intels topp cpuer 2011-3 bättre för dubbel GPU eller ännu hellre 3 gpuer.

Tycker det är lite otrevligt att vissa ska tystas, för man har en åsikt som inte stämmer med din.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Prova utan HT. Äldre cpu:er (eller om det var programvaran eller både och) tappar prestanda när HT är aktiverad FPS dropps. Därför jag gick på 2500k.

Wow, fick kolla vad jag hade svarat på först Jag har en 4670K så inget HT problem här inte
Spelade BF4 i helgen, samma setup och klock som när mitt andra inlägg är skrivit. Märker inte alls av lagg längre och processorbelastningen är mycket jämnare nu i BF4. Så detta problemet har iaf inte jag längre. De har ju "lagat" BF4 nu vad jag hört.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag lirade 1440p med två lilkadana kort, 7970 matrix. Och 3770k @4.6 som cpu. Det gick hur fint som helst, låg stämplad på 60fps där jag cappar fps

Tror du att du skulle kunna testa att stänga av V-sync? Vore intressant att höra vad du får för MAX-fps!

Mvh,
gladde

Permalänk
Skrivet av gladde:

Tror du att du skulle kunna testa att stänga av V-sync? Vore intressant att höra vad du får för MAX-fps!

Mvh,
gladde

Körde inte v-sync, utan fps cap genom radeon pro, men typ samma sak vad gäller fps.

Har inte någon möjlighet att köra 1440p nu, och bara ett matrix men får ett till ganska snart. Men det gick aldrig under 60fps, vill minnas att jag inte körde nån OC ens utan körde på standard klock 1100/1650.

När jag fått det andra matrix kortet kan jag testa i 1080p, max fps där blir högre. Men kan testa olika cpu klocks och se när cpu börjar cappa fpsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Wow, fick kolla vad jag hade svarat på först Jag har en 4670K så inget HT problem här inte
Spelade BF4 i helgen, samma setup och klock som när mitt andra inlägg är skrivit. Märker inte alls av lagg längre och processorbelastningen är mycket jämnare nu i BF4. Så detta problemet har iaf inte jag längre. De har ju "lagat" BF4 nu vad jag hört.

/S

Ja ett par sidor har det blivit:) okej trodde det klagades på 2600k

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar