Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Härligt härligt, Om vi bortser ifrån din kritik mot min person och går in på ditt försvar för Ekberg och Tullberg samt Norge istället så kan vi få det lite trevligt.

Det var ingen kritik mot din person.

Citat:

Åter till min magiska huvudkritik: Ekberg tar upp att Invandringen är för liten för att justera åldersutvecklingen nämnvärt, vi kan gott nog anta att det är sant.
Eftersom befolkningsutvecklingen i världen har stannat av: ökningen sker genom att människor lever längre och inte att de föder fler barn så uppnår vi en jämvikt när befolknings utvecklingen har stabiliserats... Men den jämvikten för att vara konkurrensmässigt möjlig måste korrelera med andra länder som vi konkurrerar med uppnår samma situation, fram tills dess måste vår befolkningsökning, inflödet av nya individer i arbetsför ålder vara likartat.

Nationalekonomer kan nämligen förutsäga mycket: Hur lång tid vi vill pendla, hur stor andel av en viss population som kan antas vilja utföra en viss syssla till en viss summa och hur en prisförändring förändrar förutsättningarna. Tullberg och Ekberg tar avstånd ifrån det genom att om ens det använda sig av en linjär kostnadsutveckling i vården, det är ett rimligt antagande om tillskottet av nya individer är fortsatt högt, den individuella variationen kommer att fortsätta göra det möjligt att hålla nere vissa kostnader. Men så fort du får brist så skjuter priset iväg, nu senast såg vi det med sjuksköterskor. Det handlar om konkurrenskraft. Idag har vi en brist på NO-lärare förutsättningen för att en student ska vilja bli NO-lärare är att yrket i sig lockar. Rent ekonomiskt är det olönsamt, skillnaden i lön mellan NO-lärare och Civilingenjör ligger närmare 10t i månaden. För att öka andelen NO-lärare så måste attraktiviteten (se lön) höjas. Detsamma skulle även gälla läkare, för att öka attraktiviteten så måste lönen höjas. Det ökade uttaget av NO-lärare eller Läkare innebär en minskad rekryteringsbas av ingenjörer vilket påverkar det privata näringslivet negativt. Deras lösning blir då antingen att möta lönehöjningarna eller att dra ner på organisationen. Oavsett vilket så minskas det privata näringslivets konkurrenskraft.
Det tämligen grundläggande kritik, efterverkningarna av en ökande befolkning finns förvisso i statliga kostnader men även i det privata näringslivet både direkt genom ökade skatter och indirekt genom minskande rekryteringsbas.

Spekulationer och lösa a priori-resonemang utan belägg.

Citat:

Men vafan, en liten lustig grej...
Att dela hela statsbudgeten på 9 miljoner och hävda att man har räknat ut den individuella kostnaden är förstås dumt, det ska givetvis korrigeras. Poster såsom försvar är rätt lämpliga att ta bort eftersom försvarsbudgeten inte är en effekt av befolkningsmängden utan av politiska beslut. Men det man lätt missar är att den individuella kostnaden har fler små egenheter än så. Bor individen i ett tätbefolkat område, vad är den faktiska kostnaden för den samhällsservice den använder sig av, Kan vi skönja skillnader i livslängd och på vilket sätt kommer individen att belasta vården osv.

Detta är inte vad som görs i beräkningen.

Citat:

Är Tullbergs, Ekbergs eller den Norska rapporten du hänvisar till dålig forskning? Nej men det är inte forskning som kan ge svar på mer än vad det kan ge svar på. Antagandet att endera text i sig skulle kunna på ett utförligt sätt beskriva invandringens kostnader faller på sin egen orimlighet, Ingen undersökning kan någonsin anses vara så omfattande och ej heller så precis i de nödvändiga profetior som slutsatsen fordrar.
Enklast möjliga form: Ingen av dina länkar kan svara på vad invandringen kostar.

Forskningen som jag refererat visar entydigt att invandrare som grupp är och kommer under åtminstone en hel generation framöver vara en nettoförlust i avseende bidrag till statskassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snok3n:

Spekulationer och lösa a priori-resonemang utan belägg.

Kan nog dra till med att det där var en Tautologi. Det är emellertid irrelevant kritik då jag i sak frågan har rätt, konkurrens existerar och de ramar jag använde mig av är tämligen vedertagna: Ökar efterfrågan när utbudet minskar så ökar priset på varan eller tjänsten.

Skrivet av Snok3n:

Detta är inte vad som görs i beräkningen.

Jag är medveten om det och hävdade aldrig att beräkningen var så simpel. Vad jag dock hävdar är att uträkningen är simpel.

Skrivet av Snok3n:

Forskningen som jag refererat visar entydigt att invandrare som grupp är och kommer under åtminstone en hel generation framöver vara en nettoförlust i avseende bidrag till statskassan.

Nej se där det gör den inte, den visar att baserat på vad som använts i uträkningen så kan den slutsatsen dras. Uträkningen är emellertid inte fullständig, inte ens i närheten. Vad det rör sig om är en höftning, vill du ha ett entydigt svar så måste underlaget ge möjlighet till det.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Kan nog dra till med att det där var en Tautologi. Det är emellertid irrelevant kritik då jag i sak frågan har rätt, konkurrens existerar och de ramar jag använde mig av är tämligen vedertagna: Ökar efterfrågan när utbudet minskar så ökar priset på varan eller tjänsten.

Jag föreslår att du letar upp ordet tautologi och de andra orden i en ordbok. Åtminstone något av dessa vet du inte innebörden av. Att ditt spekulativa resonemang i ditt föregående inlägg reduceras till lagen om utbud och efterfrågan är inte sant.

Citat:

Nej se där det gör den inte, den visar att baserat på vad som använts i uträkningen så kan den slutsatsen dras. Uträkningen är emellertid inte fullständig, inte ens i närheten. Vad det rör sig om är en höftning, vill du ha ett entydigt svar så måste underlaget ge möjlighet till det.

Om du förväxlar "entydigt" med "absolut sant" föreslår jag att du läser en bok i kunskaps- eller vetenskapsteori. Sedan kan du läsa om mitt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snok3n:

Jag föreslår att du letar upp ordet tautologi och de andra orden i en ordbok. Åtminstone något av dessa vet du inte innebörden av. Att ditt spekulativa resonemang i ditt föregående inlägg reduceras till lagen om utbud och efterfrågan är inte sant.

Jag sitter säkert där jag sitter.

Skrivet av Snok3n:

Om du förväxlar "entydigt" med "absolut sant" föreslår jag att du läser en bok i kunskaps- eller vetenskapsteori. Sedan kan du läsa om mitt påstående.

Det verkar som att jag har missuppfattat dig, jag antog nämligen att du menade att det material du länkat till skulle användas för att fatta politiska beslut i Sverige inte att det blott var ett underlag för att fatta politiska beslut i den värld som existerar inom ramarna för materialet du länkat till.

Jag ber å ödmjukast om ursäkt men vill påpeka att mitt antagande var rimligt med tanke på sammanhanget.
Återigen, jag ber om ursäkt.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Jag sitter säkert där jag sitter.

Det verkar som att jag har missuppfattat dig, jag antog nämligen att du menade att det material du länkat till skulle användas för att fatta politiska beslut i Sverige inte att det blott var ett underlag för att fatta politiska beslut i den värld som existerar inom ramarna för materialet du länkat till.

Jag ber å ödmjukast om ursäkt men vill påpeka att mitt antagande var rimligt med tanke på sammanhanget.
Återigen, jag ber om ursäkt.

Min främsta poäng är att genom ett konsekvent förnekande av de ekonomiska effekterna av flyktingpolitiken gör man samhällsdiskussionen en björntjänst. Man bör inte förneka att flyktingpolitiken är en ekonomisk förlustaffär. Istället bör man fokusera på det etiska ansvar som finns i att ta hand om flyktingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snok3n:

Min främsta poäng är att genom ett konsekvent förnekande av de ekonomiska effekterna av flyktingpolitiken gör man samhällsdiskussionen en björntjänst. Man bör inte förneka att flyktingpolitiken är en ekonomisk förlustaffär. Istället bör man fokusera på det etiska ansvar som finns i att ta hand om flyktingar.

I stort håller jag med dig, Flyktingpolitik är framförallt en etisk fråga och det vore att föredra att diskutera den som en etisk fråga. Jag kan dock inte skriva under på att flyktingmottagande är en förlustaffär, det är ett antagande i sig som vilar på andra antaganden om än att det kan låta rimligt så är det med bristande underlag inte mycket bättre än titta i kaffesumpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snok3n:

Förlustaffär för vem? I vilka resurser räknar du? Och inom vilka tidsramar?

Permalänk
Medlem

Rent ekonomiskt tar det betydligt längre tid för de flesta Svenskfödda Svenskar att bli lönsamma än för en invandrare som kommer hit. Vi ska igenom 6 år där vi bara är en ren kostnad, sedan (minst) 12 år där vi kostar massa pengar i utbildning (och får betalt för det dessutom.) Det är helt enkelt en förlustaffär för samhället att tillåta folk att skaffa barn. Vem vid sina sinnes fulla bruk tillåter en investering som tar minst 30 år innan den ger avkastning?

Nu tycker jag naturligtvis inte att det är såhär, men jag ville visa på hur in i helvete fel det kan bli när man använder ekonomiska termer för att peka på att något är dåligt eller bra för samhället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Rent ekonomiskt tar det betydligt längre tid för de flesta Svenskfödda Svenskar att bli lönsamma än för en invandrare som kommer hit. Vi ska igenom 6 år där vi bara är en ren kostnad, sedan (minst) 12 år där vi kostar massa pengar i utbildning (och får betalt för det dessutom.) Det är helt enkelt en förlustaffär för samhället att tillåta folk att skaffa barn. Vem vid sina sinnes fulla bruk tillåter en investering som tar minst 30 år innan den ger avkastning?

Nu tycker jag naturligtvis inte att det är såhär, men jag ville visa på hur in i helvete fel det kan bli när man använder ekonomiska termer för att peka på att något är dåligt eller bra för samhället.

Det här dragits några gånger nu i tråden, hus svårt ska det vara att ta in?

