UEFI boot Med Windows 7,8 och 10.

Permalänk
Inaktiv

Kör nu sedan ett tag med UEFI. Var tvungen och köpa ny Windows 8 OEM skiva för att installera med Windows 8 Uppgraderings skivan i UEFI gick inte.

Windows startar mycket snabbare än innan när jag körde legacy bios. Annars har jag inte märkt några skillnader.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att en fördel till med att installera i UEFI-läge är möjligheten att komma åt UEFI-gränssnittet via:

Settings in Charms / PC Settings / General / Advanced Startup / Restart Now / Troubleshoot / Advanced options

Då blir tillgängligt. Någon som kan verifiera att det inte finns i legacy mode utan bara när man installerat i UEFI-läge?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror att en fördel till med att installera i UEFI-läge är möjligheten att komma åt UEFI-gränssnittet via:

Settings in Charms / PC Settings / General / Advanced Startup / Restart Now / Troubleshoot / Advanced options

Då blir tillgängligt. Någon som kan verifiera att det inte finns i legacy mode utan bara när man installerat i UEFI-läge?

Bra ide, jag håller på att skapa en ny 8.1 IMG på jobbet så kan testa detta, återkommer !

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Bra ide, jag håller på att skapa en ny 8.1 IMG på jobbet så kan testa detta, återkommer !

Tack för det!

"Into this same menu, we’ve added new functionality that allows you to reboot directly into the UEFI firmware’s BIOS setup (on Windows 8 UEFI hardware that supports this). On previous-era hardware, instructions for entering BIOS setup appeared at POST in messages like “Press F2 for setup.” (These messages have been around on PCs longer than perhaps any other type of UI.) They will still occur on systems that were made prior to Windows 8, where they will continue to work (primarily because these devices take several seconds to POST.)"

Skulle vara kul att veta mer specifikt vad "on Windows 8 UEFI hardware that support this" betyder.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/22/designing-for-p...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tack för det!

"Into this same menu, we’ve added new functionality that allows you to reboot directly into the UEFI firmware’s BIOS setup (on Windows 8 UEFI hardware that supports this). On previous-era hardware, instructions for entering BIOS setup appeared at POST in messages like “Press F2 for setup.” (These messages have been around on PCs longer than perhaps any other type of UI.) They will still occur on systems that were made prior to Windows 8, where they will continue to work (primarily because these devices take several seconds to POST.)"

Skulle vara kul att veta mer specifikt vad "on Windows 8 UEFI hardware that support this" betyder.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/22/designing-for-p...

Det fanns även på legacy , om jag klickade där så kommer jag in i BIOS / UEFI , jag antar att de menar att på nyare hårdvara som har både UEFI samt BIOS , gissar jag på. För på denna modell W530 ifrån lenovo så kan man välja UEFI mode eller BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite regler Microsoft kräver om partitionen. Kan vara bra att läsa innan man skapar ESPn
http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824839.aspx#Disk...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Lite regler Microsoft kräver om partitionen. Kan vara bra att läsa innan man skapar ESPn

ESPn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

EFI System Partition, förkortat ESP.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

EFI System Partition, förkortat ESP.

haha doh. Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så klart jag stänger av datorn, vill ju tömma RAM vill ju inte ha kvar massa temp saker när jag ska hålla på med annat kanske nästa dag.

Anledning till att vissa datorer blir långsamma är att man fyller RAM med massa saker så alla processor blir bara mer och mer, tex min kompis hade idle processor på 23%-30% för att han alldrig stängde av datorn och bara körde sleep.

Jag stänger alltid av datorn och tar bort allt onödigt i Services och i msconfig startup + annat i systemet, min processor idle när jag bara tittar på desktop är runt 1-5 % MAX men 23%-30% när man inte gör något är inte bra.

Stänger alltid av datorn !

Vad gör ni med era datorer egentligen?!
Brukar ha min dator på i veckor ibland och den rullar på lika fint då som efter en fresh boot...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vad gör ni med era datorer egentligen?!
Brukar ha min dator på i veckor ibland och den rullar på lika fint då som efter en fresh boot...

Vad jag gör a allt möjligt, starta om datorn är bra.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Jag förstår inte riktigt. Så om man har en disk på 250gig så måste man ha mer än 1gb partition vid sidan om? Jag har en 300mb recovery partition och en 100mb EFI partition. Räcker inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Din USB måste vara formaterad i FAT32 , sen måste du enabla UEFI Boot, i bios

Jag är rätt så säker på att jag formaterade min USB sticka i NTFS, jag ska kolla det då jag kommer hem!

