Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Inaktiv

Har ett par ATH-M50 som jag verkligen älskar. Allt låter så klart och gillar det som man kallar "punchy bass", vet inte hur jag ska förklara ljud med ord. Av allt som jag lagt pengar på måste jag säga att hörlurarna är det bästa. Men finns ju en negativ del i det hela - man kan inte återgå till sämre. Söker därför ett par hörlurar som är bärbara och som helst är minst lika bra som ATH-M50. Söker inte in-ear, har prövat en hel del och tycker den enda fördel med in-ear är att de låter högt men ljudet blir aningen "mushy".

Så bärbart (á la okej att bära utomhus) och lätt att transportera? Ska inte störa min omgivning. Funderade på ett par Sennheiser Momentum, vad säger ni om de?

Permalänk
Medlem

Då är det dags för nya hörlurar då mina Shure 940 gick sönder. Kommer driva lurarna med Audinst HUD MX-1. Användningsområden kommer vara mycket blandad musik, allt från instrumentalt till lite baskrävande musik. Främst ska lurarna dock användas för filmtittande.

Har fastnat för följande:

Phillips Fidelio X1
Phillips Fidelio L2
HD 650

Vilken tror ni passar mig bäst? Har ni tips på andra passande lurar? Tror ni min DAC orkar driva HD650? Funderar annars på att införskaffa 0DAC+O2-kombon men här börjar plånboken grina illa... Många frågor få svar, vad tror ni kära ljudentusiaster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Har ett par ATH-M50 som jag verkligen älskar. Allt låter så klart och gillar det som man kallar "punchy bass", vet inte hur jag ska förklara ljud med ord. Av allt som jag lagt pengar på måste jag säga att hörlurarna är det bästa. Men finns ju en negativ del i det hela - man kan inte återgå till sämre. Söker därför ett par hörlurar som är bärbara och som helst är minst lika bra som ATH-M50. Söker inte in-ear, har prövat en hel del och tycker den enda fördel med in-ear är att de låter högt men ljudet blir aningen "mushy".

Så bärbart (á la okej att bära utomhus) och lätt att transportera? Ska inte störa min omgivning. Funderade på ett par Sennheiser Momentum, vad säger ni om de?

Jag skulle rekommendera sennheiser ie80 väldigt bra iem med punchy bass och bra soundstage.

Visa signatur

Stationär dator: Node 202, i5 8400, asus rog strix z370i gaming, corsair 3200mhz cl16 16gb, Asus strix gtx 1080, Samsung 840 500gb, Cryorig C7, 2xNoctua f12
Hörlurar: Philips fidelio x2,Fostex t50rp,Rha t20i,Fiio e9k, dragonfly black, bravo v2
Högtalare: Wharfdale diamond 220 med Nad 326bee och Xtz 99 w12.16

Permalänk

Söker nya hörlurar (igen)... Köpte ett par ATH-M50, har haft de i några dagar nu, och ljudet är det inget fel på, men de klämmer "stenhårt" ala huvudvärk och gör illa mina öron. De hörlurar jag hade innan var ett par Philips som kostade 99kr, och de är mycket bättre komfortmässigt (för mitt huvud och mina öron) och innan de så var det ett par SteelSeries Siberia v1(trasiga), som jag hade i flera år och de var bra för mina öron och huvud.

Så nu söker jag efter hörlurar som passar rätt stora öron och som inte klämmer åt så hårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Då är det dags för nya hörlurar då mina Shure 940 gick sönder. Kommer driva lurarna med Audinst HUD MX-1. Användningsområden kommer vara mycket blandad musik, allt från instrumentalt till lite baskrävande musik. Främst ska lurarna dock användas för filmtittande.

Har fastnat för följande:

Phillips Fidelio X1
Phillips Fidelio L2
HD 650

Vilken tror ni passar mig bäst? Har ni tips på andra passande lurar? Tror ni min DAC orkar driva HD650? Funderar annars på att införskaffa 0DAC+O2-kombon men här börjar plånboken grina illa... Många frågor få svar, vad tror ni kära ljudentusiaster?

Troligen fungerar din källa bra, testa först iallafall. Kolla på Hifiman HE-400 också, riktigt bra till film tack vare den djupa basen.

Skrivet av crille631:

Söker nya hörlurar (igen)... Köpte ett par ATH-M50, har haft de i några dagar nu, och ljudet är det inget fel på, men de klämmer "stenhårt" ala huvudvärk och gör illa mina öron. De hörlurar jag hade innan var ett par Philips som kostade 99kr, och de är mycket bättre komfortmässigt (för mitt huvud och mina öron) och innan de så var det ett par SteelSeries Siberia v1(trasiga), som jag hade i flera år och de var bra för mina öron och huvud.

Så nu söker jag efter hörlurar som passar rätt stora öron och som inte klämmer åt så hårt...

Beyerdynamic DT-770 tycker jag är betydligt bekvämare än ATH-M50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Då är det dags för nya hörlurar då mina Shure 940 gick sönder. Kommer driva lurarna med Audinst HUD MX-1. Användningsområden kommer vara mycket blandad musik, allt från instrumentalt till lite baskrävande musik. Främst ska lurarna dock användas för filmtittande.

Har fastnat för följande:

Phillips Fidelio X1
Phillips Fidelio L2
HD 650

Vilken tror ni passar mig bäst? Har ni tips på andra passande lurar? Tror ni min DAC orkar driva HD650? Funderar annars på att införskaffa 0DAC+O2-kombon men här börjar plånboken grina illa... Många frågor få svar, vad tror ni kära ljudentusiaster?

X1 har grymt bra upplevd kvalité(aluminium och läder). Ljudet var också bra, dock passade dessa inte mig då bygeln inte gick att göra tillräckligt stor.

Permalänk

Har ett par HD650 som skulle behöva lite uppfräschning i form av nya muffar och nytt sånt skumgummi som täcker elementen. Vet att detta såldes under namnet "hygienkit" förut och fanns på diverse ställen men nu hittar jag det inte nånstans trots att jag googlat noggrant. Ebay finns ju alltid men jag vill gärna ha en svensk återförsäljare där jag slipper krångla med paypal osv.
Hur är det med tyget under bygeln, går det också att byta tro?
Nån som vet vart man kan få tag på detta?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hittade denna sidan som sålde reservdelar för ett tag sen när jag funderade på att byta ut mina muffar som spruckit rejält. Nu blev det aldrig någon beställning men med lite tur så funkar det för dig http://www.headparts.se/

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Har ett par HD650 som skulle behöva lite uppfräschning i form av nya muffar och nytt sånt skumgummi som täcker elementen. Vet att detta såldes under namnet "hygienkit" förut och fanns på diverse ställen men nu hittar jag det inte nånstans trots att jag googlat noggrant. Ebay finns ju alltid men jag vill gärna ha en svensk återförsäljare där jag slipper krångla med paypal osv.
Hur är det med tyget under bygeln, går det också att byta tro?
Nån som vet vart man kan få tag på detta?

Nu vet jag inte var man får tag på det men det ska gå fint att byta tyget under huvudbandet!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

tänkte införskaffa bättre ljud till telefonen!

lyssnar främst på basig elektronisk musik, dubstep, hardstyle, house osv

har suttit o sneglat på dessa val av hörlurar & amp.. någon med rekommendationer eller synpunkter på mina val?

V-Moda M-100
hörlurar: http://www.amazon.com/V-MODA-Crossfade-Over-Ear-Noise-Isolati...

Fiio E18
amp: http://www.amazon.co.uk/FiiO-E18-portable-Headphone-Amplifier...

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Då är det dags för nya hörlurar då mina Shure 940 gick sönder. Kommer driva lurarna med Audinst HUD MX-1. Användningsområden kommer vara mycket blandad musik, allt från instrumentalt till lite baskrävande musik. Främst ska lurarna dock användas för filmtittande.

Har fastnat för följande:

Phillips Fidelio X1
Phillips Fidelio L2
HD 650

Vilken tror ni passar mig bäst? Har ni tips på andra passande lurar? Tror ni min DAC orkar driva HD650? Funderar annars på att införskaffa 0DAC+O2-kombon men här börjar plånboken grina illa... Många frågor få svar, vad tror ni kära ljudentusiaster?

Skrivet av turbi:

X1 har grymt bra upplevd kvalité(aluminium och läder). Ljudet var också bra, dock passade dessa inte mig då bygeln inte gick att göra tillräckligt stor.

har dessa nu Philips Fidelio L2 sjukt nöjd, kvaliten är riktigt bra, bra klart ljud utan att vara jobbigt och tight bas. har en rör hybrid förstärkare till dom, kommer int eihåg märke men en billigare runt 2000kr.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaFace:

tänkte införskaffa bättre ljud till telefonen!

lyssnar främst på basig elektronisk musik, dubstep, hardstyle, house osv

har suttit o sneglat på dessa val av hörlurar & amp.. någon med rekommendationer eller synpunkter på mina val?

V-Moda M-100
hörlurar: http://www.amazon.com/V-MODA-Crossfade-Over-Ear-Noise-Isolati...

Fiio E18
amp: http://www.amazon.co.uk/FiiO-E18-portable-Headphone-Amplifier...

Har själv haft V-Moda M80 och jag tror att M-100 kommer att falla dig i smaken baserat på vad du lyssnar på.

Permalänk
Medlem

Blev ett par B&W P5 för mig. Även om KEF M500 kanske passade mig något bättre ljudmässigt så var servicen så bra hos Hifiklubben att jag hellre tar det och snyggare design istället för det där sista lilla. Speciellt så nämnde jag att jag har ett par B&W C5 som börjat glappa som min för köpt i present till mig för några år sedan och jag gillade ljudet i dem. Då var det han i butiken som föreslog att han kan leta upp min fars kvitto och ta tillbaka dem så jag bara betalar mellanskillnaden till P5orna. Själv visste jag knappt att det fanns garanti kvar på dem så jag hade inte tänkt ta upp reklamation. Detta gjorde ju P5orna rätt så billiga att köpa för mig.

Väldigt nöjd med mina P5or, det enda som kan saknas är att de inte är lika neutrala som M500, men de känns däremot mer smidiga att hantera och mindre grovhuggna. I övrigt tycker jag att det är väldigt svårt att höra stor skillnad mellan bra lurar när man använder Spotify på mobilen som källa utan någon bättre DAC eller hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Jag har vandrat i djungeln i ett par dagar nu men träden börjar i varje fall bli lite glesare... Det blir antingen HD600, HD650 eller Fidelio X1. Eftersom att jag inte kan prova alla i någon butik så får jag beställa dem från Netonnet och skicka tillbaka de jag inte vill ha.

Sen har vi ju det här med DAC + Amp... Jag har en Audinst MX-1 som är en kombinerad DAC/Amp där den sistnämnda inte är den mest kraftfulla, därför funderar jag på att skaffa antingen en ny DAC + Amp eller ny Amp. Överväger då O2 + 0DAC eller Schiit Magni/Modi alternativt att jag kör med Audinst MX-1 + O2/Magni. Hur tror ni det skulle funka? Då slipper jag köpa en DAC när jag redan har en. Finns risken att två olika märken inte fungerar lika bra ihop?

Tack på förhand kära hörlursgalningar!

Permalänk

Jag köpte ett par HD 800 lurar idag. Testade Audeze LCD2 också men trots trevligt ljud är det ett par lurar jag inte skulle kunna leva med då jag redan efter ett par minuter tyckte att de skavde på mitt huvud allt för mycket. Är verkligen superkänsligt mot det.

Jag har änsålänge bara kört de i min Schiit Vali med min hrt musicstreamer II dac. Får skaffa lite bättre källa när pengarna tillåter, lurarna kostade ju en del....

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av William George:

Tack för svar.

Har lite svårt att motivera min Far till att beställa dem åt mig(jag betalar), då han påstår att det är onödigt och att jag inte kommer att höra någon skillnad.

Skulle du/ni kunna motivera hur och varför dessa är bättre än standard?

Du kan ju läsa hela resonemanget om konstruktionen, alla artiklar där är värda att läsa så ta dig tid och gör det.
http://nwavguy.blogspot.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mm, HD800 är ruskigt sköna på skallen!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Fick testat hd700 på mediamarkt i lund (de har dem ute !) och de var också grymt sköna; ännu bättre än de redan sköna hd650 ^^

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Hej. jag är ute efter en amp och dac som funkar bra med mina sennheiser ie80. skulle vara bra om den funkade med min android mobil(note 2)
Mvh Rikard

Visa signatur

Stationär dator: Node 202, i5 8400, asus rog strix z370i gaming, corsair 3200mhz cl16 16gb, Asus strix gtx 1080, Samsung 840 500gb, Cryorig C7, 2xNoctua f12
Hörlurar: Philips fidelio x2,Fostex t50rp,Rha t20i,Fiio e9k, dragonfly black, bravo v2
Högtalare: Wharfdale diamond 220 med Nad 326bee och Xtz 99 w12.16

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/annons/95120-audinst-hud-mx-1-kano...

Om någon vill köpa en bra extra DAC/Amp för billig peng. Bättre det än att den ligger här ock skräpar.

Om jag beställer från Schiit's hemsida, blir det tullavgift då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

http://www.sweclockers.com/annons/95120-audinst-hud-mx-1-kano...

Om någon vill köpa en bra extra DAC/Amp för billig peng. Bättre det än att den ligger här ock skräpar.

Om jag beställer från Schiit's hemsida, blir det tullavgift då?

Ja det blir det, se min post några sidor tillbaka. Är själv en ägare av Magni+Modi kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Ja det blir det, se min post några sidor tillbaka. Är själv en ägare av Magni+Modi kombo

Jag finner tyvärr inget inlägg ang. detta. Vet du vad slutsumman blev på för dig? Jag har fått starka rekommendationer på Schiit Vali på Head-Fi men blir tullen hög så är det ovärt jämfört med O2+ODAC som man kunde beställa från Tyskland enligt någon...

edit: Hittade ditt inlägg... Helvete vad alla kostnader plockade på... Skulle bli en slutnota på 2900 jämte om jag skulle köra på O2+ODAC, och Vali som skulle ha en sådan fantastisk synergi med mina kommande DT880, vad fan, nu står man i valet och kvalet igen!

edit2: Stämmer det att man slipper tull helt om varan kostar mindre än 1300? I sådana fall så beställer jag ODAC samt Schiit Vali för ungefär samma summa som O2-kombon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag finner tyvärr inget inlägg ang. detta. Vet du vad slutsumman blev på för dig? Jag har fått starka rekommendationer på Schiit Vali på Head-Fi men blir tullen hög så är det ovärt jämfört med O2+ODAC som man kunde beställa från Tyskland enligt någon...

edit: Hittade ditt inlägg... Helvete vad alla kostnader plockade på... Skulle bli en slutnota på 2900 jämte om jag skulle köra på O2+ODAC, och Vali som skulle ha en sådan fantastisk synergi med mina kommande DT880, vad fan, nu står man i valet och kvalet igen!

edit2: Stämmer det att man slipper tull helt om varan kostar mindre än 1300? I sådana fall så beställer jag ODAC samt Schiit Vali för ungefär samma summa som O2-kombon.

Du slipper tull om varan är värd mindre än en viss summa (sist jag kollade för något år sedan var det 1800kr), eller om varan är skickad från ett EU-land t.ex Tyskland. Headnhifi skickar från Tyskland om man väljer Weekly Priority shippping så på det viset kan du undvika moms och tull.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag beställde en Schiit Vali förra veckan, tull på tot 376kr. Kul. Förstärkaren + frakt gick liksom på 1000kr så det kändes rätt surt. Ha det i åtanke!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha lite råd och tips angående hörlurar till datorn, behöver inte vara några gaming med mic och sånt utan bara några sköna med grymt ljud och om möjligt TRÅDLÖSA!

Har ett par ATH M50 på jobbet och dom sitter och låter som en dröm men hemma skulle det sitta bra med trådlöst!

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Du slipper tull om varan är värd mindre än en viss summa (sist jag kollade för något år sedan var det 1800kr), eller om varan är skickad från ett EU-land t.ex Tyskland. Headnhifi skickar från Tyskland om man väljer Weekly Priority shippping så på det viset kan du undvika moms och tull.

1300 är taket men det är inte tullen som är jobbig att betala utan momsen, den tillkommer på betydligt billigare varor.
Tullen på elektronik är ganska överkomlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en relativt liten amp som kan komplimentera dessa:
NuForce uDAC-2 Signature Gold Edition + Beyerdynamic DT-770 Pro

Permalänk
Skrivet av kozmos:

1300 är taket men det är inte tullen som är jobbig att betala utan momsen, den tillkommer på betydligt billigare varor.
Tullen på elektronik är ganska överkomlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, jag fick betala tull + moms på min Vali så slutpriset hamnade på ca 1400kr med allt. Det är definitivt en trevlig förstärkare men jag föredrar min Bottlehead Crack. Dock låter den förvånansvärt bra med mina Sennheiser HD800, däremot gillade jag inte alls ljudet tillsammans med HD650.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag finner tyvärr inget inlägg ang. detta. Vet du vad slutsumman blev på för dig? Jag har fått starka rekommendationer på Schiit Vali på Head-Fi men blir tullen hög så är det ovärt jämfört med O2+ODAC som man kunde beställa från Tyskland enligt någon...

edit: Hittade ditt inlägg... Helvete vad alla kostnader plockade på... Skulle bli en slutnota på 2900 jämte om jag skulle köra på O2+ODAC, och Vali som skulle ha en sådan fantastisk synergi med mina kommande DT880, vad fan, nu står man i valet och kvalet igen!

edit2: Stämmer det att man slipper tull helt om varan kostar mindre än 1300? I sådana fall så beställer jag ODAC samt Schiit Vali för ungefär samma summa som O2-kombon.

Skrivet av Nordblom:

Som sagt, jag fick betala tull + moms på min Vali så slutpriset hamnade på ca 1400kr med allt. Det är definitivt en trevlig förstärkare men jag föredrar min Bottlehead Crack. Dock låter den förvånansvärt bra med mina Sennheiser HD800, däremot gillade jag inte alls ljudet tillsammans med HD650.

Då stämmer alltså inte informationen på tullverkets hemsida?

Permalänk

Ingen aning, om någon hade kunnat länka till platsen det står att man inte betalar tull på varor under 1300kr så hade jag ju kunnat ringa tullverket själv och få tillbaka mina pengar.

edit: Blev nyfiken och letade upp det själv.
http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/la...

Fick ju inte tull på varan men fick betala moms, tullen är ju bara ett par procent så det är ju skitsamma men momsen är ju 25% så det gör ju en hel del och den slipper man ju inte undan.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560