Permalänk
Medlem

ja, såvida man inte bor i Kiruna borde det börja vara lite vårkänslor nu

men vad hjälper det när en del går i tomteluva ändå

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

som sagt så pratar du på latin för jag kan inte ett dugg om kameror så vad är exponeringskompensatorn ? och du menar att jag vart och fifflat med bilderna när du säger att dom knappast "orörd och original" ?

Det han menar är att det finns många sätt att förvränga verkligheten på och att många sådana saker går att göra i kameran, bara genom att ändra slutartid, tex.
Sedan är knappast "orörd och original" något att sträva efter annat än om man tar rent dokumentära bilder och även där kan viss efterbehandling vara i sin ordning.
Visst kan man se en sport i att göra så mycket som möjligt rätt i kameran och det tycker jag absolut att man ska göra, för man måste ha en bra bild att utgå från, annars kan man inte rädda den med photoshop, men vanligen är ingen bild så bra att den inte kan bli bättre av lite små justeringar

Permalänk
Medlem

EDIT: Rätat upp horisonten efter tips.

Transversal by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om du rätade upp horisonten och tog bort trädet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Hade varit bättre om du rätade upp horisonten och tog bort trädet.

Hade varit bättre om jag tagit en annan bild alltså Tack för din kommentar iaf

Edit: måste dock hålla med om horisonten.

<edit 2: Fixat

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

https://imageshack.com/i/0rgkk6j https://imageshack.com/i/euge4aj https://imageshack.com/i/jm6ahqj

Det var dom bilder jag blev mest nöjd med efter gårdagens runda i skogen.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Ser ut som om du redigerat bilden på en TN-panel.. färgerna är inte helt i sin ordning.

Skrivet av oyegie:

Hade varit bättre om du rätade upp horisonten och tog bort trädet.

Så man måste alltså ta med sig motorsågen på fotoutflykterna hädanefter..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ser ut som om du redigerat bilden på en TN-panel.. färgerna är inte helt i sin ordning.

Så man måste alltså ta med sig motorsågen på fotoutflykterna hädanefter..

Att färgerna inte var helt i sin ordning är lite tanken

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ser ut som om du redigerat bilden på en TN-panel.. färgerna är inte helt i sin ordning.

Så man måste alltså ta med sig motorsågen på fotoutflykterna hädanefter..

Man kan ju går ner i vattnet också.

Permalänk
Medlem

Hej

Mighty Team by imaginize.net, on Flickr

Permalänk

Satan vilken tur att jag redan varit till systemet och köpt lite IPA idag. Annars hade jag fått lov att åka igen. Blir grymt sugen av den där bilden x) Vackert är det!

Edit: Hur är det ljussatt?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Simplicity by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

amen va fan. nu vart jag grymt sugen på öl också. schysst bild, med vackra toner!

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

I väntan på att lektionen skulle börja letade jag efter något att fotografera. Har fastnat för att leka med toner en hel del det senaste.

waiting for spring by ExcessLight, on Flickr

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

ja, blev också sugen på öl, tog en nyss, gott gott!

snygga toner phyxii, passar bra där

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Jag tycker faktiskt att trädet tillför lite till bilden snarare än att det ska bort. Annars hade det bara blivit ännu en "bild på sjö med horisonten mitt i"-bild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Försökte mig in på Neutral Density 3.0 1000x (10-stop) igår kväll. La kameran i oändlighetsfokus och bytte om till M, men tydligen hade något kommit åt fokusringen så fokuset inte vart oändligt till slut. Det gjorde dock inget, var kul att prova sig fram med ND filter för första gången.

Sunset behind Lake Måsnaren by miskasaarikko, on Flickr

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Golden Hour by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

The forest. Again. by attila96, on Flickr

Jag tar gärna åsikter om den här bilden. Jag är verkligen ingen fena på att fota med blixt, tycker det oftast blir fult och för skarpt. På denna bild sitter blixten snett ovanför/framifrån. Exif finns kvar i bilden.

