Behöver hjälp med val av delar, ~10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

problemet med cfx och sli (utöver den förhöjda ljudnivån, värmen och strömförbrukningen) är ju som sagt att många spel har dåligt eller inget stöd alls för detta vid lansering (och kanske aldrig). t.ex. fungerar crossfire väldigt dåligt i wow (utifrån mina erfarenheter fungerar sli dock bra) och då står man där och om man har otur kan bara använda hälften av grafikprestandan man har i datorn. även om jag aldrig stötte på några problem när jag körde sli (utöver de givna sakerna som strömförbrukningen) är det sannolikt inte något jag kommer köra på igen inom den snara framtden. ett grafikkort känns som en säkrare, tystare och strömsnålare lösning som jag hellre skulle rekommendera så länge det finns någorlunda prisvärda grafikkort att hoppa upp till. givetvis kan man bli tvungen att köpa flera kort i vissa situationer (som om man ska ha väldigt hög upplösning).

Fast nu är det ju inte wow som ts sak spela utan battlefield. Och av egna erfarenheter så fungerar cf bra där. Och du måste ju hålla med om att det inte är värt att släng pengar på ett 290 istället för ett 280x då det skiljer 1-1,5k mellan korten och är en ganska liten prestandaskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Ja du men i värsta fall så kan du plocka ut ett 280x eller över är tillräckligt starka för att spela ALLT men beroende på vilken inställning så kan det bli svettigt.

Eller så bara avaktiverar man det i amd catalyst control center. Tar ca 5 sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeBaBaLf:

Eller så bara avaktiverar man det i amd catalyst control center. Tar ca 5 sek

Juste såg det i nåt AMD tjosan program jag hade men reflekterade inte över det
Tycker inte du att det chassit jag skrev om innan är perfekt för Doglas2009? Kolla på youtube länken om du inte är övertygad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Juste såg det i nåt AMD tjosan program jag hade men reflekterade inte över det
Tycker inte du att det chassit jag skrev om innan är perfekt för Doglas2009? Kolla på youtube länken om du inte är övertygad!

Jo det chassit skulle jag säga är ett klockrent val! Dock fult som stryk fast funktionalitet går före skönhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeBaBaLf:

Jo det chassit skulle jag säga är ett klockrent val! Dock fult som stryk fast funktionalitet går före skönhet

Klart det är det! Men dock tycker jag inte att de är så fult utan ganska coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Klart det är det! Men dock tycker jag inte att de är så fult utan ganska coolt

Haha ja alla har vell olika smak

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Om du köper ett grafikkort till så går det utmärkt med en i5, däremot kan du behöva ett nätagg på ca 750-1000W.

Om man jämför i5 med i7 så är i5 perfekt för gamers, i7 är mer för datorer som skall användas för rendering, bearbetning av tung data, och liknande uppgifter. Oavsett vad du gör så bör du inte köpa en i7 CPU om du bara skall spela, det är bortkastade pengar, en Intel i5 är extremt stark och klarar av allt du kastar på den, och lite till, även de närmsta 4-5 åren.

Detta är dock lite off-topic men måste bara poängtera det:

i5 bottleneckar dubbla 290x och jag är tvivlar på om den klarar att hantera dubbla 290(ej x).
i7 är inte overkill för spelande då det finns spel som använder multithreading idag och det kommer förmodligen bara bli mer vanligt i framtiden.

Att dessutom säga att datorn klarar av allt fem år fram över är nog ganska felaktigt, enligt mig.

Möjligvis att TS kommer kunna spela spel på LOW om fem år, utifall att han skaffar ett till 290.
Men då måste han även ha 850w nätagg(vilket är vad som krävs för dubbla 290 + en cpu som förmodligen måste klockas lite), speciellt med lite bortfall i prestanda på nätagget över åren.

Dock håller jag med om att 290 och en i5a är det bästa för den budgeten, dock behövs ett 850w nätagg för möjligheten för crossfire i framtiden.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Det beror på vilket stöd spelet har. Ex Titanfall stödjer varken SLI eller CFX. I BF serien har microstutter varit ett problem länge för AMD.

MVH

Nya spel stödjer sällan multi-gpu i början och beroende på spelets popularitet tar det en stund innan en uppdatering kommer med stöd för det.

