Permalänk
Medlem

Hur hålla koll på barnens surfande?

Vet inte riktigt vad min älsta grabb gör på internet. finns det nåt smidigt sätt at kolla han över axlen ibland? Kör man remote desktop så loggar man ju ut honom. Sticker man in huvudet genom dörren så stäcker han ner illa kvickt.
Frihet under ansvar, men han har nyss fått tillgång till nätet och är inte så gammal.
Nån som vet nån smidig programvara?

Ultra vnc verkar funka...

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem

1. Jag skulle inte vilja vara din son/ha en farsa som försöker ta reda på vad jag gör på internet.

2. Lägg ihop ett och ett så kommer du nog på vad han gör ^^

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Spionera är nog inte rätt sätt, men många antivirusprogram har även en "parental Control" som blockera innehåll som flaggats som olämpligt. Det kan kanske vara en lösning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Har du en bättre router har den kanske loggar som visar vad han ansluter mot.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag måste bara säga att jag inte tycker du ska spionera på dina barn...
Det är väl bättre att prata med dom om datoranvändandet och prata diskutera vad du tycker är lämpligt innehåll att besöka på internet.

Om han akut stänger ner och är i tonåren vågar jag nästan garantera att han tittar på snusk. Just saying. Låt honom O.o

Annars finns väl parental control i många antivirusprogram.
Sen vet jag inte vad det här är:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/set-up-family-safe...

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Mattecoach

Om han är "ny på nätet" kanske han inte vet hur man raderar historiken? Bara att kolla i webläsaren när han är klar. Däremot kanske det skulle vara bättre att ta ett snack med honom eller köra parental control, mer förebyggande liksom...

Permalänk
Medlem

Låser han dörren så är det givet vad han gör... då vill jag fan inte glo!.... Nä han är inte så gammal än. Det är faktiskt svårt när de skall få bruka nätet fritt.. småsyskonen hittar en del knasiga klipp på youtube...
De sökte på spiderman och satt och skrattade åt denna!
www.youtube.com/watch?v=ZnE3uyj9Grg

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av k6-2:

Låser han dörren så är det givet vad han gör... då vill jag fan inte glo!.... Nä han är inte så gammal än. Det är faktiskt svårt när de skall få bruka nätet fritt.. småsyskonen hittar en del knasiga klipp på youtube...
De sökte på spiderman och satt och skrattade åt denna!
www.youtube.com/watch?v=ZnE3uyj9Grg

Haha, skjuter väven ur rumpan säg till honom vilka sidor som är bra att kolla porr på så att han inte får virus, då jävlar blir det pinsamt att kolla porr (och inte så sexigt att ha i bakhuvudet att det var farsan som tipsade...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker inte att du ska spionera på honom över huvudtaget. Och ja han kollar eller kommer att kolla på porr precis som alla gör. Moral fråga.

När jag var liten och mina föräldrar ville kontrollera min tid vid datorn med diverse program så blev vi bara ovänner och det slutade bara med att jag spelade/satt vid dator mer. Det var inte förens de gav upp och lät mig som jag trappade ner datorspeladet.

Om du försöker kontrollera så kommer det bara skapa bråk och inte leda till något bättre.

Låt han ha friheten så kommer ansvaret efter hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k6-2:

Vet inte riktigt vad min älsta grabb gör på internet. finns det nåt smidigt sätt at kolla han över axlen ibland? Kör man remote desktop så loggar man ju ut honom. Sticker man in huvudet genom dörren så stäcker han ner illa kvickt.
Frihet under ansvar, men han har nyss fått tillgång till nätet och är inte så gammal.
Nån som vet nån smidig programvara?

Ultra vnc verkar funka...

Varför i helvete skulle du vilja kränka din sons integritet på det sättet? Tala med varandra och uppfostra honom rätt så är det inget problem. Du ska inte veta vad din son gör 24 timmar om dygnet. Trots att han är minderårig så är han fortfarande en individ med rätt till ett privatliv.