Sunset by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

6D + Helios 44(m39)

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Satan vilken tur att jag redan varit till systemet och köpt lite IPA idag. Annars hade jag fått lov att åka igen. Blir grymt sugen av den där bilden x) Vackert är det!

Edit: Hur är det ljussatt?

Vanligt dagsljus genom fönstret på eftermiddagen, resterande är reflekterande ljus från omgivningen vita väggar

Skrivet av phyxii:

amen va fan. nu vart jag grymt sugen på öl också. schysst bild, med vackra toner!

Skrivet av Yamato:

ja, blev också sugen på öl, tog en nyss, gott gott!

snygga toner phyxii, passar bra där

Tack allihopa, hoppas man inte startar ett behov
Och till alla; Blir alltid lika glad att få komma tillbaka till dessa fototrådar alltid något underbart och lärorikt att se

I see you by imaginize.net, on Flickr

Permalänk
Medlem

Skassåsbron by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Jag tar gärna åsikter om den här bilden. Jag är verkligen ingen fena på att fota med blixt, tycker det oftast blir fult och för skarpt. På denna bild sitter blixten snett ovanför/framifrån. Exif finns kvar i bilden

Om du letar efter ljus som ser naturligt ut underlättar det ofta om färgtemperaturen på blixten matchar ljuset som redan finns i motivet, åtminstone någorlunda väl. Prova med en 1/4 eller 1/2 CTO gel till blixten och se om det blir bättre resultat. Den här bilden tycker jag du lyckats med rätt bra trots att du inte verkar göra det. Om du inte kommer överens med blixtar, har du funderar på en reflektor istället?

Det är sällan ett problem att ha för skarpa bilder men ibland behövs ett snabbt drag med blur tool i photoshop för porträtt för att jämna ut det hela.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

IMGP0732 by Oyegie, on Flickr

IMG_1444 by Oyegie, on Flickr

IMGP0731 by Oyegie, on Flickr

Permalänk
Medlem

Radiomuseet nostalgirum by Zarako, on Flickr

också lite öl:

Alkohol 140315 by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Redigt bakslag för våren :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Om du letar efter ljus som ser naturligt ut underlättar det ofta om färgtemperaturen på blixten matchar ljuset som redan finns i motivet, åtminstone någorlunda väl. Prova med en 1/4 eller 1/2 CTO gel till blixten och se om det blir bättre resultat. Den här bilden tycker jag du lyckats med rätt bra trots att du inte verkar göra det. Om du inte kommer överens med blixtar, har du funderar på en reflektor istället?

Det är sällan ett problem att ha för skarpa bilder men ibland behövs ett snabbt drag med blur tool i photoshop för porträtt för att jämna ut det hela.

Tack, får prova gel!
Den bilden är min bästa blixtbild någonsin, jag stör mig på hur tröjans textur framtäder i blixtljuset, där ser skuggorna lite hårda ut. Annars blev väl ansiktet skapligt exponerat. Funderar också på om jag skulle skaffa mig ett paraply, och/eller softbox till blixten. Jag har ju en bra blixt, vore väl fasen om jag inte skulle lära mig att använda den!

Nåja. Fotade kvällssol istället idag.

Strömsholm by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Last Flight Now Boarding by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag har ju en bra blixt, vore väl fasen om jag inte skulle lära mig att använda den!

Sen är de ju väldigt användbara i starkt solsken för att slå bort skuggor i ansikten eller slå ut solen om man har en Leaf Shutter.

Kanske inte ett superbra exempel eftersom det syns rätt väl var de står men endå.

Inspiration fick jag från denna video som är klart lärorik,
http://www.youtube.com/watch?v=t9Dt9CCnwBw&feature=youtube_gd...

Och sen har vi aspirerande strobares stora bibel,
http://strobist.blogspot.se/