Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

Absolut, inge problem såhär långt, det första jag gjorde fungerar också fortfarande. Ytan är också rätt fin fortfarande, bara små ytliga repor som förmodligen kan putsas bort med lite putsmedel, så de är rätt hållbara.
Den enda grejen jag skulle varna för är att på ett av minnena kladdade jag lite så det kom harts på själva kontakten, jag använde min dremel för att slipa bort det, och repade metallen lite, den fläcken har oxiderat, så den är lite rostfärgad. Det påverkar ju inte funktionen ett dugg, bara ser lite fult ut. Så om du kladdar med gjutmassan, va lite försiktig när du tar bort det =P

Tack för ditt utförliga svar. Idag har jag monterat isär mitt SanDisk Extreme-minne och byggt min gjutform (av mjölkkartong såklart). Imorgon ger jag mig ner på stan för att försöka hitta gjutmassa hos närmaste färg- och hobbybutik. Jag postar bilder när allt är färdigt.

För att undvika spill och kladd på kontakten tänkte jag hälla gjutmassan i formen först innan jag sticker ner minnet. Tejp över kontakten kanske också fungerar i förebyggande syfte.

Permalänk
Skrivet av The_beast*:

Tack för ditt utförliga svar. Idag har jag monterat isär mitt SanDisk Extreme-minne och byggt min gjutform (av mjölkkartong såklart). Imorgon ger jag mig ner på stan för att försöka hitta gjutmassa hos närmaste färg- och hobbybutik. Jag postar bilder när allt är färdigt.

För att undvika spill och kladd på kontakten tänkte jag hälla gjutmassan i formen först innan jag sticker ner minnet. Tejp över kontakten kanske också fungerar i förebyggande syfte.

Nice, kul att det blir av. Har du bestämt hur du ska slipa det sen, fyrkantigt eller?
Det va ju ett rätt schysst kretskort också, baserat på den formen skulle säkert rundade eller 45-graders hörn i toppen va rätt nice.
Keep me updated!

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

Nice, kul att det blir av. Har du bestämt hur du ska slipa det sen, fyrkantigt eller?
Det va ju ett rätt schysst kretskort också, baserat på den formen skulle säkert rundade eller 45-graders hörn i toppen va rätt nice.
Keep me updated!

Utbudet av gjutmassa var begränsat i Uppsala så jag har lagt projektet på is tills jag fått tag på något att gjuta med. Jag har ärenden till Stockholm nästa vecka så då tänkte jag se om jag hinner köpa något där, annars får det bli att jag beställer via Internet istället.

Anledningen till att jag tog efter ditt projekt från första början är att jag vill ha ett så litet minne som möjligt att ha på nyckelknippan, så jag kommer troligtvis göra den rektangulär. Jag funderar också på att gjuta in någon typ av förstärkning i botten att fästa nyckelringen i. Eftersom plasten verkar vara ganska hård är jag orolig att den också kommer vara spröd, det vore tråkigt att råka bryta loss minnet från infästningen och därmed tappa bort det. Jag ska fundera vidare på det innan jag går vidare med projektet.