Tänkte jag ska se SVT Debatt, någon som har åsikter om surfplattorna? Ber om ursäkt om detta är något offtopic i tråden.

http://debatt.svt.se/2014/03/13/debatt-133-nazismen-framvaxt-...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Frågan är vad man ska börja med alla fel du gör, du kan knappast försvara vansinnespolitiken som vi för nu med ditt argument, speciellt inte emot såna som har en invandringspolitik som lyder att det får gärna komma hit fler invandrare, men de ska då tusan inte få något bidrag.

Barnafödande är dock som du säger en svindyr process, inte bara att barnen kostar pengar utan att folk är hemma med generösa bidrag istället för att arbeta. (barnledig, vab etc)
Men det blir en filosofisk fråga vad man anser meningen med livet är, en stor del av befolkningen vill föröka sig och lever i någon fantasivärld om att det är något speciellt med deras avkomma och de behöver bry sig om den etc. Däremot folk som de inte alls är släkt med eller har någon gemensamt med, så är det mindre skara som bryr sig lika mycket. Min uppfattning är att många i sverige anser att man ska bygga landet för framtida generationer och då syftar de främst på deras egna ättlingar.

Jag ser som sagt invandringsfrågan som rent ekonomisk. Det ska vara väldigt enkelt för folk att flytta in och ut ur landet, i princip bör alla behandlas lika oavsett var de kommer ifrån. Det intressanta är snarare hur mycket de kan bidra, detta är skitsvårt för staten att avgöra, men processen går göra enkel. Gör medborgarskapet ungefär som medlemskap i ett fackförbund, för att först få några pengar måste man ha uppfyllt viss arbetsvillkor och beroende på hur mycket pengar man drog in till staten ju mer kan man få tillbaka. Efter att man har arbetat i säg 5år ja då kan man ge folk permanent uppehållstillstånd.
Och under inga omständigheter ska vi utvisa folk av andra anledningar att de har misskött sig (brottslig handling).

Min åsikt handlar om att tänka ekonomisk, vi som tänker ekonomisk kan ha lite olika åsikter. Men ingen som enbart ser rent ekonomisk diskuterar om att hindra invandrare komma hit. Så ska man argumentera emot ekonomisk tänkande ska man argumentera emot just vad personer med ekonomisk tänkande tycker, sedan kan man diskutera vad ekonomisk tänkande betyder? Syftar man på sverige just nu och har åsikten att vad som händer om säg 100år är fullkomligt irrelevant. (vi är alla döda då)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det här dragits några gånger nu i tråden, hus svårt ska det vara att ta in?

Tänkte jag ska se SVT Debatt, någon som har åsikter om surfplattorna? Ber om ursäkt om detta är något offtopic i tråden.

http://debatt.svt.se/2014/03/13/debatt-133-nazismen-framvaxt-...

Eftersom elevernas framgångar mäts i hur väl de hanterar uppgifter i ett "icke digitalt" klimat så kan man nog anta att Surfplattans effekter på skolresultaten för snitteleverna inte motiverar investeringen. Ctrl-f eller vad man nu har på surfplattan borgar inte för någon vidare läsförståelse.
Å andra sidan är det förstås nyttigt om de kan användas för att korrigera inlärningssvårigheter.

Nazister i skolan är givetvis inte PK. Nazister på surfplattor är knappast att önska, om inte annat för tyngden.
Nazister = Dåligt.
(Programmet i sin helhet var lika vattnigt som vanligt.)

Skrivet av bud_bundy:

Frågan är vad man ska börja med alla fel du gör, du kan knappast försvara vansinnespolitiken som vi för nu med ditt argument, speciellt inte emot såna som har en invandringspolitik som lyder att det får gärna komma hit fler invandrare, men de ska då tusan inte få något bidrag.

Barnafödande är dock som du säger en svindyr process, inte bara att barnen kostar pengar utan att folk är hemma med generösa bidrag istället för att arbeta. (barnledig, vab etc)
Men det blir en filosofisk fråga vad man anser meningen med livet är, en stor del av befolkningen vill föröka sig och lever i någon fantasivärld om att det är något speciellt med deras avkomma och de behöver bry sig om den etc. Däremot folk som de inte alls är släkt med eller har någon gemensamt med, så är det mindre skara som bryr sig lika mycket. Min uppfattning är att många i sverige anser att man ska bygga landet för framtida generationer och då syftar de främst på deras egna ättlingar.

Jag ser som sagt invandringsfrågan som rent ekonomisk. Det ska vara väldigt enkelt för folk att flytta in och ut ur landet, i princip bör alla behandlas lika oavsett var de kommer ifrån. Det intressanta är snarare hur mycket de kan bidra, detta är skitsvårt för staten att avgöra, men processen går göra enkel. Gör medborgarskapet ungefär som medlemskap i ett fackförbund, för att först få några pengar måste man ha uppfyllt viss arbetsvillkor och beroende på hur mycket pengar man drog in till staten ju mer kan man få tillbaka. Efter att man har arbetat i säg 5år ja då kan man ge folk permanent uppehållstillstånd.
Och under inga omständigheter ska vi utvisa folk av andra anledningar att de har misskött sig (brottslig handling).

