Hjälp med val av psu och moderkort (mATX)

Permalänk

Hjälp med val av psu och moderkort (mATX)

Hej!

I och med CDONs rea på 15% på utvalda komponenter, som går ut den 31:a, så har jag bestämt mig för att köpa dator nu. Jag har valt de flesta komponenterna redan, men behöver hjälp med att välja nätaggregat och moderkort. Jag planerar att bygga systemet i Fractal Design Define Mini (749kr) och med: Asus GTX 770 (2626kr) , i5 4670k (1478kr) och Crucial 8Gb 1600MHz RAM (585kr). Allt utom chassit är med på cdons rea. Totalt så kostar ovanstående delar circa 5500kr med frakt. Om nån vet mer prisvärda val så kikar jag gärna på förslag.

Jag kommer inte att köra SLI eller CF, men jag planerar att överklocka lite smått. På grund av chassit så söker jag ett mATX-moderkort, med möjlighet att överklocka. Övrig info som kanske är relevant: Jag kommer att använda en ssd (vilken jag redan har) och en hdd, som jag ska köpa vid ett senare tillfälle, ingen övrig lagring. WiFi är inte nödvändigt, men vore trevligt. Jag har kollat lite på ASRocks z87M Pro4 och Extreme4, Asus z87M-Plus, samt MSI z87M Gaming. MSI-kortet finns bekvämt nog också med på rea. De kostar kring 800-1200kr och jag undrar vad som hade varit mest prisvärt och passande för vad jag ska ha det till. Jag kan inte mycket om moderkort och är lite rädd att snåla för mycket och välja en dålig modell, men jag vill heller inte betala för funktioner som jag inte har användning för.

När det kommer till nätaggregat så har jag kollat lite på dem som reas ut på cdon, t.ex. Corsair RM550W (704kr) och Fractal Design Tesla R2 500W (628kr), men vet inte om något av dem är värda att köpa. Jag vill inte ha marginal för att köra SLI eller CF i framtiden. Jag har funderat på nåt kring 500-600W. Är det nog för ett system med ett grafikkort och smärre överklockningar? Jag vill ha 80+ Gold. Jag vet inte om modulärt är bättre, bara det passar i chassit så är det bra. Jag ser helst att det är relativt tyst och effektivt.

All hjälp är väldigt uppskattad, men senast på måndag måste jag beställa för att nyttja rabatten.

Permalänk
Hjälpsam

Vill du inte lägga för mycket så är Gigabyte GA-Z87MX-D3H som är med på rean ett bra kort med det du behöver. . .men MSI gaming är mitt val annars.

PSU så kommer din dator maxa runt 375W så ett på 500W ger lagom marginal..modulärt är trevligt i mindre chassin inget snack om det

Jag hade tagit denna trots att den inte är på rea http://cdon.se/hemelektronik/seasonic/seasonic-g-550-gold-80p...

Dom skall ha fixat RM550 men inte läst på så noga, men är det fallet hade jag tagit det av dom på rea

Permalänk

Tack för din input.

Nätagget som du rekommenderade ligger lite högt i pris tycker jag, då jag måste skaffa skärm+tangentbord också. Vad har Corsairs RM-serie haft för problem? Hur är det med CS-serien? De har ett nätagg ifrån CS-serien på rean, men det kanske är för budget...

Permalänk
Hjälpsam

RM serien fick några rejält sågade test men skall ha ändrats nu. . CS vet jag inte mycket om tyvärr

Permalänk

Jag ändrade mig när det kom till moderkort (och därför även chassi) och tog ett Asus Z87-Pro för att jag kommer att behöva WiFi och inbyggt är mycket bekvämare. Till chassi så tog jag ett Define R4. Jag har fortfarande inte bestämt mig för nätagg dock. Det du rekommenderade ligger kring 950 har jag för mig. Är det inte mer värt att gå upp till ett Fractal Design Newton R3 istället då?

Dock så hade jag behövt pressa priset nånstans för att jag fortfarande behöver skärm och tangentbord. Nätagget verkar vara en rimlig sak att spara in på, då man betalar mest för effektivitet, som inte direkt ger någon prestanda utöver vad ett billigare agg skulle ge. Vad tycker du om Fractal Design Integra R2 750W? Enligt ett test så är effektiviteten inte så skabbig upp till 50%.

Permalänk
Hjälpsam

R2 är helt ok men inte modulärt. . så kan du leva med det så kör på det

R3 är riktigt bra men rankar Seasonicen högre trots allt

Vill du komma billigt undan är XFX aggen billiga o bra kondingar i dom

Permalänk

XFX Core Edition 550W kostar bara 30kr mer än Integra R2 750W så jag tar nog ett av dem. Inget av dem är modulärt, men det kan jag leva med för att banta priset på bygget. Det är mitt första stationära bygge, vilket är varför jag måste skaffa kringutrustning och CPU-kylare. Priset springer snabbt iväg med alla saker man måste införskaffa. Kör för tillfället på en Alienware laptop som jag köpte med 25% studentrabatt för att jag behövde kunna flytta datorn mycket. Idag känns det väldigt onödigt, men då behövde jag ha en bärbar.

Oavsett vilket så uppskattar jag att du har tagit dig tid att hjälpa en nybörjare på vägen.

Permalänk
Hjälpsam

CPU kylare kan du vänta med o det kniper. . kan va lite småbökigt att montera i efterhand men det går. . . o skall du inte klocka kan du leva med stock kylaren ett tag

Permalänk

Efter att ha läst en drös recensioner om nätaggregat så blev jag lite nojig och tog ditt råd att skippa CPU-kylare för tillfället och lade en beställning på ett Newton R3 600W. Nu återstår det bara att vänta på att allting anländer så jag får sätta ihop burken. ^^

Permalänk
Hjälpsam

PSU må inte va den sexigaste saken att lägga pengar på...men är ofta värt det i längden. . lycka till med bygget