UEFI boot Med Windows 7,8 och 10.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade rubriken för att visa att UEFI boot fungerar på Windows 7 också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om mitt moderkort stöder UEFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreez:

Hur vet jag om mitt moderkort stöder UEFI?

Gå in i bios och se om du kan ställa om ifrån BIOS till UEFI mode, eller om du har möjlighet att aktivera UEFI Boot under boot alternativen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

UEFI boot Med Windows 7 och 8

Blir slutresultatet annorlunda om följer denna guiden istället? I den ska man bl.a. kopiera över bootmgfw.efi.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1141959...

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Blir slutresultatet annorlunda om följer denna guiden istället? I den ska man bl.a. kopiera över bootmgfw.efi.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1141959...

By default så har man dessa filer redan på USB så man behöver inte kopiera något extra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej jag har installerat windows 8 i uefi mode och det gick bra förutom att det tar längre tid att boota nu är förut? Jag har updaterat bios.
Ett till problem är jag inte har UEFI bios i advanced setup vad kan det bero på?
Jag har ett till val i advanced setup det står nånting i stil med (use a dvd,usb) sen står det inge mer.

tack på förhand. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimpan100:

Hej jag har installerat windows 8 i uefi mode och det gick bra förutom att det tar längre tid att boota nu är förut? Jag har updaterat bios.
Ett till problem är jag inte har UEFI bios i advanced setup vad kan det bero på?
Jag har ett till val i advanced setup det står nånting i stil med (use a dvd,usb) sen står det inge mer.

tack på förhand. Mvh

Vad har du för moderkort? och körde du msinfo32 för att verifiera att du gjort rätt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jävlar vad bra det blev när jag installerade om Windows 8 i UEFI-läge. Slipper man den där fula markören som blinkar i någon sekund uppe i vänster hörn vid uppstart. Ska kolla med ett tidur hur mycket snabbare det blev att starta.

Edit: 5,7 sekunder med nätverkskortet inaktiverat. 6,3 sekunder med nätverkskortet aktiverat. Så 0,6 sekunder snabbare än innan.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jävlar vad bra det blev när jag installerade om Windows 8 i UEFI-läge. Slipper man den där fula markören som blinkar i någon sekund uppe i vänster hörn vid uppstart. Ska kolla med ett tidur hur mycket snabbare det blev att starta.

Edit: 5,7 sekunder med nätverkskortet inaktiverat. 6,3 sekunder med nätverkskortet aktiverat. Så 0,6 sekunder snabbare än innan.

Trevligt, kör du boot på ssd eller vanlig disk? kör du riktigt UEFI eller kompabilitets uefi?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Trevligt, kör du boot på ssd eller vanlig disk? kör du riktigt UEFI eller kompabilitets uefi?

SSD och msinfo säger UEFI så jag antar att det är äkta UEFI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så klart jag stänger av datorn, vill ju tömma RAM vill ju inte ha kvar massa temp saker när jag ska hålla på med annat kanske nästa dag.

Anledning till att vissa datorer blir långsamma är att man fyller RAM med massa saker så alla processor blir bara mer och mer, tex min kompis hade idle processor på 23%-30% för att han alldrig stängde av datorn och bara körde sleep.

Jag stänger alltid av datorn och tar bort allt onödigt i Services och i msconfig startup + annat i systemet, min processor idle när jag bara tittar på desktop är runt 1-5 % MAX men 23%-30% när man inte gör något är inte bra.

Stänger alltid av datorn !

Går alldeles utmärkt att starta om datorn ibland om man har den igång 24/7,då tömmer du minnena osv.

Permalänk
Avstängd

skit att man missade det här då jag redan installerat win8 utan UEFI

så SSDn formateras alltså anorlunda med UEFI?

skulle det gå att jag skapar en säkerhetskopia av C:
installerar om win8 med UEFI aktiverat och sen läser in säkerhetskopian?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pg_ice:

skit att man missade det här då jag redan installerat win8 utan UEFI

så SSDn formateras alltså anorlunda med UEFI?

skulle det gå att jag skapar en säkerhetskopia av C:
installerar om win8 med UEFI aktiverat och sen läser in säkerhetskopian?

Jo då, så länge du gör en fil-säkerhetskopia och inte en image-säkerhetskopia.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jo då, så länge du gör en fil-säkerhetskopia och inte en image-säkerhetskopia.

hur fixar man en sån och läser in?
file history?
orkar inte börja strula med att installera om win8 igen.

föresten
riktigt bra guide den där med 90 punker om win8
läste igenom den nyss

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

hur fixar man en sån och läser in?
file history?
orkar inte börja strula med att installera om win8 igen.

föresten
riktigt bra guide den där med 90 punker om win8
läste igenom den nyss

Det du vinner på om du vill installera om är att du kommer få marginellt bättre uppstart, inte så mkt annat

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hell YES!

UEFI mode med bibehållen windows 8 installation
ingen backup eller återställning av filer

jag gick efter den här guiden
https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/1...
(skriv ut den sidan eller ta kort med mobilen om ni ska ge er på det där)
det går alltså att konvertera en MBR disk till GPT utan att förlora data
det är lite handknackande men det löste sig tillslut.

problemet för många är nog att dom bara har 100MB ledigt för systempartitionen
det räcker inte utan det behövs ca 250MB

jag rekomenderar Partition Wizard 8
flytta och förminska huvudpartitionen så att ni har ett ledigt utrymme på ca 150MB (unallocated) före annars skiter det sig.

kanske ska tillägga att det är snabbt så innåt i helvete nu vid uppstart.
ASUS logon bara flashar till sen kommer fönstret upp och några sekunder senare så är man i desktop
jag tycker även att det är snabbare innne i windows men det kanske är placebo.
möjligt att det berodde på att jag körde en optimering av SSD disken under egenskaper/verktyg/optimera

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

Hell YES!

http://privat.bahnhof.se/wb192876/UEFI.jpg

UEFI mode med bibehållen windows 8 installation
ingen backup eller återställning av filer

jag gick efter den här guiden
https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/1...
(skriv ut den sidan eller ta kort med mobilen om ni ska ge er på det där)
det går alltså att konvertera en MBR disk till GPT utan att förlora data
det är lite handknackande men det löste sig tillslut.

problemet för många är nog att dom bara har 100MB ledigt för systempartitionen
det räcker inte utan det behövs ca 250MB

jag rekomenderar Partition Wizard 8
flytta och förminska huvudpartitionen så att ni har ett ledigt utrymme på ca 150MB (unallocated) före annars skiter det sig.

kanske ska tillägga att det är snabbt så innåt i helvete nu vid uppstart.
ASUS logon bara flashar till sen kommer fönstret upp och några sekunder senare så är man i desktop
jag tycker även att det är snabbare innne i windows men det kanske är placebo.
möjligt att det berodde på att jag körde en optimering av SSD disken under egenskaper/verktyg/optimera

Coolt! lägger in den på förstasidan. Ska testa det också om jag får tag på en Legacy dator.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Coolt! lägger in den på förstasidan. Ska testa det också om jag får tag på en Legacy dator.

det var nåt kommando dom hade glömt på den sidan.
override eller vad det hette för att kunna ta bort systempartitionen.
det märker du

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tittar jag i msnfo32 så står det på BIOS Mode: Legacy. Nu har jag ett Gigabyte Z87 moderkort med stöd för UEFI. Och jag installerade Windows 8 med en usb-sticka.

Hur får jag det till UEFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Tittar jag i msnfo32 så står det på BIOS Mode: Legacy. Nu har jag ett Gigabyte Z87 moderkort med stöd för UEFI. Och jag installerade Windows 8 med en usb-sticka.

Hur får jag det till UEFI?

Din USB måste vara formaterad i FAT32 , sen måste du enabla UEFI Boot, i bios

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Din USB måste vara formaterad i FAT32 , sen måste du enabla UEFI Boot, i bios

Orkar inte installera om Windows för att konvertera. Jag installerade faktiskt windows från usb-sticka fastän mitt moderkort stöder UEFI. Konstigt att det inte står UEFI då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Orkar inte installera om Windows för att konvertera. Jag installerade faktiskt windows från usb-sticka fastän mitt moderkort stöder UEFI. Konstigt att det inte står UEFI då.

Om du använde Win7 USB Tool föra att göra USB minnet blir de så. Med Rufus kan man göra en sticka som låter dig välja UEFI eller Legacy. Inte värt att instalera om förresten, ingen stor skillnad. I Win7 verkar de boota 0.5 segare t.o.m.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeno88:

Om du använde Win7 USB Tool föra att göra USB minnet blir de så. Med Rufus kan man göra en sticka som låter dig välja UEFI eller Legacy. Inte värt att instalera om förresten, ingen stor skillnad. I Win7 verkar de boota 0.5 segare t.o.m.

Jag antar att göra en UEFI boot endast fungerar med en nyfärsk windows installation. Då innebär det att jag måste installera om Win 7 först från usb-sticka och välja UEFI sedan uppgradera med en annan usb innehållande Windows 8 och även där välja UEFI?

Permalänk
Inaktiv

Vad guiden saknar är hur man får tag i en windows 8 iso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Du har "fast boot" aktiverat va?

Jag har testat UEFI-mode jag också (på båda mina ssd) dock såg jag inga märkvärda fördelar, men jag märkte att vissa "system enheter" startade långsammare, och boot av windows tog ca: 0.5 sek längre.

Edit: testa att köra "msconfig" så borde du få en rejäl fördröjning innan det öppnas.

Jo, sådär är de för mig med. Har man t.ex. musik igång och öppnar msconfig så börjar musiken popa och liknande då menyn ploppar upp Uppstarten hos mig är också 0.5 sec segare.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Vad guiden saknar är hur man får tag i en windows 8 iso.

Finns i min MDT guide men kan uppdatera och lägga till här också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för en toppen guide!
Sådär nu har en annan också gjort detta, dock märkte jag inga markantna skillander men kul att prova ändå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag hamnar bara i uefi Shell direkt. Lyckas inte ens starta installationen

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag hamnar bara i uefi Shell direkt. Lyckas inte ens starta installationen

Uefi shell i UEFI bios eller? Får du inte upp boot alternativ?

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nevermind, fick det att fungera nu. Fungerade tydligen inte när man kopplade in USB Stickan i de främre USB portarna i mitt R3

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A