Min åsikt handlar om att tänka ekonomisk, vi som tänker ekonomisk kan ha lite olika åsikter. Men ingen som enbart ser rent ekonomisk diskuterar om att hindra invandrare komma hit, så att argumentera emot att ekonomisk tänkande är fel och sedan argumentera emot åsikter som inte alls handlar om ekonomi är fel.

Dold text

Drog ihop allt för att inte få ett block text som inte förklarar något djupare. Det Brittiska UKIP och senare Tories gick i samma tankegångar: Att uttaget skulle begränsas för invandrare. Det finns förstås moraliska problem med det men det främsta om vi nu ska tala ekonomi är att det innebär att den infödda befolkningens uttag subventioneras av den invandrade. Idag råder det omvända men med en liten skillnad: Vi har möjlighet att påverka.
"No taxation without representation!" (vad refererar jag till?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Här gör du dock ett argumentationsfel - enligt dig så gör alltså "två fel ett rätt". Funkar inte så. Bara för att barnafödande är en förlustaffär för staten så rättfärdigar det inte kostnaderna för invandring per automatik. Samma argumentationsfel är som att säga att det inte behövs fler sjuksköterskor då det är fler som dör av andra orsaker än av bristfällig patientvård efter en lågrisk operation. Eller att krigszonerna i Syrien inte är så farliga egentligen då risken är större att man dör av sjukdom eller annan olycka.

"Svenskfödda svenskar" blir även luddigt då det även innefattar personer med invandrarbakgrund också. De bildar naturligtvis också familjer.

Är ju helt självklart att invandringen är en enorm kostnad för staten och är ständigt en tung post i statskassan och säkerligen en förlustaffär totalt sätt om man ser på första generationen invandrare, deras avkomma blir ju dock lönsammare och lönsammare. Men staten ska ju inte enbart omsätta statskassan till investeringar och välfärd. Utan vissa saker är enbart kostnader då det är moraliskt och etiskt rätt att göra så - invandringen är ett klockrent exempel på detta, vi hjälper människor till ett bättre liv eller rentav i vissa fall räddar livet på dom genom att de får komma till Sverige, inte för att ekonomiskt försvarbart utan för att det är rätt att göra så.

Det man kan debatterar om är ju integrationspolitik och omfattningen på invandringen. Statsbudgeten är ändlig och hur man än fördelar resurserna så behöver man kompromissa. Resurserna för att integrera en invandrarna i samhället är också ändliga. Jag kan inte säga att jag är speciellt imponerad över hur det sköts idag. Överfulla asylboenden, dålig till katastrofal integration på olika områden i samhället, kriminalitet i form av människohandel, bidragsfusk PGA ej genomtänkta regelverk, svarthandel och allmän kriminalitet PGA ökad segregation. Finns hur många exempel som helst på växande problem i samhället som kan direkt härledas till att det invandrar mer människor till Sverige. Media och det politiska etablissemanget slår för öronen för kritik och gör det lätt för sig med att censurera och vinka nyhetsrapportering och vill inte debattera om problemen. Extremisterna växer så det knakar på alla sidor och tar till odemokratiska medel. Katastrof helt enkelt.

Är ju inte konstigt att SD växer så det knakar, enda partiet som direkt kritiserar systemet idag medan övriga partier ryggdunkar varandra och pratar guld och gröna skogar som har allt med invandring att göra. Riktigt så bra är det inte, varav folk flyr till enfrågepartiet SD. Är helt övertygad om att man kan minska kostnaderna för invandringen och effektivisera integrationen vilket gör att man kan öka invandringen. Men dit kommer man inte med skygglappar, ryggdunk och bemöter kritik med att kasta upp rasistkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jag håller inte med dig om din verklighetsbeskrivning. Ryggdunkande mellan övriga politiker? SD dom enda som har förslag?
Herrejösses. Det finns massor med politiker som jobbar stenhårt med förbättrad integration osv.
Varför känner du inte till dom? Media som hellre vill prata om Sverigedemokraterna istället för riktiga frågor och lyfta fram det.
Det handlar inte om skygglappar och vad det är för trams du pratar om.

Dessutom är det så löjligt att prata om "rasistkortet". SD är rasister. När jag var ung, eller tonåring, så var dom fortfarande öppet Nazister.
När Jimmie Åkesson engagerade sig i partiet vad som fortfarande öppet nazister.
SD är rasister. Det är inget "rasistkort". Det är en verklighetsbeskrivning.

Sen har SD jävligt tomt med konkreta förslag öht som faktiskt går ihop och med konkreta lösningar på hur man ska genomföra sina förslag osv.

Alla problem du radar upp och härleder till invandringen kan istället härledas till en större ekonomisk segregation överlag.

Och återigen, när du pratar om invandringen som en självklar förlustaffär, i vilken tidsperiod är det du tittar på?
Och när man pratar om "invandring", vad är det man menar? Pratar du om flyktingar när du säger att det helt enkelt är RÄTT? Vad gäller det andra som invandrar till Sverige av andra anledningar?
Jag gillar inte hur du buntar ihop det där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Eftersom elevernas framgångar mäts i hur väl de hanterar uppgifter i ett "icke digitalt" klimat så kan man nog anta att Surfplattans effekter på skolresultaten för snitteleverna inte motiverar investeringen. Ctrl-f eller vad man nu har på surfplattan borgar inte för någon vidare läsförståelse.
Å andra sidan är det förstås nyttigt om de kan användas för att korrigera inlärningssvårigheter.