Permalänk
Medlem

Föräldrar har skyldighet och ansvar att skydda sina barn mot allt skit som förekommer på nätet. Så länge barn är minderåriga finns det inget privatliv att kränka. Skulle rekommendera TS att inte låta barnen ha tillgång till nätet utan uppsikt i början. Ställ datorn med internetåtkomst i ett gemensamt utrymme så har ni möjlighet att ha koll samt hjälpa och förklara oundvikliga frågor och problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Föräldrar har skyldighet och ansvar att skydda sina barn mot allt skit som förekommer på nätet. Så länge barn är minderåriga finns det inget privatliv att kränka. Skulle rekommendera TS att inte låta barnen ha tillgång till nätet utan uppsikt i början. Ställ datorn med internetåtkomst i ett gemensamt utrymme så har ni möjlighet att ha koll samt hjälpa och förklara oundvikliga frågor och problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Skämtar du med mig?
Har inte minderåriga ett privatliv? Det är väl när man börjar komma in i tonåren man har som mest privatliv?
Nu vet jag inte vad du gjorde som ungdom, men inte fan skulle jag bli glad om farsan hade stenkoll på allt jag gjorde på datorn. Skulle känna mig väldigt kränkt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av k6-2:

De sökte på spiderman och satt och skrattade åt denna!
www.youtube.com/watch?v=ZnE3uyj9Grg

den där var väll iof ungefär lika suggestiv som Swampbob Fyrkant.

många feluppskattar nog lite vad i vissa saker som ungar egentligen tycker är kul, och hur de uppfattar det rent allmänt. lite samma sak där som att många Disney/Pixar-filmer innehåller referenshumor som går de flesta under 50 förbi.

ett ordentligt internetsnack är dock på sin plats, liksom om mycket annat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Föräldrar har skyldighet och ansvar att skydda sina barn mot allt skit som förekommer på nätet. Så länge barn är minderåriga finns det inget privatliv att kränka. Skulle rekommendera TS att inte låta barnen ha tillgång till nätet utan uppsikt i början. Ställ datorn med internetåtkomst i ett gemensamt utrymme så har ni möjlighet att ha koll samt hjälpa och förklara oundvikliga frågor och problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen det värsta jag någonsin läst på detta forumet, tack

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

aktivera google/utube safesearch på hans dator är ju nåt sen kan man ju blockera sidor från routern, enkelt att göra, men han kanske återställer den men låt han kolla på "sånt" men kanske kan går övergränsen eller kanske förklara vad som är normal och inte haha hur gammal btw

men annars så har han nog internet på mobilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Antagligen det värsta jag någonsin läst på detta forumet, tack

tror inte nån vill att sin unge ska bli en skitunge.. och missfatta det hela och att det mesta som finns på internet är sjukt, skulle inte ha tilllåtit min son iallafall, vad än han tycker... hellre en pinne/shiftnyckel/luftgevär i handen än dator/mobil...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k6-2:

Vet inte riktigt vad min älsta grabb gör på internet. finns det nåt smidigt sätt at kolla han över axlen ibland? Kör man remote desktop så loggar man ju ut honom. Sticker man in huvudet genom dörren så stäcker han ner illa kvickt.
Frihet under ansvar, men han har nyss fått tillgång till nätet och är inte så gammal.
Nån som vet nån smidig programvara?

Ultra vnc verkar funka...

varför har han tillgång till nätet om han inte är så gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

tror inte nån vill att sin unge ska bli en skitunge.. och missfatta det hela och att det mesta som finns på internet är sjukt, skulle inte ha tilllåtit min son iallafall, vad än han tycker... hellre en pinne/shiftnyckel/luftgevär i handen än dator/mobil...

Syftade på vad han sa angående att barn och tonåringar inte har något privatliv. Vilket tydligen gör dem till objekt man får spionera på.
Sen att TS vill ha koll på sin unge är väl förståeligt, men enligt mig inte särskilt etiskt. Sätter man sig i ungens perspektiv, att inte vara pålitad och att bli övervakad så blir det inte rätt, och kommer bara skapa mer och mer problem senare när han får reda på det.

Edit: Jag menade såklart etiskt, inte etniskt.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Skrivet av k6-2:

Vet inte riktigt vad min älsta grabb gör på internet. finns det nåt smidigt sätt at kolla han över axlen ibland? Kör man remote desktop så loggar man ju ut honom. Sticker man in huvudet genom dörren så stäcker han ner illa kvickt.
Frihet under ansvar, men han har nyss fått tillgång till nätet och är inte så gammal.
Nån som vet nån smidig programvara?

Ultra vnc verkar funka...

Familjeliv har säkert lite bättre tips än att regelrätt börja spionera.
Här är annars några matnyttiga länkar:
http://www.barnperspektivet.se/teman/internet-mobil/ungas-var...
http://polisen.se/Om-polisen/lan/os/op/Polisen-i-Ostergotland...
http://www.skola.umea.se/download/18.579fdb1a125ae9d80d480003...
http://surfalugnt.se/rad-tips/
http://www.kulturer.net/2013/05/22/fraga-om-barn-och-internet...

Istället för att spionera kan du begränsa vad för åtkomst han har till webben, famiiljefilter och liknande, så att han inte lär sig hur man tillverkar bomber eller reproducerar.

Här är lite läsning angående din tanke (behov?) av att spionera:
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=282&
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontrollbehov
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=1/1/2014&tem=30&und=23...

Skrivet av Juggernawt:

Föräldrar har skyldighet och ansvar att skydda sina barn mot allt skit som förekommer på nätet. Så länge barn är minderåriga finns det inget privatliv att kränka. Skulle rekommendera TS att inte låta barnen ha tillgång till nätet utan uppsikt i början. Ställ datorn med internetåtkomst i ett gemensamt utrymme så har ni möjlighet att ha koll samt hjälpa och förklara oundvikliga frågor och problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst finns det privatliv att kränka, t.ex att läsa sin unges dagbok eller liknande. Men! Visst har man som förälder rätt att kränka det privatlivet.. Men det ska väl vara i fall då man kanske tror det finns något skrivet där om något obehagligt ungen fått uppleva som man vill gå till botten med.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Syftade på vad han sa angående att barn och tonåringar inte har något privatliv. Vilket tydligen gör dem till objekt man får spionera på.
Sen att TS vill ha koll på sin unge är väl förståeligt, men enligt mig inte särskilt etniskt. Sätter man sig i ungens perspektiv, att inte vara pålitad och att bli övervakad så blir det inte rätt, och kommer bara skapa mer och mer problem senare när han får reda på det.

spionera är lite fcked up faktiskt, ibland är det bäst att inte veta

om jag var i TS plats skulle jag antingen gjort det proffsigt(via router) eller skitit i spiongrejen och siktat på lära honom bra saker... mina små bröder är såna oxå skrattar åt sånt skit och vid datorn nästan hela tiden men föräldrarna försöker få bort de ifrån den, typ få de att baka, bygga, eller hjälpa till eller bjuda andra vänner på filmkvällar så att de umgås och inte bara sitter och spelar eller kollar skit, min del är att få de sysselsatta oxå när det e möjligt... men som sagt låt han umgås med vännerna ute... bygga och hjälpa till, du måste nog visa honom att han har roll och jobb att göra hemma, vad vet jag det löser sig...

köp honom luftgevär och meccano, roligaste jag visste när jag var lite, och fortfarande, sånt växer man inte ifrån:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Föräldrar har skyldighet och ansvar att skydda sina barn mot allt skit som förekommer på nätet. Så länge barn är minderåriga finns det inget privatliv att kränka. Skulle rekommendera TS att inte låta barnen ha tillgång till nätet utan uppsikt i början. Ställ datorn med internetåtkomst i ett gemensamt utrymme så har ni möjlighet att ha koll samt hjälpa och förklara oundvikliga frågor och problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag mådde verkligen illa av att läsa det här. Tack.
Bara för att du har laglig rätt att kränka ditt barns privatliv behöver det inte betyda att du är en bra förälder. Jag klarar inte av människor som påstår att föräldrar äger sina barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Syftade på vad han sa angående att barn och tonåringar inte har något privatliv. Vilket tydligen gör dem till objekt man får spionera på.
Sen att TS vill ha koll på sin unge är väl förståeligt, men enligt mig inte särskilt etniskt. Sätter man sig i ungens perspektiv, att inte vara pålitad och att bli övervakad så blir det inte rätt, och kommer bara skapa mer och mer problem senare när han får reda på det.

Tror du menar etiskt.

Ur ett barnpsykologiskt perspektiv skulle jag förklara att jag kommer att begränsa vad man kan komma åt, att jag inte kommer tillåta att han försöker gå runt dessa begränsningar men att jag litar på att han är klok nog att inte försöka. Barn behöver tydlig struktur med synliga gränser och mycket tillit, det skulle kunna vara riktigt illa om han upptäcker att du spionerar på honom utan att berätta det.

Sen är den större frågan intressant, vad ska barn ha tillgång till? De flesta här verkar tro att det är fullt naturligt för alla trettonåringar att ha tillgång till japansk tentakelporr, jag skulle nog hävda att det kan försvåra ens sexuella utveckling.

När mina söner blir äldre kommer jag försöka begränsa deras skärmtid i rätt stor utsträckning och uppmuntra andra intressen, när de ändå väljer att sätta sig vid datorn så kommer jag agera utifrån det jag skrev tidigare.

Skrivet av shauni:

Jag mådde verkligen illa av att läsa det här. Tack.
Bara för att du har laglig rätt att kränka ditt barns privatliv behöver det inte betyda att du är en bra förälder. Jag klarar inte av människor som påstår att föräldrar äger sina barn.

Tipsen han ger är inte dåliga, att ha datorn i ett gemensamt utrymme är en riktigt bra idé. Att låta barn ha tillgång till obegränsat internet utan övervakning är en riktigt dålig idé.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Vad har hänt här inne.. jag ville ha tekniktips, sen om jag vill se vad en 60årig fet gubbe skriver i chatten till min homosexuella son, eller om samma gubbe ståkar min fru...Det kvittar väl för sjutton. Allt som folk skriver är på forum är sant eller? Alla moralkakor och hippie kommentarer undanbedes. Testar uvnc ialla fall för funktionen mellan två andra klienter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Jag mådde verkligen illa av att läsa det här. Tack.
Bara för att du har laglig rätt att kränka ditt barns privatliv behöver det inte betyda att du är en bra förälder. Jag klarar inte av människor som påstår att föräldrar äger sina barn.

för att han förseslår att ha datorn i ett gemensamt rum? det var väl lite överdrivet. om ungen själv har köpt sin egen dator och internet abonnemang så har väl inte föräldrarna samma rätt kan jag tycka men de har ÄNDÅ ett ansvar som föräldrar att ha koll på sina ungar. finns alldeles för många föräldrar som inte bryr sig om vad deras barn gör både på internet och ute i verkligheten.

Permalänk
Skrivet av k6-2:

Vad har hänt här inne.. jag ville ha tekniktips, sen om jag vill se vad en 60årig fet gubbe skriver i chatten till min homosexuella son, eller om samma gubbe ståkar min fru...Det kvittar väl för sjutton. Allt som folk skriver är på forum är sant eller? Alla moralkakor och hippie kommentarer undanbedes. Testar uvnc ialla fall för funktionen mellan två andra klienter.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma fråga på forumet Flashback kommer leda till samma sorts diskussion..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av k6-2:

Vad har hänt här inne.. jag ville ha tekniktips, sen om jag vill se vad en 60årig fet gubbe skriver i chatten till min homosexuella son, eller om samma gubbe ståkar min fru...Det kvittar väl för sjutton. Allt som folk skriver är på forum är sant eller? Alla moralkakor och hippie kommentarer undanbedes. Testar uvnc ialla fall för funktionen mellan två andra klienter.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommunikation och andra hippefasoner bör ju undvikas, mycket bättre att spionera på dem som om det vore kalla kriget...

Snacka med barnen och om du fortfarande känner dig tveksam begränsa sidor via routern. Och om du verkligen måste spionera så kan du ju kolla historiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Tror du menar etiskt.

De flesta här verkar tro att det är fullt naturligt för alla trettonåringar att ha tillgång till japansk tentakelporr, jag skulle nog hävda att det kan försvåra ens sexuella utveckling.

När mina söner blir äldre kommer jag försöka begränsa deras skärmtid i rätt stor utsträckning och uppmuntra andra intressen, när de ändå väljer att sätta sig vid datorn så kommer jag agera utifrån det jag skrev tidigare.

hen menar estnisk givetvis. estnisk barnuppfostran är överlägsen.

överdriven övervakning tenderar ha samma effekt iof. men du kan säkert ha en poäng om tentakler med tanke på att ursprungsmarknaden för dem har en kraftig befolkningsinbromsning. mycket tungmetaller i bläckfisk ev.

säkert bra förutsatt att inte tillgången är hyfsat fri nu. att dra in stora friheter år sämre än att att släppa på små begränsningar. hursom, alla aktioner får reaktioner. i det fallet snokande i privatliv (vare sig man nu tror på det eller ej) kan de komma om några år, med en relation utan förtroende nånsin igen.

Skrivet av Ytbehandlad:

Samma fråga på forumet Flashback kommer leda till samma sorts diskussion..

kan inte minnas att det varit annorlunda här heller, ens för 10 år sen.

om en tråd inte går utanför ämnet innan sida två är det nått galet i systemet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Märks att majoriteten inte har egna barn eller förstår vad det innebär att vara förälder. Att på något sätt tro att barn får göra vad de vill utan att föräldrar vet eller ska veta något låter säkert bra i barnaöron men leder allt för ofta i fördärvet. Barn som fortfarande inte är färdigutvecklade intellektuellt varken kan eller vill se konsekvensera till sina handlingar. Det är föräldrarnas främsta uppgift att se till att barnet växer upp utan att utsättas för traumatiska upplevelser så att de kan klara sig själva i vuxen ålder. Att slänga avrättningsbilder, våldtäktsporr, nätpedofiler, troll, mobbare och annat hat i ansiktet på ett barn är närmast brottsligt och borde klassas som barnmisshandel. Givetvis är det ju helt individuellt hur moget ett barn är och vad de kan tänkas hantera och det vet varje förälder själva. Att ge barn helt oövervakad tillgång till den kloak som nätets undersida utgör är oansvarigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Märks att majoriteten inte har egna barn eller förstår vad det innebär att vara förälder. Att på något sätt tro att barn får göra vad de vill utan att föräldrar vet eller ska veta något låter säkert bra i barnaöron men leder allt för ofta i fördärvet. Barn som fortfarande inte är färdigutvecklade intellektuellt varken kan eller vill se konsekvensera till sina handlingar. Det är föräldrarnas främsta uppgift att se till att barnet växer upp utan att utsättas för traumatiska upplevelser så att de kan klara sig själva i vuxen ålder. Att slänga avrättningsbilder, våldtäktsporr, nätpedofiler, troll, mobbare och annat hat i ansiktet på ett barn är närmast brottsligt och borde klassas som barnmisshandel. Givetvis är det ju helt individuellt hur moget ett barn är och vad de kan tänkas hantera och det vet varje förälder själva. Att ge barn helt oövervakad tillgång till den kloak som nätets undersida utgör är oansvarigt.

Men då är det bättre att blocka sidor/ord i förebyggande syfte än att spionera. Spionera hjälper inte mot det du skriver eftersom skadan redan kommer ha skett när föräldern upptäcker vad som gjorts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Märks att majoriteten inte har egna barn eller förstår vad det innebär att vara förälder. Att på något sätt tro att barn får göra vad de vill utan att föräldrar vet eller ska veta något låter säkert bra i barnaöron men leder allt för ofta i fördärvet. Barn som fortfarande inte är färdigutvecklade intellektuellt varken kan eller vill se konsekvensera till sina handlingar. Det är föräldrarnas främsta uppgift att se till att barnet växer upp utan att utsättas för traumatiska upplevelser så att de kan klara sig själva i vuxen ålder. Att slänga avrättningsbilder, våldtäktsporr, nätpedofiler, troll, mobbare och annat hat i ansiktet på ett barn är närmast brottsligt och borde klassas som barnmisshandel. Givetvis är det ju helt individuellt hur moget ett barn är och vad de kan tänkas hantera och det vet varje förälder själva. Att ge barn helt oövervakad tillgång till den kloak som nätets undersida utgör är oansvarigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Och då frågar jag dig, hur hjälper spionage mot detta? Skadan är ju redan skedd.
Det som skulle hjälpa är att blocka sidor.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |