Server-grönis: vad har jag köpt egentligen?

Permalänk
Medlem

Server-grönis: vad har jag köpt egentligen?

Hejsan,

Tänkte ställa en himla dum fråga, nämligen den som står i subject
Jag är webbutvecklare, och har mycket erfarenhet av hostade miljöer, men känner att jag vill lära mig mer om sysop'ing och serverhårdvara, mest för att det är kul. För att kunna labba lite med virtuella maskiner (dels för webbhosting osv, och dels för att experimentera inför framtida nätverks-/lagringsarkitektur i hemmet), så har jag köpt en rackserver på Tradera, ganska mycket på impuls. Grejen är att jag har så dålig koll på hårdvara inom den här världen, så vet inte exakt vad jag har köpt, och om jag har betalat ett vettigt pris.

Specs är:
Chassi: Supermicro SC512F-350B (1U)
Moderkort: Supermicro H8SGL
CPU: 1 st AMD Opteron 6166 12-core 1.8Ghz

Allt för drygt 3000 kr, oanvänt. Jag tänker att processorn lämpar sig bra för virtualisering även om den är några år gammal…? 12 kärnor och 64-bitars arkitektur, med stöd för AMD-V? Jag har även 16 GB DD3 ECC-RAM som ska in i burken. Jag behöver bara få tag i ett gammalt PCI-e-grafikkort innan jag kan komma igång, då jag inte har några skärmar hemma med analoga ingångar, och moderkortet bara har en VGA-utgång

Jag har för övrigt tänkt att testa XenServer som hypervisor. ESXi verkar egentligen enklare att komma igång med, men jag kör Mac till vardags, och vill undvika Windows-krav för att kunna hantera mina virtuella maskiner. Åsikter och tips om det?

Permalänk
Medlem

Testa dig fram så ser du vad som fungerar bra för dig. Smaken är som baken!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

CPU'n kom 2011 så den är ju inte speciellt gammal.
Så det borde vara ganska bra prestanda på den.

Men bäst är ju att du kan säga "Jag kör en duodeca-core hemma" !

Permalänk
Medlem

För 3000kr är det ett bra köp, speciellt om den typ är oanvänd.

CPUn är ganska stark och klarar nog det mesta du vill testa på den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tycker också att det verkar vara mycket maskin för lite pengar. Fanns det flera?

Det jag funderar på är hur du ska lösa lagringen? Ska du virtualisera så vill du sprida lagringen så mycket som möjligt - helst en VM per disk (ju färre dess bättre iaf) om du inte använder SSD och i 1U-chassien blir det ju lätt lite trångt.

RAM och lagring blir normalt flaskhalsar långt före CPU.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Skönt att det inte var en skräp-gris i säcken

Vad gäller lagring så har jag tänkt att börja med en eller två vanliga HDD:s som jag har liggande, men jag förstår ju också att det kommer bli fight om läs-/skrivhuvudet om flera VM:s kör mot dem samtidigt. Om jag tar det hela vidare sen, och faktiskt kör maskinen i något slags produktion, så tänker jag att jag får titta på andra lagringslösningar, antingen SSD i denna burken, eller kanske någon enklare SAN-historia (dock inget jag gjort någon research på ännu.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsahlen:

Tack för alla svar. Skönt att det inte var en skräp-gris i säcken

Vad gäller lagring så har jag tänkt att börja med en eller två vanliga HDD:s som jag har liggande, men jag förstår ju också att det kommer bli fight om läs-/skrivhuvudet om flera VM:s kör mot dem samtidigt. Om jag tar det hela vidare sen, och faktiskt kör maskinen i något slags produktion, så tänker jag att jag får titta på andra lagringslösningar, antingen SSD i denna burken, eller kanske någon enklare SAN-historia (dock inget jag gjort någon research på ännu.)

Kan ju använda ett lagringschassie också och koppla antingen om det finns någon vettig HBA på moderkortet eller köpa en HBA med externa portar (eller använda adaptrar).

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1