Nazister i skolan är givetvis inte PK. Nazister på surfplattor är knappast att önska, om inte annat för tyngden.
Nazister = Dåligt.
(Programmet i sin helhet var lika vattnigt som vanligt.)

Min första tanke angående plattorna var att investeringen var en piss i Mississippi i relation till hur mycket de ger. Jag trodde i min enfald att skolan är mer digitaliserad idag, att internettillgång är ett verktyg för bättre inlärning.

Nazister Nazister, i varje buske Nazister.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Min åsikt handlar om att tänka ekonomisk, vi som tänker ekonomisk kan ha lite olika åsikter. Men ingen som enbart ser rent ekonomisk diskuterar om att hindra invandrare komma hit. Så ska man argumentera emot ekonomisk tänkande ska man argumentera emot just vad personer med ekonomisk tänkande tycker, sedan kan man diskutera vad ekonomisk tänkande betyder? Syftar man på sverige just nu och har åsikten att vad som händer om säg 100år är fullkomligt irrelevant. (vi är alla döda då)

Skrivet av sunnis:

Här gör du dock ett argumentationsfel - enligt dig så gör alltså "två fel ett rätt". Funkar inte så. Bara för att barnafödande är en förlustaffär för staten så rättfärdigar det inte kostnaderna för invandring per automatik. Samma argumentationsfel är som att säga att det inte behövs fler sjuksköterskor då det är fler som dör av andra orsaker än av bristfällig patientvård efter en lågrisk operation. Eller att krigszonerna i Syren inte är så farliga egentligen då risken är större att man dör av sjukdom eller annan olycka.

"Svenskfödda svenskar" blir även luddigt då det även innefattar personer med invandrarbakgrund också. De bildar naturligtvis också familjer.

Är ju helt självklart att invandringen är en enorm kostnad för staten och är ständigt en tung post i statskassan och säkerligen en förlustaffär totalt sätt om man ser på första generationen invandrare, deras avkomma blir ju dock lönsammare och lönsammare. Men staten ska ju inte enbart omsätta statskassan till investeringen och välfärd. Utan vissa saker är enbart kostnader då det är moraliskt och etiskt rätt att göra så - invandringen är ett klockrent exempel på detta, vi hjälper människor till ett bättre liv eller rentav i vissa fall räddar livet på dom genom att de får komma till Sverige, inte för att ekonomiskt försvarbart utan för att det är rätt att göra så.

Det man kan debatterar om är ju integrationspolitik och omfattningen på invandringen. Statsbudgeten är ändlig och hur man än fördelar resurserna så behöver man kompromissa. Resurserna för att integrera en invandrarna i samhället är också ändliga. Jag kan inte säga att jag är speciellt imponerad över hur det sköts idag. Överfulla asylboenden, dålig till katastrofal integration på olika områden i samhället, kriminalitet i form av människohandel, bidragsfusk PGA ej genomtänkta regelverk, svarthandel och allmän kriminalitet PGA ökad segregation. Finns hur många exempel som helst på växande problem i samhället som kan direkt härledas till att det invandrar mer människor till Sverige. Media och det politiska etablissemanget slår för öronen för kritik och gör det lätt för sig med att censurera och vinka nyhetsrapportering och vill inte debattera om problemen. Extremisterna växer så det knakar på alla sidor och tar till odemokratiska medel. Katastrof helt enkelt.

Är ju inte konstigt att SD växer så det knakar, enda partiet som direkt kritiserar systemet idag medan övriga partier ryggdunkar varandra och pratar guld och gröna skogar som har allt med invandring att göra. Riktigt så bra är det inte, varav folk flyr till enfrågepartiet SD. Är helt övertygad om att man kan minska kostnaderna för invandringen och effektivisera integrationen vilket gör att man kan öka invandringen. Men dit kommer man inte med skygglappar, ryggdunk och bemöter kritik med att kasta upp rasistkortet.

Nej, två fel gör inte ett rätt. Det jag menade var mest att om man ska se staten som något slags företag vars främsta mål är vinst, så finns det andra saker än invandring att titta på som kostar mer pengar. Det är nog därför det lätt blir en rasistdiskussion i det hela. Ser man saker rent ekonomiskt finns det mer akuta problem än invandring, alltså.

Sedan så har ju ibland invandrare familjer. Kanske barn som då blir lika olönsamma som Svenska barn. Folk är ju som bekant inte klossar man bara kan flytta runt efterbehov och behag. Vi skulle i så fall kunna minska arbetslösheten rejält, och det vet de. Det är väl därför de haft det enligt mig orimliga kravet att man måste söka jobb "i hela landet" om man är arbetslös till exempel.

