Google Sverige-lanserar Play Filmer och Play Musik

Permalänk
Melding Plague

Google Sverige-lanserar Play Filmer och Play Musik

Efter lång tids väntan släpps Googles strömningstjänster i Sverige, vilket bland annat innebär möjligheten att prenumerera på musikbiblioteket i Play Musik för 79 kronor i månaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En filmtjänst där man betalar per film kommer aldrig att ta över, den måste ha en månadskostnad för att det ska bli attraktivt, annars är det ingen mening.

Play musik därimot kan bli någonting om utbudet är tillräckligt och om dom på något sätt kan locka kunder ifrån Spotify

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Vandrar kanske samma väg som Google Video med sina GVI-filer i konkurensen mot de andra jättarna.

Permalänk
Medlem

Verkar vara helt okej utbud på Play Music. Funktionen att ladda upp sina egna låtar och kunna lyssna på dem överallt är lysande.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Alltid kul med konkurrens!
Men betala per film? Nej tack!

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se dom lansera så man kan köpa hårdvara från Play Store i Sverige.
I andra länder, (USA, England, etc) så kan man köpa Nexus 5 telefon direkt från Google, utan mellanhänder, till bra pris.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att musiken man kan köpa finns tillgängligt i FLAC-format så blir det nog ett antal köp.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket märkligt att de lägger in styckpris på film. 1993 ringde och ville ha tillbaka sina hyrfilmer.

Permalänk
Medlem

Jo jag fick se de igår när ja va inne en sväng på Google Play, men ja va inte just då nyfiken o kolla den nya filmtjänsten. Men de är ju superbra att de finns, för alla har ju inte de andra film/musiktjänster, och de flesta ha ju Google nu mera. Se de som en positiv lansering. Iaf om man ska ut någonstans långt med kollektivtrafik t,ex.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Hur fungerar Google play musik?
Jag och tjejen delar ett spotifykonto, men jag är inte så intresserad av att dela hela mitt googlekonto... Kan två personer använda sig av en google play music-prenumeration? Om inte så är ju den tjänsten en hel del dyrare än spotify.

Samma frågeställning gäller väl google play film också. Inte för att man behöver dela kontot kanske, men att mitt googlekonto skulle stå påloggat alltid på mediamaskinen är väl inge vidare snygg lösning?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Musikbiblioteket verkar väldigt välfyllt, hittar både det ena och andra obskyra jag tidigare fått handla från de artisternas egna butiker m.m. Ljudkvalitén är OK vad mina icke audiofilöron kan höra. Hur filmtjänsten står sig är jag osäker på. Netflix har redan gjort ett rejält tramp i den marknaden och visat sig framgångsrikt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Discokungen
Skrivet av LeafBox:

En filmtjänst där man betalar per film kommer aldrig att ta över, den måste ha en månadskostnad för att det ska bli attraktivt, annars är det ingen mening.

Play musik därimot kan bli någonting om utbudet är tillräckligt och om dom på något sätt kan locka kunder ifrån Spotify

Speciellt inte när det är så sjuuuukt jävla dyrt att köpa filmer digitalt. Fine om man fått dem i en blu-ray image men nu är det bara löjligt.

Jag kan absolut tänka mig att köpa de album jag tycker bäst om och sen köra resten på Spotify.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Betala per film?? HAHAHA! Det var bra.. De är för lustiga på Google "90-talet ringde, det ville ha tillbaka sin affärsmodell".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag kan faktiskt tänka mig att betala per film och ha möjligheten att prenumerera. Vissa filmer är helt enkelt värda att äga. Däremot så är de väldigt dyra i jämförelse med fysisk media vilket talar för att jag inte kommer använda mig av tjänsten. Ett bra exempel är HP i HD där en version kostade 139kr medan om jag går ut till en butik så kostar den från 79kr upp till 99kr.

Nä det känns som ännu en idiotigrej där man anser att vi i sverige har det så bra så varför inte kräma ur så mycket man kan. Det de inte verkar ha förstått är att bara för att man lyssnar på vad folket vill ha så måste man ju även göra den konkurrenskraftig. Finns ju för många sådana här tjänster att välja på.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Nej tack.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Master of Overkill

WP8 app and i buy.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Betala per film?? HAHAHA! Det var bra.. De är för lustiga på Google "90-talet ringde, det ville ha tillbaka sin affärsmodell".

Ptja, det finns en marknad som är villiga att betala per film och inte en sunkig stream från netflix med halvdassig kvalité. Skillnaden (såvitt jag kan läsa mig till) så får du riktigt HD-kvalité via Google medans Netflix kvalité varierar grovt.

På samma sätt som iTunes fått ett starkt fotfäste så gissar jag på att Google söker en liknande kundkrets.

Jag personligen håller dock med dig, betalar gladeligen en månadskostnad för film. Men då ska det vara riktigt 1080p och inget halvsunkigt, dessutom ska i stort sett all film finnas tillgänglig. Annars ser jag inget intresse i att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Ptja, det finns en marknad som är villiga att betala per film och inte en sunkig stream från netflix med halvdassig kvalité. Skillnaden (såvitt jag kan läsa mig till) så får du riktigt HD-kvalité via Google medans Netflix kvalité varierar grovt.

På samma sätt som iTunes fått ett starkt fotfäste så gissar jag på att Google söker en liknande kundkrets.

Jag personligen håller dock med dig, betalar gladeligen en månadskostnad för film. Men då ska det vara riktigt 1080p och inget halvsunkigt, dessutom ska i stort sett all film finnas tillgänglig. Annars ser jag inget intresse i att betala.

