Hårdvara för 10 år sedan. Retro shootout, bilder, benchmarks och nostalgi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Vi kan ju helt klart konstatera att utvecklingen inte går i närheten av så fort längre som den gjorde för mellan 10-20 år sedan. Nu ligger det mer fokus på såna där små pillplattor.

Det är nog nyhetens behag.
Folk köper en platta, men frågan är kommer man använda den speciellt mycket eller återgå till sin laptop/desktop ?
Eller som sagt det säljer mycket i början men kommer säkert stanna av efter ett tag.
Sedan plattan ser iaf jag mest som någon slags extra dator.. har svårt att tänka mig att den ersätter en laptop/desktop.

Kommer nog bli precis som vanliga datorer som folk oftast har i 3-5år innan man byter.. ibland längre.

Råkade visst bli lite offtopic där ^^

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg Geforce 6800LE? Ojoj, man kunde låsa upp och fixa haha, kommer inte ens ihåg vad det var man gjorde. Hade ett sånt ett tag men bytte upp mig till 6800GT efter ett tag.

Har min skönhet kvar än dock pensionerad sedan nått år tillbaka. Första graffet i den burken var ett ATI 9800 SE. Ooo jävlar vad många chipsetfläktar mitt IS7 dödade, Komplett skickade med glädje hem nya på löpande band, tack! )
Chieftec var poppis då, nu verkar dom vara mer eller mindre borta. Måste köpt den riggen nån gång 2004, sommarjobbade sen kunde man köpa en egen bruk. Det var tider.

Intel P4 Northwood 2.8 GHz | Abit IS7 | 1.5 GB DDR| MSI 6800GT 256MB | Chieftec BX | Chieftec 360W

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Hedersmedlem

Creative GF Ti 200, nostalgi

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det är kul att kika in här och tänka att om 2 år så kan man lägga in en q6600 i den här tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittmann:

Nice. Mitt starkaste minne från den här tiden, är Radeon 9800 pro. Det kortet är en legend. Jag vill minnas att det användes som referenskort i olika benchmarks i många, många år. Det skulle inte förvåna mig om det fortfarande går att spela dagens moderna spel med det kortet.

Maxar ju Crysis iaf..!

http://www.youtube.com/watch?v=INpAaZLCopk

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

uuuh 3dmark 2001, var standard hela vägen fram till 2010 för mig, då jag bräckte 115.000 poäng med en brutalt klockad e8400 och 8800gtx i trippel SLI om jag minns rätt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Jag borde orka uppdatera här.

Jag kör fortfarande ett AMD-system och ett Intel-system med 10+ år gammal hårdvara.

Spec just nu för Intel Burken är Intel Pentium 4 EE 3.4 GHZ (Socket 478)
För AMD burken är det dual Opteron 248 Sledgehammer som gäller.
Jag har 2x Opteron 250 liggande men jag orkar inte uppgradera då det bara skiljer 200 mhz.

Båda burkarna går bra att använda till Internet, Film och DX9 gaming.
Vad gäller grafikkorten så fuskar jag lite, båda systemen kör med ATI X1950 Pro AGP.

Dual Opteron burken är så klart en större uppgradering från förra årets Barton burk än vad P4 3.4 EE är över P4 3.06.
Jag har ett Dual Xeon kort från sent 2003 och ett par Xeon CPUs men jag har inte orkat testa dessa prylar än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Intels topmodell var Pentium 4 3066 mhz mhz med hyperthreading.

Just den har jag liggandes. Ett Gigabyte ga-8trc410mnf-rh med P4 3.06 Ghz monterat, länsat från en HP OEM-dator. PCI-e redan då. Graffet (8800GT) är så klart inte från den datorn, men fungerar ypperligt ihop med dem.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

hehe, tankarna dras mot den gamla P4:an på 3ghz, hyperthreading, S775 faktiskt, 512mb minne (uppgraderades till 2gb) och ett 6200 LE (PCI-e) som senare uppgraderades till ett 8500gt

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Just den har jag liggandes. Ett Gigabyte ga-8trc410mnf-rh med P4 3.06 Ghz monterat, länsat från en HP OEM-dator. PCI-e redan då. Graffet (8800GT) är så klart inte från den datorn, men fungerar ypperligt ihop med dem.

http://www.schnitz.se/images/p4_306ghz.jpg

Socket 775 P4 3.06 är dock inte en lika gammal CPU.
Jag tror att den har Prescott core och att den släpptes hösten 2004, eventuellt ännu senare.
Northwood varianten som släpptes sent på hösten 2002 borde bara finnas till socket 478.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Socket 775 P4 3.06 är dock inte en lika gammal CPU.
Jag tror att den har Prescott core och att den släpptes hösten 2004, eventuellt ännu senare.
Northwood varianten som släpptes sent på hösten 2002 borde bara finnas till socket 478.

Oj, jag visste inte ens att det var socket 775, men det stämmer ju. Jag undrar hur bra CPU jag kan använda i det, känslan är att Core2Duo är lite i överkant och jag hittar ingen kompatibilitetslista nu på direkten.
Edit: Hittade nu en hint på webben om att Core2duo inte funkar.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Ganska säker (99%!) på att dom första extreme edition som släpptes till 775 var NW men det tror jag är dom enda NW baserade Pentium till den sockel som släpptes. Möjligt att det finns någon xeon/celeron baserad NW också men sånt höll man inte reda på! /end besserwisser ;P

Permalänk
Avstängd

Kul tråd, men att kalla tio år gammal hårdvara för retro är ett hån mot 80-talets hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

Kul tråd, men att kalla tio år gammal hårdvara för retro är ett hån mot 80/90-talens hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Jag borde orka uppdatera här.

Jag kör fortfarande ett AMD-system och ett Intel-system med 10+ år gammal hårdvara.

Spec just nu för Intel Burken är Intel Pentium 4 EE 3.4 GHZ (Socket 478)
För AMD burken är det dual Opteron 248 Sledgehammer som gäller.
Jag har 2x Opteron 250 liggande men jag orkar inte uppgradera då det bara skiljer 200 mhz.

Båda burkarna går bra att använda till Internet, Film och DX9 gaming.
Vad gäller grafikkorten så fuskar jag lite, båda systemen kör med ATI X1950 Pro AGP.

Dual Opteron burken är så klart en större uppgradering från förra årets Barton burk än vad P4 3.4 EE är över P4 3.06.
Jag har ett Dual Xeon kort från sent 2003 och ett par Xeon CPUs men jag har inte orkat testa dessa prylar än.

Ditt liv verkar vara väldigt påfrestande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Ganska säker (99%!) på att dom första extreme edition som släpptes till 775 var NW men det tror jag är dom enda NW baserade Pentium till den sockel som släpptes. Möjligt att det finns någon xeon/celeron baserad NW också men sånt höll man inte reda på! /end besserwisser ;P

P4 3400/3466 extreme edition för socket 775 har samma core som min P4 3.4 ghz extreme edition för socket 478.
Den heter Gallatin och användes annars i Xeon CPUs.
Men visst är den mer eller mindre identisk med Northwood förutom att den har 2 mb L3 cache utöver 512 kb L2 cache.
P4 3733 extreme edition för socket 775 har Prescott core och har 2 mb L2 cache men saknar L3 cache.

Skrivet av hoski:

Kul tråd, men att kalla tio år gammal hårdvara för retro är ett hån mot 80-talets hårdvara.

Jag håller inte riktigt med och då har jag gott om gamla AT burkar att leka med.
Retro blir saker när så gott som ingen använder dessa saker längre för deras ursprungliga ändamål eftersom de blivit ersatta av nyare "bättre" saker.
En socket 478 P4 maskin från 2002 är det så gott som ingen som använder idag. Jag kan kanske hålla med om att en nyare Prescott socket 775 Pentium 4 inte är retro riktigt än då de fortfarande står såna burkar på kontor lite här och var.

Skulle jag låta känslan av nostalgi avgöra så skulle min Pentium 3 burk med Windows 98 kännas mer retro än min IBM 55 SX (386 16mhz) eller min Atari 1040STFM.

Skrivet av Lindell90:

Ditt liv verkar vara väldigt påfrestande...

Eller så är jag väldigt lat