Att SD cäxer beror väl kanske mest på att folk möjligen gillar deras invandringspolitik, men jag undrar hur många som fortfarande skulle tycka så om de läste hela partiprogrammet. Tyvärr är det vanligt att det politiska engagemang man har stannar vid enstaka frågor, samt vem som ger det trevligaste intrycket i TV.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej, två fel gör inte ett rätt. Det jag menade var mest att om man ska se staten som något slags företag vars främsta mål är vinst

Man kan ha olika syn på vad staten ska göra, jag som gillar frihet vill att staten ska göra och bestämma över så lite som möjligt, dessutom ska ska staten använda så lite resurser som nödvändigt på allt. Vad som sedan staten måste göra kan diskuteras, min åsikt är dock att staten idag sysslar med mer saker än vad jag räknar som nödvändiga.

Skrivet av Ozzed:

så finns det andra saker än invandring att titta på som kostar mer pengar. Det är nog därför det lätt blir en rasistdiskussion i det hela. Ser man saker rent ekonomiskt finns det mer akuta problem än invandring, alltså.

Kan du ge exempel på något som ekonomisk enkelt går att göra effektivare än invandringspolitiken? Invandringspolitiken ihop med utländsk välgörenhet är superenkel att ekonomisk förbättra, bara bete sig som resten av EU.
Det finns säkerligen gott om folk som vill skänka precis allt de äger till andra personer, men det finns inget som hindrar personerna att göra det själva. Så invånare i sverige tillsamman får för min del skänka 10gånger så mycket om det vill, men ge tusan i mina pengar.

Skrivet av Ozzed:

Sedan så har ju ibland invandrare familjer. Kanske barn som då blir lika olönsamma som Svenska barn. Folk är ju som bekant inte klossar man bara kan flytta runt efterbehov och behag. Vi skulle i så fall kunna minska arbetslösheten rejält, och det vet de. Det är väl därför de haft det enligt mig orimliga kravet att man måste söka jobb "i hela landet" om man är arbetslös till exempel.

Det orimliga kravet är enbart ett problem för att staten betalar företag en del av vissas personers lön.
Annars varför skulle man som arbetsgivare vilja anställa någon som kommer få ett dåligt levnadsförhållande p.g.a. den situation, när det finns gott om duktiga personer som är beredda på att göra vad som helst för samma jobb? Det är för väldigt många skittufft att få jobb, det är knappast så att någon idag som förr behöver vara rädd för att få jobb som de inte vill ha.

Skrivet av Ozzed:

Att SD cäxer beror väl kanske mest på att folk möjligen gillar deras invandringspolitik, men jag undrar hur många som fortfarande skulle tycka så om de läste hela partiprogrammet. Tyvärr är det vanligt att det politiska engagemang man har stannar vid enstaka frågor, samt vem som ger det trevligaste intrycket i TV.

Jag är tveksam till att så många gillar SD invandringspolitik, däremot är det många som hatar de andra partiernas invandringspolitik. Genom att ge SD lite makt, kanske man kan få landet att bli lite mer som de andra länderna inom EU.
*edit*
Av de som röstar på SD men inte gillar deras politik så finns det såklart både extremare och folk med åsikter mer emot de andra partierna, men det är väl samma sak inom liknande partier som miljöpartiet etc. -Tänk er miljöpartiet som ensam regering i riksdagen, undra om det skulle sabba vår ekonomi mer än SD?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har följt tråden ett tag nu och tror att jag håller mig utanför diskussionen. Det enda jag har att tillägga är det tragiska i det faktum att 46% i ett gemenskap som jag anser mig tillhöra till röstar på Sverigedemokraterna. Känns väldigt olustigt och får mig att tvivla på många saker... =/

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Man kan ha olika syn på vad staten ska göra, jag som gillar frihet vill att staten ska göra och bestämma över så lite som möjligt, dessutom ska ska staten använda så lite resurser som nödvändigt på allt. Vad som sedan staten måste göra kan diskuteras, min åsikt är dock att staten idag sysslar med mer saker än vad jag räknar som nödvändiga.

Kan du ge exempel på något som ekonomisk enkelt går att göra effektivare än invandringspolitiken? Invandringspolitiken ihop med utländsk välgörenhet är superenkel att ekonomisk förbättra, bara bete sig som resten av EU.
Det finns säkerligen gott om folk som vill skänka precis allt de äger till andra personer, men det finns inget som hindrar personerna att göra det själva. Så invånare i sverige tillsamman får för min del skänka 10gånger så mycket om det vill, men ge tusan i mina pengar.

Det orimliga kravet är enbart ett problem för att staten betalar företag en del av vissas personers lön.
Annars varför skulle man som arbetsgivare vilja anställa någon som kommer få ett dåligt levnadsförhållande p.g.a. den situation, när det finns gott om duktiga personer som är beredda på att göra vad som helst för samma jobb? Det är för väldigt många skittufft att få jobb, det är knappast så att någon idag som förr behöver vara rädd för att få jobb som de inte vill ha.

Jag är tveksam till att så många gillar SD invandringspolitik, däremot är det många som hatar de andra partiernas invandringspolitik. Genom att ge SD lite makt, kanske man kan få landet att bli lite mer som de andra länderna inom EU.
*edit*
Av de som röstar på SD men inte gillar deras politik så finns det såklart både extremare och folk med åsikter mer emot de andra partierna, men det är väl samma sak inom liknande partier som miljöpartiet etc. -Tänk er miljöpartiet som ensam regering i riksdagen, undra om det skulle sabba vår ekonomi mer än SD?