Är ofta samma väldigt lik kvalitet på de 1080p filmer man köper på nätet och Netflixs "Super HD" som det mesta finns i.

Jag tycker att möjligheten att hyra film är bra. Jag hyr väldigt mycket film på Itunes då hyrfilmer är tillgängligt mycket snabbare än på streamingtjänster. Kostar strax under 35kr på amerikanska Itunes att hyra en film. Det tycker jag är väldigt rimligt för en ny film.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av WoG:

Verkar vara helt okej utbud på Play Music. Funktionen att ladda upp sina egna låtar och kunna lyssna på dem överallt är lysande.

Den fukntionen finns ju på Spotify också? Fungerar i alla fall med tex ljudböcker. Bara dra över låtarna/filerna till biblioteket och sen göra de tillgängliga offline på tex din mobil.

Frågan är ju om man ens ska överväga att byta tjänst till google music är ju om utbudet är lika bra som spotify? Någon som vet och har erfarenhet?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan Google play music och spotify? (den versionen med månadskostnad)

Samma sak antar jag? Förutom att google play music inte har något dedikerat program för Windows

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem

Något som är mycket värt för mig är chromcast stödet! klockrent!

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Är ofta samma väldigt lik kvalitet på de 1080p filmer man köper på nätet och Netflixs "Super HD" som det mesta finns i.

Jag tycker att möjligheten att hyra film är bra. Jag hyr väldigt mycket film på Itunes då hyrfilmer är tillgängligt mycket snabbare än på streamingtjänster. Kostar strax under 35kr på amerikanska Itunes att hyra en film. Det tycker jag är väldigt rimligt för en ny film.

Är utbudet sämre än vid hyra/köp av dvd och blu-ray samt kostar mer finns det inte mycket nytta. Får då finns det ändå inget att se (som man inte redan sett eller inte vill se) tyvärr. Filmerna har inte heller svenskt text till stor del och 39 kr för att hyra en 40 år gammal film eller för en några år taskig Hollywoodrulle är ingen hit, kan du ofta köpa filmen för. Utbudet är det som dödar tjänsterna helt däremot. Amerikanska tjänsterna är självklart bättre, men det betyder att de svenska inte får någon försäljning eller förbättring alls. De amerikanska strömningstjänsterna har för dåligt utbud också dock. I.a.f. när det gäller film. Utbudet på Googles svenska tjänst verkar inte vara värt 39 kr i månaden.

Permalänk

Jag gillar att jag kan köpa låtar och sedan ladda ner de till min dator.
Aldrig gillat att streama musik till min mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktuszon:

Jag gillar att jag kan köpa låtar och sedan ladda ner de till min dator.
Aldrig gillat att streama musik till min mobil.

Offline med Spotify är inget du testat?

Permalänk
Medlem

Filmer är nästa aldrig värt att äga, du ser den en gång sen vill du inte se den mer oftast. En månadskostnad likt Netflix är det som känns betydligt mer värt.
Jag har bra internet, streama funkar 9/10 gånger mycket bra och har bra kvalitet med svensk text. Utbudet kunde dock varit bättre, likt Amerikanska.

Permalänk
Hedersmedlem

Uppladdningen av eget musikbibliotek fungerar utmärkt. Google är inte helt tillförlitliga när det gäller linux-stöd, men i det här fallet fungerar "Music Manager" utmärkt. I övrigt har jag inte hunnit kolla utbudet. Gränssnittet flyter dock mycket bra.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning kan man tydligen inte fakturera sitt kontantkort, som med appar, utan måste här ha kreditkort för att köpa/hyra.
Undra varför det är så, och om det kommer fixas senare?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är utbudet sämre än vid hyra/köp av dvd och blu-ray samt kostar mer finns det inte mycket nytta. Får då finns det ändå inget att se (som man inte redan sett eller inte vill se) tyvärr. Filmerna har inte heller svenskt text till stor del och 39 kr för att hyra en 40 år gammal film eller för en några år taskig Hollywoodrulle är ingen hit, kan du ofta köpa filmen för. Utbudet är det som dödar tjänsterna helt däremot. Amerikanska tjänsterna är självklart bättre, men det betyder att de svenska inte får någon försäljning eller förbättring alls. De amerikanska strömningstjänsterna har för dåligt utbud också dock. I.a.f. när det gäller film. Utbudet på Googles svenska tjänst verkar inte vara värt 39 kr i månaden.

Utbudet, i alla fall på Itunes, är väldigt bra. Filmer kommer väldigt snabbt upp där efter att de varit på bio. Vi pratar alltså inte bara om gamla filmer utan filmer som släpps på tjänsten samma dag som de släpps på Blu Ray. I stort sätt alla nya filmer kommer upp på Itunes. Svårt att säga hur det är på google play i sverige dopck då det är så nytt. Men på Itunes(US) så ser jag verkligen inte hur man kan klaga på utbudet. 35kr för att hyra en film som nyligen visats på bio anser jag är rätt rimligt pris. Det är inte ovanligt att man kan hyra film på Itunes som inte ens börjat visats i sverige än.

Avsaknaden av Svensk text kunde jag själv inte bry mig mindre om. Kör ändå bara engelsk text.

Själv hyr jag nya filmer på Itunes för jag tycker att 35kr är en ny film värd. Sen ser jag äldre filmer på Netflix för där finns ett väldigt stort utbud.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktuszon:

Jag gillar att jag kan köpa låtar och sedan ladda ner de till min dator.
Aldrig gillat att streama musik till min mobil.

Du har uppenbarligen inte använt Spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tguk:

Tycker det är mycket märkligt att de lägger in styckpris på film. 1993 ringde och ville ha tillbaka sina hyrfilmer.

Typ såhär då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz