Server-grönis: vad har jag köpt egentligen?
Hejsan,
Tänkte ställa en himla dum fråga, nämligen den som står i subject
Jag är webbutvecklare, och har mycket erfarenhet av hostade miljöer, men känner att jag vill lära mig mer om sysop'ing och serverhårdvara, mest för att det är kul. För att kunna labba lite med virtuella maskiner (dels för webbhosting osv, och dels för att experimentera inför framtida nätverks-/lagringsarkitektur i hemmet), så har jag köpt en rackserver på Tradera, ganska mycket på impuls. Grejen är att jag har så dålig koll på hårdvara inom den här världen, så vet inte exakt vad jag har köpt, och om jag har betalat ett vettigt pris.
Specs är:
Chassi: Supermicro SC512F-350B (1U)
Moderkort: Supermicro H8SGL
CPU: 1 st AMD Opteron 6166 12-core 1.8Ghz
Allt för drygt 3000 kr, oanvänt. Jag tänker att processorn lämpar sig bra för virtualisering även om den är några år gammal…? 12 kärnor och 64-bitars arkitektur, med stöd för AMD-V? Jag har även 16 GB DD3 ECC-RAM som ska in i burken. Jag behöver bara få tag i ett gammalt PCI-e-grafikkort innan jag kan komma igång, då jag inte har några skärmar hemma med analoga ingångar, och moderkortet bara har en VGA-utgång
Jag har för övrigt tänkt att testa XenServer som hypervisor. ESXi verkar egentligen enklare att komma igång med, men jag kör Mac till vardags, och vill undvika Windows-krav för att kunna hantera mina virtuella maskiner. Åsikter och tips om det?