Vi kan t. ex slopa socialbidragen och sluta subventionera sjukvården. Ur ett människovärdesperspektiv är det naturligtvis helt åt helvete, men ser man det krasst ekonomiskt vore det kanske inte så dumt. Är man frisk och har jobb så drabbas man inte. Gör man som övriga EU så blir det säkert mer klirr i kassan, men jag tycker personligen att det är viktigare att så många som möjligt har det bra än att jag personligen är så rik det bara gåt, men det är ju en fråga om åsikter, som sagt.

Skrivet av Sanazin:

Har följt tråden ett tag nu och tror att jag håller mig utanför diskussionen. Det enda jag har att tillägga är det tragiska i det faktum att 46% i ett gemenskap som jag anser mig tillhöra till röstar på Sverigedemokraterna. Känns väldigt olustigt och får mig att tvivla på många saker... =/

Du behöver nog inte oroa dig. Majoriteten av de som hänger här har förmodligen inte rösträtt, och det är ingen slump att lågutbildade unga män utgör majoriteten av väljara. Den grupperingen är också hyffsat stor på Sweclockers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Är väl så att de dras till sådana här "undersökningar" och sedan skriker sig hesa om att svenska folket har insett att det tydligen är jättedåligt med invandring. Gläd dig åt att vi iallafall slipper Alliansen efter september.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du behöver nog inte oroa dig. Majoriteten av de som hänger här har förmodligen inte rösträtt, och det är ingen slump att lågutbildade unga män utgör majoriteten av väljara. Den grupperingen är också hyffsat stor på Sweclockers.

Fast det där stämmer inte riktigt. Det är mycket av en myt.
En stor väljarskara är äldre och högutbildade.
Dessutom är klassperspektivet här intressant, det är främst medelklass här.
Och i vilket fall som helst, att så många ser SD som ett vettigt alternativ är skrämmande oavsett vilken demografi det handlar om.
När jag var ung och när Jimmie Åkesson gick med i partiet var dom fortfarande öppet nazister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Fast det där stämmer inte riktigt. Det är mycket av en myt.
En stor väljarskara är äldre och högutbildade.
Dessutom är klassperspektivet här intressant, det är främst medelklass här.
Och i vilket fall som helst, att så många ser SD som ett vettigt alternativ är skrämmande oavsett vilken demografi det handlar om.
När jag var ung och när Jimmie Åkesson gick med i partiet var dom fortfarande öppet nazister.

Ja, jag minns det. Och den här "nolltolleransen" verkar ju kunna tullas på rätt friskt beroende på vem som gör övertrampen, och det är aldrig en fråga för partiledaren :/

Frågan är vad de vinner på det egentligen.. Det känns inte direkt som om SD's väljare skulle byta parti om de skippade nolltolleranspolicyn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag minns det. Och den här "nolltolleransen" verkar ju kunna tullas på rätt friskt beroende på vem som gör övertrampen, och det är aldrig en fråga för partiledaren :/

Frågan är vad de vinner på det egentligen.. Det känns inte direkt som om SD's väljare skulle byta parti om de skippade nolltolleranspolicyn.

Jimmie Åkesson har lyckats lyfta SD till en till ytan respektabel nivå på inte alls många år. Och att kunna hänvisa till "nolltoleransen" är faktiskt förvånande effektivt.
SD utmålar sig själva som underdogs och sanningssägare och att dom tar upp ämnen man inte får prata om. Detta är någonting dom får mycket sympatier för. Trots att det inte har någonting med verkligheten att göra. Integration och invandring har varit ett av dom mest debatterade ämnena under väldigt lång tid. Men så länge man fortsätter hävda att man inte får prata om det och att man blir orättvist rasistanklagad fungerar verkligen.
Tragiskt nog är det en mycket framgångsrik metod, Fox News använder i mångt och mycket liknande retorik och det fungerar verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jimmie Åkesson har lyckats lyfta SD till en till ytan respektabel nivå på inte alls många år. Och att kunna hänvisa till "nolltoleransen" är faktiskt förvånande effektivt.
SD utmålar sig själva som underdogs och sanningssägare och att dom tar upp ämnen man inte får prata om. Detta är någonting dom får mycket sympatier för. Trots att det inte har någonting med verkligheten att göra. Integration och invandring har varit ett av dom mest debatterade ämnena under väldigt lång tid. Men så länge man fortsätter hävda att man inte får prata om det och att man blir orättvist rasistanklagad fungerar verkligen.
Tragiskt nog är det en mycket framgångsrik metod, Fox News använder i mångt och mycket liknande retorik och det fungerar verkligen.

