Permalänk
Medlem

Pci-e 1.1 problem mm.

Jag har några frustrerande småproblem kvar att lösa på min andra rigg.

Datorn är väldigt oförutsägbar när det kommer till att vakna från viloläge. Ibland kan den ha varit i viloläge en vecka och utan problem vakna upp, men ibland om jag märker att den far i viloläge och sedan försöker väcka den går det inte. Jag får alltså blackscreen, datorn är igång men inget sker.
Jag har testat ändra en massa saker i Bios, men ännu utan framgång.
Jag kan tillägga att då jag hade en Athlon 64 x2 4600+ i Windows 7 hade jag aldrig problem att starta från viloläge.
Varför det är så viktigt med viloläge? Jag har en ytterst långsam hårdskiva i datorn som tar över en minut att kallstarta Windows med.

Grafikkortet körs i Pci-e 1.1.
Jag har testat ändra flera olika saker i Bios, men utan framgång. Har också testat putsa Pci-e platsen, samt kört Unigine heaven med Gpu-z i bakgrunden, men utan framgång där också. Jag har till och med testat byta nätagg från ett 20-pin till 24-pin. Testade också nuss stänga av alla energisparfunktioner i Windows, men nej.
Eftersom jag inte har överdriven kraft till bf4, så skulle jag vilja se grafikkortet köras i maximalt läge.'

Massiva framedrops i bf4 när miljön ändras, t.ex. när jag går in eller ut ur ett hus, fryser det för en sekund, men sen flyter det skapligt.
Kan tillägga att min första rigg har en SSD och den får inga framedrops, skulle det kunna bero på detta? Fast det är ju trots allt 1GB grafikminne på grafikkortet så de borde väl inte va några problem. Om ni har några tips för inställningar som skulle kunna orsaka detta så tar jag emot dessa.

Specs i sign. M.a.o. den andra riggen. Kör på Win8.1

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

PCI-E "klockas ner" när du inte plågar kortet.
Därför kan du starta ett litet renderingtest i just GPU-Z.
Klicka på frågetecknet vid "bus interface".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

PCI-E "klockas ner" när du inte plågar kortet.
Därför kan du starta ett litet renderingtest i just GPU-Z.
Klicka på frågetecknet vid "bus interface".

Som sagt har jag försökt belasta kortet på alla möjliga sätt, även Gpu-z egna Render test. Fortfarande utan framgång =/

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

Testat att uppdatera BIOS?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Testat att uppdatera BIOS?

Yep, nyaste Bios. Finns det något annat bra program man kan kolla vilken version av Pci-e man kör?

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290

Permalänk
Medlem

Prövat annan PCIe-slot?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Prövat annan PCIe-slot?

Har bara en plats =S

Visa signatur

HP 2570p, 3610QM, PE4L 750 Ti, 8 GB, 850 PRO 500 GB, Win10
Blade 14 2013 project
AOC Q2963PM, Dell SK-8135, Pioneer SE-M290