Angående microstutter på amd-kort så gäller inte detta för den nya serien.
(Hawaii based R9-290 and R9-290X use a different method of syncing the frames and stitching them together. Synchronization is built in to the hardware itself and seemingly works wonderfully across all configurations; as much is indicated in Tom's Hardware's review of the R9-290X.)

Jag kör själv tre stycken 290'n och har aldrig upplevt någon form av stuttering.
Detta kan bero på tur, eller att AMD har löst detta på hårdvaru-nivå i de nya korten.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk

Tack allihop för svaren!

Har ni nu någonting att klaga på i den här inköpslistan?

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13669...

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Tack allihop för svaren!

Har ni nu någonting att klaga på i den här inköpslistan?

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13669...

Nej, förutom att jag personligen hade lagt till en annan processorkylare för att få den tystare

Permalänk
Skrivet av Unclemoe:

Nej, förutom att jag personligen hade lagt till en annan processorkylare för att få den tystare

Tack!

Men det är väl en sådan del som jag skulle kunna köpa till vid ett senare tillfälle om jag skulle vilja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Tack!

Men det är väl en sådan del som jag skulle kunna köpa till vid ett senare tillfälle om jag skulle vilja?

Har bara en sak att säga, ett ord som består av två bokstäver och ett tecken.

JA!

Permalänk
Avstängd

Ja, men det är extremt tråkigt, krångligt, och tidsödande att behöva installera den efteråt, särskilt då du måste ta bort den gamla inbrända stock kylaren, kylpastan, mm. Var inte dumsnål, vi snackar 300 kr för att slippa timmar av merarbete...

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av B0llA:

Hur många fläktar har du? samt var och storlek?

200mm i toppen, 120mm back, 2x120 i fram.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

200mm i toppen, 120mm back, 2x120 i fram.

MVH

Aha fint

Permalänk

Vilket 280x skulle ni välja? Är det stor skillnad på dom, eller kan man bara välja det som komplett har hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Vilket 280x skulle ni välja? Är det stor skillnad på dom, eller kan man bara välja det som komplett har hemma?

Asus eller MSI pga de har bäst kylning. Alla i 280x presterar exakt lika original. MEN skillnaden på korten är kylning och vilken clock frekvens som de har lagt på kortet i fabriken. Så har ett 280x kort ifrån Gigabyte med högre clock hastighet än ett XFX så är det inte bättre utan att de Gigabyte kortet är fabriksklockat. Sen är det kylningen det man ska prioritera.

Permalänk
Skrivet av B0llA:

Asus eller MSI pga de har bäst kylning. Alla i 280x presterar exakt lika original. MEN skillnaden på korten är kylning och vilken clock frekvens som de har lagt på kortet i fabriken. Så har ett 280x kort ifrån Gigabyte med högre clock hastighet än ett XFX så är det inte bättre utan att de Gigabyte kortet är fabriksklockat. Sen är det kylningen det man ska prioritera.

Fast det är väl inte dåligt att det är fabriksklockat? Då går det ju på garantin om något händer, gör det det om man själv överklockar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Fast det är väl inte dåligt att det är fabriksklockat? Då går det ju på garantin om något händer, gör det det om man själv överklockar?

Ja de går på garantien. Visst de kan la vara kul att det är mer klockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Fast det är väl inte dåligt att det är fabriksklockat? Då går det ju på garantin om något händer, gör det det om man själv överklockar?

Nej det är inte dåligt så länge tillverkarna har lagt en stabil klockfrekvens på kortet vilket de i princip allt har. Dock är det oftast en väldigt liten skillnad som du inte direkt kommer märka något av. Det du ska kolla efter är om kylningen på korten är bra. Vill ju helst inte att kortet ska låta som en jetmotor och med bättre kylning har du bättre förutsättningar för riktig överklockning i framtiden.
Och nej garantin ska inte gälla om du själv har överklockat men gör såklart det om det är fabriksklockat. Sen har jag ingen aning om hur de skulle kunna se om du har klockat kortet...

Permalänk

Nu är allt utom grafikkort beställt.

Kan det verkligen stämma att det integrerade i i7:an (Intel HD Graphics 4600) klarar Battlefield Bad Company 2 på high (eller iaf medium)?!

http://www.notebookcheck.se/Intel-HD-Graphics-4600-benchmarks...

Permalänk
Medlem

Spelet kostar 79kr eller så. Vilket inte är en förmögenhet. Köp och kolla annars

Permalänk
Medlem

Dock så kan du få EVGA Gtx 780 för samma pris som R9 290, då kan du även använda shadowplay(mycket lite prestanda krävande jämfört med Fraps eller liknande mjukvaror)

Visa signatur

Intel i5 @ 4,5 Ghz l ASUS P8Z77-V l 16Gb Corsair vengece LP l MSI R9 280X 3GB Gaming l 2TB WD Black l 3TB WD Green l OCZ Agillity 3 120Gb SSD l Noctua NH-D14 l Corsair AX 850W l

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Hej!

Detta paket hade jag köpt i dina skor.
Med din kravbild så är det absolut bäst att satsa på ett rejält grafikkort som är toppen av en ordentligt stabilt system.
Alla delar i detta paket håller hög kvalité, ingenting är dåligt utan rakt igenom bra, återigen, kronan är ett ytterst bra grafikkort som kommer ge dig precis det du vill ha i ex, BF4, mfl spel.

Du får en SSD om 120gb för Windows och BF4. En lagringsdisk för allting annat. Chassit är helt nytt från Antec, du får med tre fläktar och inbyggd fläktcontroller. En bra CPU kylare, stark i5 processor, nätagget är från FSP och guldcertifierat, ett riktigt bra nätagg som är extremt prisvärt.

Som helhet är datorn perfekt för dig.

Frågor? Ställ dem gärna.

MVH

10 588 kr !

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6587875/otimusshttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6587875-00.png

9a1m-1oM6cw

Jag skulle ha valt EVGA gtx 780 för samma pris som asus R9 290 pga, bättre prestanda per krona, får även shadowplay som är mycket mindre prestanda krävande jämfört med Fraps eller liknande mjukvaror.

Visa signatur

Intel i5 @ 4,5 Ghz l ASUS P8Z77-V l 16Gb Corsair vengece LP l MSI R9 280X 3GB Gaming l 2TB WD Black l 3TB WD Green l OCZ Agillity 3 120Gb SSD l Noctua NH-D14 l Corsair AX 850W l

Permalänk
Skrivet av adfa8897:

Dock så kan du få EVGA Gtx 780 för samma pris som R9 290, då kan du även använda shadowplay(mycket lite prestanda krävande jämfört med Fraps eller liknande mjukvaror)

Tack för tipset!

Jag misstänker dock att det kommer vara lite över budget (vet inte vad budgeten är än), men jag är inte säker. Om man bortser från "shadowplay", vilket är då bäst? 290 har ju 1gb grafikminne mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Tack för tipset!

Jag misstänker dock att det kommer vara lite över budget (vet inte vad budgeten är än), men jag är inte säker. Om man bortser från "shadowplay", vilket är då bäst? 290 har ju 1gb grafikminne mer...

Jag hade varit riktigt glad om ett sådant kort låg inom ens budget

Om du använder en "high resolution" skärm som klara upplösningar över 1440p så hjälper det att har mer minne på korten men jag förmodar att du inte har en skärm klarar det, idag så är dom skärmarna inte värda det priset. Så om du spelar BF4 på 1080p eller 1440p så är gtx 780 bättre än R9 290.
om du har en 120/144Hz skärm och vill spela på ultra så är det gtx 780 som gäller men om du har en skärm på 60Hz och vill spela på ultra/very high så skulle jag inte köpa något av dessa kort, då skulle jag skära ner på priset lite och gå på ett R9 280X (har minne på 3gb och uppåt beroende på vilken modell), dock kommer detta kort inte att klara av att spela in på ultra då FPS kommer att vara under 60. Men dag klarar inte youtube att göra ultra settings rättvis.

Visa signatur

Intel i5 @ 4,5 Ghz l ASUS P8Z77-V l 16Gb Corsair vengece LP l MSI R9 280X 3GB Gaming l 2TB WD Black l 3TB WD Green l OCZ Agillity 3 120Gb SSD l Noctua NH-D14 l Corsair AX 850W l

Permalänk
Skrivet av adfa8897:

Jag hade varit riktigt glad om ett sådant kort låg inom ens budget

Om du använder en "high resolution" skärm som klara upplösningar över 1440p så hjälper det att har mer minne på korten men jag förmodar att du inte har en skärm klarar det, idag så är dom skärmarna inte värda det priset. Så om du spelar BF4 på 1080p eller 1440p så är gtx 780 bättre än R9 290.
om du har en 120/144Hz skärm och vill spela på ultra så är det gtx 780 som gäller men om du har en skärm på 60Hz och vill spela på ultra/very high så skulle jag inte köpa något av dessa kort, då skulle jag skära ner på priset lite och gå på ett R9 280X (har minne på 3gb och uppåt beroende på vilken modell), dock kommer detta kort inte att klara av att spela in på ultra då FPS kommer att vara under 60. Men dag klarar inte youtube att göra ultra settings rättvis.

Stort tack för svaret!

Det kommer bli ett svårt val när jag väl kommer köpa ett grafikkort, jag hade egentligen velat ha en 144hz-skärm lite längre fram, och då känns det ju inte så kul om grafikkortet inte räcker...

Om man skulle jämföra 2st R9 280x mot ett gtx 780, vilket är då bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Stort tack för svaret!

Det kommer bli ett svårt val när jag väl kommer köpa ett grafikkort, jag hade egentligen velat ha en 144hz-skärm lite längre fram, och då känns det ju inte så kul om grafikkortet inte räcker...

Om man skulle jämföra 2st R9 280x mot ett gtx 780, vilket är då bäst?

Dubbla r9 280x kommer kissa på gtx 780 i spel. MEN om det är problem med cf/sli i spelet så kan du vara tvungen att koppla ut cf och 780 blir bättre. Sen finns det nackdelar som att det blir dyrare med 2 r9 280x, de drar mer ström och att det kräver bättre luftflöde i chassit.

Permalänk
Medlem

Crossfire och SLI kommer alltid vara instabilare än bara ett kort. Två kort kommer att ha större differens mellan högsta FPS och lägsta FPS vilket gör det väldigt svårt att få en stabil FPS vilket man är ute efter, man kanske får sina 144fps med R9 280x i CF men kommer då alltid finnas stora FPS drop ner till 97 och lägre (ett drop på 47FPS), medan om man har gtx 780 som ligger på stabila 120 fps så kommer man att få en "mjukare" spelupplevelse. Sedan finns det ju spel som assassins creed som inte klarar av ett system med CF eller SLI men då är det ju bara att gå in i mjukvara och koppla bort det ena kortet, detta har inget med performance att göra utan mer en bekvämlighetsfråga.
Slutsats:
R9 280X i CF kommer att producera bättre FPS (men med större FPS drops) i dom flesta spel idag än vad ett gtx 780 gör. Det finns ju även en prisfråga, två R9 280X kommer att kosta runt en 5600 kr medan ett gtx 780 kan kosta mellan 3999-4800 kr.

Visa signatur

Intel i5 @ 4,5 Ghz l ASUS P8Z77-V l 16Gb Corsair vengece LP l MSI R9 280X 3GB Gaming l 2TB WD Black l 3TB WD Green l OCZ Agillity 3 120Gb SSD l Noctua NH-D14 l Corsair AX 850W l

Permalänk
Skrivet av adfa8897:

Crossfire och SLI kommer alltid vara instabilare än bara ett kort. Två kort kommer att ha större differens mellan högsta FPS och lägsta FPS vilket gör det väldigt svårt att få en stabil FPS vilket man är ute efter, man kanske får sina 144fps med R9 280x i CF men kommer då alltid finnas stora FPS drop ner till 97 och lägre (ett drop på 47FPS), medan om man har gtx 780 som ligger på stabila 120 fps så kommer man att få en "mjukare" spelupplevelse. Sedan finns det ju spel som assassins creed som inte klarar av ett system med CF eller SLI men då är det ju bara att gå in i mjukvara och koppla bort det ena kortet, detta har inget med performance att göra utan mer en bekvämlighetsfråga.
Slutsats:
R9 280X i CF kommer att producera bättre FPS (men med större FPS drops) i dom flesta spel idag än vad ett gtx 780 gör. Det finns ju även en prisfråga, två R9 280X kommer att kosta runt en 5600 kr medan ett gtx 780 kan kosta mellan 3999-4800 kr.

Återigen, stort tack för svaret!

Det kommer bli ett svårt val. Tanken var egentligen att köpa ett 280x och sen kanske köpa till ett till om det skulle behövas.