Sant. Så fort det skrivs om SD tycker de synd om sig själva, säger att de är förföljda av "gammelmedia" och dylikt. Inget annat parti gör så. Men deras väljarkår verkar ju hålla med om det så jag vet inte. Förmodligen krävs det väl en mandatperiod där de de facto har något att säga till om för att folk ska inse vad deras politik innebär, ungefär som Ny Demokrati som åkte ut med huvudet före ett val senare.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Eller ännu bättre exempel är folk som påstår att det förekommer någon rasism eller diskriminering i sverige att tala på, detta har inget med verkligheten att göra. Men förklaringen till att folk beter sig om SD är för att det är så himla enkelt att vinna poäng.
Rasism = indelning av art i raser där individen tror att vissa raser är förmer än andra. Rasism är inte lika med att se ner på personer som tror på noaks ark, talande ormar och liknande, såvida nu inte dessa egenskaper gör att individer blir en annan ras än icketroende.
Diskriminering förekommer såklart och det handlar om att behandla folk olika, diskriminering är dock inte lika med att inte positiv särbehandla individer och ta hänsyn till deras verklighetsuppfattningar.

SD är däremot extremt främlingsfientliga, men det är en annan femma. Sedan har de lite konstig inställning vem främling är där saker som hudfärg m.m har en stor vikt, det är dock ingen öppen åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Eller ännu bättre exempel är folk som påstår att det förekommer någon rasism eller diskriminering i sverige att tala på, detta har inget med verkligheten att göra.

Vad menar du?
Det har gjorts mängder med undersökningar kring detta, exakt samma CV har skickats in till olika jobbansökningar men ett med "utländskt" namn och ett med "svenskt". De med svenska namn får betydligt mycket mer svar från arbetsgivare.

Hur man är välkommen in på olika krogar osv osv osv osv osv.
Jag är vit och har ingen egen erfarenhet av detta men det är inte svårt att höra och läsa om andras erfarenheter.
Rasism och diskriminering i olika former är väldigt vanligt i Sverige.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du?
Det har gjorts mängder med undersökningar kring detta, exakt samma CV har skickats in till olika jobbansökningar men ett med "utländskt" namn och ett med "svenskt". De med svenska namn får betydligt mycket mer svar från arbetsgivare.

Och vad faller detta in under rasism eller diskriminering?
Man kan aldrig veta orsaken till varför de svarade de med svenska namn oftare, rimligt är att anta speciellt för arbeten med lägre krav att personen som kallar in folk på intervju medvetet som omedvetet tror att personer med svenska namn är bättre.
Denna fördom som är svår att ändra på, jag skulle dock gissa att precis samma sak gäller när svennar söker tjänster hos "invandrare". -Svenska ungdomar är lata etc och rädd för att arbeta obetald övertid.

Skrivet av Kilroy:

Hur man är välkommen in på olika krogar osv osv osv osv osv.
Jag är vit och har ingen egen erfarenhet av detta men det är inte svårt att höra och läsa om andras erfarenheter.
Rasism och diskriminering i olika former är väldigt vanligt i Sverige.

Personer med rätt utseende har lättare att komma in på krogar än de som inte enligt krogvakten har rätt, hudfärg, kan vara en orsak precis som bröststorlek är en annan. Jag är dock tveksam till att någon blir nekad på krogar alls i sverige i större skara och ser krogar som något överklasshippo.

Det jag menar är att vissa vill slänga ut rasistkortet stupp i kvarten och sedan samtidigt anklaga SD för att påstå att folk slänger ut rasistkortet hela tiden. En vanlig förklaring det folk kallar för rasism är vanlig främlingsfientlighet, d.v.s rädd för det okända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Och vad faller detta in under rasism eller diskriminering?
Man kan aldrig veta orsaken till varför de svarade de med svenska namn oftare, rimligt är att anta speciellt för arbeten med lägre krav att personen som kallar in folk på intervju medvetet som omedvetet tror att personer med svenska namn är bättre.
Denna fördom som är svår att ändra på, jag skulle dock gissa att precis samma sak gäller när svennar söker tjänster hos "invandrare". -Svenska ungdomar är lata etc och rädd för att arbeta obetald övertid.

Personer med rätt utseende har lättare att komma in på krogar än de som inte enligt krogvakten har rätt, hudfärg, kan vara en orsak precis som bröststorlek är en annan. Jag är dock tveksam till att någon blir nekad på krogar alls i sverige i större skara och ser krogar som något överklasshippo.

Det jag menar är att vissa vill slänga ut rasistkortet stupp i kvarten och sedan samtidigt anklaga SD för att påstå att folk slänger ut rasistkortet hela tiden. En vanlig förklaring det folk kallar för rasism är vanlig främlingsfientlighet, d.v.s rädd för det okända.

Jag har markerat det du letar efter.

All rasism är inte slagord, den stora delen är omedveten men systematisk. Person du talar om gör medvetet eller ej antagandet att den sökande på grund av sitt namn är mindre lämpad för arbetet än de med ett Svenskklingande namn. Visst skulle det kunna vara så att individen anser att alla med det namnet är dumskallar, men det är ett orimligt antagande, exponeringen mot namnet i sig är förmodligen lågt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Läs en bok eller nått.
Din privata definition av "rasism" är rätt tröttsam och totalt ointressant.

Permalänk
Medlem

Lite intressant med tanke på vad SD hela tiden hävdar...

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhalle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Lite intressant med tanke på vad SD hela tiden hävdar...

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhalle...

Nej. Läs rapporten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10