Största födelsen med UFEI boot är att jag slipper se windowsloggan vid uppstart. Loadinggrejjen kommer upp under Intelloggan på mitt moderkort

Jag hade också problem med HD7770 som inte visade någon bild innan Windows hade startat, jag antar att grafikkortet måste ha nån sorts stöd för uefi också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag är rätt så säker på att jag formaterade min USB sticka i NTFS, jag ska kolla det då jag kommer hem!

Största födelsen med UFEI boot är att jag slipper se windowsloggan vid uppstart. Loadinggrejjen kommer upp under Intelloggan på mitt moderkort

Jag hade också problem med HD7770 som inte visade någon bild innan Windows hade startat, jag antar att grafikkortet måste ha nån sorts stöd för uefi också.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick du igång det? . Anledning till att du ser Intel loggan är att tillverkarna började klaga på att deras logotyp inte syntes längre med UEFI för att den POSTAR så fort. Så nu ser man antingen INTEL eller HP osv när Windows laddar hehe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Fick du igång det? . Anledning till att du ser Intel loggan är att tillverkarna började klaga på att deras logotyp inte syntes längre med UEFI för att den POSTAR så fort. Så nu ser man antingen INTEL eller HP osv när Windows laddar hehe.

Nä, jag använde integrerade grafikkortet när jag installera windows sedan funkade diskreta grafikkortet som vanligt i Windows. Men nu har jag köpt ett R9 280x och då syns Intelloggan under uppstart.

Sedan så är min USB sticka med Windows formaterad med NTFS så jag antar att det kan skilja mellan implementationerna av UEFI om det stödjer NTFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Nä, jag använde integrerade grafikkortet när jag installera windows sedan funkade diskreta grafikkortet som vanligt i Windows. Men nu har jag köpt ett R9 280x och då syns Intelloggan under uppstart.

Sedan så är min USB sticka med Windows formaterad med NTFS så jag antar att det kan skilja mellan implementationerna av UEFI om det stödjer NTFS.

Absolut, uefi stödjer inte NTFS

lättast att se är att köra Start > Kör > msinfo32 > Bios Mode "UEFI" eller "Legacy"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur gör jag enklast för att ställa om min SSD till GPT?
Installera windows på en av mina HDD bara för att ändra ssdn låter alldeles för bökigt.

Finns det något bra program man kan boota med USB som fixar biffen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hur gör jag enklast för att ställa om min SSD till GPT?
Installera windows på en av mina HDD bara för att ändra ssdn låter alldeles för bökigt.

Finns det något bra program man kan boota med USB som fixar biffen?

Du menar att du vill göra det EFTER installation?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Du menar att du vill göra det EFTER installation?

Nej menade innan
Eftersom min SSD var MBR så var jag tvungen att göra om den till GPT, och kunde jag ju inte göra i windows smidigt såg jag så laddade ner en sådan linux boot sak med partition program och tog bort allt och valde GPT istället.

Sen hittade UEFI installationen den som GPT iaf.
Skapar ju fler extra diskar som GPT än MBR, en jädra massa gömda smådiskar

Så löst nu!

Permalänk

Hur kort uppstart får ni till med UEFI boot på stationära?

Jag tycker mycket om när datorn startar snabbt (kallstart).

Köpte därför ett moderkort (se sign) som skröt om sina snabba boottider (ASRock Ultra Fast Boot).

Installerade enligt denna guide på min SSD.

Min uppstart ligger nånstans runt 30 sekunder, vilket jag inte tycker är särskilt bra.

POST tar ca 10 sek
Tills startskärmen syns ca 10 sek
Sen står den och tuggar när det står att den loggar in på mitt konto (trots att jag har lokal användare), ca 10 sek

Om jag tar bort mina mekaniska diskar blir uppstarten ca 20 sekunder, jag trodde "Ultra fast boot" gjorde att den struntade i att kolla efter hårdvara?

Har försökt hitta knep för att förkorta boottiden och vad det är som tar tid, men alla som frågar har lite större problem än jag, typ uppstart på 3 minuter...

Är det någon som har ett tips är jag tacksam (vill också gärna veta hur lång uppstarttid ni har på era STATIONÄRA datorer).

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Jag tycker mycket om när datorn startar snabbt (kallstart).

Köpte därför ett moderkort (se sign) som skröt om sina snabba boottider (ASRock Ultra Fast Boot).

Installerade enligt denna guide på min SSD.

Min uppstart ligger nånstans runt 30 sekunder, vilket jag inte tycker är särskilt bra.

POST tar ca 10 sek
Tills startskärmen syns ca 10 sek
Sen står den och tuggar när det står att den loggar in på mitt konto (trots att jag har lokal användare), ca 10 sek

Om jag tar bort mina mekaniska diskar blir uppstarten ca 20 sekunder, jag trodde "Ultra fast boot" gjorde att den struntade i att kolla efter hårdvara?

Har försökt hitta knep för att förkorta boottiden och vad det är som tar tid, men alla som frågar har lite större problem än jag, typ uppstart på 3 minuter...

Är det någon som har ett tips är jag tacksam (vill också gärna veta hur lång uppstarttid ni har på era STATIONÄRA datorer).

Är fast boot aktiverat? säkert på att du kör kortet i UEFI läge ? kolla msinfo32 i windows. Windows 7 eller 8?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Är fast boot aktiverat? säkert på att du kör kortet i UEFI läge ? kolla msinfo32 i windows. Windows 7 eller 8?

Ja, det är fast boot (skrev ju ultra fast boot).

Ja, det är UEFI.

Windows 8.1

Hur snabb är din?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Ja, det är fast boot (skrev ju ultra fast boot).

Ja, det är UEFI.

Windows 8.1

Hur snabb är din?

Testade nu, och det tog ca 12 sek in i Windows för mig ifrån boot

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Testade nu, och det tog ca 12 sek in i Windows för mig ifrån boot

Och det är på en stationär dator? I sådana fall är ju nåt uppenbart fel på min dator.

En sak jag märkt är att det står scanning och repairing när windowsloggan kommer upp varje gång. Det blinkar förbi på ett par sekunder, men det kan vara problemet. Jag har testat ett par olika lösningar för att lösa detta, men får det inte att försvinna.

Dock tror jag inte det är hela boven, då POST tar 10 sek och det även tar 10 sek efter jag sett loginskärmen....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Och det är på en stationär dator? I sådana fall är ju nåt uppenbart fel på min dator.

En sak jag märkt är att det står scanning och repairing när windowsloggan kommer upp varje gång. Det blinkar förbi på ett par sekunder, men det kan vara problemet. Jag har testat ett par olika lösningar för att lösa detta, men får det inte att försvinna.

Dock tror jag inte det är hela boven, då POST tar 10 sek och det även tar 10 sek efter jag sett loginskärmen....

yes det stämmer! hemmabygge med ett Asus P8Z68-Z. Det låter som något är på tok, POST borde defenetivt inte ta 10sek med UEFI , testa och kör en scandisk kanske nån mekanisk disk som är segstartad?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Bra tråd, funderade kring detta.
Påminner lite om att man skulle kunna köra sina hårddiskar i AHCI, bra att göra men svårt att ändra i efterhand.
Ett tips för lite snabbare start är att slå av visa logo i BIOS.
En till fördel med att starta via UEFI, som jag inte tror har nämnts här i tråden, är Secure boot, man ser om detta är på genom att kolla i msinfo32, det skall stå Tillstånd för säker start på.
Om det inte är på, kan man ofta ställa in detta i BIOS osäker på exakt hur, googla lite.
Fördelen med säker start är att man skyddas från elaka trojaner och virus, även innan virusprogrammet gått igång.
Sådana root kit, brukar annars vara besvärliga att bli av med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Förträfflig liten guide det här!
Har nu i helgen "roat" mig med att installera om såväl min stationära burk samt två htpc:s till w8.1 uefi utan några som helst problem.
Mången tack!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Påminner lite om att man skulle kunna köra sina hårddiskar i AHCI, bra att göra men svårt att ändra i efterhand.
En till fördel med att starta via UEFI, som jag inte tror har nämnts här i tråden, är Secure boot, man ser om detta är på genom att kolla i msinfo32, det skall stå Tillstånd för säker start på.
Om det inte är på, kan man ofta ställa in detta i BIOS osäker på exakt hur, googla lite.
Fördelen med säker start är att man skyddas från elaka trojaner och virus, även innan virusprogrammet gått igång.

Bra synpunkter! Jag tycker också att det bör läggas till att UEFI-installerat Windows ger möjligheten till Secure Boot. Så datorn blir inte bara snabbare, den blir säkrare också!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skrivet av strejf:

Bra synpunkter! Jag tycker också att det bör läggas till att UEFI-installerat Windows ger möjligheten till Secure Boot. Så datorn blir inte bara snabbare, den blir säkrare också!

Tackar!

Uppdaterat med lite info om Secure Boot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men denna guiden är ifall du redan har win8 installerat? får man upp ett menyval ang Uefi när man gör en förstagångsinstallation?